Mä ja lapsi saatiin vuosia sitten sossusta maksusitoumus kahden yön risteilylle Viking linella
En tiedä olisiko tuollaista saanut pelkän toimeentulotuen perusteella koska meillä oli toimeentulotuen lisäksi myös lastensuojelun asiakkuus. En ala tässä kertomaan syitä lastensuojelun asiakkuuteen, ei kuulu millään tavalla teille. Tuolloin toimeentulotuki tuli vielä sossusta.
Mun pointti se, että ei jotkut huvipuistoreissut ole ainoita mitä voi saada maksusitoumuksella. Näillä maksusitoumuksilla halutaan tukea perheitä ja tuoda edes jotakin iloa vaikeuksissa olevien elämään. En ymmärrä miten joku voi kadehtia sitä, että köyhät saa joskus jotakin. Siitä vain elämään toimeentulotuella niin näette, että onko se nyt niin kivaa. Voin sanoa, että ei ole kivaa. Kaukana siitä.
Onneksi tuosta on jo kauan aikaa. Olen ollut töissä jo monia vuosia eikä ole tarvinnut hakea toimeentulotukea. Lastensuojelun asiakkuuskin on päättynyt jo aikoja sitten ennen kuin lapsi oli edes täysi-ikäinen vielä. Nykyään maksan ihan itse lomamatkat ja lapsikin matkustaa omillaan.
Omien vaikeuksien vuoksi en voi ymmärtää miten joku voi olla kateellinen köyhille. Kyllä piti elää todella pienillä rahoilla ja omasta ruoasta tingin, että lapselle oli aina ruokaa. Ei ollut mitään herkkua se elämä ja stressaavaa se oli jatkuvan rahan vähyyden vuoksi.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda montaa senttiä veronmaksajaa kohti olla nämä harkinnanvaraiset tuet, ensin pitää olla toimeentulotuen asiakas ja heistäkin varmaan muutama prosentti saa harkinnanvaraista lisätukea.
Edelleen olet niin naiivi, että kuvittelet että tässä olevan kyse jostain jostain yhdestä huvipuisto retkestä?
Kerro toki mitä kaikkea muuta? Itse olen pari vuotta ollut toimeentulotuella ja en todellakaan saanut mitään huvipuistoreissuja tai muutakaan ylimääräistä. Asuminen, lääkkeet ja laskut maksettiin. Säästää ei saanut. Ja joka kuukausi pitää lähettää pankkitilitositteet Kelalle jos jotain ylimääräistä rahaa sait niin se kyllä vähennettiin tuesta.
Just, sun olisi pitänyt saada säästää ja saada ylimääräistä samalla kun yhteiskunta eli muut ihmiset vastaa sinun perustarpeistasi? Ja ihan vaivaakin joudut näkemään sen eteen.
Haluaisin tietää, mitä ja millä summalla harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta on myönnetty esim. tänä vuonna. Eikös sen pitäisi olla julkista tietoa, mistä näkee?
Vierailija kirjoitti:
Olen työni myötä vähän kyynistynyt tukiasioille, mutta viimeiseen asti puolustan näitä harkinnanvaraisia tukia ja lahjoituksia. Perheen vaikea tilanne ei ole KOSKAAN lasten vika. Jokaisella perheellä pitäisi olla mahdollisuus tehdä joskus jotain kivaa ja lasten kokea muutakin kuin aikuisten ankeaa arkea. Minua ei yhtään harmita että hieman ylimääräistä apua menee perheisiin verorahoista, ne on niin yksittäisiä pieniä menoja ja tärkeään tarkoitukseen.
Minusta on inhottavaa, että lehdetkin lähtevät rääppimään ja hiillostamaan näistä lapsiperheiden asioista. Varmaan poliitikkojen ja kaikkien hemmetin hyväveliverkostojen toive onkin, että kansalaiset usutetaan toistensa kimppuun ja vieläpä niiden heikoimmassa asemassa olevien kimppuun sen sijaan että alettaisiin puhkomaan ihan oikeita mätäpaiseita ja mitä älyttömimpiä himmeleitä.
joskus jotain kivaa ja lasten kokea muutakin kuin aikuisten ankeaa arkea
Ainoat kivat asiat on jotain jota saa rahalla? Omat lapset käydessään kertoilevat hauskoja muistojaan yksikään niistä ei ole liittynyt rahalla tehtyihin asiohin.
Kun aikuiset keskittyvät ongelmien osoitteluun ja kilpailuun siitä, kenellä menee surkeimmin ja kenellä on sitä kautta isoin oikeus valittaa he unohtavat sen läsnäolon ja ne arjet pienet asiat. Ruutu käteen taaperolle ja yhteiskunta tehköön taikojaan.
Viking clubilaiselle arkipäivälähdöt ei paljon maksa. Buffetiin tai kalliille ostoksille ei tarvi muutenkaan mennä. Pelkkä ympäristönvaihdos piristää. Laivoissa on myös lasten leikkihuoneita. Lapset arvostaa eniten yhteistä aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mahda montaa senttiä veronmaksajaa kohti olla nämä harkinnanvaraiset tuet, ensin pitää olla toimeentulotuen asiakas ja heistäkin varmaan muutama prosentti saa harkinnanvaraista lisätukea.
Edelleen olet niin naiivi, että kuvittelet että tässä olevan kyse jostain jostain yhdestä huvipuisto retkestä?
Kerro toki mitä kaikkea muuta? Itse olen pari vuotta ollut toimeentulotuella ja en todellakaan saanut mitään huvipuistoreissuja tai muutakaan ylimääräistä. Asuminen, lääkkeet ja laskut maksettiin. Säästää ei saanut. Ja joka kuukausi pitää lähettää pankkitilitositteet Kelalle jos jotain ylimääräistä rahaa sait niin se kyllä vähennettiin tuesta.
Kyse on siitä, että aikuinen ei ole itsekään päässyt kiinni yht
Veronmaksajien rahoilla on mukavaa pyörittää pikku perhettä ja sitten haukkua muita kun he eivät olekaan iloisina maksamassa heidän tarpeitaan.
Se alkaa käymään omaa korvien väliin kun se oma talous on koko ajan enemmän ja enemmän ei kosteltavia asioita. Työssä käymisestä on koko ajan vähemmän ja vähemmän konkreettista hyötyä.
Minkä takia olitte lastensuojelun asiakas?
Kyse on siitä, että aikuinen ei ole itsekään päässyt kiinni yhteiskuntaan ja paneskelee liudan lapsia vaikka ei pysty vastaamaan edes itsestään. Ja samaan hengenvetoon voivotellaan sitä, että niin monet perheet pysyvät sukupolvesta toiseen köyhinä.