Onko 48v liian vanha opiskelemaan uuden ammatin?
Mitä mieltä? Ei varmaan ainakaan töitä löydy vai?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ammatista ja sen työllisyystilanteesta.
Itse oppimisen osalta ei varmasti ole esteitä - monet opiskelee (omaksi ilokseen lähinnä) vielä eläkkeelläkin. Haasteina on tyypillisesti opintojen rahoittaminen ja työllistyminen. Ja ihan puhtaasti rahaa jos ajattelee, kun työuraa on valmistumisen jälkeen ehkä 15 vuotta jäljellä, pitää palkkaeron nykyiseen ammattiin nähden olla riittävä, että ero kattaa opintojen aikaisen tulojen menetyksen. Myös vaikutus tulevaan eläkkeeseen kannattaa laskea.
Mä oon työkyvyttömyyseläkkeellä, täysin. Sen turvin voin opiskella. Mutta mua pelottaa jos mun eläke lopetetaankin. Lisäksi opiskelu rankkaa ja paljon yllättäviä tilanteita mitkä stressaa. Olisin about 50v kun valmistun. Mun idea oli että jos pystyisin eläkkeen lisäksi tekemään vähän töi
" Mutta mua pelottaa jos mun eläke lopetetaankin"
-Opiskele mutta älä valmistu.
Valmistuin 50-vuotiaana uuteen ammattiin. Hyvin työllisti (ja työllistää jossain määrin edelleen). Alan matala arvostus tuli ikävänä yllätyksenä ja muutenkin alkoi kyllästyttää parin vuoden jälkeen, joten nyt opiskelen taas. Ja todellakin meinaan työllistää itseni uudella tutkinnolla.
Hyvin työllistävillä aloilla on se ongelmallinen piirre, että hommia tekee myös epäpätevät, miten kuten näihin hommiin kiinni päässeet ihmiset. He myös nimenomaan takertuvat näihin hommiin, koska heillähän ei ainakaan parempia vaihtoehtoja ole. He määrittävät sitten koko ammattikunnan tason - minkä seurauksena positiivisin odotuksin alalle tulevat vastavalmistuneet huomaavatkin jonkin ajan kuluttua, että heitä pidetään jonkinlaisina ali-ihmisinä, vaikka työpanosta arvostettaisiinkin. Tämä kannattaa huomioida siinä, jos valitsee alan varman työllistymisen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Koulut on Lapsia varten.
Tätä mieltä voi olla vain ihminen, jonka omat opinnot on rajoittuneet oppivelvollisuuden suorittamiseen. Jos siihenkään. Kokemus koulusta on se paikka missä on muita lapsia.
Ainakin itselläni vähän alta viisikymppisenä opiskelut ovat auttaneet etenemään urallani paremmin palkattuihin, ja mielekkäämpiin tehtäviin. Olen tosin opiskellut työnantajani mahdollistamalla oppisopimuksella, joten tulot eivät tipahtaneet opiskelujeni aikana (max 1-2 lähiopiskelupäivää/kk, muuten omalla ajalla etänä)
Kyllä realistiset vaihtoehdot on rekrykurssi linja-autonkuljettajaksi, lähäriksi tai laitoshuoltajaksi. Vanginvartijan koulutukseen on myös haku auki. Jos olet luonteeltasi sopiva voisi onnistaa.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaan kelpaat. Töitä et saa paitsi opiskelemalla lääkäriksi.
Höpö höpö. Vieläkin on oikeasti työvoimapula, meillekkin tuli 53 vuotias ajokonekuskiksi suoraan kurssilta. Motokuskeista myös pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perustat oman firman niin ei ole liian vanha. Tuon ikäistä, jolla alan työkokemusta 0 päivää, ei ota kukaan töihin.
En voi perustaa firmaa koska en saa lainaa pankista ja en sitä riskiä halua että firma kaatuu
Ap
Ihan fiksusti ajateltu. Eikä se firma kyllä voisi tässä taloustilanteessa oikein menestyäkään, jos ei sinulla ole alalle valmiita verkostoja ja markkinatilannekin on nyt mitä on. En ainakaan nyt perustaisi firmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse oppimisen osalta ei varmasti ole esteitä - monet opiskelee (omaksi ilokseen lähinnä) vielä eläkkeelläkin. Haasteina on tyypillisesti opintojen rahoittaminen ja työllistyminen. Ja ihan puhtaasti rahaa jos ajattelee, kun työuraa on valmistumisen jälkeen ehkä 15 vuotta jäljellä, pitää palkkaeron nykyiseen ammattiin nähden olla riittävä, että ero kattaa opintojen aikaisen tulojen menetyksen. Myös vaikutus tulevaan eläkkeeseen kannattaa laskea.
Mä oon työkyvyttömyyseläkkeellä, täysin. Sen turvin voin opiskella. Mutta mua pelottaa jos mun eläke lopetetaankin. Lisäksi opiskelu rankkaa ja paljon yllättäviä tilanteita mitkä stressaa. Olisin about 50v kun valmistun. Mun idea oli että jos pystyisin eläkkeen lisäksi tekemään vähän töi
Olin 52-vuotias kun valmistuin sairaanhoitajaksi noin 5 vuotta sitten ja pääsin töihin jo opiskeluaikana ennen valmistumista. Oli korona ja kova pula hoitajista, tilanne siltä osin erilainen kuin nyt. Nytkään työtilanne ei ole hoitoalalla huono, töitä on kohtalaisen hyvin, mutta ihan niin kova pula ei enää ole. Palkka on aika paljonkin huonompi kuin edellisessä työssäni, mutta ammatinvaihtaminen yleensä tuskin perustuu ihan puhtaasti rahaan. Ehdin onneksi tienata hyvin ja kerätä säästöjä ja tulevia eläkkeitä edellisissä hommissani. Hoitoala on kuitenkin myös aika vaativaa ja yllättävän kuormittavaa, mikä tuli ainakin itselleni yllätyksenä. Jos olet nyt työkyvyttömyyseläkkeellä, niin varmista ensin, että kykenet siihen työhön, mihin sitten ajattelitkaan lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä realistiset vaihtoehdot on rekrykurssi linja-autonkuljettajaksi, lähäriksi tai laitoshuoltajaksi. Vanginvartijan koulutukseen on myös haku auki. Jos olet luonteeltasi sopiva voisi onnistaa.
Lähihoitajaksi tai laitoshuoltajaksi ei pääse jollakin kurssilla pelkästään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ehdit tehdä vielä 20-vuotisen uuden uran. Vastikään tapasin 63-vuotiaan naisen, joka oli äskettäin valmistunut lähihoitajaksi. Oli erittäin motivoitunut työhönsä ja ajatteli ainakin 10 vuotta olevansa työelämässä.
Pitää olla kyllä terveys kunnossa kun nostelee 100 kiloisia potilaita.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 48v on yli 20 vuotta työvuosia jäljellä. Juuri tarkistin hiljattain, että oma eläköitymisikäni taisi olla 69v. Ja ties vaikka tuostakin siirtyy eteenpäin.
Onko ehdotuksia mitä voisin opiskella 47 vuotiaana. Lähihoitajaksi en sovi, koska en osaa olla ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelemaan kelpaat. Töitä et saa paitsi opiskelemalla lääkäriksi.
Höpö höpö. Vieläkin on oikeasti työvoimapula, meillekkin tuli 53 vuotias ajokonekuskiksi suoraan kurssilta. Motokuskeista myös pula.
Ei ole työvoimapulaa vaan pula työpaikoista.
Vierailija kirjoitti:
Onko ehdotuksia mitä voisin opiskella 47 vuotiaana. Lähihoitajaksi en sovi, koska en osaa olla ihmisten kanssa.
Kellosepäksi. Voit jatkaa siitä kelloseppä mestariksi
Saahan siinä pariksi vuodeksi jotain uutta tehtävää ja ajateltavaa. Suuria toiveita paremmasta tulevaisuudesta ja työllistymisetä ei kannata ylläpitää. Ikää on vain tuossa tapauksessa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja?
Välinehuoltaja? -steriloi instrumentteja
Opiskella voi opiskella oppimisen ilosta, mutta alan töitä tuskin saa. Joka alalta löytyy nuorempi taitaja.
Siis työttömänä