Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ohuet merinovillasukat. Uskaltaisiko pestä 60 asteessa. Ohje 40 astetta

Vierailija
13.08.2025 |

Öklöttää ajatus että vaan neljänkympin pesu sukissa. 

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on sukat pesty ja kohta kuivatkin. Ei menneet miksikään. Hiukan pienenivät mikä ei haittaa koska olivat vähän liian isot, kantapäänpaikka nousi pikkuisen liian ylös mutta nyt on sukka just oikean mittainen. Ilmeisesti sekoitemateriaalin voi pestä kuumemmassakin ilman isoa kutistumista. Ap

Vierailija
42/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villa kutistuu noin kuumassa. Monta vaatetta olen kutistanut vahingossa 

Kuumuus ei villaa kutista. Villan voi vaikka keittää, muttei sitä saa märkänä hangata. 

Kuumuus nimenomaan saa villankuidun supistumaan, hankaus maksimoi vaikutuksen. 

Mutta villan voi saunottaa tai laittaa vaikka uuniin eikä se mihinkään kutistu. Mutta märkänä kun se veivaantuu kuumassa vedessä, niin kutistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen monta kertaa pessyt omat ja miehen merinosukat vahingossa 60 asteessa (mustat sukat maastoutuvat loistavasti muun tumman pyykin joukkoon...), mutta ovat todennäköisesti olleet sekoitesukkia, koska ei ole mitään kutistumista tapahtunut. En osaa sanoa, miten muiden ominaisuuksien kanssa on käynyt. Normaalisti pesen merinot 40 asteessa muun pyykin kanssa, en millään villaohjelmalla. 

Mä pesen perus villasukat, siis sellaiset mitä voi ostaa jostain joulumarkkinoilta tms, aina vähintään neljässäkympissä, välillä kuudessakympissä. Eivät ole menneet miksikään.

Vierailija
44/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Villa kutistuu noin kuumassa. Monta vaatetta olen kutistanut vahingossa 

Kuumuus ei villaa kutista. Villan voi vaikka keittää, muttei sitä saa märkänä hangata. 

Kuumuus nimenomaan saa villankuidun supistumaan, hankaus maksimoi vaikutuksen. 

Mutta villan voi saunottaa tai laittaa vaikka uuniin eikä se mihinkään kutistu. Mutta märkänä kun se veivaantuu kuumassa vedessä, niin kutistuu.

Niin, villakuidut tosiaan kutistuu kuumassa vedessä. Kuuma vesihöyry voi siis aiheuttaa kutistumista myös, mutta kuiva kuuma ilma ei, kun ilman vettä kuidut eivät pääse takertumaan toisiinsa.

Vierailija
45/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tontulle tossut niin ilman muuta. 

Vierailija
46/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen puhtaaksi tuleminen ei liity lämpötilaan vaan pesuaineeseen. Voit ihan hyvin pestä alusvaatteetkin 40 asteessa ja puhdasta tulee.

Usko jo!

Vierailija
47/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen monta kertaa pessyt omat ja miehen merinosukat vahingossa 60 asteessa (mustat sukat maastoutuvat loistavasti muun tumman pyykin joukkoon...), mutta ovat todennäköisesti olleet sekoitesukkia, koska ei ole mitään kutistumista tapahtunut. En osaa sanoa, miten muiden ominaisuuksien kanssa on käynyt. Normaalisti pesen merinot 40 asteessa muun pyykin kanssa, en millään villaohjelmalla. 

Mä pesen perus villasukat, siis sellaiset mitä voi ostaa jostain joulumarkkinoilta tms, aina vähintään neljässäkympissä, välillä kuudessakympissä. Eivät ole menneet miksikään.

Eivät ole enää niin pehmeät ja mukavat, kun villan luontainen lanoliini peseytyy pois.

Vierailija
48/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No nyt on sukat pesty ja kohta kuivatkin. Ei menneet miksikään. Hiukan pienenivät mikä ei haittaa koska olivat vähän liian isot, kantapäänpaikka nousi pikkuisen liian ylös mutta nyt on sukka just oikean mittainen. Ilmeisesti sekoitemateriaalin voi pestä kuumemmassakin ilman isoa kutistumista. Ap

Mulla se otti muutaman pesun että kutistui lapsen jalkaan sopivaksi sekoitesukalta 

Vierailija
49/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, kutistuvat. Villassa saattaa olla lanoliinia tai jotani joka vaikutta negatiivisesti bakteerien kasvuun. Voit kuitenkin aina liottaa tällaiset ja myös urheiluvaatteet miedossa kloorilioksessa (<1%) tai vetyperoksidissa (<3%), joka tappaa bakteerit. 

Sanytolin bakteereita tappava huuhteluaine tekee tuon helpommin ilman heikentämättä villaa. Vetyperoksidi heikentää ihmisen hiusten ja lampaan villan kestävyyttä.

Vierailija
50/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole enää niin pehmeät ja mukavat, kun villan luontainen lanoliini peseytyy pois.

No, enköhän mä jotenkin pärjää astetta epämukavemmillakin sukilla 😄 ap

Vierailija
51/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus työnantajan maksama merinovilla alusasusetti, hintaa joku 140€

Menin pesemään sen 60 asteessa kun ajattelin että tulee puhtaammaksi siten. Noh housun lahkeet oli pohkeisiin asti ja yläosasta tuli napapaita, eikä auttanut vaikka kuinka yritin kosteana niitä venytellä takaisin muotoonsa..

Älytön idea villainen alusasu, kun ottaa huomioon, että ihon rasva ja hiki lähtee vain kuudessakympissä. Ihoa vasten olevat vaatteet pitäisi siis pestä siinä lämpötilassa, jos haluaa puhtautta.

Vierailija
52/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli joskus työnantajan maksama merinovilla alusasusetti, hintaa joku 140€

Menin pesemään sen 60 asteessa kun ajattelin että tulee puhtaammaksi siten. Noh housun lahkeet oli pohkeisiin asti ja yläosasta tuli napapaita, eikä auttanut vaikka kuinka yritin kosteana niitä venytellä takaisin muotoonsa..

Älytön idea villainen alusasu, kun ottaa huomioon, että ihon rasva ja hiki lähtee vain kuudessakympissä. Ihoa vasten olevat vaatteet pitäisi siis pestä siinä lämpötilassa, jos haluaa puhtautta.

Villa on luonnostaan likaa ja bakteereja hylkivä materiaali. Se ei todellakaan tarvi kuudenkympin pesua. 

Vierailija
53/53 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villa on itsessään antibakteerinen. Siksi 40 astetta. Korkeammassa kutistuu ja nyppääntyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan