Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tässä teille reiluutta ja järkevyyttä

Vierailija
17.08.2025 |

Jos palkastasi ulosmitatasn väkisin jokin summa,  niin TT-tukea jaettaessa otetaan huomioon summa mikä jää käyttöön ulosoton jälkeen . 

Jos taas teet maksusuunnitelman velkojien kanssa , niin maksettuja summia ei oteta huomioon, vaikka jäisi vähemmän kun TT tuen perusosa elämiseen. 

Ei kannata siis tehdä maksusuunnitelma, ellei niitä saa tarpeeksi kohtuullisiksi. 

Äkkiseltään se että  palkasta ulosmitataan voi tuntua parhaimmalta vaihtoehdolta, mutta sekin riippuu tilanteesta. 

Se ei ole ollenkaan niin hyvä vaihtoehto mitä luullaan, vaikka osan saisi talaisin TT-tuesta. 

Tuntuu melkein, että tahalleen on haluttu luoda systeemi, missä henkilöllä ei ole muuta  mahdollisuutta kun maksaa velat niin, että velkoihin otetaan vain se summa, mikä menee yli TT tuen normin. 

Vaikka osa ulosotosta kompensoituisi TT-tuesta, tulee ulosottomaksuja sen verran, että tilanne on varmaan melkein sama kun maksaisi suoraan laskuttajalle ilman UO maksuja. 

Tuo ei päde kaikkiin tapauksiin, mutta ainakin sellaisiin tapauksiin missä on useampi velkoja tuo pätisi. 

UO voi ottaa 400€ ja tilittää tästä neljälle eri velkojalle. Jokaiseen laskuun lisätään 80€ UO maksuja tietenkin korkoja ja kuluja päälle. Näin olen pääoma vähenee alle puolella veloitettavasta summasta 

Oikeasti miten tuo on edes mahdollista?

Kun kyselin tuota niin UO tyyppi sanoi, että ei voi tilittää vain  yhdelle velkojalle. On kuulemma yhden velkojan suosimista. 

Tuo on taas sellaisia äly honälä jätä toimintaa. . 

Kuka tuosta hyötyy? No UO viranomainen, enkukasn  muu ja velallisen epäeduksi kaikki. 

Only in Finland I hope? 

Ai ei tuollaista ole ollut? No on mulla viralliset paperit niistä vai pitäisikö jotenkin olettaa, että ne on väärennetty? Eli rikollisesti laskutettu? 

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jää ulosoton jälkeen n.1400€. En mä mitään toimeentulotukea saisi. Asun vuokralla omakotitalossa yksin joten Kelan mielestä asun ihan liian isossa talossa ja pitäisi varmaan asua jossaki hikisessä yksiössä. 

Vierailija
2/2 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oma moka kun olet ulosotossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla