Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sunnuntaisin ei saa hakata mattoja?

Vierailija
17.08.2025 |

Taloyhtiössä on kielletty mattojen hakkaaminen sunnuntaisin. Miksiköhän näin?

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostalginen ääni kerrostalolähiöistä.

Vierailija
62/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko meillä kielletty mutta ainakin mattoteline on otettu lasten leikkipaikaksi ja siinä säilytetään jotain uimaleluja yms ja kuivatetaan riippumattoja ja telttoja. Mieluummin kuuntelisin mattojen hakkausta kun lasten kirkumista kun roikkuvat mattotelineellä kun se olis joku kiipeilyteline.

Meidän talossa mummelitkin jo elävät tätä päivää eivätkä he eikä kukaan muukaan enää hakkaa mattoja mattotelineellä ja joutaisi koko teline jo pois.

Todella mielenkiintoinen tiedonmurunen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seitsemäntenä päivänä hän lepäsi. Tämä on siis lähtökohtainen syy. Mielestäni aikansa elänyt, koska miksi uskonnottomien tarvitsisi tätä noudattaa?

Jos uskonnoton haluaa tuplapalkan sunnuntailta, hänen on syytä noudattaa sunnuntaita koskevia sääntöjä. Nykyisessä sunnuntairauhassa ei ole enää mitään uskonnollista, kyse on siitä että taataan työtätekeville edes yksi rauhallinen päivä viikossa, jolloin voi levätä.

Mitä sunnuntaita koskevia sääntöjä varsinkaan uskonnottomalla on?

Ne mitä laein, asetuksin ja taloyhtiön säännöin on asetettu. Uskonnoton ei saa erivapautta.

No mitä laki sanoo sunnuntaista?

Haluat huomiota uskonnottomuudellesi, mutta valitettavasti se ei herätä minkäänlaista mielenkiintoa.

Ja sinä välttelet vastaamista vetoamalla toisarvoisiin asioihin. En minä kysynyt kiinnostaako sinua minun uskonnottomuuteni.

Vierailija
64/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakkaan matot su-aamuisin klo 7.30, kun olen palannut yövuorosta kotiin.

Vierailija
65/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiellolla pyritään siihen että ihmisillä olisi sunnuntairauha.

Kyllä tässä 24/7 yhteiskunnassa pitäisi tämmösistä oikeasti luopua. Itsekin huomasin, että omassa taloyhtiössä on kyseinen kielto. Ihan naurettavaa, kun miettii miten porukka on tätä nykyä töissä. Ei ole mitään, ma-pe 8-16 työaikaa enää. Sunnuntai on päivä siinä missä tiistaikin.

Vierailija
66/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä mattoja edes hakataan? Ei sitä muualla maailmassa tehdä. Tamppaavat ja harjaavat imurit on keksitty kauan sitten.

Halvempaa, helpompaa, nopeampaa, tehokkaampaa. Sinulle on tietysti onnistuttu mainoslupauksin tamppaava ja harjaava mökätoosa myymään. Kaikkien ei ole pakko sellaista käyttää, jokainen saa valita miten mattonsa raikastaa. 

Tiedätkö, minun imurini on niin hiljainen, että välillä pitää oikein kädellä koettaa onko se edes päällä! Ja testin olen tehnyt joskus kymmeniä vuosia sitten, kun 1. tamppaavan ja harjaavan imurini ostin: imuroin maton tavallisella imurilla, käytin ulkona mattotelineellä ja tamppasin ja imuroin uudelleen harjaavalla imurilla. Ja kyllä vaan lähti aika määrä pölyä edelleen.

Sitäpaitsi nykyään minulla on suuria, aitoja mattoja, joita en tosiaa

Nostaako sun imurisi myös maton ylös ja imuroi maton toisen puolenkin ja lattian maton alta?

Vierailija
67/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööööööööh vieläkö jotkut vammaiset ihmisjoukot tappaa mattoja??? 50-luku soitti ja pyysi mattopiiskansa takaisin 

Vammaiset ei ilmeisesti ymmärrä, ettei matot puhdistus imurilla muuta kuin pinnasta. Varsinkaa painavampi lika, kuten hieno hiekka ei imurilla lähde. Ja eikö ole jännää, että tahrat lähtee vain pesemällä, sitäkään vammaiset ei varmaan tajua!

Miksi kannat hiekkaa sisälle? Etkö osaa ottaa kenkiä pois jalasta eteisessä?

Eteisessä ei ole mattoja?

- eri

Vierailija
68/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ette kai te oikeasti kuvittele että pöly ja kaikki roskat lähtee pelkästään imuroimalla 😄. Viekää matot talvella ulos - edes kerran - raikastumaan niin näätte kyllä sen roskamäärän lumessa.  

Lumessa pyörittely tai lumella harjaaminen on hyvä keino. 

Imuri kauppiaat käytti hyväksi sitä seikkaa, ettei imuri poista kaikkea likaa. Oikein toivoivat, että asiakas olisi juuri imurointi, jotta voisivat näyttää miten parempi tämä uusi imuri olisi. 

No minä tein toisinpäin, kun imuri edustaja oli maton imuroinut, kaivoin kaapista oman vanhan imurin, ja näytin kuinka paljon parempi se on. 

Koska ei poista kaikkea likaa, sitä riittää imuroitavaksi vaikka kuinka monta kertaa.

Vierailija
69/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööööööööh vieläkö jotkut vammaiset ihmisjoukot tappaa mattoja??? 50-luku soitti ja pyysi mattopiiskansa takaisin 

Vammaiset ei ilmeisesti ymmärrä, ettei matot puhdistus imurilla muuta kuin pinnasta. Varsinkaa painavampi lika, kuten hieno hiekka ei imurilla lähde. Ja eikö ole jännää, että tahrat lähtee vain pesemällä, sitäkään vammaiset ei varmaan tajua!

- eri

Kaakelilattia jottei lika tartu mattoon

Vierailija
70/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Eli varmaan lattiaakaan, mistä lika voisi kantautua eteenpäin😉

Vierailija
71/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullapa ei oo mattoja ollenkaan. Imekää siitä

Vierailija
72/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaan nurmikonkin usein yöllä.

Asun maalla.

Olen onnekas.

Vierailija
73/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverit/naapuripariskunta on molemmat töissä tänään. Miksi taloyhtiö ei kiellä tätä ja anna sunnuntairauhaa?

Vierailija
74/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tamppaan mattoja joka päivä.

Kerran tamppasin koko taloyhtiön kaikki matot ja muut alkoivat kutsua minua Suur Tamppooniksi

Vierailija
75/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä että edes sunnuntaina saisi olla rauhassa eikä kuunnella mekkalaa, mitä joutuu viikolla kuuntelemaan. Eihän sunnuntaisin saa tehdä kovaäänistä remonttiakaan, onneksi. 

Aika harva kyllä nykyään niitä mattoja enää käy ulkona tamppaamassa. Eikä kyllä taloyhtiölläkään ole mitään perustetta kieltää mattojen tamppausta, remontin tekemistä tai muutakaan askaretta sunnuntaisin 07.00-22.00 välillä . Hiljaisuus on sitten asia erikseen mutta ei sekään tarkoita sitä ettei voisi käydä yöaikaan suihkussa tai tehdä ruokaa. Tämä yhteiskunta kun pyörii nykyään 24/7 niin minkälainen rauha niillä on jotka tekevät töitä öisin ja koettavat nukkua päivisin? 

Tietysti taloyhtiöllä on peru

Kirjoitin tietysti väärin päin tuon hiljaisuuden ajan, en nyt niin tyhmä ole. Minulle kun aamu on ilta ja ilta on aamu  yötyöläisenä.

Väärässä olet kuitenkin siinä että mattojen tamppauksen voisi kieltää asumisterveyteen vetoamalla jopa päväaikaan siihen osoitetulla paikalla. Voit koettaa onneasi oikeudessa mutta eihän nyt tuollaista juttua lähde yksikään juristi ajamaan.

Vierailija
76/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sunnuntaisin Suomessa hakataan krapulassa vaimoja. 

Aivan v:un tyhmä läppä. Jos sulla on vielä aikuisena sunnuntaikrapuloita tai väkivaltaisia taipumuksia perhettä kohtaan niin hanki apua.

Vierailija
77/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ihan perushyvä imuri mutta kyllä matosta vaan paremmin pölyt lähtee ja se raikastuu kun tamppaa telineellä. Jos muut haluaa kuluttaa sähköä, huudattaa imuria ja haisuttaa kodin hengitysilman niin ei kuulu mulle, itse kuitenkin valitsen laadukkaamman tavan. Mutta en tamppaa sunnuntaisin, tyhmä kysyäkään miksi.

Tämä. Matto pitää vähintäänkin ravistella puhtaaksi. Se kun on nostettu pois paikaltaan, saa sen altakin saa imuroitua. Jos imuroi vaan maton päältä, jää hirveesti likaa mattoon ja sen alle.

Riittää, kun on tehokas imuri ja imuroi myös maton reunojen alta. Ei sinne maton alle kerry mitään, mikä haittaisi normaalia elämistä ja asumista. Räsymatoista en tiedä, ehkä niiden alta leviää kaikki? Ja tottahan mattoja silloin tällöin viedään pesulaan pestäväksi.

Aikanaan kun asuimme Saksassa vuokra-asunnossa, jossa oli kokolattiamatot, sanoin lääkärille, että tuleekohan ongelmia, kun lapsi on allerginen. Vastaus oli, että ei suinkaan, kokolattiamatto on hyvä, koska se sitoo pölyn, joten sitä ei pyöri lattioilla ja nurkissa, kunhan vaan imuroi säännöllisesti ja pesee mattoimurilla silloin tällöin. Ja ei ollut lapsella oireita, vaikka makuuhuoneessakin oli kokolattiamatto.

On se kumma, kun vain suomalaiset ovat oikeassa mattojen hakkaamisen suhteen, muu maailma elää edelleen omaa elämäänsä ilman ongelmia :D.

Vierailija
78/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiellolla pyritään siihen että ihmisillä olisi sunnuntairauha.

Kyllä tässä 24/7 yhteiskunnassa pitäisi tämmösistä oikeasti luopua. Itsekin huomasin, että omassa taloyhtiössä on kyseinen kielto. Ihan naurettavaa, kun miettii miten porukka on tätä nykyä töissä. Ei ole mitään, ma-pe 8-16 työaikaa enää. Sunnuntai on päivä siinä missä tiistaikin.

Mitä ne toisten työajat vaikuttaa pyhäpäivän rauhaan. On se kamalaa jos yhtenä päivänä viikossa ei työkoneet huuda ja saa halutessa viettää lepopäivää. Miksi sunnuntaikin pitäisi muuttaa arkipäiväksi. Eikö ne viisi arkipäivää riitä. Kyllä monille merkkaa pyhäpäivä vielä. 

Vierailija
79/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkosiibouksessa imuroin, mutta pari kertaa vuodessa tamppaan. Joulusiivous nyt ainakin....siihen liittyy myös parketin pyyhkäisy kosteannihkeällä.

Pölyä ja roskaa lähtee paremmin. 

Jos imuroit maton yhdeltä puolelta etkä koskaan nosta sitä lattialta pois niin hiekkaa kulkeutuu lopulta maton kudoksien läpi lattiaa hiomaan.

Sunnuntaina onnollut perinteisesti kirkkorauha. En käy kirkossa enkä enää edes kuulu siihen mutta kunnioitan tässänasiassa perinteitä milloin voin. Siksi siivouspäivä on  lauantai. Yritän esim mökillä käyttää moottorisahaa ja sirkkeliä lauantaina ja sunnuntaina enintään hakkaan halkoja.

Hassua että ihmiset vaivaavat päätään tuolla sunnuntairauhalla kun kuitenkin moni ihminen on pakotettu palkkatyöhön sunnuntaina. 

Vierailija
80/138 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne mitä laein, asetuksin ja taloyhtiön säännöin on asetettu. Uskonnoton ei saa erivapautta.

No mitä laki sanoo sunnuntaista?

Haluat huomiota uskonnottomuudellesi, mutta valitettavasti se ei herätä minkäänlaista mielenkiintoa.

Pitäisikö sinun uskonnollisuutesi herättää jotain mielenkiintoa kun puhe oli siitä mitä laki sanoo siitä sunnuntaista. En minä mitään huomiota uskonnottomuudella halua. Miksi ihmeessä haluasin kun se on minulle yhdentevä asia kun en usko. Minä noudatan kyllä lakia, työsopimusta, asetuksia ja työnantajan sääntöjä sunnuntaisin kuten arkenakin. Eikö sulla pitäisi nyt olla se lepopäivä ja tutkia sitä Jumalan sanaa eikä olla täällä?