Miks tietokoneissa eka asema on C: asema ja toka D: asema eikö pitäis olla A: ja B: asema?
Onko tietokoneiden suunnittelijat ne vähän tyhmiä? Eivät tajua aakkosia.
Kommentit (90)
Tuokin koskee vain Windows järjestelmiä. Unixin ja Linuxin sukulaisissa, kuten Android on vain "yksi" levy.
Kaikki alkaa juuresta //.
Levyasemat löytyy sitten esimerkiksi kansiosta //dev/hd0 tai ne voi mapata mihin vain polkuun. Vaikka //usb/.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei emolevyistä löydy edes liitintä levykeasemalle mutta silti ne A ja B asemat on pyhitetty levykkeille.
ai koneessasi EI OLE usb-liitintä? eli kyllä on liintin levykeasemille, MUTTEI FDC-väylää ja liitintä.
Vaadimme tietokoneisiin Å-aseman!
t. RKP
Vierailija kirjoitti:
Reikäkorteille olisi kiva tallentaa kuvatiedostoja. Tai videokuvaa.
Ehkä joku pieni kuva mutta video oolisi täyttä utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, yhtä tyhmiä tietokoneiden suunnittelijat ovat kuin säveltäjät. Asteikot alkavat C:stä ja päättyvät B:hen. Pyhä yksinkertaisuus taas sentään 🙄
Suomessa H:hon.
Suomalaiset ja saksalaiset eivät osaa aakkosia ahcdefg - mikä ei kuulu joukkoon? vastaus on: h. Mikä tulee aaaan jälkeen, no B. Saksalainen tähän, että eikä ole ja suomalainen apinoi perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt tietokonetta, jossa ei ollut edes levykeasemaa (kovalevystä puhumattakaan). Tiedot tallennettiin kasettinauhurilla C-kasetille. Näyttönä käytettiin matkatelkkaria.
Minä olen käyttänyt reikäkortteja. Gradukin tallennettiin sellaisille.
Yksi 4k leffa tarvitsisi noin 370km korkean pinon kortteja.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon käyttöjärjestelmissä ei mitään A:, B:, C: jne edes ole
Ai niin kun kusisessa linuxissa? Mene hakkaamaan sitä sudoa sinne kerneliin
Mä käytin tietokoneita jo 90-luvulla enkä tiennyt tuota, että korppuasemat olivat A ja B. En ole koskaan edes ajatellut, että kovalevyn pitäisi olla jotakin muuta kuin C.
Eipä tarvitse oman MacBookin kanssa miettiä tuollaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla root-osio on /dev/mapper/rl-root
Vaikuutaa fiksulta nimivalinnalta...
Vierailija kirjoitti:
Olisitkin ollut ensimmäinen mäkin käyttäjä joka osaisi ajatella yleensäkään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei niin, mutta sen kanssa tarvitsee miettiä, että miksi tämäkään ei voi toimia normaalisti kuten Winukalla tai Linuxillia, mitä kisäosia pitää ladata, tai miksi tämäkään ei toimi macillä, miksi tämäkään laite ei toimi macillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mulla root-osio on /dev/mapper/rl-root
Vaikuutaa fiksulta nimivalinnalta...
Ohjelmointikin oli ennen helppoa, kun kirjoitettiin vaan:
10 print "Hello world"
20 goto 10
run
Nykyään pitää säätää kaikenlaista, public static void main string args...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä joku pieni kuva mutta video oolisi täyttä utopiaa.
Niitä vois plärätä silleen kun joskus oli vihkosia jossa sivun reunassa oli pikku ukkoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt tietokonetta, jossa ei ollut edes levykeasemaa (kovalevystä puhumattakaan). Tiedot tallennettiin kasettinauhurilla C-kasetille. Näyttönä käytettiin matkatelkkaria.
Niin se oli ennen kuin PC-koneita tuli kotikäyttöön. Oli Commodore, Sinclair, Spectravideo, Salora, Amstrad ja ties mitä merkkejä.
Kopioin aikoinaan kaikki PC korput kiintolevylle, poltin ne cd-r levyille ja sittemmin siirtänyt ne usb muistitikuille. Tosin eipä esim. TEKO -tekstinkäsittelyohjelmalla koulussa vuonna 1993 tehtyjä dokumentteja saa enää millään nykysoftalla auki ainakaan alkuperäisesti muotoiltuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt reikäkortteja. Gradukin tallennettiin sellaisille.
Yksi 4k leffa tarvitsisi noin 370km korkean pinon kortteja.
Vielä mielenkiintoisempaa olisi rueta striimaamaan videota reikäkorteilla :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se oli ennen kuin PC-koneita tuli kotikäyttöön. Oli Commodore, Sinclair, Spectravideo, Salora, Amstrad ja ties mitä merkkejä.
Katselin joskus audioeditorilla tuollaista nauhaa ja olihan se hassua, kun siellä todella oli vain kahdenlaista aaltoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin kun kusisessa linuxissa? Mene hakkaamaan sitä sudoa sinne kerneliin
Mulla näyttää nyt Windows 11 -kone olevan niin sekaisin, että täytyy varmaan live-Linuxilla pelastaa sieltä parhaat palat ja sitten kone sileäksi = uudelleenasennus naarmusta (from scratch)
Ei kun se menisi USB-härpäkkeeksi eli ensimmäinen vapaa kirjain.