Toimi näin, kun kohtaat peukun käyttäjän
Yhteiskunta pitää meistä huolta. Poliisi ja asiantuntija antavat ohjeita miten kohdatat peukun käyttäjä.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/8cf985b0-0d80-401f-9b17-32742a07db0f
" Jos näkee kaukaa vastaan tulevan oudosti ja pelottavasti käyttäytyvän ihmisen, Sundellin mukaan olisi hyvä vaihtaa kadun puolta".
"Pakoreitti kannattaa suunnitella valmiiksi. Sundell neuvoo miettimään etukäteen, mitä kautta pääsee poistumaan paikasta toiseen".
"Lapsilla on usein tapana osoitella sormella ja kommentoida ihmisten poikkeavuuksia. Vanhempien pitää neuvoa, että ei jäädä tuijottelemaan tai ihmettelemään"
"näkyvillä oleva arvo-omaisuus oli kyseessä, vaatteet, kellot, korut tai puhelimet herättävät erityistä huomiota ja kiinnostusta".
Kommentit (161)
Rehellisesti sanoen mä olen ihan paniikissa näistä peukuttajista. En ole ikinä pelännyt mitään niin paljon kuin tätä. En ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Hirvee Haloo tästä asiasta tehty niin ku puoli Suomea vetäisi huumeita kadulla. Onnex sun pienessä kaupungissa ja siä on ne tietyt jotka ehkä muutenki on jossai piireissä keskustan halvoissa kämpissä. Mut tuskin sitä viä näkyy joka kunnassa. Ite kierrän kaukaa. Muutenkin liikun niin vähän missään ainakaan iltasi.
kuule täällä Espoossa ne hilluu ihan keskellä päivää niin ruokakaupoissa kuin apteekeissa kuin busseissa, vähän vaikea vältellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kävelen juuri häntä kohti enkä väistele mihinkään eikä katsele mitään pakoreittiä entisenä nyrkkeilijänä on näitä tietynlaisia etuja ja jos tulee sanomista niin pätkäsen narkkia turpaan niin että tussahtaa.
Oppiipa perkele olemaan.
Juuri te keski-ikäiset entiset nyrkkeilyn tai kamppailulajien harrastajat olette suurimassa riskissä. Se lajitausta nostaa itseluottamusta ja teidän egonne saa teidät kuvittelemaan itsenne voittamattomiksi katujen sankareiksi, jotka eivät mitään hörhöjä väistele. Sitten teitä pitää sairaalassa hoitaa hörhön puukon jäljiltä kun ei käynytkään kuten Jason Stathamin leffoissa.
Et todellakaan tiedä entisistä nyrkkeilijöistä ja kamppailulajien harrastijoista niin yhtään mitään. Ainoa riski on että nuori hörhö on itse pätevä kamppailulajien harrastaja tai nyrkkeilijä.
Kai nyt jokainen opettaa lapsilleen muutenkin, että ketään ei saa osoittaa, tuijottaa tai kommentoida, olipa kyse sitten peukusta, mahasta, tisseistä tai ihonväristä?
Suomi on ollut kuuluisa siitä, että pienetkin koululaiset ovat voineet kulkea yksinään kouluun. Kävellen, bussilla, ratikalla, pyörällä. Uskaltaako enää lapsia päästää yksin koulutielle?
Jos on itse hyvässä kunnossa ja tottunut tappelemaan niin saako lyödä jos käyttäjä käy päälle?
Kalliossa kävi eilen yksi kahvilassa. Joi kaverini kahvit tiskiltä, heitti posliinikupin roskiin ja rikkoi vielä oven kilikellon pois mennessään. Nopea oli. Onneksi ei käynyt kehenkään käsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ihmeissäni, ihmisiä varoitellaan huu meiden käyttäjistä kuten naisia varoitellaan rais kaajista. Varo ja piiloudu, juokse karkuun. Eikö rikollisille ole enää kuria, eikö laki enää auta? Tämä on suuri vitsi.
Minäkö varon pitkän työpäivän jälkeen huu mehörhöjä ja raskaine kauppakasseineni vaihdan kadun puolta ja odotan seuraavan bussin saapumista, jotta pysyn turvassa? Eikö huu mehörhöt voi poistaa julkisilta paikoilta ja julkisesta liikenteestä niin tavallinen ihminen saa elää ja kulkea joukkoliikenteessä rauhassa? Suututtaa ja surettaa. Veronmaksaja varokoon, kunhan elää tienatakseen joutilaille hörhöille massia.
Minä ainakin varon ja vaihdan bussia. Jotain streetwise-ymmärrystä pitää kaupungissa olla.
Junassa vaihdoin paikkaa kun sekaisin oleva sähköjänis tuli vastapäätä istumaan.
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vaaditte peukkupäitä"kuriin", jotta "normaalit" ihmiset voivat kulkea rauhassa niin mitä ehdotat käytännön ratkaisuksi? Poliisi käyttää rajalliset resurssinsa jatkuvaan peukkupäiden valvontaan kaupungilla, vie heidät putkaan, päästää ulos ja sama homma huomenna?
Peukku ja muutkin huumeet lisääntyvät niin räjähdysmäistä vauhtia PK seudulla, että ei poliisilla riitä resurssit käyttäjien jahtaamiseen.
Jokainen terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu tajuaa ohjeistamattakin väistää mahdollisimman kaukaa huumausaineen vaikutuksen alaisena oleva ihminen. Nuo ohjeet on tarkoitettu näille keski-ikäisille oman elämänsä Jason Stathameille, jotka ovat sitä mieltä, että hehän eivät narkkeja väistele vaan antavat näille"opetuksen" samalla tavalla kuin nuorison katujengeillekin. Oikeassa elämässä se johtaa sairaalareissuun, pahimmillaan kuolemaan vaikka elokuvissa se viattomia puolustava katujen sankari hakkaakin yksinä
vähän unorthodox mielipide eihän sitä tarvittaisi kun vähän järeämpi erä markkinoille, niin problem solved toki huumekauppiaatkin tykkäävät tasaisesta tulovirrasta eli ei tule tapahtumaan, hiukan empaattisempi versio on se aiemmin ehdotettu pakkohoito, siihen ne muutkin psykooseissa olevat pääsee.
Toki aina voi lisätä poliisin resursseja, niin ne muuallakin maailmassa partioivat "koneet" kainalossa vilkkaammilla paikoilla.
Itsekin olen se tavallinen tallaaja, joka on viimeisen puolen vuoden ajan saanut kunnolla mitan täyteen siitä, että kellonajasta riippumatta saa kyttäillä ettei osu nistien kanssa samaan metrovaunuun, onko niitä apteekissa riehumassa, pääseekö lähikauppaan pääovesta vai pitääkö kiertää toista kautta jos jollakin on siellä juuri huumepsykoosit tulillaan . En asu edes missään ongelmalähiössä. Ja itse kuljen klo 8-18 välillä pääosin ns. julkisilla paikoilla eli kaupat, julkiset kulkuneuvot etc. Ei tämä voi mennä silleen että ohoh, huumehörhöt otti kohta koko Suomen hallintaan ja koittakaa ymmärtää.
Ei ole mitenkään sanottu että psykoosissa pääsisi koko ajaksi psykiatriselle osastolle. Ne on usein täynnä. Monet potilaat on vain pari päivää ja muun ajan heitä hoitaa omaiset. Jos peukkupsykoosit täyttää osastot, muiden on entistä vaikeampi päästä hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka vaaditte peukkupäitä"kuriin", jotta "normaalit" ihmiset voivat kulkea rauhassa niin mitä ehdotat käytännön ratkaisuksi? Poliisi käyttää rajalliset resurssinsa jatkuvaan peukkupäiden valvontaan kaupungilla, vie heidät putkaan, päästää ulos ja sama homma huomenna?
Peukku ja muutkin huumeet lisääntyvät niin räjähdysmäistä vauhtia PK seudulla, että ei poliisilla riitä resurssit käyttäjien jahtaamiseen.
Jokainen terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu tajuaa ohjeistamattakin väistää mahdollisimman kaukaa huumausaineen vaikutuksen alaisena oleva ihminen. Nuo ohjeet on tarkoitettu näille keski-ikäisille oman elämänsä Jason Stathameille, jotka ovat sitä mieltä, että hehän eivät narkkeja väistele vaan antavat näille"opetuksen" samalla tavalla kuin nuorison katujengeillekin. Oikeassa elämässä se johtaa sairaalareissuun, pahimmillaan kuolemaan vaikka elokuvissa se vi
vähän unorthodox mielipide eihän sitä tarvittaisi kun vähän järeämpi erä markkinoille, niin problem solved toki huumekauppiaatkin tykkäävät tasaisesta tulovirrasta eli ei tule tapahtumaan, hiukan empaattisempi versio on se aiemmin ehdotettu pakkohoito, siihen ne muutkin psykooseissa olevat pääsee.
Toki aina voi lisätä poliisin resursseja, niin ne muuallakin maailmassa partioivat "koneet" kainalossa vilkkaammilla paikoilla.
Itsekin olen se tavallinen tallaaja, joka on viimeisen puolen vuoden ajan saanut kunnolla mitan täyteen siitä, että kellonajasta riippumatta saa kyttäillä ettei osu nistien kanssa samaan metrovaunuun, onko niitä apteekissa riehumassa, pääseekö lähikauppaan pääovesta vai pitääkö kiertää toista kautta jos jollakin on siellä juuri huumepsykoosit tulillaan . En asu edes missään ongelmalähiössä. Ja itse kuljen klo 8-18 välillä pääosin ns. julkisilla paikoilla eli kaupat, julkiset kulkuneuvot etc. Ei tämä voi mennä silleen että ohoh, huumehörhöt otti kohta koko Suomen hallintaan ja koittakaa ymmärtää.
Jep. Jotain tarttis tehrä.
Kuulemma jotain 3000-6000 e maksaa kuukauden satsit katukaupassa, eli myyjälle hyvä bisnes ja varastelulla yleensä rahoitetaan. On myös sen verran vahvasti sekoittavaa kamaa, että eliniän odote on tuon kanssa normaaliakin narkkia lyhyempi. Eli kun vanhat käyttäjät poistuu markkinoilta, pitää saada uusia.
Lamauttimesta puhujille: peukussa he ei tunne kipua. Poliisinkaan etälamautin ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitenkään sanottu että psykoosissa pääsisi koko ajaksi psykiatriselle osastolle. Ne on usein täynnä. Monet potilaat on vain pari päivää ja muun ajan heitä hoitaa omaiset. Jos peukkupsykoosit täyttää osastot, muiden on entistä vaikeampi päästä hoitoon.
peukkulaisille omat hoitolaitokset, luulisi niitä olevan jokunen vanha suomessa tyhjillään, niin eivät vaaranna sitten muita ja toki henkilökunnalle taattava riittävät turvatoimet.
Pahinta, että ne on ihan hvtin nopeita. Nopeus, sekous, aggressiivisuus. Ei hyvä yhdistelmä. Kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen terveellä itsesuojeluvaistolla varustettu tajuaa ohjeistamattakin väistää mahdollisimman kaukaa huumausaineen vaikutuksen alaisena oleva ihminen. Nuo ohjeet on tarkoitettu näille keski-ikäisille oman elämänsä Jason Stathameille, jotka ovat sitä mieltä, että hehän eivät narkkeja väistele vaan antavat näille"opetuksen" samalla tavalla kuin nuorison katujengeillekin. Oikeassa elämässä se johtaa sairaalareis
Koko ajan tulee uusia kun sitä sekoitetaan muuhun kamaan. Riippuvuus voi tulla kerrasta ja sitä voi ottaa tietämättään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu. Jo vuosi sitten poliisi opasti naisia ottamaan miespuolisen mukaan, kun lähtee liikenteeseen. Ohje peukkuraivohullun kohtaamiseen oli seikkaperäinen, mutta aivan järkyttävä!
Eikö meillä ole enää minkäänlaista turvaa tässä maassa. Pitääkö siihen pippurisumuutteeseen muuten vielä hakea lupa?
Tässä on oltu aina ! Kyllä minun lapsuudessa ja nuoruudessa oli paikkoja mihin ei illalla menty. Myös minun lapsuudessa ja nuoruudessa lähdettiin kyllä toiseen suuntaan kun joku riehui kadulla yksin tai porukassa, myös minun aikuisuudessa. Näin on ollut koko elämäni ja olen yli 50 vuotias. Eli missä vaiheessa ihmiset on alkaneet edes kuvitella että kun joku riehuu itsekseen on se mielenterveys ongelmainen, päissään, sekakäyttäjä, narkomaani tms että olisi turvallista mennä sinnepäin? Kuinka uusavuttomia ihmiset on vai puuttuuko itse suojelu vaisto eli
Peukuttajat on niin nopeita, että et sä ehdi edes väistää jos päälle tulee. Ja ne on lähes kaikkialla, busseissa, junissa jne. Väistää ei käytännössä voi eille koko pk-seutua vältä. Mutta joillain meillä on töitä ja koti täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
peukkulaisille omat hoitolaitokset, luulisi niitä olevan jokunen vanha suomessa tyhjillään, niin eivät vaaranna sitten muita ja toki henkilökunnalle taattava riittävät turvatoimet.
Ja millä rahalla? Hyvinvointialueiden talous on kuralla jo nyt.
Mikä on heti tappava annos? Anna lisää peukkua. Nyt raportoitiin uudesta huumeesta, joka ilmeisesti antaa enemmän lisäaikaa ja on siten tuottavampi myyjille.
Tuskin se ongelma pääkaupunkiseudulle jää. Ensi kesänä muissa kaupungeissa on ihan sama tilanne.
Juuri te keski-ikäiset entiset nyrkkeilyn tai kamppailulajien harrastajat olette suurimassa riskissä. Se lajitausta nostaa itseluottamusta ja teidän egonne saa teidät kuvittelemaan itsenne voittamattomiksi katujen sankareiksi, jotka eivät mitään hörhöjä väistele. Sitten teitä pitää sairaalassa hoitaa hörhön puukon jäljiltä kun ei käynytkään kuten Jason Stathamin leffoissa.