Mä ja lapsi saatiin vuosia sitten sossusta maksusitoumus kahden yön risteilylle Viking linella
En tiedä olisiko tuollaista saanut pelkän toimeentulotuen perusteella koska meillä oli toimeentulotuen lisäksi myös lastensuojelun asiakkuus. En ala tässä kertomaan syitä lastensuojelun asiakkuuteen, ei kuulu millään tavalla teille. Tuolloin toimeentulotuki tuli vielä sossusta.
Mun pointti se, että ei jotkut huvipuistoreissut ole ainoita mitä voi saada maksusitoumuksella. Näillä maksusitoumuksilla halutaan tukea perheitä ja tuoda edes jotakin iloa vaikeuksissa olevien elämään. En ymmärrä miten joku voi kadehtia sitä, että köyhät saa joskus jotakin. Siitä vain elämään toimeentulotuella niin näette, että onko se nyt niin kivaa. Voin sanoa, että ei ole kivaa. Kaukana siitä.
Onneksi tuosta on jo kauan aikaa. Olen ollut töissä jo monia vuosia eikä ole tarvinnut hakea toimeentulotukea. Lastensuojelun asiakkuuskin on päättynyt jo aikoja sitten ennen kuin lapsi oli edes täysi-ikäinen vielä. Nykyään maksan ihan itse lomamatkat ja lapsikin matkustaa omillaan.
Omien vaikeuksien vuoksi en voi ymmärtää miten joku voi olla kateellinen köyhille. Kyllä piti elää todella pienillä rahoilla ja omasta ruoasta tingin, että lapselle oli aina ruokaa. Ei ollut mitään herkkua se elämä ja stressaavaa se oli jatkuvan rahan vähyyden vuoksi.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole kateudesta, vaan siitä, että tälläisille ylimääräisille tuille pitäisi olla selkeät kriteerit koska sellaiseen on oikeutettu. Nykysysteemi on kuin villilänsi ja näitä jaetaan naamakertoimen perusteella.
Pitää tietää itse, mihin on oikeus. Ei kukaan muu kanna lopullista vastuuta aikuisen ihmisen elämästä. Tosin kerran meillekin lastensuojelun sossu soitti, että on jäänyt ylimääräisiä hyvän mielen ostoslahjakortteja. 100e:lla sai ostaa elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole kateudesta, vaan siitä, että tälläisille ylimääräisille tuille pitäisi olla selkeät kriteerit koska sellaiseen on oikeutettu. Nykysysteemi on kuin villilänsi ja näitä jaetaan naamakertoimen perusteella.
Sinun kateellisessa mielessäsi.
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelun asiakkaana ainakin muutama vuosi sitten sai muutaman satasen lapsen harrastuksiin vuodessa. olin sossuna ja muistan että pidin itse jotain viittä sataa vuodessa lapsen harrastuksiin tosi isona summana. omat lapseni eivät harrastaneet mitään kallista, eikä siihen olisi ollut varaakaan.
Maksan veroa pari tonnia kuussa, ja kyllä harmittaa, jos kuulen että Suomi jakaa verovaroja liian helposti.
Todella surkea provo. Sossulla ei tässä maassa ole iki kuunaan sellaista palkkatuloja, että maksaisi veroja pari tonnia kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda montaa senttiä veronmaksajaa kohti olla nämä harkinnanvaraiset tuet, ensin pitää olla toimeentulotuen asiakas ja heistäkin varmaan muutama prosentti saa harkinnanvaraista lisätukea.
Edelleen olet niin naiivi, että kuvittelet että tässä olevan kyse jostain jostain yhdestä huvipuisto retkestä?
Vierailija kirjoitti:
lastensuojelun asiakkaana ainakin muutama vuosi sitten sai muutaman satasen lapsen harrastuksiin vuodessa. olin sossuna ja muistan että pidin itse jotain viittä sataa vuodessa lapsen harrastuksiin tosi isona summana. omat lapseni eivät harrastaneet mitään kallista, eikä siihen olisi ollut varaakaan.
Maksan veroa pari tonnia kuussa, ja kyllä harmittaa, jos kuulen että Suomi jakaa verovaroja liian helposti.
veroja pari tonnia kuussa ja ei ole lapsilla varaa harrastaa?
En usko, että kyse on kateudesta, vaan tietynlaisesta epäoikeudenmukaisuuden tunteesta.
Minusta on hienoa, että köyhän perheen lapset saavat elämyksiä, heidän vikansahan se perheen tilanne ei ole. Mutta onhan se vähän nuivaa, kun on paljon perheitä, jotka tienaavat itse juuri sen verran, että mitään tukia ei saa, eikä todellakaan ole varaa moisiin yhtään sen enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda montaa senttiä veronmaksajaa kohti olla nämä harkinnanvaraiset tuet, ensin pitää olla toimeentulotuen asiakas ja heistäkin varmaan muutama prosentti saa harkinnanvaraista lisätukea.
Edelleen olet niin naiivi, että kuvittelet että tässä olevan kyse jostain jostain yhdestä huvipuisto retkestä?
Kerro toki mitä kaikkea muuta? Itse olen pari vuotta ollut toimeentulotuella ja en todellakaan saanut mitään huvipuistoreissuja tai muutakaan ylimääräistä. Asuminen, lääkkeet ja laskut maksettiin. Säästää ei saanut. Ja joka kuukausi pitää lähettää pankkitilitositteet Kelalle jos jotain ylimääräistä rahaa sait niin se kyllä vähennettiin tuesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
veroja pari tonnia kuussa ja ei ole lapsilla varaa harrastaa?
Jonkun ääliön provohan tuo ylempi kirjoitus on. Minä olen ainakin iloinen ap:n puolesta, kun saa lukea tuollaisia valopilkkuja veroeurojen käytöstä.
Min korvaan aina vähän särähtää tuo, että sanotaan että ollaan kateellisia köyhille noista asioista. Eihän siitä ole kyse, vaan ihan vaan siitä, että kun verot otetaan palkasta jonka ihminen on omalla työllään ansainnut, niin hän ei välttämättä halua että niitä rahoja käytetään asioihin joita hän ei näe välttämättöminä toimivan yhteiskunnan turvaamista ajatellen. Olen oikeastaan itsekin sitä mieltä, että verot pitäisi kohdentaa vain aivan välttämättömään. Varsinkin, kun nykyään ne eivär riitä edes siihen. Hyväntekeväisyyden pitäisi aina perustua vapaaehtoisuuteen, ja vrojen maksaminenhan ei ole mitenkään vapaaehtoista. Sinällään suon kyllä köyhillekin lapsille risteilyn, huvipuistoreissun, ja muutakin, jos lahjoitusvaroin saadaan tällaista kustannettua. Jos olisi vaikka ihan kuntien ylläpitämä lahjoitusrahasto, jonka hoitaja voisi sijoittaa tuottavasti sinne lahjoitetut varat, ja sieltä jaettaisiin sitten perheille harkinnan varaisesti tämän tyyppisiä avustuksia. Siihen ei kenelläkään pitäisi olla sanomista, koska lahjoittajat olisivat ihan vapaasta tahdostaan juuri tähän tarkoitukseen halunneet antaa rahaa. Itsekin voisin ihan mielelläni tällaista rahastoa tukea. Kyseenalaistan kuitenkin sen, että nyt tällaista rahoitetaan verovaroin.
Täällä Suomessa ajatellaan, että on jotenkin NORMAALIA, että kaikille kuuluu kaikkea kivaa. Ei maailma missään muuallakaan pyöri niin. Apkaan ei millään ymmärrä, mistä on kyse. Kyse ei ole kateudesta, vaan siitä että nuo matkat tosiaan on joltain pois. Joku ne maksaa lopulta. Ei ne tuosta noin vaan tupsahda.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Suomessa ajatellaan, että on jotenkin NORMAALIA, että kaikille kuuluu kaikkea kivaa. Ei maailma missään muuallakaan pyöri niin. Apkaan ei millään ymmärrä, mistä on kyse. Kyse ei ole kateudesta, vaan siitä että nuo matkat tosiaan on joltain pois. Joku ne maksaa lopulta. Ei ne tuosta noin vaan tupsahda.
Mutta eihän nämä kuulukaan kaikille vaan ovat harkinnanvaraisia kunnan myöntämiä lisätukia. Tuen myöntämiselle on tiukat perusteet ja hyvin harva ihminen niitä tulee saamaan, kustannus veronmaksajille on aikalailla mitätön. Ihmettelen vaan että eikö tosiaan löydy mitään isompia kohteita mistä säästää kuin se että köyhille lapsiperheille on kustannettu yksi huvipuistoreissu tai risteily tms.
En ole kade mutta ihmettelen toimeentulotuella elävien säälimistä. Pahintahan on meillä pienituloisilla töissä kävijöillä. Me emme saa mitään tukea mistään ja yksin joutuu maksamaan pienestä palkasta ison vuokran ja muut asumiskulut. Vaikka itsekkin asun kunnan vuokrakaksiossa, niin puolet tilistä menee asumiseen. Lapsen kanssa ei viitsi yksiöönkään muuttaa.
20 vuotta samassa työpaikassa ja kiitos raatamisesta on tyhjää käteen. Oma vika tietenkin kun en ole hakenut parempipalkkaiseen, mutta minun koulutuksellani ei sellasta juuri ole, eikä ole ollut varaa opiskella enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän nämä kuulukaan kaikille vaan ovat harkinnanvaraisia kunnan myöntämiä lisätukia. Tuen myöntämiselle on tiukat perusteet ja hyvin harva ihminen niitä tulee saamaan, kustannus veronmaksajille on aikalailla mitätön. Ihmettelen vaan että eikö tosiaan löydy mitään isompia kohteita mistä säästää kuin se että köyhille lapsiperheille on kustannettu yksi huvipuistoreissu tai risteily tms.
Oma veli (yh, työtön) on jatkuvasti lasten kanssa tällaisilla matkoilla, useita kertoja saanut. Onko ne sitten järjestöjä, mitkä noita maksaa lisäksi.
Kyllä tässä maassa on todella monenlaisia keinoja päästä tuetuille matkoille yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro toki mitä kaikkea muuta? Itse olen pari vuotta ollut toimeentulotuella ja en todellakaan saanut mitään huvipuistoreissuja tai muutakaan ylimääräistä. Asuminen, lääkkeet ja laskut maksettiin. Säästää ei saanut. Ja joka kuukausi pitää lähettää pankkitilitositteet Kelalle jos jotain ylimääräistä rahaa sait niin se kyllä vähennettiin tuesta.
Korostin tuon mistä tässä on kyse, jotta varmasti ymmärrät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sääliksi käy lapsia, kun eihän se ole heidän vika, mutta usein noilla vanhemmilla on asennevamma, että haukutaan ja arvostellaan, jos kaikki ei tipu syliin. Oma elämänhallinta kadoksissa ja muiden pitäisi koko ajan olla tukemassa ja antamassa ja auttamassa. Vastuuta ei kanneta yhtään mistään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää tietää itse, mihin on oikeus. Ei kukaan muu kanna lopullista vastuuta aikuisen ihmisen elämästä. Tosin kerran meillekin lastensuojelun sossu soitti, että on jäänyt ylimääräisiä hyvän mielen ostoslahjakortteja. 100e:lla sai ostaa elintarvikkeita.
Siinä se onkin, kun nykyään ei ole mihinkään kirjattu millä kriteereillä ylimääräisiä tukia saa. Toinen saa, toinen ei vaikka molemmat niitä hakivat.
Tuossahan sanotaan, että matka tehtiin sosiaalihuollon aikaan, ennen kelan kaikenkattavia tukia, eli on siitä joitakin vuosia. Silloin rahaa vielä oli jonkin verran.
Veikkaan, että siinä on ollut tilanne, jossa on pitänyt päästä kotoa pois hetkeksi. Kuntouttavana toimena piti vaihtaa maisemaa. Jos jostain sellaisesta oli kyse, niin hyvin on toiminut. kun ap on päässyt jaloilleen ja tuottavaksi veronmaksajaksi.
Tällä hetkellä tukien jakaminen, saaminen tai veronmaksajana oleminen kiristää kaikkien sietokykyä.
Olen työni myötä vähän kyynistynyt tukiasioille, mutta viimeiseen asti puolustan näitä harkinnanvaraisia tukia ja lahjoituksia. Perheen vaikea tilanne ei ole KOSKAAN lasten vika. Jokaisella perheellä pitäisi olla mahdollisuus tehdä joskus jotain kivaa ja lasten kokea muutakin kuin aikuisten ankeaa arkea. Minua ei yhtään harmita että hieman ylimääräistä apua menee perheisiin verorahoista, ne on niin yksittäisiä pieniä menoja ja tärkeään tarkoitukseen.
Minusta on inhottavaa, että lehdetkin lähtevät rääppimään ja hiillostamaan näistä lapsiperheiden asioista. Varmaan poliitikkojen ja kaikkien hemmetin hyväveliverkostojen toive onkin, että kansalaiset usutetaan toistensa kimppuun ja vieläpä niiden heikoimmassa asemassa olevien kimppuun sen sijaan että alettaisiin puhkomaan ihan oikeita mätäpaiseita ja mitä älyttömimpiä himmeleitä.
Vierailija kirjoitti:
Tätini oli 2 lapsen yh. Hän sai tyttärelle balettituntimaksut syyskaudelle ja pojalle kitaratunnit - tästä on aikaa jo varmaan yli 15 v. Ilmeisesti ennaltaehkäisevänä tukena, lapset eivät joutuneet aivan ilman harrastuksia olemaan. Myöhemmin jatkoivat näitä ilm. tädin talouden kohennuttua.
Ois ne meidänkin lapset halunneet harrastaa mutta ei tippunut harrasterahoja. Pakolliset maksoivat ei kertaakaan harkinnanvaraista. No nyt ovat mt puolella asiakkaina. Köyhä elämä jättänyt jälkensä. Aina sossussa vähätelty jostain syystä. Ja hodiaan myöhemmin talouden sain korjattua tekemällä kahta työtä, mutta siinäkin jäivät lapset oman onnensa nojaan. Ei ole palstan neuvot auttaneet mene töihin tai lasten kanssa pitää olla. Molemmat syösi omalla tavallan tuhoon.