Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tiedättekö ketään joka olisi tehnyt itsarin? Mistä se johtui?

Vierailija
20.08.2025 |

Minusta tuntuu usein, että vaikeat traumat saavat minut tekemään sen ratkaisun. En vain pysty elämään itseni kanssa. 

Kommentit (243)

Vierailija
121/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin pienellä paikkakunnalla 6 nuorta miestä ja kaksi aikuista naista. Kolmella syy nuoruuden ehdottomuus, kahdella huumeet, yhdellä särkynyt sydän. Toinen naisista teki itsemurhan saatuaan syövän masentui, toinen masentui riippuvuuden takia (alko ja huumeet). Hänellä oli aiempi yritys takana.

Vierailija
122/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän yhden. Syy oli diabetes. Oli saanut diagnoosin 2-3 vuotta aiemmin. Ei jättänyt mitään viestejä.

Mistä tiedätte että hän diabeteksen takia sen teki?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän useita, mm. työkavereita ja exäni, jolla oli mielenterveysongelmia ja jonka kanssa olimme jo eronneet pari vuotta aiemmin. Ilmeisesti jätti lääkityksen pois ja oireet (masennus ja paranoia) pahenivat. Työkaveri hirtti itsensä eron jälkeen, oli todella kova järkytys työyhteisölle, useille jäi syyllisyydentunteita, kun eivät mielestään nähneet merkkejä itsetuhoisuudesta. Tuttavaperheen isä tappoi itsensä sairastuttuaan masennukseen tyttärensä kuoleman jälkeen. Itselläkin välillä vilahtaa mielessä kuoleman ajatus, mutta sitten ajattelen, että this too shall pass. Jokin aika sitten mulla epäiltiin vakavaa sairautta, ja silloin kyllä elämänhalu kovasti kasvoi.

Vierailija
124/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi, kun olin lapsi niin naapurin mies hirtti itsensä parvekkeeltaan. Syytä en tiedä mutta oli ysärillä niin ehkä lama syynä?

Oma veljeni teki itsemurhan viime vuonna. Jäi työttömäksi viitisen vuotta sitten eikä yrityksistä huolimatta saanut uusia töitä, ei nähnyt enää muuta ulospääsyä kurjasta tilanteestaan kuin henkensä ottaminen. Jätti todella pitkän jäähyväisviestin, sydän särkyi kun sitä luki.

Vierailija
125/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tiedän, sukulainen oli. Huumeet. Leikittiin lapsena yhdessä. Oltiin keskiluokkaisen suvun ainoat mustat lampaat.

90-luvulla muutin asuntoon, jonka edellinen asukas oli kuulemma hirttänyt itsensä.

Vierailija
126/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän muutaman. 

Yläasteen luokkakaveri hirtti itsensä huoneeseensa. Oli vasta teini.

Erään vanhan ystäväni isä hirtti itsensä latoon. Ystäväni löysi hänet. Oli valtavan traumaattista hänelle ihan varmasti. 

Minun isäni teki hitaan itsemurhan juomalla ja vähät välittämällä mitä itselleen teki. Hän oli luovuttanut jo vuosia sitten eikä useista haimatulehduksista huolimatta muuttanut elämäänsä. Lopulta sairastui vakavasti elinvaurioon ja menehtyi pian diagnoosista. 

Vierailija
127/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkku teki itsemurhan 30-vuotiaana. Firma meni nurin ja jäi yli sadan tonnin velat, josta seurasi avioero vaimon pelästyttyä velkataakkaa. Serkku ei nähnyt muuta tietä sitten ulos, kuin päättää päivänsä.

Vierailija
128/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuveljeni. Sairastui masennukseen teininä jo, lääkkeillä sinnitteli opinnot läpi, mutta sitten masennus paheni. Kokeili terapiat ja sähköhoidon myös, lääkkeiden lisäksi. Ei mistään oikein apua, paitsi neurolepteillä zombieksi lääkitseminen lievitti tuskaa. Hän ei kuitekaan kokenut elämää sellaisena elämisen arvoiseksi - kun ei ollut työkykyinenkään, 32-vuotiaana päätyi eläkkeelle. 

Itse hyväksyin täysin veljeni päätöksen lähteä. Todennäköisesti olisin tehnyt itse saman samassa tilanteessa, jossa ei kerta kaikkiaan ole mitään hoitoa joka auttaisi riittävästi, että elämän tuntuisi elämisen arvoiselta. Vanhemmille oli vaikeampaa, heidän mielestään olisi vaan pitänyt roikkua kammottavassa, merkityksettömässä elämässä turraksi lääkittynä, ettei aiheita muille terveille ihmisille surua kuolemallaan. Usein itsarin tekijöitä sanotaan itsekkäiksi, mutta minä ajat

Vierailija
129/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärilamassa näitä tarinoita kuuli, ihmisistä joita ei tuntenut. Joltain vanhalta kommunistilta saattoi lähteä yhtaikaa työpaikka ja aate alta.

Vierailija
130/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epätasa-arvoinen kohtelu sisarusten välillä . Suosikki tytölle ostettiin miljoona-asuntoja ja palvottiin. Veljensä asui pienessä asunnossa ja häntä kohdeltiin lika-astiana. Kaikki paha purettiin häneen.

Mä oon yrittänyt itsaria, tai yrittänyt yrittää - jokin tuli väliin, enkä sitten tehnyt sitä. Onneksi.

Mutta itselläkin samaa taustaa, tosin isovanhempien kautta. En edes tajunnut sitä, kuin vasta vanhempana, ja edelleen on jäänyt jotenkin takaraivoon, että olen huono, en minkään arvoinen ja minua saa kohdella miten sattuu. En kestä yhtään jos joku on mukava mulle, haluan paeta silloin paikalta. Tää ei ollut kaksikymppisenä nuoren naisena mikään hyvä. Käytettiin törkeästi hyväksi, ja olin todella huonoissa suhteissa.

Nykyään, kuin ihmeen kaupalla olen hyvässä suhteessa, saanut lapsia ja korkeakoulutettu.

Edelleen kannan mukana sitä pientä ääntä, joka nalkuttaa: mitä luulen olevani, kuka mua voisi rakastaa, ja mitä muka luulen osaavani.

Vierailija
131/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut lääkitystä, sillä masennus ja traumat muuttavat aivojen toimintaa, joka taas altistaa itsetuhoisille ajatukselle, kun aivotoiminnasta johtuen, ihminen pystyy ajattelemaan hyvin kapea-alaisesti. Sellainen on vain Ihmismieli.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/masennus-ja-itsetuhoisuus-eivat-ole…

Vierailija
132/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun yläasteen liikunnanopettaja, nainen, hirtti itsensä johonkin kotinsa vaatehuoneeseen äitienpäivänä, teinipoika sitten löysi hänet kun isänsä kanssa tulivat kotiin. Täysin turha itsekäs teko. Pilasi poikansa elämän varmasti lopuksi ikää.

Nyt kuin luin tämän kommentin, niin muistikuva heräsi vanhoissa aivoissani. 

Liikunnanopettajamme tappoi itsensä kun olin ylä-asteella kasarilla. Viisikymppinen mies. Samoin myös eräs toinen opettajamme, en enää muista mitä ainetta hän opetti mutta muistan hänet. Kyseessä oli pieni syrjäinen kunta.

Vierailija
133/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niitä tälle ikää nähnyt. Omassa perhepiirissä 3. Muita kyläläisiä 4 tiedän.

Vierailija
134/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lähisukulaistani on tehnyt , 1 naapuri ja 4 työtoveria. Laskisin itsemurhan tehneiksi myös ehdoin tahdoin liikaa päiheitä käyttäneet ja niihinku olleet kavert ja ystävät, lukumäärältään heitä on lähemmäs 10.

Vierailija
135/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi lähisukulaistani on tehnyt , 1 naapuri ja 4 työtoveria. Laskisin itsemurhan tehneiksi myös ehdoin tahdoin liikaa päiheitä käyttäneet ja niihinku olleet kavert ja ystävät, lukumäärältään heitä on lähemmäs 10.

Siis laskisit itsemurhaksi kun ihminen kuolee ja sinä olet katsonut hänen elämäntyylinsä olleen vaikutin kuolemalle? Ennenkuulumatonta tulkintaa elämästä.

Vierailija
136/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni urheilusankari ja kolme vuotta vanhempi esikuvani samasta jalkapalloseurasta. Johtui päihteistä, lähti 17 vuotiaana oman käden kautta. Joskus vieläkin ajattelen, miksi näin kävi. Jokainen nuori itsemurha on niin surullinen ja pysäyttävä.

Vierailija
137/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laskisit itsemurhaksi kun ihminen kuolee ja sinä olet katsonut hänen elämäntyylinsä olleen vaikutin kuolemalle? Ennenkuulumatonta tulkintaa elämästä.

On hidastetun itsemurhan tekemistä käyttää alkoholia, huumeita tai nikotiinia. Myös ylensyönti on hidasta itsemurhaa.

Vierailija
138/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni asia on niin vakava, että sillä ei vii olla lempinimiä. Alunperin tässä käytetään tällaista kevyempää ilmaisua itsemurhasta. 

Vierailija
139/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

-serkkuni 15 v. nuori mies. Epätasapainoinen uusioperhekuvio ja latistava isäpuoli. Ehkä huumeita kuvioissa, ei varmuutta. Ampui päänsä tohjoksi.

-serkkupuoleni 17 v. nuori nainen. Uusioperhekuviossa eli, en tiedä johtuiko siitä. Varasti äitinsä nukahtamislääkkeet ja veti ne.

-naapurinpoika 16 v. hyppäsi katolta. Vanhemmat eronneet, en tiedä muusta. 

-naapurinpoika 14 v. Uusioperhekuviossa eli. Hirtti itsensä kotiinsa kesälomalla.

-naapurintyttö 20 v. Myrkkyä suoneen omillaanasuessaan. Uusioperhekuviotausta ja huumekokeiluja.

-naapurinpoika 21 v. Masennustaustaa ja poikkeavaa ylipainoa. Ydinperhe. Omilleen muutettuaan löytyi kuolleena. 

Olen itse jo keski-ikäinen ja asunut useassa naapurustossa.

Vierailija
140/243 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On hidastetun itsemurhan tekemistä käyttää alkoholia, huumeita tai nikotiinia. Myös ylensyönti on hidasta itsemurhaa.

Älä selitä, menee vähän jo yli. Menee siis valheelliseksi. Elämä tappaa meidät jokaisen joten järkeä päähän.