Mulla on ollut kaksi kertaa romani työkaverina
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut isossa firmassa töissä ja siellä ei ollut ainuttakaan romania. Tosin siellä olisi pitänyt tehdä töitä. Joo, olen kuullut, että romanien luku on viis töistä.
Oho! Ihan isossa firmassa, mutta saitko itsekin kenkää, kun lusmuilit töistäsi.
En saanut kenkää vaan vanhuuseläkkeelle, päinvastoin kuin ne, jotka pääsevät eläkkeelle heti lapsilisän jälkeen.
Tulipa hiljaista!
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt vielä romania töissä.
Meillä oli töissä kuljettajana vuosikymmeniä tosin sitten oikein hyvä tyyppi ja kerran oli taksikuskina Henri, itse kertoi puheliaana nimensä, hänkin vaikutti ahkeralta ja mukavalta. Tosiasiahan se on ettei usein näe. Siis niin harvoin että ne kerrat muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut isossa firmassa töissä ja siellä ei ollut ainuttakaan romania. Tosin siellä olisi pitänyt tehdä töitä. Joo, olen kuullut, että romanien luku on viis töistä.
Oho! Ihan isossa firmassa, mutta saitko itsekin kenkää, kun lusmuilit töistäsi.
En saanut kenkää vaan vanhuuseläkkeelle, päinvastoin kuin ne, jotka pääsevät eläkkeelle heti lapsilisän jälkeen.
Tulipa hiljaista?
Minulla on ollut romani työkaverina, eikä siinä ole mitään erikoista. Ihan samalla lailla töitä teki kuin muutkin ja oli vieläpä tosi kiva ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi kertaa, eli ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Otit ahteriin, vai mitä?
Kyllä, mielelläni.
M42
Minäkin olen nähnyt monia heppahommissa. Hienoja hevosia, että todistettavasti on töitä tehty.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli esimiehenä siivousfirmassa puoliromani. Ei pukeutunut romanien tavoin, ei näyttänyt romanilta, vain sukunimi paljasti.
Sukunimi ei paljasta. Minua on usein luultu romaniksi tai puoliromaniksi koska sukunimeni on ruotsalainen nimi, joka kuulemma joillain paikkakunnilla kuuluu vain romaneille. Itse en ole mitään sukua heille.
Mulla ollut työurani aikana kaksi joilla molemmilla toinen vanhemmista romani. Molemmat ahkeria. Toinen heistä lisäksi erittäin tarkka ja erittäin siisti, tarkempi ja siistimpi kuin kukaan muu. Toinen heistä ei kertonut taustastaan.
Yksi tietämäni romani on rakennusmies, toinen ompelija. Tekee näitä röijyjä sun muita perinneasuja. Muutama muu on ravihevostalleilla töissä. Muut tuntemani romanit tekevät sitten mitä lie. Elävät tuilla ja kaupustelemalla milloin mitäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos marketin edessä olevalle inva-paikalle on pysäköity auto ovet sepposen selälläni, on se heimoauto. Harmi, ettei ihan eteiseen mahtunut!
Nuorien auto siis. Vanhemmat jättää auton käyntiin jottei kylmene talvella ja kesällä ilmastointi huutaa täysillä.
Tosin sitäpä saa miettiä että vanhoilla koslilla ajaa Suomessa matalapalkkaista työtään tekevät, mutta suorahousu-väellä on vähän ajetut mersut, volvot tai citymaasturit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli esimiehenä siivousfirmassa puoliromani. Ei pukeutunut romanien tavoin, ei näyttänyt romanilta, vain sukunimi paljasti.
Sukunimi ei paljasta. Minua on usein luultu romaniksi tai puoliromaniksi koska sukunimeni on ruotsalainen nimi, joka kuulemma joillain paikkakunnilla kuuluu vain romaneille. Itse en ole mitään sukua heille.
Lindeman?
Isossa kansainvälisessä yhtiössä työkaverini oli nuori mies, oikeustieteen opiskelija ja romani. Oikein hyvä työssään ja erittäin miellyttävä kollega. Romani-tausta ei näkynyt eikä siitä kukaan pitänyt numeroa.
Mulla on kerran. Ja olikin yksi mukavimmista & parhaimmista työkavereista ikinä.
Miehiä on ollut kuljetus ja hevosalalla ja naisia kokkeina, ompelijoina ja soten alalla.
Opiskelin ensin lähihoitajaksi ja sitten toisessa koulussa sairaanhoitajaksi. Molemmissa koulutetaan siis sekä lähi- että sairaanhoitajia. Aloitin noin 10 vuotta sitten, silloin kaikki hoitajat saivat töitä.
Mutta näin yhden ainoan romanitytön koulun ruokalassa. Maahanmuuttajia, miehiä ja keski-ikäisiä oli kyllä paljon. Tuli vaan mieleen, että jos on kovat työhalut niin hoitoala oli ainakin silloin pomminvarma koulutus, jolla saa töitä. Mutta jos ei kiinnosta työllistyä tai kokee itsensä liian hienona hoitajan hommiin niin eipä sille mitään voi.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä maassa romanit tunnetaan rehellisinä ja työteliäinä työntekijöinä???
Suomessa, ainakin omasta kokemuksesta on ollut näin.
Niin minullakin. Oli parempi työntekijä kuin minä, perehdytti työhön ja oli omistautunut ja tunnollinen.
Kiitos tiedosta!
Miten olisin elänyt ilman tätä tietoa?!
Ei missään, kautta Euroopan heillä sama maine kusettajina ja rikollisina.