Vuokravelkoja 7000€, muita velkoja 30 000€, ei luottotietoja, työtön. Miten päästä eteenpäin?
Veljelläni tuo tilanne, ikää 25v. Asunut äitini kanssa nyt melkein kaksi vuotta kun ei pääse muualle. Väittää itse ettei mistään apua saa. Alkanut uhkailemaan itsemurhalla.
Miten tässä edes voi yrittää auttaa?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, itsekin lyhensin aikanaan ulosottovelkaa ja noin vähän reilu kolmasosa meni joka palkasta lyhennyksiin. Kyllä sillä lopulla elää aika hyvin.
Just näin. Raha riittää ihan hyvin asumiseen ja perusmenoihin. Velka lyhenee eikä tarvitse nälkää nähdä. Oppii siinä samalla sitten tarkempaa rahankäyttöä tulevaisuutta varten ja ymmärtää ettei sitä velkaa tarvitse aina kaikkeen ottaa, kun sitä rahaa saa säästettyä ihan itse siitä palkasta aika nopeasti isommankin summan.
Puhutko nyt tästä suojaosasta joka on alle tonnin vai minkä suuruisesta summasta..
Kyllä. Vuokraan meni silloin muistaakseni jotain 500€ ja se loppu sitten kuukauden muihin kuluihin. Tuolla pärjäsin usean vuoden. Siinä oppii kyllä tarkkaan laskemaan joka pe
No saman verran jää työttömänäkin käteen kuin suojaosuuden jälkeen..
"No saman verran jää työttömänäkin käteen kuin suojaosuuden jälkeen.. "
Mutta sillä ei velat lyhene. Rahallisesti kuitenkin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Millä ei velat lyhene ? No eihän ne saatana maksamallakaan lyhene saatanan valehtelijat
Muuta maalle johonkin halpaan mökkiin.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle johonkin halpaan mökkiin.
Sähkönsiirto 100-150 kuukaudessa ympäri vuoden, itse sähkö 30-130 joka kuukausi läpi vuoden, vesilasku 80-100e (3kk) polttopuut vuodeksi 400, tienauraus 400, jätekaivontyhjennys 120 jne.jne.
Terveisin, halvasta mökistä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on jo iso apu, että saa asua äidin luona.
Olisiko velkajärjestely mahdollinen? Terveydenhuoltoon nopeasti yhteys kun on itsetuhoisia ajatuksia.Itse varmaan tekisin huoli-ilmoituksen sosiaalityöhön, jotta saisitte jonkun käymään läpi vaihtoehtoja, mieluiten tietysti yhteisellä päätöksellä veljen kanssa.
Velkajärjestelyn ehtona on se, että on säännölliset tulot. Eli työtön ei pääse. Ei ole mitään, millä lyhentää velkoja.
Älä valehtele. Työttömyys voi olla väliaikainen este, mutta kyllä työtön voi päästä velkajärjestelyyn. Ohjaa oikeusaputoimiston velkaneuvontaan: https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/
Aika monelta työttömältä on velkajärjestely evätty, koska ei päiväraha ei ole vakitulo.
Jos ei ole työ niin sosiaalitoimistolla kuuluu auttaa vaikka voi osua kohdalle joku tympeä. Itse hain 2 vuotta kunnes onnistui, oli ihan lain mukaan autettava vaikka ensin kieltäytyi. Ja jos on työ voi saada lainaa velkaan tai takuusäätiö auttaa mutta ei jos ei ole tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä ei velat lyhene ? No eihän ne saatana maksamallakaan lyhene saatanan valehtelijat
No sillä työttömän rahalla tollo. Oudosti ne toisilla maksamalla lyhentyy mutta se vaatiikin sitten sitä työntekoa mikä ei sinua kiinnosta. Senkun rämmit niissä veloissasi vaikka loppuelämäsi. Mukavaa loppuelämää.