Onko sinulle tärkeää, että kunnioitat kumppaniasi?
Minulle se on tärkein asia, menee ulkonäönkin ohi. Jos en kunnioita, en myöskään rakasta. Kysymys on osoitettu miehille ja naisille, itse olen nainen.
Toivottavasti kerrot oletko mies vai nainen ja ne asiat, jotka erityisesti herättävät kunnioitusta. Omalle kohdalla ne asiat ovat:
- taitoja ja tietoja, joita itselläni ei ole
- peräänantamattomuutta, streetwise-asennetta
- moraalista ja henkistä selkärankaa
- muiden ihmisten auttaminen ja paremman maailman puolesta toimiminen konkreettisesti (huom. paperitiikeri näissä asioissa herättää enemmänkin epäkunnioitusta, "vouhottaminen")
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
No nyt on tullut muutama miesten ääni, mutta ei perusteluja äänestykselleen. Miksiköhän. Millaisia asioita miehet naisessa kunnioittavat? Ap
Ymmärrän toisen kunnioittamisen ehkä vähän toisin kuin tässä tarkoitetaan. Minusta peruslähtökohta on kunnioittaa toista ihmisenä. Kunhan pyrkii hyvään/parempaan on kunnioituksen ansainnut, vaikka olisi juuri nyt pohjalla.
Luovuttajia ja tyhjäntoimittajia olisi liian vaikeaa kunnioittaa enkä sellaisen kanssa voisi parisuhteessa olla.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus on tosi voimakas sana. Jos kunnioittaa jotakuta, niin tuskin esimerkiksi seksiä pystyisi sellaisen ihmisen kanssa harrastamaan. Hyvä jos rohkenee puhutella edes.
Ei oikeastaan ole, ei kunnioitus ole sitä kuin harvoin, että "tehdään kunniaa ja pokkuroidaan" jokun asemaa tms. Vaan kunnioitus ihmisenä on tärkeää, jokaista ihmistä periaatteessa pitää kunnioitta, kuten toki luontoakin. Se on arvostamista, sitä että tunnustaa ihmisarvon tai luontoarvon. Jos ei jotain ihmistä kunnioita ihmisenä, on kyseessä jo todella huono ihminen, joku väkivaltainen ja julma ihminen.
En ylipäätään halua olla missään tekemisissä ihmisen kanssa jota en pysty kunnioittamaan ihmisenä, eli hänellä ei silmissäni olisi edes ihmisarvoa. Hullu ajatus että rakastuisi ihmiseen jota ei yhtään arvosta ja kunnioita.
N50
Vierailija kirjoitti:
Jotensakin typerä kysymys. Terveen parisuhteen elinehto on molemminpuolinen kunnioitus.
Kaikki parisuhteet eivät ole terveitä eikä toisen kunnioittaminen ole itsestäänselvää parisuhteen edetessä. Toinen toisensa kunnioittaminen on asia, josta puhutaan juhlapuheissa, mutta kuinka moni näkee vaivaa sen eteen, että hän on kunnioitettava puolisonsa silmin? Klisee tai truismi romuttuu hyvin äkkiä, jos ei tiedosteta mitä se käytännössä merkitsee. Monen nalkutuksen ja vähättelyn taustalla on se, että puoliso tekee jotain sellaista, mikä päivittäin romuttaa hänen kunnioitustaan parisuhteessa.
Kunnioitus koostuu pienistä ja konkreettisista asioista ja parisuhteen jatko ratkeaa niiden perusteella, kun tulee pettymyksiä. Esimerkkinä vaikkapa se, jos puoliso pyrkii ratkaisemaan ongelmiaan juomisella tai vaikka se, että puoliso pettää työkaverin kanssa tai se, että toinen haluaa pelata ja maata sohvalla tai kuluttaa rahaa shoppailuun kun pitäisi säästää asuntolainaan. Kunnioitus rapisee aika nopeasti, jos luistaa aikuisen ihmisen velvoitteista, osoittautuu lapselliseksi tai epäluotettavaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
En ehkä puhuisi kunnioituksesta vaan toisen ihmisen huomioonottamisesta. Kunnioittamiseen sanan varsinaisessa merkityksessä liittyy ajatus, että toinen on jotenkin parempi kuin minä ja saa minut melkein häpeämään itseäni. Parisuhteessa taas suhteen pitäisi olla jollakin tavalla tasa-arvoinen, vaikka romanttiseen rakkauteen kuuluukin tietynlainen palvonta ja ajatus siitä, että rakastettu on maailman ihanin ihminen, oikeastaan liian hyvä itselle. Siinä on eroa jonkin verran.
Ei pidä paikkaansa. Ei kunnioittaminen tarkoita sitä että toinen on parempi, vaan että arvostat häntä ihmisenä, eli pidät hyvänä ihmisenä, vioistaan huolimatta, koska kukaan ei ole täydellinen. Todella outoa, että jotkut ymmärtävät termin noin. Kuitenkin epäkunnioittava ei pitäisi olla niin epäselvä termi, jos jotain ihmistä pitää epäkunnioitettavana, niin kyse ei ole mistään pokkurointi kunnioituksesta, vaan että se ihminen ei ole hyvä kunniallinen ihminen, vaan joku ketku, ilkeä, julma paskiainen, rikollinen, epärehellinen jne.
Englanniksikin on eri merkityksiä ja sanoja kuvaamaan:
respect
kunnioittaa, arvostaa, ottaa huomioon
ja
honor
kunnioittaa, hyväksyä, pitää arvossa, osoittaa kunnioitusta jklle, lunastaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on tullut muutama miesten ääni, mutta ei perusteluja äänestykselleen. Miksiköhän. Millaisia asioita miehet naisessa kunnioittavat? Ap
Ymmärrän toisen kunnioittamisen ehkä vähän toisin kuin tässä tarkoitetaan. Minusta peruslähtökohta on kunnioittaa toista ihmisenä. Kunhan pyrkii hyvään/parempaan on kunnioituksen ansainnut, vaikka olisi juuri nyt pohjalla.
Luovuttajia ja tyhjäntoimittajia olisi liian vaikeaa kunnioittaa enkä sellaisen kanssa voisi parisuhteessa olla.
Okei, ymmärrän tuon niin, että kunnioitus kuuluu kaikille eikä sillä ole erityistä roolia parisuhteessa siten kun olen sen aloituksessa esittänyt? Oletko mies vai nainen?
Omasta mielestäni jokaisella on ihmisarvo, jota kunnioitan, mutta se ei tarkoita, että kunnioittaisin tätä ihmistä. Vaikka joku ihminen olisi luovuttanut ja olisi pohjalla, kunnioitan häntä silti, jos hän on ihminen, joka on minun arvojeni mukaan kunnioitettava. Itse asiassa olen tavannut ison määrän ns. pohjalla olevia ihmisiä, joita olen kunnioittanut hitokseen enemmän kuin monia normikansalaisia. Pohjalla oleva voi esimerkiksi nähdä kirkkaasti olennaiseen. Se ei tietystikään tarkoita, että hän olisi ihmisenä täydellisen hyvä, ei mitään sellaista. Se tarkoittaa vain perinpohjaista laadukkuutta, että kunnioitukseni herää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ehkä puhuisi kunnioituksesta vaan toisen ihmisen huomioonottamisesta. Kunnioittamiseen sanan varsinaisessa merkityksessä liittyy ajatus, että toinen on jotenkin parempi kuin minä ja saa minut melkein häpeämään itseäni. Parisuhteessa taas suhteen pitäisi olla jollakin tavalla tasa-arvoinen, vaikka romanttiseen rakkauteen kuuluukin tietynlainen palvonta ja ajatus siitä, että rakastettu on maailman ihanin ihminen, oikeastaan liian hyvä itselle. Siinä on eroa jonkin verran.
Ei pidä paikkaansa. Ei kunnioittaminen tarkoita sitä että toinen on parempi, vaan että arvostat häntä ihmisenä, eli pidät hyvänä ihmisenä, vioistaan huolimatta, koska kukaan ei ole täydellinen. Todella outoa, että jotkut ymmärtävät termin noin. Kuitenkin epäkunnioittava ei pitäisi olla niin epäselvä termi, jos jotain ihmistä pitää epäkunnioitettavana, niin kyse ei ole mistään
Hyvä viesti, itselleni kunnioitus on siis honor- tyyppistä enemmän kuin respect- tyyppistä, kun taas osa ajattelee sanaa enemmän respect-merkityksen kautta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus on tosi voimakas sana. Jos kunnioittaa jotakuta, niin tuskin esimerkiksi seksiä pystyisi sellaisen ihmisen kanssa harrastamaan. Hyvä jos rohkenee puhutella edes.
Vielä tuosta seksistä, että itselläni on aina ollut niin päin, että minkäänlaista seksuaalista virettä ei voi olla miehen kanssa, jos en koe häntä kohtaan kunnioitusta. Vaikka tarvitaan siihen kyllä muutakin. Ap
Totta munassa. Nainen määrää kaapinpaikan ja mies kaapin sisällöstä.
Kysymyksestä ei käy ilmi, mitä ap tarkoittaa kunnioituksella.
Vierailija kirjoitti:
Kunnioitus pitää ansaita.
Samaa mieltä. Kuten kovin moni muukin hienolta kalskahtava adjektiivi, se on pelkkää juhlapuhetta niin kauan kun ei ole todisteita. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksestä ei käy ilmi, mitä ap tarkoittaa kunnioituksella.
Koetin ketjun edetessä selvennellä omaa kantaani ja moni jo kirjoittikin eriävistä käsityksistä. Jokainen voi mieltää sanan omalla tavallaan ja vastata sen pohjalta, vaikka sana ei ihan täsmälleen samaa kaikille tarkoitakaan. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oikeastaan ole, ei kunnioitus ole sitä kuin harvoin, että "tehdään kunniaa ja pokkuroidaan" jokun asemaa tms. Vaan kunnioitus ihmisenä on tärkeää, jokaista ihmistä periaatteessa pitää kunnioitta, kuten toki luontoakin. Se on arvostamista, sitä että tunnustaa ihmisarvon tai luontoarvon. Jos ei jotain ihmistä kunnioita ihmisenä, on kyseessä jo todella huono ihminen, joku väkivaltainen ja julma ihminen.
Eli kysymys tarkoittaa sitä, että onko minulle tärkeää että kumppanini on sellainen ihminen, jonka ihmisarvon tunnustan? Älytöm kysymys, eihän muunlaisia ihmisiä ole edes olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Totta munassa. Nainen määrää kaapinpaikan ja mies kaapin sisällöstä.
Liität kunnioituksen siis päätöksentekoon, joka osoittaa luottamusta. Niin minäkin liitän. Jos kunnioitan miestä, ei tule riitoja, koska luotan siihen, että hän tietää tonttinsa asiat.
Meillä on todella selvä työnjako, jota ehkä sinäkin kommentin perusteella kannatat. Se on monen mielestä vanhanaikaista, mutta meillä se toimii. Ap
Voi ei, kunnioitushullu on taas vapaalla jalalla.
En tiedä, voisinko halveksia ihmistä, johon olen rakastunut. Mutta kunnioitus on enemmän kuin vain halveksunnan puutetta.
Arvostan järjestyksessä; hymy, simmut, tissit, pylly ........ taidot ja tiedot ..................................................................................................................................................................................................................... ........................................................................................... toisten ihmisten auttaminen ja kaikenlainen aktivismi
Vierailija kirjoitti:
Voi ei, kunnioitushullu on taas vapaalla jalalla.
Kukas hän on, onko vaarallinenkin etsintäkuulutettu :) Itse en kyllä ole tänne koskaan kirjoittanut kunnioituksesta mitään.
Mutta aina kun teen aloituksen, joku epäilee joksikin toiseksi. Emme ehkä olekaan niin uniikkeja lumihiutaleita kuin kuvittelemme. Ja kaikki on jo keksitty mitä tulee ajatuksiin ja tunteisiin. Ne vasta ovatkin geneerisiä niin että niiden pohjalta voi jopa usein suurin piirtein arvata mitä ihmissuhteessa seuraavaksi tapahtuu. Ap
Tietääkö miehesi, että et enää kunnioita häntä kuten pitäisi? Ap