Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä työllisyyspalveluissa oikein junnaa ?

Vierailija
15.08.2025 |

Keikkatyöläisenä en voi ottaa vastaan työtarjouksia, kun minulla ei ole hygieniapassia, eikä työturvallisuuskorttia. Työtarjouksia tulee päivittäin vuokrafirmoista, mutta minulla ei ole vaadittavia kortteja. 

Olen kysellyt työllisyyspalveluista ko. koulutuksista ja korteista useasti, vastausta vain en ole saanut.  Alueella, jossa asun, on suuria kaupunkeja, mutta niissä ei järjesteä ko. koulutuksia/-testejä, mutta muualla Suomessa niitä järjestetään pilvin pimein. 

Asiat junnaavat paikallaan, vastauksia en saa, tai sitten vastaus on, että "asiaa selvitellään"-tämä selvittely on nyt kestänyt päiväkausia. 

Töitä olisi, mutta työllisyyspalvelussa mikään ei tunnu toimivan. Pitänee lainata kaverilta rahat, että saa ko. kortit ja sitten voi vastaanottaa työtarjouksia.

Kyllä tämä kuntien työllisyyspalvelut on aivan per....stä, töitä olisi tekijälle, mutta typa ei auta !!!!!!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on lomalla

Plus noihin paikkoja vähän

Oikeiden paikkojen vähyy vaivaa.

Vierailija
22/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä hakemus eri henkilöstövuokrausyrityksiin, niitä tulee keikkoja päivittäin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä asut jos saat työtarjouksia päivittäin? Mulla olis kaikki noi kortit mutta en saa vaikka itse kysyn. 

Kannattaa tehdä hakemus eri henkilöstövuokrausyrityksiin, niitä tulee keikkoja päivittäin

Vierailija
24/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä niiden sitten pitäisi selvittää? Siellä sinun lähialueellasi ei ole tarjolla noiden korttien suoritusmahdollisuutta. Mitä selvittämistä siinä nyt enää on?

Hohhoijaa

Vierailija
25/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä suoritin hygieniapassin jollain työkkärin uravalmennus kurssilla, ei maksanut mitään.

Minäkin ilmoittauduin sellaiselle kurssille, kun lupasivat työturvallisuuskortin ilmaiseksi. Nyt 5kk mennyt kurssia, ja ainoa mitä tehty on uusi cv valmentajan toimesta. Töitä ei ole silläkään cv:llä löytynyt ja sitä luvattua korttiakaan ei ole kuulunut. Jos nämä pellet olisivat töissä provikkapalkalla, ehkä jotain edistystä asioissa alkaisi tapahtua...

Kyllähän näitä testejä järjestetäänkin, mutta ne pitää itse maksaa.

Typa selvittääkin työvoimakoulutuksia...tai siis pitäisi, mutta mitään vaan ei tapahdu. Useissa muissa kaupungeissa järjestetään työvoimakoulutuksena ko. testejä, ei täällä meillä.

Vierailija
26/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, ettei niitä testejä muka järjestettäisi missään lähikaupungissasi. Hygieniapassitestejä kun järjestetään milloin missäkin, ilmaistahan se ei ole. Materiaaleja opiskeluun löytyy paljon netistä, ihan ilmaiseksikin. Suurimmasta osasta kysymyksistä hoituu ihan maalaisjärjellä, mutta jotain bakteerijuttuja yms joutuu opettelemaankin.

Moni suorittaa sen nykyään jo peruskoulun yläasteella kotitalouden yhteydessä tai ammattikoulussa. 

Työturvallisuuskorttiin löytyy myös paljon verkkokursseja.

Vierailija
27/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt väärin. Työllisyyspalvelut ovat siksi, että ne palvelee siellä istuvia virkoihin ujutettuja paperin kääntelijöitä.

Nämä huolehtivat asian vielä niin, että suurin osa työntekijöistä tuollakin ovat pätkätyöläisiä. Tällä tavalla tuon palvelusektorin oma työllistämisprosentti ja -määrä on suuri. Työtön joutuu näissä työllistämisprosesseissa kertomaan oman tarinansa ja tarpeensa yhä uudelleen ja yhä uudelleen. Sitten kun vastuuvirkailija vaihtuu jossakin prosessissa, pois lähtevä virkailija ei ns. muista kertoa uudelle virkailijalle kesken olevista asioista jne. Minullakin on mennyt muutama lähes varma työpaikka tuon puljauksen takia, yksikin virkailijan lupaama yhteydenotto hakemaani paikkaan oli unohtunut häneltä. Asia selvisi puolivahingossa puolentoista vuoden päästä.

Vierailija
28/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallistun niiden kannalle joiden mielestä on vähintään erikoista että töitä riittää enemmän kuin kerkiää tehdä mutta samaan aikaan kyseisiin töihin vaadittujen korttien suorittaminen on tehty suorastaan mahdottomaksi. Missä työnantajilla on noin kovasti tarvetta tekijöille ne järjestää itse koulutukset. Eikä työkkärissä pelkästään nukuta vaan kyllä sielläkin tunnistetaan työllistymiseen vaikuttavat tarpeet. Eli jos noin paljon on kysyntää niin työkkärin kautta saa tehtyä. Kerros nyt paikkakunta ja ala niin tutkitaan vähän yhdessä. Ilmeisesti ravintola-ala tms. kyseessä vai?

Vierailija
29/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän eri asiaa mutta tuntuu tosiaan kestävän lakisääteisten kohtien hoitaminen. Multa umpeutui työllistymissuunnitelma alkukeväästä. Odotin että tulisi melko nopeasti yhteydenotto kuten tähänkin asti. Syvä hiljaisuus vain. Soittelin sitten itse työkkäriin kun alkoi jo stressata ettei voi laittaa haettuja paikkoja tiedoksi. Puhelinpalvelusta sanottiin että ihan just otetaan yhteyttä. Siitä alkaa olla puoli vuotta. Ei ihan vastaa omaa käsitystä ilmaisusta "ihan kohta". Kirsikkana kaakun päällä se, että täytän alkusyksystä 60v. Vähän alan epäillä ettei sieltä enää koskaan mitään kuulukaan. Työnantajat ei halua mua eikä työkkäri halua olla tekemisissä. Aika monta vuotta tässä olisi vielä työikää jäljellä mutta kai se aika menee peukaloita pyöritellessä. 

Käsittämätöntä toimintaa. Käsittämätöntä sekin että näin pienellä maalla on varaa hyljeksiä koulutettua, täysin työkykyistä, työvoimaa vain koska eivät ole ikänsä puolesta seksikkäitä. Melkoista resurssien tuhlausta. Kun kyselin työkkäristä opiskelumahdollisuuksia ei sekään käynyt. Eikö nyt olisi kuitenkin järkevämpää edes yrittää opetella jotain jolla ehkä työllistyä kuin vain olla tyhjänpanttina? Ei osannut virkailija vastata mitään.

Vierailija
30/30 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, itsekään en ole mikään nuori. Olen vajaakuntoinen ja nyt olen pakotettu hakemaan töitä ammattini ulkopuolelta, mutta rahat ei riitä näiden korttien hakemiseen. 

Työllisyyskoulutuksen piti olla apu noiden korttien saamiseen, mutta taitaa jäädä luu käteen...