Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle! 😍
Kaipuu jatkukoon!
Muut viestit omiin ketjuihinsa, jookos.
Kommentit (12294)
Vierailija kirjoitti:
Tutki-näkymässäkin on kyllä joillain tapahtunut kaikenlaista. Esim. ovat ottaneet poliittisesti kantaa instagramissa ja jakaneet joitain sisältöjä, niin tutki-näkymä muuttunut erittäin synkäksi ja täynnä jotain hirviöitä yms.
Tämäkään ei taida sopia ketjun naiivien käsitykseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai niillä on tekemistä nimenomaan sen(kin) kanssa. Aivan päivänselviä tapauksia tullut itselleni usein, viimeksi viime viikolla kun näin kauempaa yhden aikoinaan vuosia perässäni olleen tyypin, katseet kohtasi ja heti seuraavana päivänä Instagram ilmoitti, että saatat tuntea tämän henkilön (eli tuon tyypin profiili tuli ehdotuksiin).
Vastaavia käynyt usein. Myös esim. teininä minusta haaveillut entisen kaverin veli säännöllisesti Facebookissa kaveriehdotuksissa, vaikka ei ole yhteisiä kavereita, ei asuta lähekkäin tai mitään yhteyttä.
Se on vain vahvistusharha. Somet tarjoaa koko ajan tusinoittain ihmisiä ja vähänkin pidemmällä ajanjaksolla satoja. Ennen someaikaa tämä ilmiö tunnettiin sellaisena telepatiana tai enteenä huuhaataipuvaisten keskuudessa kun jo
Sivusta. Ei ole. Miten mun facebookkiin ilmestyi erään miehen ystäväehdotus kun ainoa yhteys oli hänelle livenä annettu pyyntö tehdä tarjous eräästä työstä minulle käymällä paikan päällä. Eräs toinen eksä 30 vuoden takaa ja ei yhteisiä tuttuja
Se, että olet tuollaista kokenut, ei tarkoita sen enempää etteikö se olisi vahvistusharka kuin sitäkään etteikö kaveriehdotukselle olisi ihan tunnettuihin algoritmeihin perustuva selitys.
Sinä et välttämättä tiedä kaikkea ihmisestä jota et ole tavannut 30 vuoteen tai tuntemattomasta jonka kanssa vain kerran ollut tekemisissä, mutta somen algoritmit tietävät kaiken teistä molemmista ja yhdistäviä seikkoja voi olla vaikka kuinka.
Se taas menee vahvistusharhan piikkiin, että nämä kaksi satunnaista ihmistä elämäsi aikana tuhansista tapaamistasi ja somen sadoista ehdotuksista ovat leikanneet kohdallasi niin että olet keksinyt heihin liittyen vielä merkityksen. Merkitys on sinun päässäsi, mutta se tuskin on somen tiedossa. On siis sattumaa että algoritmilla ja sinulla on merkitykset kahdelle samalle ihmiselle, mutta se merkitys onkin molemmilla eri. Se ei ole harvinainen sattuma huomioiden edellämainitut lukumäärät eli sun tuhannet tutut ja somen sadat ehdotukset.
Tasan sama logiikka kuin miten tiesit soittaa, juuri eilen ajattelin mitä sulle kuuluu-hämmästelyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagram luo profiilin sinusta käytöksesi perusteella, ml. mitä ja ketä seuraat, sekä mitä kaltaisesi ihmiset seuraavat > koneoppimisella rankataan samankaltaisia ihmisiä > koneoppimismalli tasapainottelee tuttua ja uutta > tarjoaa näitä tuttuja ja uusia ihmisiä sinulle sen sinusta luodun profiilin perusteella.
Facebook toimii pitkälti samalla tavalla, mutta painottaa vielä enemmän yhteisiä kavereita, asuinpaikkaa, työpaikka yms. knoppitietoa.
Kukaan ei tule ehdotuksiisi siksi, että he etsivät sinua tai kävivät profiilissasi. Sama miten monta kertaa toistaisit sen peilille.
Ei mun instagramin seuraamisehdotukset noudata kyllä ollenkaan tuota kaavaa. Noudattaisikin, niin saisin sieltä ehdotuksista joskus jotain uutta seurattavaa!
Aika jännää, kun tuo on ihan Metan insinöörien kertomaa siitä, miten nuo näkymättömät algoritmit toimivat.
Mutta niin, usko mitä haluat jos se helpottaa. Selkeästi joillekin ajatus siitä, ettei se tietty henkilö näy ehdotuksissa siksi, että hän toistuvasti käy heidän profiileissaan, olisi liian kova pala nieltäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Instagram luo profiilin sinusta käytöksesi perusteella, ml. mitä ja ketä seuraat, sekä mitä kaltaisesi ihmiset seuraavat > koneoppimisella rankataan samankaltaisia ihmisiä > koneoppimismalli tasapainottelee tuttua ja uutta > tarjoaa näitä tuttuja ja uusia ihmisiä sinulle sen sinusta luodun profiilin perusteella.
Facebook toimii pitkälti samalla tavalla, mutta painottaa vielä enemmän yhteisiä kavereita, asuinpaikkaa, työpaikka yms. knoppitietoa.
Kukaan ei tule ehdotuksiisi siksi, että he etsivät sinua tai kävivät profiilissasi. Sama miten monta kertaa toistaisit sen peilille.
Ei mun instagramin seuraamisehdotukset noudata kyllä ollenkaan tuota kaavaa. Noudattaisikin, niin saisin sieltä ehdotuksista joskus jotain uutta seurattavaa!
Aika jännää, kun tuo on ih
Ei se olisi mulle ollenkaan kova pala, kun sillä ei olisi mitään väliä. Tuo on vain asia jonka olen huomannut (kuten jotkut muutkin), ei mitään mitä minä TARVITSISIN.
Ottaisin sinne seuraamisehdotuksiin mieluummin kaikkea sellaista minua kiinnostavaa kuin tutki-osiossanikin on (se sentään toimii kuten kuuluu!), sillä saisin uutta seurattavaa eikä niitä iänikuisia vanhoja tuttuja, tutun tuttuja ynnä muita joiden kanssa ei ole yhteisiä kiinnostuksenkohteita..
Tuo kauempaa nähty vanha tuttu tuli vieläpä toisen Instagram-tilin ehdotuksiin, jota en ole käyttänyt ikinä säännöllisesti enkä nyt ainakaan pariin vuoteen. Mutta se on julkinen tili, toisin kuin se jota käytän.
Ohjauskeskukseen tuli ilmoitus, että tuolle toiselle tilille on tullut jotain, menin sinne ja se ilmoitus oli xxxx jonka saatat tuntea, käyttää Instagramia ja tuon vanhan tutun profiili, jonka olin just pari päivää aiemmin vuosien tauon jälkeen kauempaa nähnyt. Meidän mielenkiinnonkohteet ei oikeastaan kauempana toisistaan voisi olla.
Mystistä on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kettuja, leijonia mitäs muita eläimiä meillä täällä lauantai-iltapäivänä seikkailee?😁🙃
Lintuvauva
Oli aivan superhauska. Pakko olla minulle, kiitos kaivattu. Sydän.
Oletko sinä lintuvauva vai kaivattusi?
Ei kumpikaan.
Miksi sitten ajattelit että viestin on pakko olla sulle?
Joskus on käynyt myös niin, että olen huomannut jonkun stalkkausprofiilin roikkuvan koko ajan siinä ehdotuksissa, ja halunnut uskoa sen olevan varmaan sen ihmisen jota olen silloin kaivannut.
Jossain vaiheessa profiili sitten laittanut seuraamispyynnön ja paljastunut, että se onkin jonkun toisen jonka kanssa oli joskus jotain. Eli mennyt ristiin kaipailut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terkut Tuulille
Pilville samalla!
Ja ennenmuuta Auringolle!
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää ohistelua taas.
Idioottejahan näiden täytyy olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää ohistelua taas.
Idioottejahan näiden täytyy olla!
Kaava on aina sama. Joku kirjoittaa jotain, sitten siihen tulee yksi tai useampi kertomaan, että ei mene noin, jonka jälkeen sivujen jankutus 🤝
Biisistä loppui säkeistöt 💦
Laita muru taas harha aihioita. Menee matka rattoisasti harhaillen.
Vierailija kirjoitti:
Joskus illanvietto venähtää. :)
Juu, niin saattaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Todella voimakkaan korostuneet järki-ihmiset ja ei mene noin-valistamiseen taipuvaiset (pakkomielteiset) elää varmaan sellaisessa kuplassa, jossa on vain kaltaisiaan ja kaikki etenee loogisesti sääntöjen mukaan, joten eivät tiedä ollenkaan tuollaisesta todellisuudesta jossa ihmiset stalkkailee ja on jotain eri profiileita, omituisia tapahtumia yms.
Ei ne algoritmit siitä muutu sinun mielesi mukaisiksi sama kuinka kovaa uskot tai jatkat jankkausta. Piste.
Rakas kaivattuni, olet tosi söpö ja ihana. Ikävä sinua. Onkohan kainalopaikkaa tarjolla? 🥰
Vierailija kirjoitti:
Todella voimakkaan korostuneet järki-ihmiset ja ei mene noin-valistamiseen taipuvaiset (pakkomielteiset) elää varmaan sellaisessa kuplassa, jossa on vain kaltaisiaan ja kaikki etenee loogisesti sääntöjen mukaan, joten eivät tiedä ollenkaan tuollaisesta todellisuudesta jossa ihmiset stalkkailee ja on jotain eri profiileita, omituisia tapahtumia yms.
Niin tai sitten tietämättömät ja ymmärtämättömät kokemususkovaiset tolvanat elävät kuplassa jonka heidän oma psyykensä tunnettuine kymmenine väöristävine meksnismeineen heille luo todellisuuden keskelle ja siitä vieraannuuttaen. Herkimmät tai huterimmat luovat koko kuplan seinämät mielikuvituksestaan, kuvitellen katsovansa maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne algoritmit siitä muutu sinun mielesi mukaisiksi sama kuinka kovaa uskot tai jatkat jankkausta. Piste.
Eikä sinun ja toveriesi jankutukset muuta sitä tosiasiaa, että näitä virallisten algoritmiselitysten vastaisia asioita tapahtuu.
PS. Se olin minä itse joka kirjoitti tuon viestin, että ketjun jankutuksissa on aina sama kaava; joku kirjoittaa jotain, jonka jälkeen yksi tai useampi tulee kertomaan ettei mene noin.. ihan hauskaahan se on joskus itsekin tuhlata sunnuntai-iltapäivää tällaiseen.
Siis metan algoritmit sun työnkuva vai?