Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen käytös kuinka yleistä?

Vierailija
20.08.2025 |

Työkaverimies on jäämässä eläkkeelle, joten hankin hänelle läksiäislahjaksi hänen harrastukseensa liittyvän esineen. Kun ojensin sen hänelle lahjapaketissa, hän kieltäytyi vastaanottamasta sitä vaimoonsa vedoten tyyliin "Vaimo kysyy kuitenkin lahjan alkuperää, eikä kodistamme löydy piiloja". Olin tästä todella häkeltynyt. Ihan kuin aikuinen mies olisi sulanut edessäni eskari-ikäiseksi pikkupojaksi. Onkohan tällainen käytös kuinka yleistä tai ylipäätään normaalia?

N27

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomi pullollaan näitä pareja joissa on joko toisen osapuolen toimesta sairaalloista mustasukkaisuutta tai dynamiikka toimii niin, että vaimo on kuohinnut miehen ja miehen pitää kysyä lupa vaimolta suunnilleen kenkien solmimiseen ja vaimo järjestää kaiken miehen puolesta eikä mies uskalla mihinkään mitään sanoa ennekuin "on kysynyt luvan hallitukselta".

Toinen vaihtoehto voi olla, että mies on ollut aloittajaan ihastunut jo pitkään, ja tästä on aiheutunut ongelmia miehen avioliitossa, joten aloittaja lahjoineen on vaimolle punainen vaate. 

Kolmas vaihtoehto on, että tämä tarina on ihan täyttä hevonpaskaa.

Vierailija
62/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleistä on, että yksittäinen työntekijä ostaa lahjan eläköityvälle työkaverille? Eikös ne kimppalahjana yleensä hankita, jos työnantaja ei huolehdi lahjomisesta.

Onhan tuo vähän outoa. Yleensä ostetaan yhteislahja. Oletko aloittaja työoläisperheestä, vai miksi nostat itsesi muiden ryökavereiden yläpuolelle? Useinhan työläisvanhempien (=ei akateemista loppututkintoa) aikuisilla lapsilla on harha omasta erityisyydestään.

Hänelle annettiin yhteislahja, minkä lisäksi työkaverit antoivat hänelle itsenäisesti hankkimiaan lahjoja. Siitä syystä myöskin minä päätin antaa hänelle harrastuksiinsa liittyvän lahjan, josta uskoin hänen ilahtuvan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä se tyhjä ja yksinäinen elämä on jos ei normaaleja asioita elämässä pysty tekemään tai tapahtumaan ilman että vaimo saa pömöt. Ja samoten taitaa vaimolla olla aika hankalaa kun pitää kaikki paha olo miehen ja miehen kanssa kanssakäymisessä olevien ihmisten niskaan kaataa aina. Miksi sitä kutsuttiinkaan ihmistä joka yrittää parhaansa mukaan eristää toisen kaikista muista kontakteista?

Vierailija
64/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ei kannata ottaa tuosta itseesi. Olen ollut kerran hieman vastaavankaltaisessa tilanteessa, jossa tuttavamies kieltäytyi vastaanottamasta multa pitkään etsimäänsä kirjaa, koska vaimo saattaisi sen nähdä. Mun mielessä kävi, että eikö sulla ole mitään omaa paikkaa kotonasi, missä voisit säilyttää tavaroitasi. Annoin kuitenkin asian olla, koska jokainen elää niin kuin parhaaksi näkee. 

Vastaavasti toiminut itse juuri vastaavassa tilanteessa. Todella surullista mutta eihän siinä mitään voi tehdä, aikuinen ihminen tekee omat valintansa.

Vierailija
65/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Suomi pullollaan näitä pareja joissa on joko toisen osapuolen toimesta sairaalloista mustasukkaisuutta tai dynamiikka toimii niin, että vaimo on kuohinnut miehen ja miehen pitää kysyä lupa vaimolta suunnilleen kenkien solmimiseen ja vaimo järjestää kaiken miehen puolesta eikä mies uskalla mihinkään mitään sanoa ennekuin "on kysynyt luvan hallitukselta".

Toinen vaihtoehto voi olla, että mies on ollut aloittajaan ihastunut jo pitkään, ja tästä on aiheutunut ongelmia miehen avioliitossa, joten aloittaja lahjoineen on vaimolle punainen vaate. 

Taisi osua hermoon sielläkin. 🙄 Miksi pitää oman mustasukkaisuuden vuoksi toinen ihminen eristää kaikista muista, miksei voi hoidattaa itseään kuntoon?

Vierailija
66/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka yleistä on, että yksittäinen työntekijä ostaa lahjan eläköityvälle työkaverille? Eikös ne kimppalahjana yleensä hankita, jos työnantaja ei huolehdi lahjomisesta.

Tässä tapauksessa yksittäisiä lahjoja olivat antaneet muutkin yhteisen lahjan lisäksi. Ainoastaan minun antamani lahja ei kelvannut vaimon takia. Myönnän ihan, että tämä kuulostaa oudolta. Siksi halusinkin tietää, onko joku kokenut joskus jotain vastaavaa. 

Ap

Vaikea uskoa koko juttua. Varsinkin, jos yksittäisiä lahjoja antoivat muutkin. Jos olisikin tuollainen tilanne, luulisi olevan helppoa vain todeta, että oli kimppalahja kaikilta.

Tai se mies ei pidä sinusta, joten viittaus vaimoon oli hätäisesti keksitty tekosyy kieltäytymiseen. Itse tiedän työuraltani muutaman lipevän "kaverin", joiden mahdolliset muka hyvää tarkoittavat, ei-muistella-pahalla-lahjat olisin varmaan heivannut  lähimpään roskikseen.

Vierailija
67/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait nyt ukko voi sanoa että porukka osti sen hänelle töissä. Vai laitoitko oman nimesi korttiin <3 kera  =))

Vierailija
68/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tapauksessa yksittäisiä lahjoja olivat antaneet muutkin yhteisen lahjan lisäksi. Ainoastaan minun antamani lahja ei kelvannut vaimon takia. Myönnän ihan, että tämä kuulostaa oudolta. Siksi halusinkin tietää, onko joku kokenut joskus jotain vastaavaa. 

Ap

Vaikea uskoa koko juttua. Varsinkin, jos yksittäisiä lahjoja antoivat muutkin. Jos olisikin tuollainen tilanne, luulisi olevan helppoa vain todeta, että oli kimppalahja kaikilta.

Tai se mies ei pidä sinusta, joten viittaus vaimoon oli hätäisesti keksitty tekosyy kieltäytymiseen. Itse tiedän työuraltani muutaman

Kyllä hän piti minusta, ei kyse ollut mitenkään siitä. Hän hakeutui aina juttelemaan kanssani ja mikäli olin ollut vaikkapa sairauslomalla, hän tuli heti kyselemään, kuinka voin:) Juuri tuosta mainitsemastasi syystä johtuen tapaus jäi vaivaamaan minua. Olisihan hän voinut kertoa vaimolleen ostaneensa antamani lahjan, ellei olisi halunnut ottaa sitä riskiä, että olisi kertonut sen olleen joltakulta toiselta.

Ap

Vierailija
69/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi osua hermoon sielläkin. 🙄 Miksi pitää oman mustasukkaisuuden vuoksi toinen ihminen eristää kaikista muista, miksei voi hoidattaa itseään kuntoon?

Että mitähän vittua? :D

Vierailija
70/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kait nyt ukko voi sanoa että porukka osti sen hänelle töissä. Vai laitoitko oman nimesi korttiin <3 kera  =))

Ja ellei hän olisi uskaltanut näin tehdä, hän olisi voinut sanoa ostaneensa ITSE kyseisen lahjan.

Ap

Vierailija
71/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä on niin vaikea uskoa? Miehet on vaan välillä niin perhanan yksinkertaisia, ei logiikanhiventäkään. Jos aloittaja olisi sanonut miehelle, että sano, että se on yhteislahja, niin tämä olisi ehkä uskaltanut viedä sen kotiinsa.

Mitä jos lopetettaisi se miesten alistaminen ja paapominen  ettei ne olis niin hemmetin vässyköitä.

Vierailija
72/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskotte mukisematta, että iäkäs mies ryhtyisi puolitututulle työtytölle raportoimaan vaimonsa mustasukkaisuudesta?

Eiköhän se mustis vaimo ollut miehen puolelta puujalkavitsi. Ei vain halunnut ottaa syystä tai toisesta lahjaa juuri ap:lta vastaan.

Vierailija
73/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vanhempana äijänä sanoisin, että mies oli suhun salaa ihastunut. Toi kommentti paljasti sen.

M54

Vierailija
74/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaako hän jotain sellaista, jota vaimo ei tiedä? Yleensä eläkkeelle jääville annetaan yhteinen lahja.

Vierailija
75/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastaako hän jotain sellaista, jota vaimo ei tiedä? Yleensä eläkkeelle jääville annetaan yhteinen lahja.

Tuossa aiemmin kävi selville, että yhteinen lahja oli annettu, minkä lisäksi työkaverit olivat antaneet omia lahjojaan. Jotenkin tuli itselleni tuntuma, että liittyisi kalastuksen jollain tapaa Ap:n lahja. 

Vierailija
76/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdalla parisuhde on mennyt tuollaiseksi, eli vaimo määrää kaikesta. Vastaavassa tilanteessa en myöskään olisi voinut vastaanottaa Ap:n lahjaa, koska jos olisin väittänyt sitä itse ostamakseni, hän olisi vaatinut nähdä kuitin. Jos puolestaan olisin väittänyt sitä työpaikan Markun antamaksi, olisin saattanut jäädä myöhemmin kiinni valheesta. 

Vierailija
77/77 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ellei hän olisi uskaltanut näin tehdä, hän olisi voinut sanoa ostaneensa ITSE kyseisen lahjan.

Ap

Vaimo on siis mustasukkainen ja mies joutuu sen verran kovaan kuulusteluun, että mies tietää lopulta kertovansa totuuden. Tai vaihtoehtoisesti mies tietää vaimonsa kaivavan totuuden esiin tavalla tai toisella. Minä epäilen, että eläkkeelle jäänyt mies todellakin pitää AP:sta ihmisenä ja suojelee sinua vaimonsa raivolta. Miehen vaimo voisi siis hyökätä sinun kimppuun verbaalisesti, ilkeitä huhuja levittämällä tai fyysisesti päälle käymällä.

Eläkkeelle lähtevälle usein ostetaan yhteislahja, mutta usein työkaverit antavat myös henkilökohtaisia lahjoja. Ainakin naisvaltaisilla työpaikoilla eläkkeelle lähtevä saa yhteisen lahjan lisäksi muita lahjoja, jotka voi olla yhdeltä tai useammalta työkaverilta.