HS: Espoolaisopettaja vaatii vanhempia kirjoittamaan kirjeen lapsistaan.
Espoolainen viidesluokkien opettaja Bianca Winterbäck pyytää vanhempia kirjoittamaan lapsistaan kirjeen ennen kouluvuoden alkua. Tarkoituksena on luoda henkilökohtainen ja luottamuksellinen ensikontakti perheisiin. Kirjeessä voi kertoa lapsen luonteesta, harrastuksista, perhetilanteesta tai muista tärkeistä asioista. Vaikka opettaja kertoo muodostavansa nopeasti käsityksen oppilaista, hän haluaa kirjeiden avulla vahvistaa kodin ja koulun yhteistyötä.
Tämä koulujen jatkuva yhteisöllisyysvaatimus on alkanut mennä överiksi. Kun opettaja kertoo saavansa perheiden vaikeudet kuitenkin selville koulun arjesta, niin mihin tätä kirjeprojektia edes tarvitaan?
Kommentit (183)
No kirjeet ovat turvassa jos ne palautetaan sitten vanhemmille kun ope lukenut. Muuten ne voivat päätyä FSB tai CIAn arkistoonkin. Hyvää matskua rekrytä agentteja kun tiedetään pohjat. KIRJEET PITÄÄ PALAUTTAA ja säilyttää visusti muuten ei kannata osallistua. Suojelkaa lapsianne.
Nyt ei tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa!! Ollaan pöyristyneitä ja vouhkataan jostain tietosuojasta. Nykymaailmassa jossa somessa jaetaan kaikki, niin se, että joku pyytää kirjoittamaan yhden kirjeen, on ennenkuulumatonta ja edesvastuuntonta.. Ja paino sanalla pyytää, ei vaadi. Opettaja luettelee asioita, joita kirjeessä voi kertoa, jos haluaa, siis voi, ei tarvitse. Jokainen päättää itse, mitä haluaa kertoa, eikä pakko ole kertoa yhtään mitään.
Menkääpä tekemään some päivityksiä ja rauhoittukaa!
Rohkeaa opettajalta olettaa, että vanhemmat osaavat kirjoittaa tai lukea.
Ai niin, mutta ruotsinkielisessä koulussa ei ole s2 ongelmaa.
Kyllä minä kirjepyynnön mieluummin vastaanottaisin.
Oma lapseni aloitti nyt ekan luokan ja open ensimmäinen wilma-viesti koski lapseni huonoa käytöstä. Siinä on hyvä lähteä rakentamaan yhteistyötä.
(Ei nyt noussut open pisteet siitäkään, että rangaistuksena ope pitää lapsen välituntien aikana sisällä. Sehän sinällään ok. Vaan seuraava opptitunti saattaa olla edellistäkin hankalampi, jos vilkas lapsi ei ole päässyt välitunnilla purkamaan energiaansa. Ja taas lähtee wilma-viestiä kotiin.)
Mun mielestä kuulostaa mukavalta. Arvostan tiivistä yhteistyötä koulun ja kodin välillä.
Tietysti joillekin uraohjus vanhemmille stressaavaa löytää aikaa lapsen koulujutuille. Ja kurjaa lapsille joilla ongelmaperhe jossa ei välitetä. Mutta ehkä sekin kertoo opettajalle jotain oppilaasta ja kotioloista.
Vastaan kitisijät on koomisia.
On aikaa kitistä ja vihata vauva.fissä, muttei ole aikaa kirjoittaa lyhyttä tekstiä omasta lapsesta, hänen kivoista piirteistään ja siitä miten rakas hän teille on.
Jos pystyisitte katsomaan itseänne ulkopuolelta, häpeäisitte (ellette olisi liian narsistisia siihenkään)
Te olette juuri sellaisia kylmiä, itsekkäitä ihmisiä, joilla ei pidä olla lapsia ollenkaan. Teiltä puuttuu rakkaus, jota lapsella on oikeus saada vanhemmaltaan turvakseen koko elämän.
Tuo pieni tekstinpätkä panisi teidät miettimään tunteitanne, asenteitanne, sitä mitä siirrätte lapseenne. Mutta ei onnistu itsereflektio ja tekstinne ovat suoraan sanoen vainoharhaisia.
Lapseton persuparvi hyökkäsi ketjuun, joka ei koske teitä mitenkään? Teidät kasvstettiin kylmästi, joten teistä kasvoi kylmiä ja julmia?
Tässähän opettaja saa muodostettua kuvan vanhemmista hyvin nopeasti, tietää mitä on tulossa jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on hauska juttu. Siinä jätettiin mainitsematta, että kyseessä on ruotsinkielinen koulu. Itse opetan suomenkielisellä puolella ja jos pyytäisin vanhemmilta kirjeen, niin vastaukset voisi laskea yhden käden sormilla. Yli puolet huoltajista ei osaa suomea tai ylipäänsä kirjoittaa millään kielellä ja loppuja ei paljoa kinostele.
Tämä on taivaan tosi. Siksi laitoin lapseni (3kpl) ruotsinkieliseen. Yksinkertaisesti, siellä on vaan asiat niin paremmin.
Fiksumpi oppilasaines. Heidän vanhempansa osaavat kehua ja kannustaa lapsiaan myös kirjallisesti, toisin kuin mölöpersut.
Mölöpersujen kirjallinen ilmaisu rajoittuu vainoharhaan, solvaamiseen ja ulinaan, kuten ketjusta näemme.
Vierailija kirjoitti:
Eikä persuongelmaa. Nehän vähäjärkisimpiä on. Kirjoitustaito haaskataan somevollotukseen, kts. ketju.
Mä voin koska tahansa kirjoittaa monta liuskaa lapsistani enkä uhriudu yhtään. Mulla on ihanat, fiksut lapset.
Vierailija kirjoitti:
Oma lapseni aloitti nyt ekan luokan ja open ensimmäinen wilma-viesti koski lapseni huonoa käytöstä. Siinä on hyvä lähteä rakentamaan yhteistyötä.
(Ei nyt noussut open pisteet siitäkään, että rangaistuksena ope pitää lapsen välituntien aikana sisällä. Sehän sinällään ok. Vaan seuraava opptitunti saattaa olla edellistäkin hankalampi, jos vilkas lapsi ei ole päässyt välitunnilla purkamaan energiaansa. Ja taas lähtee wilma-viestiä kotiin.)
Hieno lähtökohta syyttää opettajaa lapsesi käytöshäiriöistä.
Sehän on peiliinkatsomisen paikka huoltajalle.
Kasvatatko rikollisen ja sossupummin kuten olet itse, vai myötätuntoisen, terve-egoisen ihmisen, joka kantaa vastuunsa.
Vanhempien tekstit paljastaa mm. ne asenteet, joita kotona lapsiin istuteraan. Sun asenne on vastenmielinen ja vastuuton.
Vierailija kirjoitti:
Kuten näet ketjusta, kirjoitustaidottomat on ihan kotimaista väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Haukuitko open lapselle vai kerroit lapselle miten koulussa käyttäydytään?
Koululaiset voisivat tehdä näin joka aamu koulussa, ryhmät työstä:3
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kitisijät on koomisia.
On aikaa kitistä ja vihata vauva.fissä, muttei ole aikaa kirjoittaa lyhyttä tekstiä omasta lapsesta, hänen kivoista piirteistään ja siitä miten rakas hän teille on.
Jos pystyisitte katsomaan itseänne ulkopuolelta, häpeäisitte (ellette olisi liian narsistisia siihenkään)
Te olette juuri sellaisia kylmiä, itsekkäitä ihmisiä, joilla ei pidä olla lapsia ollenkaan. Teiltä puuttuu rakkaus, jota lapsella on oikeus saada vanhemmaltaan turvakseen koko elämän.
Tuo pieni tekstinpätkä panisi teidät miettimään tunteitanne, asenteitanne, sitä mitä siirrätte lapseenne. Mutta ei onnistu itsereflektio ja tekstinne ovat suoraan sanoen vainoharhaisia.
Lapseton persuparvi hyökkäsi ketjuun, joka ei koske teitä mitenkään? Teidät kasvstettiin kylmästi, joten teistä kasvoi kylmiä ja julmia?
Tee lasu, poliisin nettivinkki tai kansalaisaloite, jos minä ja muut, jotka emme hyväksy opettajien mielivaltaista psykiatrista profilointia, olemme muka niin pskoja vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että ko. opettajalla on tässä tehtävässä hyvä tarkoitus. En kuitenkaan antaisi itse tuollaista tehtävää oppilaideni vanhemmille, sillä se voi olla pahimmillaan myös eriarvoistava. Olen äidinkielen opettaja, joten minulle olisi erittäin helppoa kirjoittaa lapsestani sivukaupalla kielellisesti tasokasta tekstiä. Kylläpä olisi mukavaa kirjoittaa omasta pikku nuppusestani ja samalla näyttää opettajalle, kuinka hienosti kirjoittaminen sujuu tältä äidiltä. Mutta miltähän tehtävä tuntuisi vanhemmasta, jolla on vaikkapa keskivaikea tai vaikea lukivaikeus tai jokin muu syy sille, että kirjoittaminen ei suju? Ja miten opettaja varmistaa, että hän ei vahingossakaan tee oppilaistaan mitään oletuksia sen perusteella, mitä ja miten heidän vanhempansa kirjoittavat?
Onpas äikän opella pieni luotto luokanopettajiin. Opettajat luovat käsityksiä koko ajan oppilaistaan. Eivät ne oppilaat pysy persoonattomina ja nimettöminä, vaikka vanhemmat eivät kirjettä kirjoittaisikaan. Ei edes silloin, kun vanhemmat jättävät vanhempainvartit väliin.
Vaikea ymmärtää, miten kirjeistä olisi mitään haittaa. Vanhemmilla lupa kirjoittaa ihan mitä itse haluavat. Kokonaisuuteen tuskin merkittävästi vaikuttaa, mutta olisi lisä kokonaiskuvaan.
Opettajana pitäisi osata itse toimia oikein ja kannustaa oppilaita muistamaan,
että jokainen tekee toisesta henkilöstä päätelmät aina itse ja on vastuussa sanomisistaan. Toisen käden tietojen hakeminen
on aina väärin ja kannustaa väärään toimintamalliin.
Kiusaamista on ihan tarpeeksi kouluissa ilman opettajille kuulumattomien tietojen urkkimista.
Tämä ei johda tasa-arvoon vaan eriarvoistamiseen.
Opettaja ylittää valtuutensa. Hän opettaa lapsia eikä urki etukäteistietoja.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan tulisi tehdä oppilaiden perheiden kanssa yhteistyötä, mutta osa perheistä kieltäytyy ehdottomasti kertomasta mitään lapsen koulunkäyntiin vaikuttavista asioista. Siinä sitä sitten ihmetellään, kun lapsi myöhästyy joka toinen viikko koulusta vain siksi, että silloin on äitiviikko ja koulumatkaa 18 km, kun isän kodista on vain 400 m. Mutta ei vahingossakaan kerrota opettajalle, että näin meidän perhe on päättänyt toimia.
Opettajat eivät nykyään saa tietää edes vanhempien ammatteja. Niinpä toiset lääkärivanhemmat pöyristyvät, jos koulu ohjeistaa vesirokon hoidosta tmv. Lisäksi opettajat eivät saa välttämättä tietoa lapsen sairaushistoriasta tai yhteydestä terapiaan ym. jos vanhemmat eivät halua kertoa. Monen oppilaan kohdalla alkaa tutustuminen todella sokkona asioiden suhteen, joista tieto auttaisi opettajaa opettamaan lasta oikein. Lapsen eduksi.
Tuo on ollut yleistä myös alakoulusta yläkouluun siirryttäessä: vanhemmat kirjoittavat luokanohjaajalle kirjeen, jossa kertovat haluamiaan asioita lapsestaan. Siis sellaisia, joiden ajattelevat olevan merkityksellisiä koulunkäynnissä ja opettajalle.
Seiskojen vanhemmat myös tapaavat luokanohjaajan palaverissa syyslukukaudella.
Opettajana ja luokanohjaajana pidän tärkeänä oppilaantuntemusta: että opettaja tietää oppilaistaan jotain muutakin kuin alakoulun numerot. Kiusaamistakin voidaan ehkäistä, kun opettaja jo etukäteen tietää jotain uusista oppilaistaan.
Kummallista, että tämäkin lapsen ja nuoren eduksi suunniteltu ja toimiva juttu on yhtäkkiä opettajan "vaatimista".
Onko kirjoittaminen nuorille vanhemmille niin suuri ponnistus, että tätä kaihdetaan siksi. En tajua lainkaan.
Voidaan kyllä lopettaa koulussa kaikki oppilaiden tuntemiseen tähtäävät toimet, jos se on vanhempien tahto. Mennään sitten Villin lännen tyylillä, voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Onpa nyt kamalaa jos/kun edes yksi aikuinen on nuoresta kiinnostunut.
Mitä ovat nämä tekosyihin (kiire!!! tietoturva!!!!) vetoavat vanhemmat jotka ei sen vertaa jaksa vaivautua. Aikaa kyllä riittää selailla puhelinta tai katsoa tv:tä. Eihän tuossa mitään romaania pyydetä, kirjeen kirjoittamiseen menisi aikaa korkeintaan 5-10 minuuttia. Mutta eihän nyky-aikuiset jaksa pitää enää edes kynää kädessä.
Heh, huvittavaa todella, että vauva.fi ssä on aikaa haukkua opettajaa, joka pyytää lapsesta jonkun kirjeen. Siis kirjoittajan omasta lapsesta kirjoitettu kirje on liikaa pyydetty, mutt täällä on aikaa ja viitseliäisyyttä länkyttää opettajista😂
Tämä on taivaan tosi. Siksi laitoin lapseni (3kpl) ruotsinkieliseen. Yksinkertaisesti, siellä on vaan asiat niin paremmin.