Kokoomuslaiset vie vaikka tikkarin köyhän lapsen kädestä (case: Tere Sammallahti & huvipuistoon ei köyhillä asiaa)
Kansanedustaja Tere Sammallahti (kok) haluaa estää köyhien perheiden pääsyn huvipuistoihin maksusitoumuksella. Iltalehden toimittaja kommentoi hyvin: "Kesäretki huvipuistoon voi olla lapselle vuoden ainoa kiva päivä".
Tässä Tereä, yrittää verhoilla kovien arvojen politiikkaansa luomalla vastakkainasettelua ihmisryhmien (joista mistään hän ei välitä ollenkaan) välille:
"Monella työssä käyvällä pieni- ja keskituloisella ei ole varaa viedä perhettään huvipuistoon. Se, että heidät pakotetaan kustantamaan ventovieraiden huvipuistoreissut on sanalla sanoen uskomatonta vittuilua. Ei sosiaalituilla tarvitse käydä huvipuistoissa. Leikkuriin vain."
Kommentit (286)
Saisko dokumenttia, mistä ja miten noi perheet valitaan?
Vaikka tästä eteenpäin yksikään perhe ei enää koskaan saisi huvipuistopäivää, niin minä en pysty lapsiani sinne viemään. En silti näe tuettuja huvipäiviä huonona asiana, mahtavaa että joku pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Meidän perheessä kaksi työssäkäyvää vanhempaa, kaksi lasta ja pieni 70 neliön rivitaloasunto. Vaikka molemmat ollaan keskituloisia, ei meillä ole rahaa viedä lapsia huvipuistoihin. Kerran ollaan käyty Power Parkissa, mutta tuolloin säästimme reissua varten. Nyt se on nähty ja esimerkiksi tämän vuoden kesälomareissuiksi on valikoitunut rantapäivä, pyöräilypäivä ja yö teltassa. Ei me koskaan lapsille puhuta ettei ole rahaa, vaan lapset ihan itse nämä huvittelut valitsi. Joten kyllä se tuntuu tosi oudolta että itse maksan 3000e palkasta 1000e veroja että muiden lapset pääsee huvitteleen.
Miten te oikein elätte?!
Näillä on varmasti sitten kaikenlaista muuta. Eivät osaa ajatella, että sillä hyvin köyhälä perheellä, ehkä yhden vanhemman perheellä, ei ole mitään niistä muistakaan asioista, mihin itse taas ovat valinneet rahansa käyttää huvipuiston sijaan. Ja jaksaminenkin voi olla sillä köyhällä vanhemmalla kortilla, pitkäaikaissairautta jne. Ei noita huvipuoisto / virkistysrahoitusta ole myönnetty kuin kouralliselle.
On pekästään ideologisesti ilkeää arvostella tuollaistakin apua. Kokkareet ja persuthan kyllä tällaisessa ideologiessa ilkeydessä usein kunnostautuu. Vaikka mistään todellisista säätökohteistahan ei ole näissä arvosteluissa kyse.
ps. teltat ja pyörätkin maksaa, se oma (?) rivariasunto pihalla hyvälä alueella jne, noin niinkuin esimerkiksi. Mitäs kaikkea muuta onkaan ja tehdään...
oikeisto menee aina siitä mistä aita on matalin. Ennen Suomessa sellaista touhua halveksittiin, mutta nyt on moraali näköjään romahtanut, ja sitä myötä tällä maalla ei ole mitään toivoa niinkauan kun oikeisto on vallassa, sanoisinko jopa väkivallassa.
Onko kokoomuslaisten sukulaisia valtiolla tai julkisella töissä tai hankkeissa mitä kokoomus on hommannut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Meidän perheessä kaksi työssäkäyvää vanhempaa, kaksi lasta ja pieni 70 neliön rivitaloasunto. Vaikka molemmat ollaan keskituloisia, ei meillä ole rahaa viedä lapsia huvipuistoihin. Kerran ollaan käyty Power Parkissa, mutta tuolloin säästimme reissua varten. Nyt se on nähty ja esimerkiksi tämän vuoden kesälomareissuiksi on valikoitunut rantapäivä, pyöräilypäivä ja yö teltassa. Ei me koskaan lapsille puhuta ettei ole rahaa, vaan lapset ihan itse nämä huvittelut valitsi. Joten kyllä se tuntuu tosi oudolta että itse maksan 3000e palkasta 1000e veroja että muiden lapset pääsee huvitteleen.
Miten te oikein elätte?!
Näillä on varmasti sitten kaikenlaista muuta. Eivät osaa ajatella, että sillä hyvin köyhälä perheellä, ehkä yhden vanhemman perheellä, ei ole mitään niistä muistakaan
Köyhyys on terveen ihmisen oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä keskitulosella ei muka ole varaa 😂
Se "ei ole varaa" ei tarkoita että ei olisi rahaa. Olen oppinut sen tältä palstalta. Se voi tarkoittaa esim. että säästöihin ei kosketa.
Jos ei oikeasti ole rahaa, niin sitten on ehkä tehty huonoja valintoja, esim. ylimitoitettu asuntolaina tms. Tai muuten holtitonta rahankäyttöä.
Tai sitten joistakin on kiva trollailla/valehdella palstalla.
Tässä on tosiaan köyhän ja keski- ja hyvätuloisen kielenkäytössä selvä ero. Kun köyhä sanoo, että hänellä ei ole varaa, se tarkoittaa ihan aidosti sitä. Ei ole varaa, koska rahat on ihan kirjaimellisesti vähissä tai jopa ihan loppu. Ei ole varaa = eii ole rahaa.
Sen sijaan kun parempituloinen ihminen sanoo, ettei ole varaa, se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa. Esim. sijoituksissa voi maata isoja summia rahaa. Siksi en ota näitä puheita koskaan vakavasti, en ainakaan silloin, kun verrataan köyhien toimeentuloon. Suosittelisin, että muutkaan eivät niitä tosissaan ottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Onko kokoomuslaisten sukulaisia valtiolla tai julkisella töissä tai hankkeissa mitä kokoomus on hommannut?
Varmaan todella noloa, kun kokoomusta arvostellaan kahvitauoilla. Itse ovat hommanneet sululaisille ja lapsilleen suhteilla töitä. Todella noloa.
Vierailija kirjoitti:
oikeisto menee aina siitä mistä aita on matalin. Ennen Suomessa sellaista touhua halveksittiin, mutta nyt on moraali näköjään romahtanut, ja sitä myötä tällä maalla ei ole mitään toivoa niinkauan kun oikeisto on vallassa, sanoisinko jopa väkivallassa.
Kumma kun vasemmisto oli vallassa niin köyhille lapsille kerjättiin joululahjoja ja köyhiä riitti.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ihan virnomaistietoa, jota ei perheiden yksityisyydensuojan perusteella yksityiskohtaisemmin jaella. Yleisellä tasolla asiaa on kyllä uutisissa jo avattu. Eli köyhimpiä perheitä, ja on viitattiin moniin muihinkin samanaikaisiin haasteisiin ja vaikeuksiin.
En jaksa kaivaa linkkiä juttuun, oli ainakin jossain Iltalehdessä sosiaaliviranomaisen haastattelua tästä silloin, kun uutinen nousi asiasta ensi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä keskitulosella ei muka ole varaa 😂
Se "ei ole varaa" ei tarkoita että ei olisi rahaa. Olen oppinut sen tältä palstalta. Se voi tarkoittaa esim. että säästöihin ei kosketa.
Jos ei oikeasti ole rahaa, niin sitten on ehkä tehty huonoja valintoja, esim. ylimitoitettu asuntolaina tms. Tai muuten holtitonta rahankäyttöä.
Tai sitten joistakin on kiva trollailla/valehdella palstalla.
Tässä on tosiaan köyhän ja keski- ja hyvätuloisen kielenkäytössä selvä ero. Kun köyhä sanoo, että hänellä ei ole varaa, se tarkoittaa ihan aidosti sitä. Ei ole varaa, koska rahat on ihan kirjaimellisesti vähissä tai jopa ihan loppu. Ei ole varaa = eii ole rahaa.
Sen sijaan kun parempituloinen ihminen sanoo, ettei ole varaa, se voi tarkoittaa ihan mitä tahansa
Niin ja asutaan hienossa kalliissa omistusasunnossa mikä on oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Paskat vanhemmat sen tikkarin vie omalla saamattomuudellaan.
Entä jos niiltäkin vanhemmilta on lapsena viety "tikkari"? Ei se ole välttämättä kenenkään omaa saamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu yhteiskunnan ydintehtäviin kustantaa huvipuistoja ja pleikkareita, näin se vaan menee.
Mummot voisi maksaa itse kelataksit. Lääkärireissu maaseudulta kaupunkiin maksaa veronmaksajille 500 euroa ja mummo maksaa 50 euroa ja kun maksukatto tulee täyteen niin ei mitään.
Onhan se kieltämättä jo merkki siitä kuinka ihmiset on eriarvoisessa asemassa, jos ei ole huvipuistoreissuun rahaa. Enkä nyt ota siihen kantaa onko valtion tehtävä niitä maksaa. Olen itse yh äidin kasvattama ja meillä ei ollut ikinä rahaa mihinkään, 90 luvun laman aikaan minun piti ostaa koulukirjat velaksi, kyllä ostin velaksi kun menin uuteen kouluun yläasteen jälkeen.
Ehkä ikimuistoisin hetki joka jäi mieleen oli se kun me jonotimme ruoka-avustusta jouluna. Monet haluaa kieltää huono-osaisuuden ja köyhyyden hirvittävällä raivolla, sitä ei kuullemma voi olla edes olemassa, näin minullekin kerrottiin monta kertaa lapsena, en kuulemma vain voinut olla köyhä, näin sanoi ihmiset joilla oli kaikkea, juuri nuo Teret tässä maassa.
Kannattaa myös miettiä niitä vaikutuksia hieman pidemmällä ajanjaksolla, kun leikkauskiimassa haluaa viedä kaikki rahat ja ajaa ihmiset vielä pahempaan köyhyyteen. On paljon ihmisiä jotka sieltä köyhyydestä ei nouse.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisperheessä olevia lapsia. Yleensä lippu on sisarukselle.
On ihan keskituloisen oma vika, jos on liian iso asuntolaina. Hävettää, että noin tyhmiä ihmisiä on otettu mihinkään töihin. Onneksi tulee potkulaki ja saatte maksella 200 000 asuntovelkaanne 595 työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla ihan virnomaistietoa, jota ei perheiden yksityisyydensuojan perusteella yksityiskohtaisemmin jaella. Yleisellä tasolla asiaa on kyllä uutisissa jo avattu. Eli köyhimpiä perheitä, ja on viitattiin moniin muihinkin samanaikaisiin haasteisiin ja vaikeuksiin.
En jaksa kaivaa linkkiä juttuun, oli ainakin jossain Iltalehdessä sosiaaliviranomaisen haastattelua tästä silloin, kun uutinen nousi asiasta ensi kertaa.
Mikään tuki ei voi olla noin salainen ja läpinäkymätön, että kriteerit pidetään jossain pöytälaatikossa. Eihän se silloin palvele kuin muutamia etuoikeutettuja. Yhtä hämärä kuin Hekan asuntopolitiikka, joka jättää jatkuvasti pelivaraa väärinkäytöksille ja lisää vain segregaatiota.
Huvipuistoreissun voi maksaa toimeentulotuesta, jos sellaista pitää tarpeellisena.
Teret ja kumppanit aina takertuu johonkin pikkujuttuihin, niillä he pääsee sitten julkisuuteen paistattelemaan. Toki omat fanipojat taputtaa kuin hylkeet, onhan Tere nyt mukamas heidän asiallaan samalla kun heikossa asemassa olevia kyykytetään oikealta ja vasemmalta.
Iso kuva, hallituksen täydellinen kyvyttömyys luoda mitään hyvää tähän maahan, kuten työpaikkoja unohtuu. Kun pääsee räksyttämään joidenkin köyhien ihmisten satasen huvipuisto reissusta. Ikävä kyllä tälläinen populismi on jo pitkään uponnut moniin ihmisiin, varsinkin köyhiin, laitetaan köyhät toisiaan vastaan tappelemaan leivänmuruista.