Vauva vinossa/poikittain masussa
Hei!
Raskausviikkoja on nyt 32+6 ja vauva tuntuu majailevan masussa lähes jatkuvasti joko vinossa niin, että pää on alhaalla ja peppu oikealla ylhäällä tai melkein poikittain, niin että pää on vasemmalla ja peppu/jalat aivan oikealla kyljessä. Potkut tuntuvat oikealla kylkiluissa ja kyljessä. Ihmettelen vain, miten vauva mahtuu olemaan mahassa poikittain, kun olen aika pienikokoinen itse! No se hyvä puoli tässä kai on, ettei ainakaan ole vielä syntymässä, kun ei kai se sieltä poikittain ulos pääse :)
Onko kellään muulla ollut vauva poikittain ja miten on muuttanut asentoa ennen syntymää? Tai onko ollut vaikutusta synnytykseen tai tuonut mitään ongelmia?
Olisin oikein kiitollinen kokemuksista!
t. tiituli
Kommentit (6)
Mutta vikassa lääkärineuvolassa, lääkäri mutis että kaipa se täällä nyt oikein päin on!! Just, pikkasen teki mieli hakea toinen mielipide mutta toisaalta itestäkin oli tuntunut että tuo oli pikkasen asentoaan muuttanut. Ja olihan tuo! Kyllä niillä vauvoilla on tapana jossain vaiheessa kun alkavat valmistautua syntymään niin muuttaa se asentonsa oikeaksi. Mutta toki joskus se pikkunen on looppun asti siellä poikittain ja sillonhan ei missään tapauksessa käsittääkseni voi syntyä alakautta..siis ihan logiigalla ajateltuna. Lääkärineuvolassa ja synnytystapa-arvioissa niitä sitten ihmetellään ja joskus yritetään kääntää vauvaa samoin kuin perätilassa olevia. Yleisemmin käsittääkseni poikittain olevat kumminkin kääntyy oikeaan asentoon kun esim. just perätilassa olevat vaavit.
Mulle poikittain olo noille viikoille oli oikeastaan helpotus koska vauva ei painanut virtsarakkoon eikä keuhkoihiin...oli aika paljon helpompi olla!!
Mutta tsemppiä että pikkuiset sieltä kääntyy ja eiköhän =) Mä en muuten koskaan oo kuullu että kukaan olis koskaan ollut poikittain synnyttämään mennessä...ja mäki oon lukenu näitä juttuja jo paljon kolmen ja puolen raskauden aikana ;)
Eipäs kun ööö..nolona, kun en heti muistanut...minä itsehän kuulemma olenkin ollut poikittain vielä kun äitini lähti synnyttämään mutta lääkäri oli kuulemma saanut mut käännettyä ja kiskottua samalla napanuoran pois kaulastani joka oli ympäri kaks kertaa. Hoitaja oli äidilleni käynyt sanomassa että ilman tätä lääkäriä en olis selvinnyt. (tämän voi lukea silleen puoliks suodattamalla kun äitini on kova liiottelemaan, niin tässä VOI olla pientä extraa ;)
Olikohan tässä nyt päätä tai häntää =)
Ensimmäinenkin lapsi pyöri kohdussa vielä ihan loppumetreille saakka ja sain pitkään jännittää asettuuko tuo raivotarjontaan lainkaan. Toinen lapsi sitten päätti pysytellä lähes poikittain melkein laskettuun aikaan saakka. Vielä muutama viikko ennen laskettua aikaa oli jonkinlaisella C-mutkalla: pää alhaalla sivussa, selkä myttyrällä ja jalat sojottivat toisessa kyljessä. Sf-mitta oli huimasti kaikkien käyrien alapuolella ja lopulta lähettivät minut synnytystapa-arvioon kun viikkoja oli n. 38 tuon vauvan omituisen asennon takia.
Synnytystapa-arviossa todettiin, että vauva pystyi vielä hyvin itse asettumaan raivotarjontaan ja pää oli kuitenkin alimpana, tarjoutuvana osana, joten ei ollut sinänsä syytä huoleen. Sain uuden kontrolliajan l.a:n tuntumaan. No, synnytys käynnistyi seuraavana päivänä ja lapsi oli tosiaan itse hakeutunut raivotarjontaan, koska syntyi helposti ja ongelmitta.
Ilmeisesti minulla on jotenkin löysä ja joustava kohtu, mikä mahdollistaa vauvojen olemisen poikittain vielä noinkin myöhäisessä raskauden vaiheessa. Tämä ominaisuus kuulemma vielä voimistuu raskauksien myötä, joten riski ihan oikeasta poikkitilasta (joka vaatii sektiota) kasvaa sen mukaan montako raskautta naisella on aiemmin ollut. Nyt odotan kolmatta, joten jännä nähdä ollaanko taas synnytystapa-arviossa vauvan akrobatiaharjoitusten takia.
mulla kans nyt rv 32+6 ja vauvanen " poikittain" eli oikeestaan " nurkittain" ... kuulemma kuitenkin oletettavasti (ei siis varmasti) jo pylly ylhäällä, mutta kääntyilee vielä kovasti. ei tosin enää kuperkeikkoja tee, mutta en voi sanoa etteikö sitäkin vois vielä tapahtua... terkka eilen neuvolassa jutteli, että vielä on aikaa kääntyillä. vasta rv 35 jälkeen useimmat pysyttelee valmiusasennossa.
hyvää loppuodotusta!
Tiina ja vauvanen rv 33 :)
Pääsiäisloman takia vastaan vasta nyt. Ensi viikolla on mullakin lääkäri, joten eiköhän se tarkasta tilanteen.
Lisääkin kommentteja otetaan mielellään vastaan!
mutta siihen saakka kyllä köllötteli poikittain. Tää toinen tuntuu jatkavan samaa kaavaa ja tietty kaikki päivittelee, kun on niin pieni maha - MUKA, tosin viikkoja on vasta kolkyt`plus, että eipä auta kuin odotella. Yleensä kyllä kääntyilevät ihan itse ilman että tarvii kääntää. Yksi rouvo ketoi, kun kaksosia meni synnyttämään, että vauva A oli oikeassa asennossa ja vauva B perätilassa, mutta A:n synnyttyä hups vain B olikin käännähtänyt alaspäin ja tullut maailmaan ihan itsekseen ilman apuja!
viikkoja mulla on tosin vähemmän kuin sulla eli vasta 28+0 mutta mul on kans vauva ollut selkeesti koko sen ajan kun olen potkuja ym iskuja tuntenut poikittain.
Odottelen millaisia vastauksia tulee....