Mikä paras rasva leivän päälle laihduttajalla?
Jos ei mitään hirmukalliita Beceleitä lasketa?
Osaako joku neuvoa?
Kommentit (39)
Jätä leipä pois, mutta syö päälliset: kinkkua, vähärasvaista juustoa ja paprikasuikaleita rullalle käärittynä, nam!
on meillä erilaiset geenit! Olemme alttiimpia sydän- ja verisuonisairauksille kuin esim. keskieurooppalaiset.
Ja rypsiöljy on meillä varmaan osaksi siksi suositeltavaa, että se on terveellinen kasvisöljy, jota voidaan tuottaa kotimaassa. Lisäksi sen rasvahappoloostumus lienee jopa parempi kuin oliiviöljyn?
Ja aika ihanaa, että joillekin elämä on yksi iso conspiracy theory :) Paha-paha KTL on täynnä lahjottuja roistoja!
Siis kevytversiot esim. 14% Creme Bonjour ja makuja monia. Suosikkina mulla aina vaan valkosipuli...
Rasvaa satoja kaloreita vähemmän/100g kuin kevytlevitteissä ja margariineissa ja juustoa tulee sipaistua vielä vähemmän kun margariinia kun makua on enemmän. Lisäksi lastaan leivälle paprikaa, kurkkua, salaattia...
Toinen juttu on tehdä itse levitteitä rahkasta, raejuustosta (siitä Ingmanin pienirakeisesta), maustat makusi mukaan.
Jotenkin se leivän syönti on mulle vähän pakkopullaa ilman mitään levitettä.
Vierailija:
Tällä hetkellä suomalaiset noudattavat suosituksia paremmin kuin koskaa, mutta lihavuus ja diabetes lisääntyvät koko ajan. Tätä en itse ymmärrä.
Keskivertosuomalainen syö edelleen kaikesta valistuksesta huolimatta liian vähän kasviksia, liian paljon kovia rasvoja, liian paljon huonoja hiilihydraatteja! Kuinka moni itse asiassa syö sen puoli kiloa kasviksia päivässä? Väitän, ettei kovinkaan moni. Nykysuositusten mukaan syöminen ei tee ketään lihavaksi, vaan pitää painon sopivana. Sen sijaan nyky-yhteiskuntaan hiipinyt pikaruoka- ja snack-kulttuuri yhdistettynä liikkumattomaan elämäntyyliin on suomalaisten (ja muidenkin) pahin lihottaja.
Ymmärrätkö nyt?
margariineissa. Ei rasvaa.... Sori ajatuskatko. Sormet kirjoittaa nopeammin kuin aivot pysyy perässä
Meillä suomalaisilla ei tosiaankaan ole mitään erilaisia geenejä. Koko ihmiskunnan geenipooli on ihan järjettömän yhdenmukainen (oletko kuullut ns. 7:stä " alkuäidistä" - ihan perusgeenitutkimusta) ja terveydelliset tämäntyyppiset terveydelliset erot on aina ympäristön aiheuttamia. Goooooogleta!
Salaliittoteorialeima: sillähän se asia onkin sitten hoidettu. Ravitsemus on kuitekin monimutkainen asia ja totta on, että taloudelliset asiat vaikuttaa valtavasti suosituksiin.
Ihan vinkkinä. Leipätiedotus ry:n omilta sivuilta:
Hallitus
Pj Sampsa Haarasilta (Fazer Leipomot Oy), vpj Mika Väyrynen Maria (Suomen leipuriliitto), Maria Axo (Ab Axo Oy), Pertti Heiskanen (Suomen Hiiva Oy), Timo Jokela(Myllyn Paras Oy), Raimo Keskinen (Helsingin Mylly), Mikko Laavainen (RavintoRaisio Oy), Annukka Lantto (Antell Leipomot Oy), Kari Lampinen (Vaasan & Vaasan Oy), Leena Majamäki (Fazer Leipomot Oy, Leena Packalen (MTK). Ulkojäsen ilman äänivaltaa: Pasi Lähdetie (Elintarviketeollisuusliitto ry).
Jäsenistö
Oy Karl Fazer Ab/Oululaisen Mylly
Helsingin Mylly Oy
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Melia Oy
Myllyn Paras Oy
Suomen Hiiva Oy
Suomen Leipuriliitto ry
Niin. että sellainen " tiedotusyhdistys" . Tuo on täysin kaupallinen markkinointiorganisaatio, ei mitään muuta.
Mistä tämä leipätiedotus nyt näin ison roolin tässä sai? Sehän todellakin on vain markkinointiorganisaatio, toisin kuin esim. KTL.
Ja juu, olen kuullut alkuäideistä, mutta olen kuullut myös suomalaisten kapeasta geeniperimästä - meillä on omat erikoispiirteemme, koska tänne aikanaan tulleiden joukko oli niin pieni.
Oletko muuten kuullut Pohjois-Karjala-projektista?
Kaikki neutraalilta vaikuttava tiedotus kun ei ole pyyteetöntä - vaikka sellaisena yrittääkin esittäytyä. Margariinitiedotus on yhtä lailla markkinointioganisaatio, vaikka nimi antaa ymmärtää sen olevan voittoa tavoittelematon järjestö.
Pohjois-Karjala projekti, et ole tosissasi?? Jopa sen tekijät myöntää, että se ei millään mittareilla täytä nykytutkimukselle asetettavia perusedellytyksiä. Ainoa syy ettei sitä ole haudattu vanhentuneena on se, että yksi sen päävetäjistä, Pekka Puska, johtaa tällä hetkellä KTL:sta. Ja mieti tätä: 1970-luvulla, jolloin tuo " tutkimus" tehtiin, sisälsivät ne ihmisille suositellut margariinit 40-50% transrasvaa. Millaisiahan tuloksia oltaisiin saatu, jos ihmiset edelleen olisivat saanet syödä luonnollista voita ja juoda käsittelemätöntä maitoa transrasvamargariinin sijaan, jonka on jo 1950-luvun tutkimuksissa todettu aiheuttavan sv-tauteja?
Oletko itse kuullut Interheart-tutkimuksesta? Monica-tutkimuksesta? Harvardin Nurse Health Studystä?
Osaatko sitten sanoa miksi nämä eivät ole vaikuttaneet viralliselta taholta tuleviin suosituksiin? Ja miksi lääkärikunta ei suosittele voin käyttöä? Ovatko kaikki järjestään tietämättömiä tai aivopestyjä?
Minusta on myös hassua, että kaiken luonnollisen oletetaan olevan terveellistä. Onhan esim radonkin tosi luonnollista!
Minä olen sitä mieltä, että tavallisten ihmisten ei voi olettaa jatkuvasti pysyttelevän uusimpien tutkimusten ajan tasalla, vaan on oltava ammattiorganisaatioita, jotka koostavat näistä suosituksia. Tarkoitatko siis, että nyt luotettavia sellaisia ei ole?
Tietääkseni sitä ei esiinny luonnossa.
ras vaihtoehto.
Mulla toimi ainakin ne ohjeet ja laihduin haluamani 10 kg kahdessa kuukaudessa. Nyt olen samassa kunnossa, kuin lukioikäisenä ja lapset tehty :)
tutkimustuloksia seuranneena, että niitä jostain syystä ei uutisoida Suomessa juuri ollenkaan. Ja että Suomen suositukset on jo nyt selvästi jäljessä esim. jenkkien suosituksista (jotka tulee sieltä Harvardin kansanterveystutkimuskeskukselta). Tämä on sinällään omituista, sillä meidän nykyiset suositukset on ne jenkkien vanhat suositukset (jotka myös tuli sieltä Harvardin kansanterveystutkimuskeskukselta), näitä uusia vaan ei ole otettu käyttöön.
Lääkärit on ikävässä välikädessä, sillä heidän ensinnäkin käytännössä on pakko noudattaa Käypä Hoito -ohjeita tai tulee lähtö Lääkäriliitosta. Eikä heidän koulutukseensa kuulu kuin 1,5 ov ravitsemusta ja sisällöltään se on tätä samaa margariini-9 palaa leipää päivässä-rypsiöljy-kevyttuote -mantraa kuin muuallakin.
En oikeastaan edes halua arvailla miksi Suomessa ei ole kuin yksi virallinen ravitsemuslinja. Tutkimustulokset ovat oikeasti aika ristiriitaisia, mitään ei ole todettu kiistattomasti suuntaan tai toiseen (paitsi muuten oliiviöljyn terveellisyys taitaa olla fakta).
Tuosta luonnollisuus-luonnottomuus -argumenrista... Come on, älä viitsi. Kemiallinen ja mekaaninen prosessointi muuttaa ruoan koostumusta ja heikentää ravintoarvoa, se on fakta jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna.
On outo ajatus, että ihminen pysyisi terveenä vain syömällä ruokaa, joka on kehitetty laboratoriossa (esimerkkinä rasiamargariinit). Mikään muu eläin ei tarvitse muuta kuin lajinmukaista, luonnolista ruokaa, tuskin siis ihminenkään. Meillä on vain hukassa se, mikä on lajinmukaista, luonnollista ruokaa.
Ihme jeesustelua.
Laihuus ei muuten tarkoita automaattisesti terveyttä. Laihtuminen ja tervehtyminen kannattaa erottaa toisitaan: katsokaan vaikka julkipainonvartija Päivi Räsästä. Siinäpä vasta terveen näköinen laihtunut ihminen... Varmasti lihavuus on terveysriski ja on hyvä laihtua, mutta varmasti sitä laihtuu syömällä vaikka pelkkää näkkäriä, kuten Mikko Kivinen aikoinaan. Terveellinen, siis terveyttä edistävä ja tukeva ruokavalio on kuitenkin muutakin.
kun alettiin keskustella leviterasvan laadusta. Eli automaattisesti ei vähäkalorisin levite ole se terveellisin, jonkin verran rasvoja kun on kaikkien päivittäin saatava, mm. jotta tarvittavat ravintoaineet imeytyisivät kunnolla.
Minä laihdutin vuosi sitten viitisen kiloa kuudessa viikossa (65->60kg) kuitenkin koko ajan kasvisrasvoja hillitysti käyttäen. Eli laitoin vähän Keijua leivän päälle, ja salaattiin tilkkasen öljyä. Ja kumma kyllä, olen tämän käytännön aloituksen jälkeen pysynyt huomattavasti terveempänä kuin ennen.
jossa on esim. 25 tai 30 % rasvaa.
Minä en käytä juuri ollenkaan rasvaa leivällä vaan esim. sulatejuustoa.
jossa on esim. 25 tai 30 % rasvaa.
[/quote]
On kovettamattomia kasvisrasvoja, kasvisöljyä ja maitorasvaa. Eläinrasvojen osuus tuosta 30:stä on kahdeksan prosenttia. Sitä minä ehkä käyttäisin.
Rasva on parasta silloin, kun siinä on mahdollisimman vähän tyydyttyneitä, ja suhteessa enemmän tyydyttymättömiä kasvisrasvoja.
Sydänliitto:
Rasvan laatu
Rasvan laatu on ruokavalion tärkein veren kolesterolipitoisuuteen vaikuttava tekijä. Kova eli tyydyttynyt ja transrasva kohottavat veren kolesterolipitoisuutta (erityisesti " pahan" LDL-kolesterolin) heikentämällä maksan toimintaa. Pehmeä eli tyydyttymätön rasva puolestaan pienentää veren LDL-kolesterolipitoisuutta. Kova rasva myös edistää ruoan kolesterolin imeytymistä, mikä omalta osaltaan lisää veren kolesterolipitoisuutta.
Pehmeät rasvat kovien tilalle
Suosituksen mukaan pehmeää rasvaa tulisi saada vähintään 2/3 rasvojen kokonaismäärästä ja siitä korkeintaan 1/3 saisi olla kovaa.
Esim.
Keskikokoinen nainen tarvitsee rasvaa noin 60 g päivässä. Kovaa rasvaa tästä saisi olla enintään kolmasosa: 60/3 = 20 g kovaa rasvaa, jolloin pehmeän osuus olisi 40 g.
Keskikokoinen mies puolestaan tarvitsee noin 80 g päivässä. Pehmeiden rasvojen osuus tulisi olla 2/3 eli 53 g.
Kaikissa ruoissa on sekä kovaa että pehmeää rasvaa, mutta niiden suhde vaihtelee eri ruoka-aineissa.
Runsaasti tyydyttymätöntä eli pehmeää rasvaa sisältävät: kasviöljyt, kasvimargariinit, kevytmargariinit, kalan rasvat
Kalarasvassa ja esimerkiksi rypsiöljyssä on runsaasti pitkäketjuisia, useita kaksoissidoksia sisältäviä rasvahappoja, joita ei juurikaan ole muissa ruoka-aineissa. Kalarasva pienentää veren triglyseridiarvoja. Se vaikuttaa myös suotuisasti veren hyytymistekijöihin ja sitä kautta vähentää veritulpan (sydäninfarktin) vaaraan.
Runsaasti tyydyttynyttä eli kovaa rasvaa sisältävät: voi ja rasvaseokset, maidon, kerman, viilin, piimän ja juuston rasva, lihan ja makkaran rasva, kookosrasva, palmuöljy, palmuydinöljy
Maito- ja lihavalmisteiden osalta tärkeintä on valita kaikista vähärasvaisimmat tuotteet, jolloin myös kovaa rasvaa saadaan vähiten.
Muista kuitenkin, että sekä tyydyttyneet että tyydyttymättömät rasvat sisältävät paljon energiaa (9 kcal/g). Rasvan määrä ja laatu kannattaa laittaa kohdalleen.
Pitaa italialaisetkin hoikkina.