Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimia. Käyn kaverilla välillä hoitamassa heidän lapsia mutta aina tulee kritiikkiä

Vierailija
18.08.2025 |

En viitsi enää mennä kun apu ei ole nähtävästi kelvollista. 

Mutta miksi kaveri toimii näin? En ole mikään päiväkodinhoitaja ja ihan normaaleja juttuja tehdään.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi olla menemättä.

Ehkä hän tuntee huonoa omaa tuntoa, kun on ollut pois ja purkaa sen sinuun. 

Vierailija
2/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hoidat toisten lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavalla kerralla kun kysytään, niin sano, että kannattaisikohan heidän kysyä jotain muuta hoitajaa, kun sun tapasi hoitaa aiheuttaa kritiikkiä.

Vierailija
4/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna esimerkkejä?

Sinänsä erikoista jos aina tulee kritiikkiä. 

Jos on aina oikeaa aihetta kritiikkiin, niin enpä itse antaisi kyseisen henkilön hoitaa lapsiani.

Toisaalta, ei ole lahjahevosen suuhun katsomista. Jos kyse on vain sun erilaisita tavoista olla lasten kanssa, ei esim turvallisuus puutteista tai vastaavasta... Kannattaisi pitää suunsa kiinni jos ei halua hoitaa yksin lapsia. 

Vierailija
5/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt vaan sano, että kaveri ei vastaa viesteihisi ja tulee paha mieli.

Vierailija
6/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaako kritiikillä osoittaa, miten hyvä vanhempi hän itse on? Sano että voit jatkossa olla vähemmän lapsenvahtina. Pitävät sinua itsestäänselvyytenä?

Vierailija
7/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano seuraavan kerran, että en usko, että tulen hoitamaan. Olen huomannut, etten osaa hoitaa lapsia ja sinun kannattaa palkata ammattitaitoinen hoitaja, joka tekee kaiken täydellisesti. Autan kyllä niissä asioissa, jotka mielestäsi hallitsen hyvin, eli en siis lastenhoidossa.

Vierailija
8/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, että miten sitten pitäisi tehdä. Sano, että teet niin hyvin kuin osaat. Voit sanoa, että tuntuu kritiikiltä ja ikävältä se puhe.

Veikkaan, että siinä on sinulla kovin väsynyt vanhempi, joka jotenkin purkaa itseään.

Vierailija
9/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me sitä tiedetä miksi kaveri toimii noin.

Lopeta lasten hoitaminen. Siten homma korjaantuu.

Vierailija
10/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että teet oikeasti jotain niin hölmösti, että siitä on pakko huomauttaa.

Toinen vaihtoehto on, että kaverisi on niitä tyyppejä, jotka eivät osaa olla antamatta "parannusehdotuksia" aina ja kaikesta. Olen naimisissa sellaisen kanssa, ja melkein mitä tahansa teen, tämä löytää siitä aina, jotain huomautettavaa, jonka olisi voinut tehdä "paremmin". Itse hän kokee tekevänsä vain palveluksen, kun auliisti "auttaa toista parantamaan tekemistään". Oikeasti on järjettömän rasittavaa. Ihana ihminen muuten, mutta suunnattoman ärsyttävä tapa. 

Vierailija
11/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin millaisista asioista? Makaat kännykällä ja taapero kiipeilee kirjahyllyssä?

Vierailija
12/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parempi olla menemättä.

Ehkä hän tuntee huonoa omaa tuntoa, kun on ollut pois ja purkaa sen sinuun. 

Miksi pitää laistaa? Miksei ei voi vaan suoraan puhua? Se toinen ihminen on väsynyt, ja sinä vaan kehot hylkäämään. Ehkä tuohon voi löytää ratkaisun mieluummin niin, kuin että hylätään.

Vierailija
13/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä he sitten sanovat?

Vierailija
14/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin millaisista asioista? Makaat kännykällä ja taapero kiipeilee kirjahyllyssä?

Silloin äiti on hölmö, että ottaa tuollaisen lapsenvahdiksi. Krittiikki pitää osoittaa itseensä.

Vierailija
15/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikoon paremman hoitajan. Ei asia kuulu sinulle.

Vierailija
16/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole antanut kritiikkiä mutta olen ollut vastaavaasa tilanteessa, kun toisen lapsen kummi oli joskus vahtimassa lapsiamme.

Kummille kerrottiin, että lasten tulisi olla nukkumassa klo 9 jotta seuraava päiväkotipäivä/ koulupäivä ei mene ns pilalle heti aamusta. Lapsemme ovat aina menneet sänkyihinsä hyvin ja jos uni ei tule, on lupa lueskella kirjaa tms.

Kummi oli katsellut heidän kanssaan elokuvaa lähes klo 22  asti ja antanut herkkuja- tämän jälkeen vasta normaalit iltatoimet kuten iltapala ja hampaiden pesu. Lapset menivät reilusti yli tunnin myöhässä nukkumaan (noin 22.30) joten olivat sitten aamulla ja koko seuraavan päivän väsyneitä.

Toisella kertaa kummi oli meillä käymässä ja halusi tehdä yhtä lasten suosikki ruokaa minun reseptilläni. Kerroin ohjeet ja kummi oli silti lisäillyt omien mieltymystensä mukaisia voimakkaita mausteita jotka eivät kuuluneet reseptiin. Kummi loukkaantui lapsille kun iso kattilallinen jäi lähes koskematta. 

Lapsilla on usein hyvästä syystä melko tarkat rutiinit, jotka tuovat ennakoivuutta, turvaa ja auttaa päivien suunnittelussa. Jos joku kuvittelee että tuollainen tunnin- parin tunnin poikkeaminen on pikkujuttu, niin se ei ole sitä varsinkaan pienemmillä lapsilla. Isommilla tuo poikkeama saa olla ja joustoa voi olla enemmän.

Ruuan suhteen voi joskus riskeerata mutta älä lähde kokeilemaan lempiruokien "pilaamisella" uusia makuja...

Vierailija
17/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole antanut kritiikkiä mutta olen ollut vastaavaasa tilanteessa, kun toisen lapsen kummi oli joskus vahtimassa lapsiamme.

Kummille kerrottiin, että lasten tulisi olla nukkumassa klo 9 jotta seuraava päiväkotipäivä/ koulupäivä ei mene ns pilalle heti aamusta. Lapsemme ovat aina menneet sänkyihinsä hyvin ja jos uni ei tule, on lupa lueskella kirjaa tms.

Kummi oli katsellut heidän kanssaan elokuvaa lähes klo 22  asti ja antanut herkkuja- tämän jälkeen vasta normaalit iltatoimet kuten iltapala ja hampaiden pesu. Lapset menivät reilusti yli tunnin myöhässä nukkumaan (noin 22.30) joten olivat sitten aamulla ja koko seuraavan päivän väsyneitä.

Toisella kertaa kummi oli meillä käymässä ja halusi tehdä yhtä lasten suosikki ruokaa minun reseptilläni. Kerroin ohjeet ja kummi oli silti lisäillyt omien mieltymystensä mukaisia voimakkaita mausteita jotka eivät kuuluneet reseptiin. Kummi loukkaantui lapsille kun iso kattilallin

Kuten joku yllä sanoi: lahjahevosta ei ole suuhun katsomista. Tuo pitäö vain hyväksyä tai palkata ammattilainen.

Vierailija
18/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna esimerkkejä?

Sinänsä erikoista jos aina tulee kritiikkiä. 

Jos on aina oikeaa aihetta kritiikkiin, niin enpä itse antaisi kyseisen henkilön hoitaa lapsiani.

Toisaalta, ei ole lahjahevosen suuhun katsomista. Jos kyse on vain sun erilaisita tavoista olla lasten kanssa, ei esim turvallisuus puutteista tai vastaavasta... Kannattaisi pitää suunsa kiinni jos ei halua hoitaa yksin lapsia. 

Ihan normi tilanteista ainakin omasta mielestä. Puistossa oli mukana vesipyssyt ja tämä oli kritiikin paikka. Vaatteet eivät kastuneet esim.

Kerran tuli aiheeton kritiikki sillä perhe oli itse unohtanut laittaa vaipan 2-vuotiaalle. Olisi pitänyt kuulemma tajuta tarkistaa.

tässä nyt jotain esimerkiksi.

Vierailija
19/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata hoitaa niitä enään. Antaa heidän kärsiä omasta lapsestaan.

Vierailija
20/32 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano seuraavan kerran, että en usko, että tulen hoitamaan. Olen huomannut, etten osaa hoitaa lapsia ja sinun kannattaa palkata ammattitaitoinen hoitaja, joka tekee kaiken täydellisesti. Autan kyllä niissä asioissa, jotka mielestäsi hallitsen hyvin, eli en siis lastenhoidossa.

Ehdotin tätä jo. Mutta ei kuulemma käy että vieras tulee hoitamaan. Vaikka he ovat monesti kokeneita hoitamaan muiden lapsia. Luulen että haluavat ilmaisen hoitajan eli minut tai joku muu sukulainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi