Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokravelkoja 7000€, muita velkoja 30 000€, ei luottotietoja, työtön. Miten päästä eteenpäin?

Vierailija
19.08.2025 |

Veljelläni tuo tilanne, ikää 25v. Asunut äitini kanssa nyt melkein kaksi vuotta kun ei pääse muualle. Väittää itse ettei mistään apua saa. Alkanut uhkailemaan itsemurhalla. 

Miten tässä edes voi yrittää auttaa?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekisin näin, maksaisin vuokravelan ensin, velkajärjestely kestäisi 8-10 vuotta muusta, tärkeintä ettei menetä toivoaan.

Vuokravelka hoituisi 3 vuodessa.

Jos velat on ulosotossa ja palkasta ulosotetaan lain määräämä osuus, niin ei siinä itse enää pysty juuri mitään vapaaehtoisesti maksamaan. UO taas päättää sen, miten se raha velkojille maksetaan, ei velallinen voi sitä itse päättää.

Vierailija
42/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on jo iso apu, että saa asua äidin luona.

Olisiko velkajärjestely mahdollinen? Terveydenhuoltoon nopeasti yhteys kun on itsetuhoisia ajatuksia.

Itse varmaan tekisin huoli-ilmoituksen sosiaalityöhön, jotta saisitte jonkun käymään läpi vaihtoehtoja, mieluiten tietysti yhteisellä päätöksellä veljen kanssa. 

Velkajärjestelyn ehtona on se, että on säännölliset tulot. Eli työtön ei pääse. Ei ole mitään, millä lyhentää velkoja.

Ei pidä paikkaansa. Minä pääsin viisi vuotta sitten velkajärjestelyyn nimenomaan sen takia, että olin pitkäaikaistyötön enkä olisi todennäköisesti ikinä selviytynyt velkojen maksusta. Kolmen vuoden velkajärjestely, jonka aikana en maksanut velkoja ollenkaan. Velkoja oli noin 20 000 €. Sairastuminen johti tuohon tilanteeseen. Nykyään olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja luottotiedot puhtaat. Mitään uutta velkaa en ole ottanut enkä ota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velkasaneeraukseen vaan. Talousneuvolaan tai velkaneuvojalle vaan. Apua saa kun vaan pyytää eikä ole vätys.

Joo kannattaa ottaa takuusäätiöön yhteyttä mutta ei tuohon velkasaneeraukseen pääse jos ei ole vakiduunia ja sitten se riippuu miten on velkaantunu

Vierailija
44/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko velkajärjestely mahdollinen? Terveydenhuoltoon nopeasti yhteys kun on itsetuhoisia ajatuksia.

Itse varmaan tekisin huoli-ilmoituksen sosiaalityöhön, jotta saisitte jonkun käymään läpi vaihtoehtoja, mieluiten tietysti yhteisellä päätöksellä veljen kanssa. 

Velkajärjestelyn ehtona on se, että on säännölliset tulot. Eli työtön ei pääse. Ei ole mitään, millä lyhentää velkoja.

Ei ole, velkajärjestelyyn voi päästä nimenomaan maksukyvyttömänä ja vakiintuneessa tilanteessa (esim. pitkäaikaistyöttömyys), kun ei ole mitään muuta keinoa selvitä veloista. Velkajärjestelyssähän osan veloista voi saada anteeksi. 

Kaikki eivät pääse velkajärjestelyyn, mutta sitä voi kokeilla hakea myöhemmin uudelleen.

Vierailija
45/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko veljen MENNÄ TÖIHIN?!

No eipä kannata koska kaikki mitä verojen jälkeen jää menee velkoihin, valitettavasti pimeet tai jopa laittomuudet on ainut ulospääsy

Been there seen that

Eikä mene. Ulosotto ottaa palkasta sen tietyn määrän ja käteen jää sen verran että pärjää. Velat tulee sitten aikanaan maksettua ja sitten voi miettiä miksi asiansa tuohon jamaan päästi. Täydellinen luuseri ajattelee kuten sinä eikä ota vastuuta mistään. Sinä olet ihan itse sitä velkaa ottanut. Jos ei sitten pää kestä itse aihettua tilannetta eikä halua siitä vastuuta ottaa niin paras miettiä jotain muuta.  

Vierailija
46/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isoimmat ongelmat ovat työkokemuksen puute ja velkojen korot. 37 000e voi muutaman vuoden päästä olla 50 000e.

Velipoika ammattikouluun jatkuvan haun kautta, voi päästä aloittamaan vielä tänä vuonna. Jatkaa asumista äidin kanssa, niin ei tarvitse maksaa vuokraa tms. Hänen kannattaa nostaa opintolainaa S-pankista (onnistuu ilman luottotietoja). Matalakorkoisella opintolainalla sitten makselee vaikka tuon vuokravelan ensin pois, sitten muita velkoja. 

Opintolainaa saa 7650e per lukuvuosi, joten saa vuokravelan kuitattua nopeasti. Velan maksaminen opintolainalla ei ole ideaalista, mutta tässä tapauksessa se on järkevää koska muuten korkoa korolle -ilmiö kasvattaa velat suuriksi.

Ammattikoulun harjoitteluista saa työkokemusta, eli täytettä ansioluetteloon. Hyvin hoidetun harkan jälkeen voi saada myös osa-aikatyötä opintojen oheen, ja siitä taas lisää rahaa velkojen maksuun.

Kaiken a ja o on nyt valita sellainen amm

Tämä on asiallinen suunnitelma. Jos niin nuorella ei ole työllistävää koulutusta, ei kannata pyrkiä osa-aikaiseksi kahvilatyöntekijäksi tai kaupan kassaksi vaan panostaa siihen koulutukseen. Parissa vuodessa voi valmistua vaikkapa LVI- tai sähköasentajaksi, jolloin työllistymisen todennäköisyys kohtuullisesti palkattuun työhön on hyvä. Äidin luona kannattaa asua, kunnes on tukevasti kiinni työelämässä. Vuokravelat pitää yrittää hoitaa ensisijaisesti.

Vaikka on hölmöillyt itsensä pulaan, ei tuossa ole mitään, mistä ei itseään voisi hankkia kuiville viidessä vuodessa. Velkaa toki maksaa vähän pidempään, mutta kukapa ei.

Vierailija
47/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkeen vois suositella Eemelin tietä hänelle.

Vierailija
48/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä valehtele. Työttömyys voi olla väliaikainen este, mutta kyllä työtön voi päästä velkajärjestelyyn. Ohjaa oikeusaputoimiston velkaneuvontaan: https://www.oikeuspalveluvirasto.fi/talous-ja-velkaneuvonta/

Vierailija
49/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on tuollaiset vuokravelat saanut aikaiseksi ja mihin sitä velkaa on 30 000€ hankittu ja miten niin paljon on ylipäätään edes saatu? Maksaako äidille vuokraa vai asuuko ilmaiseksi? Onko huumeiden ja alkoholin käyttöä? 

Eihän tuo ole kuin 3kk vuokra jos asuu Helsingissä + korot päälle

Vuokravelkaa saa hankittua ihan omaa piittaamattomuuttaan. Jos jää työttömäksi niin saa sitten niitä kuuluisia tukia millä saa asumiskulut hoidettua. Jos vain jättää vuokrat maksamatta eikä sovi järjestelyä vuokranantajan kanssa vaikkapa työttömäksi jäädessään voi syyttää sitten vain itseään.

Aika kallista vuokraa on kyllä yksi ihminen maksanut jos kolmessa kuukaudessa maksaa 7000€ mikä tarkoittaa kuukaudessa 2333€ vuokraa. Pitää aika kovat tulot olla että on tuohon varaa.

Vierailija
50/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjasta rotaatiotyö. Sisältyy asuminen ja ruoka.

Kaikki äkkiä makaettu.

Vierailija
51/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eipä kannata koska kaikki mitä verojen jälkeen jää menee velkoihin, valitettavasti pimeet tai jopa laittomuudet on ainut ulospääsy

Been there seen that

Se on ihan totta. Tietenkin nyt suojaosuus jää mutta korot tekee sen että eipä velka lyhene

Mitenkähän minä sain maksettua kunniallisesti tuolla keinoin lähes 30 000€ velat? Enkä ole edes mitenkään ertyisen hyvätuloinen, tein vain töitä. Vain onko sitä velkaa sitten otettu satoja tuhansia?

Vierailija
52/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there seen that

Höpö höpö, itsekin lyhensin aikanaan ulosottovelkaa ja noin vähän reilu kolmasosa meni joka palkasta lyhennyksiin. Kyllä sillä lopulla elää aika hyvin.

Vierailija
53/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there seen that

Se on ihan totta. Tietenkin nyt suojaosuus jää mutta korot tekee sen että eipä velka lyhene

Mitenkähän minä sain maksettua kunniallisesti tuolla keinoin lähes 30 000€ velat? Enkä ole edes mitenkään ertyisen hyvätuloinen, tein vain töitä. Vain onko sitä velkaa sitten otettu satoja tuhansia?

No kuka minkäkin työn määrittelee ei hyvä palkkaiseksi.. riippuu täysin koroista ja siitä paljonko velka lyhenee kkdessa

Vierailija
54/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there seen that

Höpö höpö, itsekin lyhensin aikanaan ulosottovelkaa ja noin vähän reilu kolmasosa meni joka palkasta lyhennyksiin. Kyllä sillä lopulla elää aika hyvin.

Just näin. Raha riittää ihan hyvin asumiseen ja perusmenoihin. Velka lyhenee eikä tarvitse nälkää nähdä. Oppii siinä samalla sitten tarkempaa rahankäyttöä tulevaisuutta varten ja ymmärtää ettei sitä velkaa tarvitse aina kaikkeen ottaa, kun sitä rahaa saa säästettyä ihan itse siitä palkasta aika nopeasti isommankin summan. 

Vierailija
55/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Been there seen that

Just näin. Raha riittää ihan hyvin asumiseen ja perusmenoihin. Velka lyhenee eikä tarvitse nälkää nähdä. Oppii siinä samalla sitten tarkempaa rahankäyttöä tulevaisuutta varten ja ymmärtää ettei sitä velkaa tarvitse aina kaikkeen ottaa, kun sitä rahaa saa säästettyä ihan itse siitä palkasta aika nopeasti isommankin summan. 

Puhutko nyt tästä suojaosasta joka on alle tonnin vai minkä suuruisesta summasta.. 

Vierailija
56/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo vois maksaa pois kuleksimasta, mutta kun tietää ,että tyyppi ottaa heti lisää saman verran, niin ei kannata kenenkään maksaa.

Vierailija
57/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vähän sama tilanne, mutta olin vanhempi 27v. Eronnut yksinhuoltaja, muutin lapsen kanssa vanhempien luo pakoon väkivaltaista miestä. Hän oli osasyy velkoihin, osaksi ostin itse osamaksulla vaatteita ja sisustustavaraa. Elin yli varojen. Halusin ylläpitää kulissia ja tarjota lapselle hyvän elämän. No todellisuus iski eron jälkeen, kun en saanut asuntoa. Hain kouluun ja ilmoitin kaupungin asuntotoimistoon olevani asunnoton. Sain opiskelija-asunnon, johon sosiaalitoimi maksoi takuun. Valmistuin hoitoalalle ja aloin tehdä töitä jo opiskeluaikana. Lapsen kalliit harrastukset piti lopettaa, mutta ilmaisia ja lähes ilmaisia löytyi seurakunnalta sekä vapaapalokunnalta. Kaikki rahat meni velkoihin. Vaatteet oli lahjoituksia ja kirpparilta, samoin huonekalut. Eripariset astiat, kulahtaneet keittiövälineet... joululahjaksi sain kahvinkeittimen vanhemmiltani ja itkin ilosta. Nyt olen jo yli 40v ja lapsikin jo aikuinen. Asun omistusasunnossa ja minulla on asuntolainaa, ei muita velkoja.

Kyllä tuosta ylös pääsee. 30 000e on vuosipalkan verran. Jos voi asua vanhempien luona eikä ole elatusvastuuta, niin sehän on eduksi: Voi käyttää lähes kaiken velanmaksuun. Muutaman vuoden joutuu sinnittelemään, mutta terve ja nuori selviää tuosta kyllä. Töitä saa, jos on fyysisesti terve ja omaa edes jonkunlaiset sosiaaliset taidot. Moni saa ilman kielitaitoakin töitä. Opiskella voi oppisopimuksella, jolloin saa sekä ammatin, että palkkaa. Pitää vain olla sinnikäs ja peräänantamaton. Ei kannata menettää toivoa. Itse jaksoin lapseni vuoksi.

Miettikää mikä sun veljeä voisi motivoida. Ehkä joku unelma tai tulevaisuudenkuva? Muistuttakaa missä hän on hyvä, miten on pärjännyt ja selvinnyt. Läheisten tuki on nyt tärkeää. Se, että joku tukee ja uskoo.

Vierailija
58/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hommata pitkä tuomio, +10 vuotta.

Vierailija
59/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kuka minkäkin työn määrittelee ei hyvä palkkaiseksi.. riippuu täysin koroista ja siitä paljonko velka lyhenee kkdessa

Kovin pienillä tuloilla ei sitä velkaakaan paljoa saa, ainakaan nykyään kun on tämä positiivinen luottorekisteri.

Aiemmin velkaa sai liiankin helposti ja kovaa korkoa silloin kyllä maksoin useasta velasta ja vuosia meni mutta pois sain maksettua. Ei tullut mieleenkään lyödä hanskoja tiskiin. Taisi mennä joka kuukausi n. 800€ ulosoton kautta.    

Vierailija
60/69 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin pienillä tuloilla ei sitä velkaakaan paljoa saa, ainakaan nykyään kun on tämä positiivinen luottorekisteri.

Aiemmin velkaa sai liiankin helposti ja kovaa korkoa silloin kyllä maksoin useasta velasta ja vuosia meni mutta pois sain maksettua. Ei tullut mieleenkään lyödä hanskoja tiskiin. Taisi mennä jok

Pikavipeillä on aika saatanalliset korot päälle ulosotto sekä perintä kulut. Itse tiedän ei mtn mahdollisuutta maksaa koskaan pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän