Miks tietokoneissa eka asema on C: asema ja toka D: asema eikö pitäis olla A: ja B: asema?
Onko tietokoneiden suunnittelijat ne vähän tyhmiä? Eivät tajua aakkosia.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusimmassakin WIndowsissa on ikivanhaa kerrostumaa jossa lienee edelleen joku rajoite että kovalevyt/usb:t yms alkaa vasta C:sta jos vaikka joku kuitenkin kytkisi vanhan korppuaseman kiinni jollain usb-adapterilla.
Historian aikana on tehty iso määrä ohjelmia jotka käyttävät automaattisesti C -nimistä asemaa. Jos Microsoft laittaisi Windowsin antamaan ensimmäiselle kovalevylle jonkun muun nimen kun C, niin ne vanhat ohjelmat eivät enää toimisi.
ja noin paskojen ohjelmien ei tarvitsekaan toimia.
Et näköjään tunne tietokoneiden historiaa. A: -ja B:-asemat oli varattu diskettiasemille. C on ollut aina se asema, mistä kone käynnistää käyttöjärjestelmän. D- asemaksi yleensä asettui CD- tai muu optinen asema. D-asema saattoi olla myös kiintolevyn toinen osio.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni nämä asematunnukset oli jo CP/M käyttöjärjestelmässä, ensimmäiset tietokoneet peruskoulun atk tunneilla oli ruotsalaisperäisiä Compis -merkkisiä koneita CP/M käyttöjärjestelmällä 80-luvun lopulla, kunnes Nokian MikroMikot MS-Dossilla korvasivat ne. Compiksissa oli vielä 5,25" lerputkin, muistan latailleeni niiltä jotain minigolf peliä, sitten oli ainakin Logo kielen opiskelua, turtlella piirtelyä, ym. Luokassa oli yksi iso kiintolevy joka oli jaettu vissiin paikallisverkolla joka koneen käyttöön.
Microsoft kopioi asematunnukset ihan suoraan CP/M käyttöjärjestelmästä. Alkuperäinen Microsoftin DOS käyttöjärjestelmä oli yhteensopiva CP/M käyttöjärjestelmälle tehtyjen ohjelmien kanssa. Se oli yksi iso syy miksi Microsoftin käyttöjärjestelmästä tuli niin menestynyt. Jokaisen täysin uuden käyttöjärjestelmän kanssa on aina iso ongelma kun eihän sille ole olemassa vielä mitään ohjelmia joita käyttäjät voisi käyttää!! Tekemällä entuudestaan olemassaolevan käyttöjärjestelmän kanssa yhteensopivan käyttöjärjestelmän pystyi Microsoft houkuttelemaan käyttäjiä siirtymään MS-DOS:sin käytttäjiksi.
Tämä CP/M yhteensopivuus on sitten tähän päivään saakka ollut tietokoneenkäyttäjien riesana. Kuten nämä täysin typerät asematunnukset joista on nykyisin enää mahdoton päästä eroon Windows maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Et näköjään tunne tietokoneiden historiaa. A: -ja B:-asemat oli varattu diskettiasemille. C on ollut aina se asema, mistä kone käynnistää käyttöjärjestelmän. D- asemaksi yleensä asettui CD- tai muu optinen asema. D-asema saattoi olla myös kiintolevyn toinen osio.
Ei aivan. Kone käynnistää käyttöjärjestelmän kokeilemalla ensin A, sitten B, sitten C... Kunnes käyttöjärjestelmä löytyy (jos löytyy)
Nykyisin tätä voi toki asetuksista muokata, mutta alkuperäinen idea oli tämä.
Taitaa olla linux-koneissa sama systeemi. Nyttemmin taitaa A ja B olla nykyääm. käytössä USB-levyasemlleja tai tikulle.
C:stä eteenpäin on kdddiintolevyjä.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon käyttöjärjestelmissä ei mitään A:, B:, C: jne edes ole
Joo mulla root-osio on /dev/mapper/rl-root
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla linux-koneissa sama systeemi. Nyttemmin taitaa A ja B olla nykyääm. käytössä USB-levyasemlleja tai tikulle.
Eikös Unixin/Linuxin käytäntö ole se, että voit mountata medioita vapaasti eikä ne ole sidottuja mihinkään kirjaimiin? Ehkä kirjaimia käytetään silloin, jos samassa tietokoneessa käytetään myös Windowsia?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Tämmöiset typerät levyasema kirjaimet on ihan pelkästään Windowsin kummallisuus. Riippakivi jonka Microsoft kopioi 70-luvun CP/M käyttöjärjestelmästä.
Nykyään ei emolevyistä löydy edes liitintä levykeasemalle mutta silti ne A ja B asemat on pyhitetty levykkeille.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei emolevyistä löydy edes liitintä levykeasemalle mutta silti ne A ja B asemat on pyhitetty levykkeille.
Ja tallennuspainikkeessa käytetään edelleen levykkeen kuvaa, samoin kuin rautatieaseman ja varitioimattoman tasoristeyksen liikennemerkeissä on höyryveturi...
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt tietokonetta, jossa ei ollut edes levykeasemaa (kovalevystä puhumattakaan). Tiedot tallennettiin kasettinauhurilla C-kasetille. Näyttönä käytettiin matkatelkkaria.
Minä olen käyttänyt reikäkortteja. Gradukin tallennettiin sellaisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen käyttänyt tietokonetta, jossa ei ollut edes levykeasemaa (kovalevystä puhumattakaan). Tiedot tallennettiin kasettinauhurilla C-kasetille. Näyttönä käytettiin matkatelkkaria.
Reikäkorteille olisi kiva tallentaa kuvatiedostoja. Tai videokuvaa.
Juu, yhtä tyhmiä tietokoneiden suunnittelijat ovat kuin säveltäjät. Asteikot alkavat C:stä ja päättyvät B:hen. Pyhä yksinkertaisuus taas sentään 🙄
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse aika yksinkertainen. Tuskin osaat edes hiirtä käyttää. 🐭
Tai sitten ap on vain nuori, eikä muista tai edes tiedä lerppuaikoja ja korppuaikoja.
Ei selkeästä kysymyksestä tarvitse pilkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla itse aika yksinkertainen. Tuskin osaat edes hiirtä käyttää. 🐭
Tai sitten ap on vain nuori, eikä muista tai edes tiedä lerppuaikoja ja korppuaikoja.
Ei selkeästä kysymyksestä tarvitse pilkata.
Ok. luin vain otiskon ja kyllä siinä itse viestissä ap itsekin pilkkasi tietokoneen valmistajia tyhmäksi, joten sai mitä tilasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reikäkorteille olisi kiva tallentaa kuvatiedostoja. Tai videokuvaa.
Joku parin tunnin leffa 4K laadulla. Tulisi semmoinen kilometrin korkuinen kasa reikäkortteja.
Nyt pitäisi vielä saada kasettiaseman kautta pelit latautumaan nopeammin ja saada ne turboahedtuksi C-kasetille.
Vierailija kirjoitti:
ei todellakaan ole.
Linuksissa ei mitään "c-asemia" ole.
Vierailija kirjoitti:
Juu, yhtä tyhmiä tietokoneiden suunnittelijat ovat kuin säveltäjät. Asteikot alkavat C:stä ja päättyvät B:hen. Pyhä yksinkertaisuus taas sentään 🙄
Suomessa H:hon.
Tai sitten vaan nimeät uudelleen c aseman a:ksi