Suomalaiset haluavat syödä vain buffetissa
"Jos sinulla ei ole buffetia niin kukaan ei tule ravintolaasi". Miksi vain suomalaiset ja amerikkalaiset haluavat mättää naamansa täyteen buffetissa eivätkä muut ravintolat kelpaa?
Kommentit (42)
Tuo koskee vain alemman hintaluokan paikkoja, laaturavintoloissa ei ole buffetteja.
Ei buffeteissa ole pakko syödä ähkyä. Vai onko sinun AP?
Vierailija kirjoitti:
Tuo koskee vain alemman hintaluokan paikkoja, laaturavintoloissa ei ole buffetteja.
Suomalaiset menevät buffetiin jos ruokailu pitää maksaa itse. Jos joku toinen maksaa niin silloin mennään laaturavintolaan.
Otsikko ei pidä paikkaansa. Me , suomalaisina, karsastamme buffetteja. Emme käytä.
Mukavuustekijä: buffassa jää pois lähes kaikki ravintolakulttuurin riippakivet ja tunnelmanpilaajat (katoilevat tarjoilijat, pitkät odotusajat, jatkuva säätäminen ja kysely, tipin kerjääminen, pettymys annoksista jne.).
Mä syön tosi harvoin puffassa. En ole koskaan syönyt liikaa. Syön normaalisti.
No jaa, en kyllä itse tykkää käydä buffeteissa. Se on kiva kun saa ammattilaisen rakentaman annoksen, eikä vain mätä lautaselle mitä mieleen tulee.
Buffetissa saa mättää naamansa täyteen halvemmalla kuin laaturavintolassa saa yhden annoksen.
Syön kyllä itsekin lounasravintoloissa, joissa on buffet. Valitsen aina paikan, jossa on hyvä salaattipöytä ja kasvisvaihtoehtoja. Saan siten päivän kasviskiintiön täyteen halvemmalla kuin jos itse ostaisin kasviksia kotiin. Silti ei tule ähkyä, mutta pärjään sillä lounaalla hyvin iltapalaan asti.
Fine dining ravintoloita ja buffetravintoloita ei voi verrata. Molemmilla on paikkansa. Fine diningiin mennään hakemaan elämyksiä tai juhlistamaan jotain. Buffetiin mennään tulemaan kylläiseksi. En tosin itsekään ymmärrä, että vedetään jotain lihaa ja kermaperunoita niin että napa räjähtää.
Ei ainakaan USAssa mitään buffetteja ole.
Vierailija kirjoitti:
Mukavuustekijä: buffassa jää pois lähes kaikki ravintolakulttuurin riippakivet ja tunnelmanpilaajat (katoilevat tarjoilijat, pitkät odotusajat, jatkuva säätäminen ja kysely, tipin kerjääminen, pettymys annoksista jne.).
Suomessa voisi toimia hybridikonsepti, jossa ostetaan paikka buffaan ja siellä sitten on tarjoilijoita, joita voi pyytää tuomaan pöytään ruokajuttuja. Tarjoilija sitten kipaisisi hakemaan pyydetyn setin. Näin ei tarttisi jonotella iltapuvussa kuin jossain ruokalan tiskillä, vaan istua pöydässä ja nauttia palvelusta. Ruokakin tulisi samantein, kun se on jo valmiina. Myöskään laskua ei tarttisi odotella.
Minä pidän a la carte-annoksista paljon enemmän kuin buffeteista. Niistä saa myös visuaalista nautintoa kun on aseteltu kauniisti tilavalle lautaselle, siis avarasti. Makukin toista kuin yleensä buffettien tarjonta. Ja ihan saa vatsansa täyteen, joskus liiankin.
Itse kyllä syön ravintolalounaalla mieluummin lautasannoksen kuin buffetista. Itiksen buffeteista on tullut testattua ainoastaan Itsuyaki ja joskus tuli käytyä teinin kanssa Raxissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän a la carte-annoksista paljon enemmän kuin buffeteista. Niistä saa myös visuaalista nautintoa kun on aseteltu kauniisti tilavalle lautaselle, siis avarasti. Makukin toista kuin yleensä buffettien tarjonta. Ja ihan saa vatsansa täyteen, joskus liiankin.
On se kyllä mukavaa, kun tarjoilija tuo kauniin annoksen, ja kertoo mitä kaikkea siinä on.
Koska ravintolassa on niin kallista.
Siksi pitää syödä koko rahan edestä.
Syön kyllä (työpaikkaruokailuja lukuunottamatta) useammin muuntyyppisessä ravintolassa kuin buffetissa, mutta minusta buffetin etu on nimenomaan se, että siinä ruokaa voi ottaa vain sen verran, kun jaksaa mukavasti syödä, eikä tarvitse syödä itseään ähkyyn.
Pöytiin tarjoilevien ravintoloiden ongelma on se, että niiden annokset ovat lähes aina minulle liian isoja - myös laaturavintoloissa. Vaikka lautasta ei olekaan pakko syödä loppuun, niin tuntuu silti tosi kurjalta jättää kolmasosa annoksesta lautaselle.
Myös lasten kanssa buffet on tosi kätevä, kun ei tarvitse arvailla ruokalistan perusteella, mikä annos lapselle maistuu, vaan lapsi voi ensi maistella pienempiä annoksia ja ottaa sitten lisää sitä ruokaa, joka maistuu. Lapsetkin voivat näin saada uusia ruokakokemuksia, kun ei ole pakko ottaa ruokalistalta jotain varmaa valintaa.
Jos 13,50e ei ole ravintolalla kannattavaa, niin asiakkaalle se alkaa olla jo yläkantissa. Kaksi vuotta sitten yleinen hinta oli 11,30e.
Viimeksi kun kävin annosravintolassa Kalasatamassa, niin kala-annos sisälsi valehtelematta kuusi ranskanperunaa.
Kuusi ranskanperunaa ja turskafile. Se oli kuin fine dining-annos, vaikka ihan peruspaikka.
Vierailija kirjoitti:
Nämä riippakivet ei koske laaturavintoloita. Olin äskettäin illallisella ravintolassa, joka kuuluu 50 Suomen parasta ravintolaa 2025 listan yläpäähän. Kaikki toimi alusta loppuun kuin kello, eikä missään vaiheessa tarvinnut huhuilla tarjoilijaa. Eikä tässä ravintolassa pönötetty, mukavan leppoisa tunnelma.
Syön hese buffassa joka päivä.