Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

LAITON halkojen säilytysjärjestelmä????? Ja Roska-astioiden?

Vierailija
14.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/piha/a/0bc36d39-8fcd-47eb-a900-248202cc95b1

Perusteena, että jos joku sytyttää tahallaan halot tai roskiksen, niin on helpompi sammuttaa. 

Ja vakuutuskorvauksia on alennettu tuhopolttotapauksissa, kun halkoja on säilytetty väärin?

Meniköhän tämä nyt taas ihan oikein? Mökki suojautuu tuhopoltolta, kun halot ovat muualla?

Ja syyllinen tuhopolttoon ei olekaan enää se polttaja, vaan halkoja väärinsäilyttänyt?

Vähän tuntuu, että vakuutusyhtiöt tekevät kaikkensa evätäkseen korvaukset. Perusteena on kohta kaikki mahdolliset poikkeustilanteet, jolloin ei korvata. 

Kommentit (103)

Vierailija
61/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aivan älytöntä pilata rakennuksen seinä pinoamalla sitä vasten polttopuita. Ja kuka haluaa roskiksen tai biojäteastian haisevan talonsa tai mökin kyljessä?

Meillä ei ole kotona eikä mökillä mitään noin typerää. 

Polttopuille on liiterit, ja roskikset ja kompostorit on ihan omassa erillisessä pömpelissään kaukana oleskelualueista. 

Vierailija
62/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko te olette noin hölmöjä?

Kyllä minä olen niin hölmö, etten ymmärrä ohjetta, että _minkään_ rakennuksen seinustalla ei saa säilyttää klapeja. 

Minulla on mökillä puusta rakennettu puuvaja, jossa on sisällä ollut ollut klapeja. Nyt olen siirtänyt niitä klapeja ulkoseinän puolelle, jotta saan varastotilaa. Ja tämä on väärin?

Onhan se tyhmää. Rakenna varasto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klapipino syttyy ehkä 100 kertaa herkemmin kuin hirsiseinä. 

Märkänä? 

Enemmän olisin huolissani siitä, että miten ne klaput siinä seinustalla pysyvät muka kuivina 

Vierailija
64/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tyyppi säilyttää puita okt-alueella tiilivuoratun talon seinää vasten. Melkoinen palokuorma, muutama sekunti ja se on yläpohjassa. 

No, jos se pyromaani tulee bensakanisterin kanssa ja valelee talon seinät, niin kyllä se on pari sekuntia, niin se tuli on siellä yläpohjassa vaikka siinä seinän vieressä ei olisi mitään halkopinoa ollutkaan!!

Halkopino ei itsestään syty palamaan niin, että tuli on muutamassa sekunnissa yläpohjassa.

Ei siihen tarvita mitään pyromaania. Palo voi syttyä muutenkin ja palokuorma talon seinustalla edistää palon etenemistä yläpohjaan. Ei palon tarvitse alkaa siitä puukasasta. Tietenkään ei ole mitään ongelmaa, jos palokunta on puolessa minuutissa paikalla.

Kerro nyt edes yksi tapa miten halkopino syttyy itsestään palamaan ulkona 

Ihan mielenkiinnolla odotan vastausta 

En sanonut sanallakaan, että halkopino syttyisi itse. Palo voi syttyä siinä lähellä, levitä halkopinoon ja siitä hetkessä yläpohjaan. Jos halkopinoa ei ole, palon leviäminen yläpohjaan kestää selvästi kauemmin. Jos palo pääsee yläpohjaan, palaa helposti koko talo. Siitä tässä on kyse, mutta ilmeisesti vaikeaa ymmärtää joillekin.

Vierailija
65/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salama voi sytyttää halkopinon

Vierailija
66/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä tiennytkään, että halkopino on järjestelmä. 

Mutta onhan siinä tietysti halot järjestyksessä, että onhan se tavallaan järjestelmä.

Meillä on aika siistit pinot. Olenko siis järjestelmäasiantuntija? 

Kyllä olet päivitä CV ajantasalle.

Vierailija
67/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nähdään taas tämä byroslavian järjettömyys. 

Halot seinän ULKOpuolella katonalla pinottuna -> ongelma. 

Halot seinän toisella puolella SISÄLLÄ liiterissä pinottuna tai heiteltynä -> ei ongelmaa... 

Vierailija
68/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saakohan biokonpostori olla talon seinässä kiinni? Onhan sekin roskis. 

Mikä on konpostori?

Vierailija
69/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole vielä nähnyt niin leveitä räystäitä, että sinne mahtuisi halot sateelta suojaan. Taidat kirjoittaa klapeista?

Noinhan tuo on ollut jo vuosia, kyse on palokuormasta, ei niinkään helposta sytyttämisestä. Polttopuille on oltava oma lukittava tila tai sitten polttopuut säilytetään siten, etteivät ne yhdessä rakennuksen kanssa muodosta liian isoa palokuormaa.

Lisäksi moni tuhoaa mökin ulkoseinää puupinolla, joka kerää sen verran kosteutta ja hiiriä, että muutamassa vuodessa seinästä tulee homeinen "reikäjuusto".

Meilläkin on rakoliiterin ovessa lukko ettei tuhopolttaja pääse sytyttämään... 

Meillä taas on laiton paskahuussi mökillä ja siinä ei ole edes ovea.

Vierailija
70/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ohjeet. 

Vierailija
71/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Pelastusylitarkastaja Tommi Luhtaniemi sisäministeriöstä kertoo, että pelastuslain mukaan rakennuksen seinustalla tai välittömässä läheisyydessä ei saa säilyttää palavaa materiaalia, joka voi aiheuttaa palovaaraa tai vaikeuttaa sammutustyötä."

Mitähän se Mari Rantanen oikeasti tekee päivät pitkät kun on aikaa tällaisia määräyksiä laatia? 

Kuvitteleksää molopää, että kyseessä on ihan tuore määräys? Ollut noin iät ja ajat.

Vierailija
72/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olisi helpompaa tehdä tuhopolttamisesta laitonta?

Vankeinhoito maksaa liikaa ja niille pitää antaa virikkeitä ja lomaakin. Valtio säästää tässäkin. Toisekseen rikollisilla ei ole rahaa ja kiinteistön omistajilla on. Kohta on taas uusia tarkastajia kiertämässä klapikasoja.

Vierailija
73/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halot seinän toisella puolella SISÄLLÄ liiterissä pinottuna tai heiteltynä -> ei ongelmaa... 

Ymmärtämättömyys on suurta. Ulkona oleva pino syttyy huomattavasti helpommin kuin liiterin seinä, jonka sisällä halot ovat. Ulkona oleva pino on auttaa paloa leviämään nopesti, jos palo saavuttaa pinon. Liiterin seinä ei tee samaa läheskään niin nopeasti. Seinän vierustalla oleva puupino palaa nopeasti korkealla liekillä ja palo leviää hetkessä yläpohjaan.  Tulipaloissakin aika on rahaa. Mitä pidemmälle palo pääsee ennen sammutustoimia, sitä kalliimmaksi se tulee.

Vierailija
74/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan hölmöläisten hommaa pitää klapeja siinä seunustalla. Eikö ihmisillä ole enää maalaisjärkeä.

Vierailija
75/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiat saa aina vääristeltyä niin halutessaan. Kyse on asuinrakennuksesta, ei nyt puuliitereistä puhuta.

Vierailija
76/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä olen niin hölmö, etten ymmärrä ohjetta, että _minkään_ rakennuksen seinustalla ei saa säilyttää klapeja. 

Minulla on mökillä puusta rakennettu puuvaja, jossa on sisällä ollut ollut klapeja. Nyt olen siirtänyt niitä klapeja ulkoseinän puolelle, jotta saan varastotilaa. Ja tämä on väärin?

Ei tee seinälle hyvää. Laita pino 4 metrin päähän, alle kuormalava ja päälle pressu (talveksi). Seinä kostuu jos halkopino on liian kiinni siinä.

Ei ne halot ihan kiinni seinässä ole, on siinä 10-15 cm väliä.

Vierailija
77/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tee seinälle hyvää. Laita pino 4 metrin päähän, alle kuormalava ja päälle pressu (talveksi). Seinä kostuu jos halkopino on liian kiinni siinä.

Ei ne halot ihan kiinni seinässä ole, on siinä 10-15 cm väliä.

Palokuorman kannalta sillä ei ole muuta merkitystä kuin, että ilma kiertää paremmin ja palo leviää vielä nopeammin.

Vierailija
78/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se tyhmää. Rakenna varasto. 

Ei ole oikeutta tehdä lisä rakennuksia. On minulla puutelineitä, joista yksi on rakennuksen seinustaa vasten. Oli helpompi tukea.

Vierailija
79/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako niitä autonrenkaita kausisäilyttää kellarin verkkokopissa? Palokuormaa liikaa siinäkin?

Vierailija
80/103 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka halkoja pihalla säilyttää, klepaja kaikilla on !

Öhö öhö, tämä aivan yhtä surkea yritys olla jotenkin hauska, kuin se että aletaan nillittää kaljalava termistä ja päteä sillä elämäm kOululaisen tiedolla, että lava on aika paljon isompi määrä kuin 24 tölkkiö. Öhö öhö!

Ei tässä mitään hauskaa ole. Halko on metrinen (halkaistu) pätkä puuta. Klapi on pilkottu pienemmäksi ja pituus on n. 33 cm että mahtuu tulipesään. Tästä pienempi on pilke.

Samanlailla merkittävä ero kuin se ostaako tusinan vai tiun kananmunia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä