Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisit työnantaja niin tekisitkö työpaikkailmoituksen mihin tulisi 500 hakemusta vai palkkaisitko vaan jonkun tutun ihmisen suoraan?

Vierailija
15.08.2025 |

Niiden 500 työhakemuksen käsittelyyn joutuisi käyttämään ainakin viikon työaikaa vaikka käyttäisi tekoälyä apuna karsinnassa. Jonkun tutun ihmisen palkkaaminen suhteilla taas onnistuisi yhdellä puhelinsoitolla ja olisi todennäköisesti riskittömämpää koska tietäisit ennakolta millainen hän on työntekijänä.

Vastaus tähän kysymykseen on ainakin yksityisellä sektorilla itsestäänselvä, ja juuri siksi avoimista työpaikoista ei enää ilmoitella paljon missään.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta syystä työttömät eivät saa töitä. Koska niillä ei ole suhteita.

Vierailija
2/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni niistä sadoista soittelee etukäteen ja kysyy ties mitä, joten firman puhelimet tuputtavat varattua, eivätkä asiakkaat pääse läpi.

Ja sitten on ne 499 hakijaa, jotka eivät tulleet valituiksi, ja heistä ehkä 10 uskoo tulleensa syrjityksi ja vie asian jonnekin, ehkä käräjille.

Riskiä ei ole, jos vain rekrytoitava tietää, että rekrytointi tapahtui.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ollut työpaikkailmoituksia. Olenkin palkannut jonkun joka oli sitten 2 päivää töissä ja katosi eikä vastannut enää puhelimeen edes. Sitten en saanut palkattua ketään vähään aikaan kun ei kelvannut helppo työ mielestäni.

Hyvä palkka 3000 euroa mutta ei kelvannut työ. Tuurilla näin sitten yhden vanhan kaverin facebookissa jota en ollut vuosiin nähnyt ja kysyin siltä tarviiko se töitä ja sanoi joo ja palkkasin sen heti koska oli paljon tavaraa mitä piti toimittaa. Maksoin sille yli 4000 euroa nettona koska se teki paljon töitä ja toimitti tavaraa ouluun ja tukholmaan saakka. Kaveri oli vuoden töissä siinä minulle ja lopetin sitten itse firman.

Vierailija
4/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työssäni palkkasin itselleni työntekijöitä. Laadin ilmoituksen niin, ettei tullut 500 hakemusta. Edellytin siis taitoja, jotka karsivat suurimman osan hakijoista ja jäljelle jäivät vain potentiaaliset työntekijät.

Vierailija
5/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kaikki varmaan mielellään palkkaisivat jonkun tutun suoraan. Mutta mitä jos ketään sellaista tuttua ei ole, joka kyseiseen tehtävään sopisi? Sitten on vähän pakko laittaa se paikka auki.

Vierailija
6/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole,en palkkaisi.

Valitan, ap.

Onnea seuraavalle työpaikkahaulle.

Vierailija
7/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo suhteita mutta oon hommannut yleensä työpaikat soittamalla suoraan niin pääsee hakemusten ohi. 

Vierailija
8/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjä-urani aikana olen palkannut varmaan 40 ihmistä, suurin osa toki opiskelijoita touko-elokuun ajalle. Vakituisia on tällä hetkellä 7 töissä. Olen vain yhden työn pistänyt työkkärissä auki, oli työkkärin naisella niin nätit silmät että se vakuutti. No, 1990-luvun lopulla sieltä tuli ihan hyviä hakemuksia joista valitsin sitten yhden.

Enimmäkseen ei minulla ole aikaa alkaa syventymään ihmiskohtaloihin ja surkutteluun tai vastaavasti selkeään valehteluun. Päätin että pitää luoda suhteet tekulle, josta saan soittamalla sellaisen opiskelijan töihin kuin haluan. Pullo kirkasta opettajalle jouluksi ja pari lounasta, siinä se kulu. Vastaavasti olen saanut loistavia työntekijöitä, joista kaksi on nytkin minunlla hommissa.

Yhden työntekijän olen palkannut työssä olevan suosituksesta, ihan ok, ei pettymystä, teki työnsä, vaikka nuori olikin. Kyllähän niitä soittelijoita on, varsinkin kevällä, mutta kaikille kerroin työn huonoista puolista, 2-vuorotyö, firman auto, työvaatteet sun pitää pestä itse, päivystystä kuuluu hommaan ja ruokatunti on joskus 11- ja 13 välillä, tarkka aika riippuu työkavereista, milloin on sopiva hetki. Jos on vielä kiinnostunut, pistä sähköpostilla hakemus jossa kerrot vähän itsestäsi, maaliskuun loppuun mennessä. Tuo negaation kautta kerrottu juttu karsii onnenonkijat ja yleensä saan työhakemuksia jotka ovat todella kiinnostuneita. Useimmiten palkkaan jo meillä olleita opiskelijoiden lisäksi, heille homma on tuttua ja asiat toimivat.

Vierailija
9/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys kuuluu ennemminkin, miksi lähtisin orjaksi tutun firmaan? Minulla on oma firma jolta tämä voi tilata palveluita, jos jotakin minulta tarvitsee. Toki jos tuttavapiiristä löytyy orjia niin siitä vaan palkkaamaan. Omastani ei juuri löydy.

Vierailija
10/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjä-urani aikana olen palkannut varmaan 40 ihmistä, suurin osa toki opiskelijoita touko-elokuun ajalle. Vakituisia on tällä hetkellä 7 töissä. Olen vain yhden työn pistänyt työkkärissä auki, oli työkkärin naisella niin nätit silmät että se vakuutti. No, 1990-luvun lopulla sieltä tuli ihan hyviä hakemuksia joista valitsin sitten yhden.

Enimmäkseen ei minulla ole aikaa alkaa syventymään ihmiskohtaloihin ja surkutteluun tai vastaavasti selkeään valehteluun. Päätin että pitää luoda suhteet tekulle, josta saan soittamalla sellaisen opiskelijan töihin kuin haluan. Pullo kirkasta opettajalle jouluksi ja pari lounasta, siinä se kulu. Vastaavasti olen saanut loistavia työntekijöitä, joista kaksi on nytkin minunlla hommissa.

Yhden työntekijän olen palkannut työssä olevan suosituksesta, ihan ok, ei pettymystä, teki työnsä, vaikka nuori olikin. Kyllähän niitä soittelijoita on, varsinkin kevällä, mutta kaikille kerroin työn

Niin no ei kai kukaan hyvä edes hae paikkaa jota mainostat sillä, että pelkkää paskaperseen pyyhintää. 

Ihme lodiikka. 

Vierailija
11/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät saa työtä siitä yksinkertaisesta syystä että 500 työtöntä kohden on yksi avoin paikka.

Sama se vaikka yhdellä on suhteita ja saa paikan kun 499 työtöntä jää edelleen työttömäksi.

Todennäköisesti edes se yksi työtön ei saa työtä koska työpaikkoja kierrätetään vain työssä jo olevien kesken.

Vierailija
12/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin "sinun pitää hakea neljää paikkaa kuukaudessa" pakko on ajanut tähän. Yrittäjillä ei ole varaa siihen, että ilmoittaessaan työpaikan tulee 322 hakemusta joissa jokaisessa on skannattu koulutodistus CV, 10mb/viesti. Yrityksen sähköpostiserveri tukossa eikä asiakkaat pääse läpi.

Vierailija
13/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin ilmoitus ja palkkaan ensimmäisen jonka osaaminen sopii työhön ja vaikuttaa täysjärkiseltä. Lopuille lähetän viestin että valinta on tehty ja kiitän kiinnostuksesta.

Ei ole vaikeaa olla kunnollinen ihminen. Vaikka helpointa olisikin olla täys persreikä.

Vierailija
14/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät eivät saa työtä siitä yksinkertaisesta syystä että 500 työtöntä kohden on yksi avoin paikka.

Sama se vaikka yhdellä on suhteita ja saa paikan kun 499 työtöntä jää edelleen työttömäksi.

Todennäköisesti edes se yksi työtön ei saa työtä koska työpaikkoja kierrätetään vain työssä jo olevien kesken.

Avoimista työpaikoista on mahdotonta laatia mitään tilastoa koska vain pieni osa niistä ilmoitetaan työkkärin sivuilla tai muualla julkisissa paikoissa.

Vierailija
15/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin "sinun pitää hakea neljää paikkaa kuukaudessa" pakko on ajanut tähän. Yrittäjillä ei ole varaa siihen, että ilmoittaessaan työpaikan tulee 322 hakemusta joissa jokaisessa on skannattu koulutodistus CV, 10mb/viesti. Yrityksen sähköpostiserveri tukossa eikä asiakkaat pääse läpi.

Töissä kuulin toisen osaston pomolta, että on alkanut tulla hakemuksia, joissa lukee, että haen koska on pakko hakea neljää paikkaa kuukaudessa.

Vierailija
16/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun palkkaamisessa huono puoli on se ettei sitä kehtaa hyväksikäyttää, ja jos tuottaa pettymyksen niin koko ihmissuhde vaakalaudalla, tai jos tulee riitaa niin ei pääse pakoon edes työpaikalla. Ei kannata sekoittaa työtä ja suhteita.

Vierailija
17/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin sähköisen hakemuslomakkeen ja sinne kysymyksiä, joilla on helppo karsia ihmisiä. Esim. "Pystytkö työskentelemään kaikissa vuoroissa?" (Ei -> hylky) ja "Kerro kolmella adjektiivilla itsestäsi", ja jokainen, joka mainitsee sanat iloinen ja ahkera, tippuu välittömästi pois. Voisin kokea myös kiusausta laittaa mukaan avoin kysymys "Kenen elossa olevan henkilön kanssa haluaisit istua samaan illallispöytään?"

Vierailija
18/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni niistä sadoista soittelee etukäteen ja kysyy ties mitä, joten firman puhelimet tuputtavat varattua, eivätkä asiakkaat pääse läpi.

Ja sitten on ne 499 hakijaa, jotka eivät tulleet valituiksi, ja heistä ehkä 10 uskoo tulleensa syrjityksi ja vie asian jonnekin, ehkä käräjille.

Riskiä ei ole, jos vain rekrytoitava tietää, että rekrytointi tapahtui.

Ei ole enää puh.numeroita työpaikkailmoituksissa, monissa ei ole edes sähköposteja, ainoastaan se heidän laatima valmiskaavake, jonka täytät ja lähtetät ja sitten odotat jos sinuun otetaan yhteyttä.

Tällöin yritys voi heti automaattisesti karsia työttömät, liian vanhat ja väärän nimiset pois ja säästyy paljon aikaa ja vaivaa, he saavat sen automaattisen "ei tällä kertaa "vastauksen.

ps erään työpaikan tällaisessa valmiissa lomakkeessa ei olllut edes paikkaa liitteelle, eli ei ollut mahdollista laittaa edes CV:tä menemään, aika uskomatonta

Vierailija
19/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo suhteita mutta oon hommannut yleensä työpaikat soittamalla suoraan niin pääsee hakemusten ohi. 

Oletko siivooja ja hoiva-avustaja?

Vierailija
20/37 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ps erään työpaikan tällaisessa valmiissa lomakkeessa ei olllut edes paikkaa liitteelle, eli ei ollut mahdollista laittaa edes CV:tä menemään, aika uskomatonta

Hyvähän se vaan on työttömien kannalta jos ei kysytä cv:tä. Aukko cv:ssä on perinteisesti ollut isoin työllistymisen este.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä