Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset haluavat syödä vain buffetissa

Vierailija
16.08.2025 |

"Jos sinulla ei ole buffetia niin kukaan ei tule ravintolaasi". Miksi vain suomalaiset ja amerikkalaiset haluavat mättää naamansa täyteen buffetissa eivätkä muut ravintolat kelpaa?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mukavuustekijä:  buffassa jää pois lähes kaikki ravintolakulttuurin riippakivet ja tunnelmanpilaajat (katoilevat tarjoilijat, pitkät odotusajat, jatkuva säätäminen ja kysely, tipin kerjääminen, pettymys annoksista jne.).

Suomessa voisi toimia hybridikonsepti, jossa ostetaan paikka buffaan ja siellä sitten on tarjoilijoita, joita voi pyytää tuomaan pöytään ruokajuttuja. Tarjoilija sitten kipaisisi hakemaan pyydetyn setin.  Näin ei tarttisi jonotella iltapuvussa kuin jossain ruokalan tiskillä,  vaan istua pöydässä ja nauttia palvelusta.  Ruokakin tulisi samantein, kun se on jo valmiina. Myöskään laskua ei tarttisi odotella.

Ääliömäinen idea. Buffaan mennään siksi, että siellä on halpaa, ei kukaan halua maksaa palvelusta siinä tapauksessa. 

Vierailija
22/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

buffeteissa on paljon parempi hinta-laatusuhde. Paljon edullisempaa kuin listalta tilaaminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 13,50e ei ole ravintolalla kannattavaa, niin asiakkaalle se alkaa olla jo yläkantissa. Kaksi vuotta sitten yleinen hinta oli 11,30e. 

Maltillinen hinnannousu verrattuna siihen, miten raaka-aineiden hinnat ovat nousseet. Huomaisit, jos tekisit kotona ruokaa kunnon raaka-aineista. En syö buffissa enää nykyisin, kun laatua on jouduttu heikentämään kannattavuuden takia.

Vierailija
24/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ravintolassa on niin kallista.

Siksi pitää syödä koko rahan edestä.

Ja vähän enemmänkin ;) niin että vyö ja housut ratkeaa. 

25/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt buffetien suosiota. Stressaavia paikkoja.

Vierailija
26/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buffa on kätevä. En jaksa odotella lapsellisia, kiukuttelevia tarjoilijoita, jotka pahimmassa tapauksessa tuovat väärän annoksen. En jaksa odotella laskua. Haluan toimia ravintolassakin ripeästi ja tehokkaasti. 

Vierailija
27/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöytiintarjoiluravintolassa on kolme ongelmaa:

1. Annokset ovat liian pieniä tai isoja.

2. Annokset on koottu suhteessa väärin (asiakkaan näkökulmasta).

3. Ruokaa joutuu odottamaan.

Näistä syistä moni valitsee buffan. Siellä pääset ottamaan ruokaa heti maksettuasi ja voit koostaa annoksesi juuri sillä tavalla kuin itse haluat. Jollekin se tarkoittaa pääpainoa salaatissa, toiselle lihassa tai pizzassa. Määrän saa itselle sopivaksi pieneen tai isoon nälkään. Ehkä asiaan voisi löytyä ratkaisu, jos annoksia olisi mahdollista tuunata itselle sopivaksi pienentämällä tai suurentamalla annoskokoa. Tosin silloinkin jäisi vielä tuo ruoan odottaminen. Tuodaanko enää missään pöytään juomien kanssa leipäkoria tai nachoja?

Fine diningit ovat sitten asia ihan erikseen. Niissä tietää mitä saa ja siihen voi varautua ennalta.

Vierailija
28/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi japanilaiset haluavat syödä pyörivän linjaston ääressä, ikään kuin tehtaassa olisivat?

Vierailija
29/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin annosravintolassa Kalasatamassa, niin kala-annos sisälsi valehtelematta kuusi ranskanperunaa. 

Kuusi ranskanperunaa ja turskafile. Se oli kuin fine dining-annos, vaikka ihan peruspaikka.

Mä söin vastaavan annoksen muualla, mutta siellä ranskalaisia tuli enemmän ja  paikassa oli ihan ok salaattipöytä. Lisäksi pieni jälkiruoka ja kahvi sisältyivät hintaan. Niin ei tullut ihan huijattu olo.

Lautasannoksissa laadun pitäisi korvata määrä. Ei samaa puolivalmistetta kuin buffetlaareissa. Kun siis puhutaan lounasravintoloista. 

Vierailija
30/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön salaattipainotteisesti. Se ei oikein onnistu perinteisessä ravintolassa, ellei syö pelkkää salaattia. Silloin saa vain yhden.

Vierailija
31/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi japanilaiset haluavat syödä pyörivän linjaston ääressä, ikään kuin tehtaassa olisivat?

Autistin ja introvertin tehokas unelma. Menet suoraan pöytään puhumatta kenellekään mitään, syöt mitä mieli tekee ja sen verran kuin mieli tekee, maksat poistuessasi huitomatta tarjoilijaa. Mun lempi Sushi Pointini toimii hihnalla.

Vierailija
32/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää odottaa, kun usein minulla ei ole paljoa aikaa ruokailuun. Buffetista saan ruuat äkkiä ja pelkkää sellaista josta pidän.

Vierailija
33/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän a la carte-annoksista paljon enemmän kuin buffeteista. Niistä saa myös visuaalista nautintoa kun on aseteltu kauniisti tilavalle lautaselle, siis avarasti. Makukin toista kuin yleensä buffettien tarjonta. Ja ihan saa vatsansa täyteen, joskus liiankin.

On se kyllä mukavaa, kun tarjoilija tuo kauniin annoksen, ja kertoo mitä kaikkea siinä on.

Minä olen vissiin juntti, mutta en jaksa yhtään tuota selittämistä. Johan se annos kuvaillaan ruokalistassa ja jos on jotain kysyttävää, osaan itse kysyä tarjoilijalta. Annoskin jäähtyy siinä turhia lätinöitä kuunnellessa. Ja ne joutavat välikyselyt ovat täysin jenkkitouhua, eivät istu suomalaiseen tyyliin ollenkaan. 

Vierailija
34/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain vielä rahaa käydä ravintoloissa?

Vierailija
35/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivalla tulen jatkossa aina ottamaan buffetruokailun. Ja kyllä, olen just niin juntti, että tykkään käydä Ruotsin laivalla, joten sitä ei tarvitse kommentoida enempää. 

Laivan buffetruoat ovat nykyään hyvää laatua ja niitä on joka lähtöön. Rakastan kalaa ja syön kasvispainotteisesti, ja olen ollut todella tyytyväinen ainakin viikkarin buffettarjontaan. Viimeksi reittimatkalla Ruotsiin ajattelin, että en ota buffetia vaan ostan vaan jotain pientä kun päivän aikana tulee kuitenkin nälkä. Ne päivän aikana syömäni kaksi lohileipää, kaksi marjasmoothieta ja kahvi maksoivat yhteensä suunnilleen saman kuin lounasbuffet olisi maksanut, ja buffetissa olisi saanut vielä viiniäkin. 

Vierailija
36/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintoloissa v*tuttaa yli kaiken se iän ikuinen odottaminen. Etenkin laskun saaminen menee usein aivan farssiksi, kun tarjoilijat katoaa.  Ja siihen kruununa vielä sitten se tipin mankuminen kaiken odottelun jälkeen. Parhaimmillaan vielä nyrpeänä enkuksi, kun ei ole haluttu opetella suomea.

Ravintola-ala saa kattoa kyllä peiliin ja tarkasti, jos ihmiset ei niissä halua käydä. Ihan pelleilyksi mennyt.

Vierailija
37/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukavuustekijä:  buffassa jää pois lähes kaikki ravintolakulttuurin riippakivet ja tunnelmanpilaajat (katoilevat tarjoilijat, pitkät odotusajat, jatkuva säätäminen ja kysely, tipin kerjääminen, pettymys annoksista jne.).

Tämä!

Vierailija
38/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on justiinsa näin. Sen lisäksi voi valita, mitä ottaa ja miten paljon sitä ottaa. 

Vierailija
39/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä pidän a la carte-annoksista paljon enemmän kuin buffeteista. Niistä saa myös visuaalista nautintoa kun on aseteltu kauniisti tilavalle lautaselle, siis avarasti. Makukin toista kuin yleensä buffettien tarjonta. Ja ihan saa vatsansa täyteen, joskus liiankin.

On se kyllä mukavaa, kun tarjoilija tuo kauniin annoksen, ja kertoo mitä kaikkea siinä on.

Ei ole. Se on turhaa ja kiusallista. Sitten se jo kohta tulee kysymään: "Maistuuko?", huoh. 

Vierailija
40/42 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on justiinsa näin. Sen lisäksi voi valita, mitä ottaa ja miten paljon sitä ottaa. 

Negatiivisena buffet-ruokailussa on hygieenisyys. Ihmiset ovat niin sikaisia ja sottaisia rähmäkäpälöineen, paskaisine kynsineen ja vielä yskivät ja rykivät ja räkivät ruokia ottaessaan. Lisäksi santsataan paskaiselle lautaselle, kun pitäisi AINA ottaa puhdas lautanen buffetpöydästä ruokia ottaessa. Ottimet eivät saisi koskettaa kovin lautasta jne. Nämä ovat suomipossuille aivan sula mahdottomuus. Lapset ovat lisäksi aivan giganttinen turnoff tahmatassuineen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä