Onko 48v liian vanha opiskelemaan uuden ammatin?
Mitä mieltä? Ei varmaan ainakaan töitä löydy vai?
Kommentit (38)
Riippuu ammatista ja sen työllisyystilanteesta.
Itse oppimisen osalta ei varmasti ole esteitä - monet opiskelee (omaksi ilokseen lähinnä) vielä eläkkeelläkin. Haasteina on tyypillisesti opintojen rahoittaminen ja työllistyminen. Ja ihan puhtaasti rahaa jos ajattelee, kun työuraa on valmistumisen jälkeen ehkä 15 vuotta jäljellä, pitää palkkaeron nykyiseen ammattiin nähden olla riittävä, että ero kattaa opintojen aikaisen tulojen menetyksen. Myös vaikutus tulevaan eläkkeeseen kannattaa laskea.
Vierailija kirjoitti:
Itse oppimisen osalta ei varmasti ole esteitä - monet opiskelee (omaksi ilokseen lähinnä) vielä eläkkeelläkin. Haasteina on tyypillisesti opintojen rahoittaminen ja työllistyminen. Ja ihan puhtaasti rahaa jos ajattelee, kun työuraa on valmistumisen jälkeen ehkä 15 vuotta jäljellä, pitää palkkaeron nykyiseen ammattiin nähden olla riittävä, että ero kattaa opintojen aikaisen tulojen menetyksen. Myös vaikutus tulevaan eläkkeeseen kannattaa laskea.
Jos perustat oman firman niin ei ole liian vanha. Tuon ikäistä, jolla alan työkokemusta 0 päivää, ei ota kukaan töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oon työkyvyttömyyseläkkeellä, täysin. Sen turvin voin opiskella. Mutta mua pelottaa jos mun eläke lopetetaankin. Lisäksi opiskelu rankkaa ja paljon yllättäviä tilanteita mitkä stressaa. Olisin about 50v kun valmistun. Mun idea oli että jos pystyisin eläkkeen lisäksi tekemään vähän töitä mutta tuntuu että vaikeaa on. Lähinnä tuo opiskelujen tiiviys ja rankkuus ja sitten eläkkeen menetys on nyt mielessä
Ap
oon 55v ja viides ammattitutkinto menossa. Tosin oman duunin alaa lisäopikelen työn ohessa. Aikuisopiskelu on hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos perustat oman firman niin ei ole liian vanha. Tuon ikäistä, jolla alan työkokemusta 0 päivää, ei ota kukaan töihin.
En voi perustaa firmaa koska en saa lainaa pankista ja en sitä riskiä halua että firma kaatuu
Ap
Riippuu ihan ihmisestä. Kaikki ei jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi perustaa firmaa koska en saa lainaa pankista ja en sitä riskiä halua että firma kaatuu
Ap
Ei siihen lainaa pankista tarvitse, sinulla on kotona moppi ja alat siivoamaan tai tekemään talkkarin hommia.
Ei ole. Ehdit tehdä vielä 20-vuotisen uuden uran. Vastikään tapasin 63-vuotiaan naisen, joka oli äskettäin valmistunut lähihoitajaksi. Oli erittäin motivoitunut työhönsä ja ajatteli ainakin 10 vuotta olevansa työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokopäiväisesti ei nyt kukaan opiskele, jolla opiskelukokemusta eli -rutiinia. Työn ohessa siitä vain. Itsellä oli lapsetkin vielä kotona.
No ei ole liian vanha. Entinen työkaveri toimittajan töistä irtisanottiin 45-vuotiaana. Ei saanut töitä omalta alalta ja tajusi äkkiä ettei tule saamaankaan. Haki oikikseen, pääsi ja valmistui hiukan 50-vuotispäivänsä jälkeen. Sai vakipaikan heti valmistuttuaan ja on samassa hommassa edelleen. Palkka 3-kertainen toimittajan töihin verrattuna.
Opiskelemaan kelpaat. Töitä et saa paitsi opiskelemalla lääkäriksi.
Vierailija kirjoitti:
Koulut on Lapsia varten.
Opiskelin ammatillisen perustutkinnon 54 - 56 vuotiaana, ja minulla oli yksi opettaja, joka oli tuota mieltä.
Valmistuin uuteen ammattiin(lähihoitaja). Sen jälkeen en ole ollut työtyömänä paitsi omilla lomilla. Täytän 60 vuotta ja viimeksi vaihdoin töitä vuoden alusta.
Ilman leveilyä kerron vielä, että kaksi viimeistä paikkaa on tarjottu minulle eli en ole niitä hakenut.
Siis kannattaa, jos ammatti on oikea ja olet reipas ja työkykyinen.
On, jos lentäjäksi aikoo.