Kadun katkerasti sitä etten jäänyt ulkomaille 10 vuotta sitten.
Olin silloin korkeakouluharjoittelussa. Olisin voinut jatkaa työnhaun merkeissä, mutta koti-ikävä vaivasi, gradu oli vielä tekemättä ja poikaystäväkin oli Suomessa, joten palasin. Silloin oli vielä kuvitelmia, että tällä maalla on joku tulevaisuus. Nyt olen naimisissa ja vähän liian vanha aloittamaan nollasta jossain muualla. Kaikille parikymppisille sanoisin että paetkaa nyt hitto soikoon täältä vielä kun voitte.
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä työssäkäyvillä on tässä maassa tulevaisuus.
Ilmeisesti olet pitkäaikaistyötön ja olisit onnellinen jossain turistirysässä kassana, tarjoilija tai tiskarina. Niitä hommia on Suomessa vähän verrattuna ulkomaihin.
Melko leppoisaa näkyy se sun työ olevan kun on aikaa soittaa poskea vauvapalstalla.
Minä jäin. Jätin gradun kesken ja poikaystävän.
Miten ruusuinen tuleivaisuus olisi ollut ulkomailla keskeneräisten suomalaisopintojen kanssa?
no mikset tehnyt gradua valmiiksi ulkomailla? minä tein ja siirryin työelämään. ihan hyväksyttiin tutkintoni.
Vierailija kirjoitti:
Miten ruusuinen tuleivaisuus olisi ollut ulkomailla keskeneräisten suomalaisopintojen kanssa?
Niinpä. Itse palasin Suomeen, tein gradun ja hain ekan työpaikan ulkomailla. Siitä on jo 15 vuotta, asun edelleen ulkomailla vaikka kylläkin eri maassa kun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Kannustaa kunnianhimoisia nuoria suomalaistyttöjä muuttamaan Suomesta, jotta maahanmuuttajaperheiden pojilla olisi vähemmän kilpailijoita samoista yliopistoista ja työpaikoista.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6182245/olen-yli-45-vuotias-ja-tyoton?p…
Joo jokaisen kykenevän milleniaalin pitäisi vaan pomppia pois tästä uppoavasta laivasta, jota Suomeksikin kutsutaan. Viimeinen sammuttaa sitten valot.
Vierailija kirjoitti:
Etenkin jos on tyypillinen tuppisuu tuijottaja eikä ole opetellut ns jutustelua! Yksinäisyys on kamala tauti.
Saat jäädä tänne suomeen mutta vain jos lupaat äänestää aina jatkossa perussuomalaisia tai kokoomusta. KD käy myös. :)
Jos mikä on turhaa, niin turha katuminen.
Vierailija kirjoitti:
no mikset tehnyt gradua valmiiksi ulkomailla? minä tein ja siirryin työelämään. ihan hyväksyttiin tutkintoni.
Opit varmaan myös uuden sikäläisen kieliopin?
Vierailija kirjoitti:
Joo jokaisen kykenevän milleniaalin pitäisi vaan pomppia pois tästä uppoavasta laivasta, jota Suomeksikin kutsutaan. Viimeinen sammuttaa sitten valot.
Koskee myös meitä x-generationia, vttuun uppoavasta korruptiolaivasta. Kunei töitä ole niin eipä ole hirveästi vaihtoehtojakaan. Aina voi leikkiä kehitysmaaelämää 590 euron työttömyyskorvauksella maailman kalleimmassa maassa.
Se on vähän eri asia asua parikymppisenä jossakin ulkomailla, mikä maa sitten onkin kyseessä. Elämässä on tuon ikäisenä vähän vastuita ja enemmän liikkumavaraa joka tapauksessa. Olen itse asunut perheellisenä useassa eri maassa, ja voin vakuuttaa, että samaa perhearkea sitä on pyöritettävä kaikkialla... usein siellä "ulkomailla" vielä vaikeamman kautta kuin kotimaassa.
Minä olin hyvissä vakituisissa töissä ulkomailla. Palasin Suomeen äitini terveydentilan vuoksi. Aloiton opiskelut. Hän parani ja tulin raskaaksi. Jouduin jättämään opinnot ja olen ollut lyhyitä pätkiä lukuunottamatta työtön jo vuosia. Ei hyödytä 3 vieraan kielen sujuva osaaminen muusta kokrmuksedta puhumattakaan edes kaupan kassalle en pääse.
Kadun että palasin. Tuntuu absurdilta että minulla oli vakituinen työpaikka suuressa yrityksessä. Elämäni suurin virhe.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä, mitä haluaa tehdä. Itselläni on kyllä paperit suomalaisesta yliopistosta mutta päivääkään en alan töitä ole tehnyt. Sain toimistohommia samalla viikolla kun maahan muutin, useampi työnantaja oikein tappeli suomea puhuvasta joten valitsin parhaan päältä. Tutkintotodistukset eivät kiinnostaneet heitä lainkaan.
Nyt 15 vuotta myöhemmin olen talouspuolella pomona vaikka mitään koulutusta tai kokemusta alasta ei tosiaan ole, aina vain siirtynyt seuraavaan paikkaan. Tienaan myös noin tuplat paikalliseen keskitasoon nähden ja esim. vuokra-asuntoni on 30% halvempi kuin nyt vuokrattavat vastaavat kämpät koska osasin junailla asuntoasiat oikealla hetkellä. Eli varsin ruusuinen tulevaisuus täältä lopulta löytyi, ei ole vielä ollut tarvetta lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Kannustaa kunnianhimoisia nuoria suomalaistyttöjä muuttamaan Suomesta, jotta maahanmuuttajaperheiden pojilla olisi vähemmän kilpailijoita samoista yliopistoista ja työpaikoista.
... tai sitten nämä nuoret ovat jo nähneet kuinka toivoton tulevaisuus Suomessa on ja eivät halua olla osa siitä tulevaisuutta. Jokainen ymmärtää tän keskustelun miten itse haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... tai sitten nämä nuoret ovat jo nähneet kuinka toivoton tulevaisuus Suomessa on ja eivät halua olla osa siitä tulevaisuutta. Jokainen ymmärtää tän keskustelun miten itse haluaa.
Epäilemättä näin.
ap on työtön mies, joka piileskelee yli 30-vuotiaan suomalaisen naisen kuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Naisille on suomi paras paikka kaikki iisimodella ja virat varattu kunnissa. Systeemi on muokattu naisille sopivaksi. Nuorilla on ylipäänsä helpompaa työllistyö jo iän takia. Keski-ikäisillä miehillä on kaikki hardmodella ja onkin suurin osa kortistossa. Keski-ikäisten miesten kannattaa etsiä ulkomailta uusia tuulia. Töitä.
Kyllä meillä työssäkäyvillä on tässä maassa tulevaisuus.
Ilmeisesti olet pitkäaikaistyötön ja olisit onnellinen jossain turistirysässä kassana, tarjoilija tai tiskarina. Niitä hommia on Suomessa vähän verrattuna ulkomaihin.