Onko sinulla varaa erota tai irtisanoutua? Jokaisella pitäisi olla heipparahasto
Onko sinulla varaa lähteä huonosta työstä tai parisuhteesta? Jokaisella tulisi olla henkilökohtainen rahajemma, sanoo sijoittaja, tietokirjailija ja somevaikuttaja Merja Mähkä.
Heipparahaston kerääminen on järkevää vielä viisikymppisenäkin.
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä, jotka arvottavat elämää pelkästään sen kautta, että onko varaa johonkin. Kilpavarustelu on niin keskiluokan tavoittelua päästä parempiin piireihin, ettei sitä jaksa katsella yhtään, tulee vain itselle pahoinvointia. Yleensä tätä kutsutaan espoolaiseksi ongelmaksi. Rahaa pitäisi olla jatkuvasti enemmän ja enemmän, että kokisi olevansa jotakin.
Käärinliinoissa ei edelleenkään ole taskuja.
Anteeksi kun alapeukutin. Olet sinänsä oikeassa, mutta oman perheeni kohdalta sanon, että lasten elämää tässä yritetään pedata mahdollisimman mukavaksi. Vähän niinkuin Ruotsin malliin eli varallisuutta lapsille jo varhaisessa vaiheessa.
Lisäksi kun olen tässä omat vanhemmatkin hoitanut hautaan asti, niin siinä tuli sellainen lovi työelämään, että ilman suuria tuloja se olisi ollut katastrofi. Oli kuitenkin riskinä etten välttämättä siinä iässä pääse takaisin edes työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole eroa tai irtisanoutumista varten. Hautajaisia varten olen säästänyt riittävän summan ja läheisille kertonut mistä se löytyy ja velkaa ei jää.
Mä kyllä priorisoisin rahastoni toisin päin, eli ensin heippa-rahat ja sitten arkkurahat.
Et voi tietää, kumpi tulee ensin. Arkkurahaa tulee tarvitsemaan aivan varmasti, minkäänlaisista heipoista ei ole samaa varmuutta.
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
Just loppui työt, ja hengis oon, vaikkei mitään heipparahastoa olekaan 😎
Älä nyt naurata. Jotain rahaa sinulla on oltava, millä maksat laskusi ja ruokasi ym.
Ei siihen mitään rahastoja ja säästöjä tarvita, työttyyspäivärahalla ja kelan tuilla saa ostettua ruokaa.
T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kotitalouksien säästäminen on ollut muutamaa lamavuotta lukuunottamatta joko olemattoman pientä tai negatiivista viimeisen kolmen vuosikymmen aikana. Mutta miksi säästää, kun valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia toimentuloriskejä vastaan!
Juu, ei voi säästää kun sitten ei saa toimeentulotukea pahana päivänä. Se olisi epäreilua, kun muut sitä nostaa.
Hyvinä aikoina on voinut etsiä uuden työpaikan ja sanoa vanhalle heippa. Silloin "heipparahastoksi" on riittänyt viikon etelänloman hinta.
Samoin toki parisuhteen heipparahastoksi on riittänyt se että on maksaa takuuvuokra uudesta asunnosta, ehkä käsiraha uudesta autosta jos sellaista tarvitsee.
orvon hallituksen murjoma talous on kuitenkin toinen juttu. Uuden työn löytäminen on nyt äärimmäisen epävarmaa. Jos sanot heippa työpaikalle, putoat tyhjän päälle ja on täysin mahdollista jäädä pitkäaikaistyöttömäksi. Hanttihommia on mutta niihinkään ei oteta ketä hyvänsä. Heipparahaston pitäisi olla miljoonien suuruinen jotta sellaisen varaan voisi heittäytyä - ryhtyi sitten yrittäjäksi tai pitkäiaikaistyöttömäksi. Molemmat kysyvät pääomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla oli. Sen avulla "lopetin" työnteon ja siirryin keikkalaiseksi. Silloin oli vielä semmoinen mahdollisuus.
Tein viikon siellä, toisen täällä, puoli vuotta, kaksi kuukautta jne.
Samalla laitoin rahaa sivuun.
Vähän ennen eläkkeelle jäämistä sitten lopetin.
Yhtään en kadu heittäytymistä!
En ollut mikään hieno johtaja, ihan tavallinen rivityöntekijä!
Typerää himmata eläkkeen kynnyksellä jolloin sitä eläkettä kertyy eniten.
ET nyt ymmärtänyt lukemaasi!
Mun tarkoitus oli voida hyvin, eläkkeelläkin!
Siksi säästin, joka ikisestä tilistäni.
Mulla oli pienipalkkainen työ, tiesin ettei eläke ole kummoinen.
EIkä se ole! Silti pärjään,ihan hyvin, kos
Minähän olin kokoaikatyössä, tein sen keikkalaisena!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mulla oli. Sen avulla "lopetin" työnteon ja siirryin keikkalaiseksi. Silloin oli vielä semmoinen mahdollisuus.
Miten sitä eläkettä kertyy eniten siinä eläkkeen kynnyksellä, tarkoitatko kun jatkaa työtä kasikymppiseksi?
Kun täytät 53-vuotta eläkettä kertyy enemmän kuin ennen tätä ikävuotta. Ja toki eläkkeelläkin voi eläkkeen ohella tehdä tö
Itsellä palkkatulot ovat nousseet nyt vanhemmiten, joten eläkekertymä on kasvanut reilusti siitä, mitä se oli aiempina vuosina. Jos pystyn jatkamaan töissä vielä 5 vuotta eläkeikään saakka, niin kuukausieläke nousee useilla satasilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä eläkettä kertyy eniten siinä eläkkeen kynnyksellä, tarkoitatko kun jatkaa työtä kasikymppiseksi?
Kun täytät 53-vuotta eläkettä kertyy enemmän kuin ennen tätä ikävuotta. Ja toki eläkkeelläkin voi eläkkeen ohella tehdä tö
Tuo oli edellisen eläkelain mukainen juttu. Nykyisen lain voimaantultua tuo isompi kertymä jäi voimaan siirtymäajaksi, joka päättyy tämän vuoden lopussa. Ensi vuodesta alkaen tuota isompaa kertymää ei enää ole.
Ja kun kuitenkin joku tulee avautumaan epäreiluudesta, kerron vielä että isompi kertymä ei tullut ilmaiseksi, vaan se rahoitettiin kertymän saajilta isommalla eläkemaksulla. Tuo eläkemaksun korotuskin poistuu ensi vuoden alusta.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos on sinkku ja pitää työstään.
Kenkää voi tulla.
Helposti pärjäisi vaikka 10 vuotta ilman mitään töitä tai tukia. En ole kovin riippuvainen yhteiskunnasta tai muista ihmisistä. Kyllä minä pärjään.
Outoa ajatella, ettei olisi varaa erota. Enhän minä puolison lompakolla lokkeile! Tottakai pärjäisin ihan yhtä hyvin sinkkuna. En minä rahan takia naimisissa ole.
Montako miljoonaa Merja Sähköllä on? Onhan Hän siotus-asiantuntijana esiintyvä persoona-ohjeistaja-kirjailia
Tämä on juuri sitä mielenrauhaa, jota varten säästän ja sijoitan. Voihan sitä kutsua heipparahastoksikin tai f u moneyksi.
Olen eronnut monta kertaa huonosta työstä. Tai ei työ ollut huono vaan pomot ja muutamat työntekijät joita ei vaan jaksanut koska ne oli laiskoja surkimuksia jotka eivät osanneet mitään ja urakat viivästyi niitten takia. Otan työn tosissani enkä siedä hidastelua.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on puolen vuoden irtisanomisaika enkä todellakaan sanoisi itseäni irti.
Minullakin on puolen vuoden irtisanomisaika, mutta en laskisi sen varaan mitään. Erään kollegan työsuhde purettiin. Siinä ei irtisanomisajat mitään meinaa, kulkukortti tähän käteen kiitos ja vartija saattaa ovelle. Tiedä sitten mitä oli taustalla. Myöskin työnantajayritys voi mennä konkurssiin, siinäkään ei irtisanomisajalla ole merkitystä.
Itse aiheeseen, itselläni on yhdistetty puskuri- ja heipparahasto. Olen mitoittanut sen puolen vuoden kulutuksen mukaan, eli 18000. Mikäli ne loppuisivat niin voisin purkaa sijoituksia. Salkku on vain hieman yli 50k, mutta laitan sinne joka kuukausi lisää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Outoa ajatella, ettei olisi varaa erota. Enhän minä puolison lompakolla lokkeile! Tottakai pärjäisin ihan yhtä hyvin sinkkuna. En minä rahan takia naimisissa ole.
Niin, monilla kun on vaikkapa lapsia, joiden elintason ei toivoisi romahtavan erossa. Ihan vaikka ei lokkeilisi toisen lompakollakaan. Esim itse jos eroaisin, joutuisin muuttamaan halvemmalle alueelle (lapset vaihtaisi koulua) ja lopettamaan lasten nykyiset harrastukset. Ihan puoliksi kaikki tässä kuitenkin maksetaan, enkä loisi toisten lompakolla.
Tavallaan on joo, nopeasti kotiutettavista säästöistä noin 150k€ mutta ei se kauhean paljon vielä auta. Asunto on velaton. Lisäksi sijoitusasunto mutta siitäkin velkaa eli vaikkapa parisuhteesta voin lähteä millon vain ja tavallaan työstäkin. Mulla on kolme lasta (teinejä) niin ei oikein uskalla mitään etenkään töihin liittyviä mooveja alkaa tehdä todellakaan. Tälläkin hetkellä oikein hyvinpalkattu työ mutta aika tuskaa siellä oleminen (todella raaka työtahti ja kovat vaatimukset, viides vuosi samassa paikassa) ja monesti fantasioin lähtemisestä. Ei ole realismia vielä.
N47
Vierailija kirjoitti:
En ole minäkään. Ja vaikuttaa siltä, että sinulle nyt monikin asia on outoa. Minulla oli vähän säästöjä. Ikää 55. Ollut työtön 3 vuotta. Nyt on säästöt lähes loppu. Tulona on koko ajan ollut vain työmarkkinatuki (595e). Hopeahääpäivä vietetty jo ajat sitten. Minulla ei ole varaa olla naimisissa enää kohta. Ero on välttämätön saadakseni sosiaaliturvaa. Kylläpä kannatti maksaa työttömyysvakuusmaksuakin 35 vuotta työelämässä...Nyt en ole kykenevä työmarkkinoille. Enkä olisi ikäni puolestakaan haluttu. Ja minäkin aidosti luulin, että meille asiansa aina hoitaneille on olemassa turvaverkko. Väärin luulin. Eläkehakemus hylättiin (fyysinen vakava syy, jota ei paranneta, eikä siitä parannuta).
Just suunnittelen eroa, heipparahasto löytyy.
Kyllä mulla oli varaa erota, mutta toisaalta maksan tätä menoa asuntolainaa vielä eläkkeelläkin. Ellen siis jossain välissä myy asuntoani ja mene vuokralle tai ASOon.