Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pelkäätkö sinä, että sinun lapsistasi tehdään lasu, ja että siitä on oikeasti jotain ikäviä seurauksia, eli ilmoitus oli aiheellinen?

Vierailija
16.08.2025 |

Kuinka monta perhettä lähipiirissäsi on, jotka ovat lastensuojelupalveluiden kanssa olleet tekemisissä? Kuinka moni heistä on oikeasti olleet hyviä vanhempia lapsilleen ja lapset ihan ok ja lasu on ollut täysin perätön ilmianto?

"Lastensuojelulaki tuli voimaan Suomessa vuonna 1936. Tätä lakia kutsuttiin usein huostaanottolaiksi, koska huostaanotto oli tuolloin yleisin lastensuojelun keino. 

Lastensuojelulain taustalla oli halu turvata lasten hyvinvointi ja puuttua tilanteisiin, joissa lapsen kasvuympäristö ei ollut turvallinen tai kasvatusta laiminlyötiin. Ensimmäinen lastensuojelulaki sisälsi hyviä periaatteita lasten kasvatuksesta ja hyvinvoinnista, mutta sen pääpaino oli huostaanotoissa. Myöhemmin lastensuojelussa on korostunut avohuollon tukitoimet, kuten neuvonta ja ohjaus, joiden tarkoituksena on tukea perheitä kotonaan."

"Vuonna 2022 Suomessa huostaan otettiin 11 477 lasta, ja vuoden aikana kodin ulkopuolelle oli sijoitettuna yhteensä 17 885 lasta, kertoo Julkari. Vuonna 2023 vastaavat luvut olivat 11 300 huostaan otettua ja 17 299 kodin ulkopuolelle sijoitettua lasta, kertoo Julkari. Huostaanotettujen lasten määrä on siis pysynyt melko vakiona viime vuosina, vaikka kokonaismäärä kodin ulkopuolelle sijoitettuja lapsia on hieman vähentynyt."

"Suomessa noin 50 000 lasta on lastensuojelun avohuollon asiakkaita, ja lisäksi yli 17 000 lasta asuu lastensuojelun sijaishuollossa. Lisäksi noin 10 000 nuorta ja nuorta aikuista on lastensuojelun jälkihuollon piirissä." 

Suomessa on muuten miljoona alle 18-vuotiasta, eli lapsia. Siihen nähden huostaanotettujen määrä on aika pieni. 

Tiedän yhden joka on ollut lastensuojelun piirissä, koska hänen molemmat vanhempansa kuolivat lyhyen ajan sisällä hänen ollessaan alaikäinen.

Yhden perheen tiedän että lapsilla on ollut erilaisia ongelmia, vaikka vanhemmat ovat normaaleja rakastavia hyviä vanhempia, ja ovat lastensa ongelmiin saanet apua, kun ovat itse pyytäneet. Kenenkään lapsen ongelmat eivät ole johtuneet kasvatuksesta tai kotioloista.

Yksi tapaus jonka tiedän, oli perhe jonka pieni, ehkä parivuotias lapsi huostaanotettiin, koska selvisi, että molemmat vanhemmat käyttivät huumeita. Perhe sai häädön kun isä oli porannut seinistä kaikki johdot pois, koska oli nähnyt että pistorasioihin meni pieniä miehiä.

Miestä en oikein koskan nähnyt, äidin näin usein matkalla lähikauppaan lapsensa kanssa. Lapsi istui hiljaa rattaissa, ja äiti käveli kuin robotti tai zombi, ei ilmekään värähtänyt, ei koskaan puhunut lapselle mitään, eikä koskaan hymyillyt. Ihmettelin että vähän outo nainen, mutta vasta jälkikäteen tajusin että se johtui todennäköisesti huumeista.

Lastensuojelun asiakkaaksi päätyvät mun kokemuksen mukaan ovat useimmiten joko vanhemmat, tai lapset (tai molemmat), mielenterveysongelmaisia ja usein myös päihdeongelmaisia. Eli oikeasti tarvitsevat apua. Joskus lapsen ongelmat ovatkin nepsy + murrosikä, ei mielenterveys tai päihde, ja ne onkin sitten helpommin hoidettavissa, kun aika korjaa paljon kun murrosikä menee ohi, Ja joskus vaan sattuu jotain ikävää, ja se johtaa siihen, että lapsi tarvitsee jotain apua. Mutta turhia en tiedä, että lasta yritettäisiin auttaa vaikka ei ole tarvetta. Resurssit ei riitä sellaiseen.

Tavallisen vanhemman on turha pelätä mitään lasuja. Jos joku kiusaallaan sellaisen teidän perheestä tekee, ei siitä seuraa mitään ikävyyksiä, ei edes lastensuojelun asiakkuutta.

Pelkäätkö sitä vanhempana, että lapsistasi tehdään lasu?

Vaihtoehdot

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys on absurdi. Jos ilmoitus on aiheeton, siitä seuraa todennäköisesti vai puhelu tai yksi tapaaminen. Jos se on aiheellinen, niin siitähän voi seurata apua. En minä odota lastensuojelusta "ikäviä seurauksia" joten ei ne ilmoitukset minua pelota. 

Vierailija
2/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne ketään, joka olisi lastensuojelun piirissä. Enkä pelkää, että tuo mun kohta 18-vuotias lukilainenkaan semmoisia aiheuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun pelko on tuttua minulle vain tältä palstalta. Tai yleensäkin lasut, huostat ja muut.

Vierailija
4/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys on absurdi. Jos ilmoitus on aiheeton, siitä seuraa todennäköisesti vai puhelu tai yksi tapaaminen. Jos se on aiheellinen, niin siitähän voi seurata apua. En minä odota lastensuojelusta "ikäviä seurauksia" joten ei ne ilmoitukset minua pelota. 

Ei kun ne kääntävät asiat ja puheet ympäri, jos siis vastaat että pelkäät niin on aihettakin pelätä. Kaikki muka sanovat että pelkäävät vaikka ei pitäisi pelätä. Eivät ymmärrä että pelkoa voi tulla elämän todellisuudesta jota näkee ympärillään.

Jos vastaat että et niin joko et ymmärrä mitä mielivaltaa voidaan tehdä tai kiellät olevasi huono vanhempi.

Vierailija
5/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasun pelko on tuttua minulle vain tältä palstalta. Tai yleensäkin lasut, huostat ja muut.

Minä tunnen montakin tavallista perhettä joiden lapsesta on tehty lasu, mutta nämä on kaikki selvinneet sillä yhdellä soitolla tai tapaamisella, myös minun lapsestani tehty. Että kyllä niitä ilmoituksia tehdään, mutta mun kokemuksella osaavat kyllä myös seuloa ketkä sitten tarvitsee oikeasti sen palvelutarpeen arvion. Eihän näistä lasuista ihan hirveästi ääneen huudella, mutta yläkoulussa luokassa on keskimäärin 4 lasta joista on tehty vähintään yksi lasu sinä vuonna. Vielä isommasta osasta tietysti jos katsotaan monestako lapsesta tehdään jossain elämänsä vaiheessa 0-17v.

Vierailija
6/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein meistä. Koska ympärillä tapahtuu omituisia asioita. Olen mielelläni asiakas.

Vierailija
7/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun ne kääntävät asiat ja puheet ympäri, jos siis vastaat että pelkäät niin on aihettakin pelätä. Kaikki muka sanovat että pelkäävät vaikka ei pitäisi pelätä. Eivät ymmärrä että pelkoa voi tulla elämän todellisuudesta jota näkee ympärillään.

Jos vastaat että et niin joko et ymmärrä mitä mielivaltaa voidaan tehdä tai kiellät olevasi huono vanhempi.

Hyvin harva sitä näkee ympärillään. Ja jos näkeekin, kyse on yksittäistapauksesta joka on ihan aiheellinen. Jossain on vika, jos lastensuojelua näkee jatkuvasti ympärillään, eikä ole lasulla töissä.

Vierailija
8/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva sitä näkee ympärillään. Ja jos näkeekin, kyse on yksittäistapauksesta joka on ihan aiheellinen. Jossain on vika, jos lastensuojel

The Kieltäjät

Vierailija
9/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasu itsessään on erittäin epämiellyttävä kokemus. Kotiin tulee viranomainen joka penkoo paikat ja arvostelee sitä miten vietät perhe-elämää ja miten kasvatat lastasi. Siinä käytännössä kyseenalaistetaan ihmisen koko elämä. Ja jos et päästä sossuja kotiisi koska haluat olla rauhassa niin sitten tekevät sen väkisin pakkokeinoja käyttäen.

Järjestelmässä ei myöskään ole varsinaista oikeusturvaa perheillä, koska järjestelmä perustuu huoliin eikä siihen, että jotain lakipykälää olisi rikottu. Vaikeuksiin joutumiseen ja kenties pitkäänkin "asiakkuuteen" riittää siis sossun henkilökohtainen kokemus.

Vierailija
10/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnen montakin tavallista perhettä joiden lapsesta on tehty lasu, mutta nämä on kaikki selvinneet sillä yhdellä soitolla tai tapaamisella, myös minun lapsestani tehty. Että kyllä niitä ilmoituksia tehdään, mutta mun kokemuksella osaavat kyllä myös seuloa ketkä sitten tarvitsee oikeasti sen palvelutarpeen arvion. Eihän näistä lasuista ihan hirveästi ääneen huudella, mutta yläkoulussa luokassa on keskimäärin 4 lasta joista on tehty vähintään yksi lasu sinä vuonna. Vielä isommasta osasta tietysti jos katsotaan monestako lapsesta tehdään jossain elämänsä vaiheessa 0-17v.

Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että joissain kouluissa ja joillain yksittäsillä opettajilla on tapana tehdä lasu tämän tästä, ties mistä syystä. Se on totta, että lain mukaan opettajan, ja muunkin ammattilaisen velvollisuus on tehdä lasu jos huomaa jotain ikävää lapsessa, mutta joillakin ei ole maalaisjärki siinä. Jotkut ammattilaiset eivät tee koskaan lasua vaikka pitäisi, ja jotkut suorastaan kuormittaa lastensuojelua täysin turhilla lasuilla, kumpikin on iso haitta niille lapsille jotka oikeasti tarvitsevat apua. Yksi tapaus oli, että yläastelainen oppilas ei suostunut ottamaan takkia pois päältä ruokasalissa, opettaja provosoi riitaa murrosikäisen nepsynuoren kanssa, ja sitten teki lasun.

Vierailija
11/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäätkö kipeenä lääkäriin menoa tai pyytää apua, jollet yksin kykene johonkin? Lastensuojelu on lastensuojelua, ei mitään viranomaisten ilkivaltaa!

Vierailija
12/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasuja tehdään massiivinen määrä vuosittain (tällä hetkellä yli 200.000) ja lukumäärä on kasvanut joka vuosi sen jälkeen, kun lasujärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2007. Lasujen teosta on tullut todellista kansanhuvia. Tämä kuluttaa valtavasti resursseja ja estää keskittymisen sellaiseen mistä olisi oikea apu niille joilla on ongelmia. Moni ei myöskään enää uskalla puhua asioistaan vaikkapa terveydenhuollossa, koska vaarana on se, että heistä tehdään lasu.

Vierailija
13/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkäätkö kipeenä lääkäriin menoa tai pyytää apua, jollet yksin kykene johonkin? Lastensuojelu on lastensuojelua, ei mitään viranomaisten ilkivaltaa!

Sitäkin tehdään, se tulisi myöntää ja lopettaa. Vastuu kaikista toimista vaikka peppua hiertäisikin.

Vierailija
14/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasu itsessään on erittäin epämiellyttävä kokemus. Kotiin tulee viranomainen joka penkoo paikat ja arvostelee sitä miten vietät perhe-elämää ja miten kasvatat lastasi. Siinä käytännössä kyseenalaistetaan ihmisen koko elämä. Ja jos et päästä sossuja kotiisi koska haluat olla rauhassa niin sitten tekevät sen väkisin pakkokeinoja käyttäen.

Järjestelmässä ei myöskään ole varsinaista oikeusturvaa perheillä, koska järjestelmä perustuu huoliin eikä siihen, että jotain lakipykälää olisi rikottu. Vaikeuksiin joutumiseen ja kenties pitkäänkin "asiakkuuteen" riittää siis sossun henkilökohtainen kokemus.

Meillä kävi sossut kun oli tehty lasu. Tulivat olohuoneeseen istumaan, kurkkasivat lasten huoneisiin, eivät muihin huoneisiin. Sanoivat että lasun perusteella odottivat jotain asuntoa jossa on tavaraa niin paljon että on vain käytävät joita pitkin tavararöykkiöiden läpi pääsee liikkumaan jne. Eli aiheeton lasu, eikä tullut mitään asiakkuutta. Kysyivät kyllä että haluammeko jotain keskusteluapua tai jotain. En usko että ihan lain mukaankaan saa mitään penkoa, ei edes poliisi voi tulla sisään ja penkoa paikkoja kuin jos siihen on laillinen syy ja lupa. Poliisi ei voi tulla edes asuntoon sisälle ilman lupaa. Joko sitten sosiaalityöntekijä.

Vierailija
15/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää, enkä ole koskaan pelännyt. Yksi sukulaisperhe, joka on ollut lastensuojelun piirissä ja hyvä niin. Isä käytti huumeita ja kamapäissään esim. ammuskeli haulikolla mörköjä takapihalla ja veti rouvaa pataan. Lapsia ei kyllä otettu pois. Yli 10 vuotta sai sekoilla ennen kuin vaimo muutti eri osoitteeseen. 

Lapsella oli yläkoulussa pari kaveria, joiden seurasta jättäytyi pois, koska ryyppäsivät ja alkoivat kaupungilla hengata kaikenmaailman juoppojen kanssa. Toinen näistä on jo äiti itse. Toinen oli kokeillut huumeita viimeksi kun pari vuotta sitten kuulin kuulumisia. Toivottavasti nyt jo menee paremmin. Tälläinen touhu näyttää olevan perinnöllistä, kun vanhempiaan katsoo. Valitettavasti.

Vierailija
16/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu on mielivaltaa ja pakkovaltaa. Pelkän huolen pohjalta lastensuojelulla on oikeus kohdistaa toimenpiteitä perheitä vastaan eikä näistä toimenpiteistä voi käytännössä kieltäytyä.

Sen sijaan lääkärin oikeus pakkovaltaan on todella rajattua. Pakkohoitoon ohjaamiseen on hyvin korkea kynnys.

Vierailija
17/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä sossu ei halunnut antaa harkinnanvaraista yhden ainoan kerran kun kysyin. Niin alkoi olemaan niin "huolissaan" meidän puhelinkeskustelussamme. Että tajusin lopettaa puhelun välittömästi. 

Vierailija
18/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsestani on tehty useita lastensuojeluilmoituksia isän alkoholismin takia, vaikka isä ei asu meidän kanssa, ei ole lapsen huoltaja, eikä viime vuosina ole edes tavannut lasta. Tästä huolimatta aina kun isä on jossain päihdepalveluissa ryyppyputken aikana, tehdään rutiinisti lastensuojeluilmoitus. 

Alkuun lastensuojelu soitti näistä minulle ja kyseli, mutta nykyään tieto tulee kirjeellä. Ei toimenpiteitä.

Vierailija
19/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasuja tehdään massiivinen määrä vuosittain (tällä hetkellä yli 200.000) ja lukumäärä on kasvanut joka vuosi sen jälkeen, kun lasujärjestelmä otettiin käyttöön vuonna 2007. Lasujen teosta on tullut todellista kansanhuvia. Tämä kuluttaa valtavasti resursseja ja estää keskittymisen sellaiseen mistä olisi oikea apu niille joilla on ongelmia. Moni ei myöskään enää uskalla puhua asioistaan vaikkapa terveydenhuollossa, koska vaarana on se, että heistä tehdään lasu.

Miten estetään Erikan tapaiset tapaukset, jos lasujakaan ei saisi tehdä?

Vierailija
20/67 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä sekin että kun tehdään niitä hupilasuja ja kiusallaan niitä lasuja, niistä voi koitua kohtuutontakin harmia sekä asioita ihmisille. Näihin löytyy kyllä aikaa. Kuolkaa vain muut kun odotatte apuanne, olemme jotkut liian kiinnostavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme