Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla varaa erota tai irtisanoutua? Jokaisella pitäisi olla heipparahasto

Vierailija
13.08.2025 |

Onko sinulla varaa lähteä huonosta työstä tai parisuhteesta? Jokaisella tulisi olla henkilökohtainen rahajemma, sanoo sijoittaja, tietokirjailija ja somevaikuttaja Merja Mähkä.

Heipparahaston kerääminen on järkevää vielä viisikymppisenäkin.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on karenssia työkkärirahoihin ja ei säästöjä niin ei muuta kuin tt-tukea hakemaan siksi pariksi kuukaudeksi. Aika täyteenpuhallettu espoolaiselämä saa olla jos ei paria kuukautta pärjää ilman palkkatuloa.

Vierailija
22/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi varaa lähteä työstä vaikka jo tänään, mutta en tietenkään lähde itseäni irtisanomaan, kun eläkkeelle pääsyyn on enää kuukausia. Heipparaha on tässä vaiheessa jo yhtä kuin arkkuraha, täydelliset heipathan ne on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla oli. Sen avulla "lopetin" työnteon ja siirryin keikkalaiseksi. Silloin oli vielä semmoinen mahdollisuus.

Tein viikon siellä, toisen täällä, puoli vuotta, kaksi kuukautta jne.

Samalla laitoin rahaa sivuun.

Vähän ennen eläkkeelle jäämistä sitten lopetin.

Yhtään en kadu heittäytymistä!

En ollut mikään hieno johtaja, ihan tavallinen rivityöntekijä!

Typerää himmata eläkkeen kynnyksellä jolloin sitä eläkettä kertyy eniten. 

ET nyt ymmärtänyt lukemaasi!

Mun tarkoitus oli voida hyvin, eläkkeelläkin!

Siksi säästin, joka ikisestä tilistäni.

Mulla oli pienipalkkainen työ, tiesin ettei eläke ole kummoinen.

EIkä se ole! Silti pärjään,ihan hyvin, koska säästin työssä ollessa.

Ihan itse,

Ymmärsin täysin mitä sanoit. Olen toiminut samoin muuten mutta palasin parhaiksi kertymä vuosiksi takaisin kokoaika töihin. 

Vierailija
24/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroon olisi aina varaa, en koskaan laittaisi itseäni sellaiseen taloudelliseen tilanteeseen, josta en yksinäni selviäisi. Erosin lapseni isästä ja nykyään olen sinkku - asun lapsen ja koiran kanssa eikä ole hätäpäivää. Tällä hetkellä asuntolainan takia en pystyisi irtisanoutumaan työstäni ilman uutta työpaikkaa, mutta toisaalta olen tyytyväinen nykyiseen työhöni ja työnantajaan.

N28

Vierailija
25/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole eroa tai irtisanoutumista varten. Hautajaisia varten olen säästänyt riittävän summan ja läheisille kertonut mistä se löytyy ja velkaa ei jää.

Vierailija
26/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Ja sitten myös heippa suomi -rahasto, ja heippa maapallo -rahasto. Ei se ragequittaaminen lopu koskaan jos on sellaiseen taipumusta.

Vierailija
27/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole eroa tai irtisanoutumista varten. Hautajaisia varten olen säästänyt riittävän summan ja läheisille kertonut mistä se löytyy ja velkaa ei jää.

Mä kyllä priorisoisin rahastoni toisin päin, eli ensin heippa-rahat ja sitten arkkurahat.

Vierailija
28/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irtisanouduin koeajalla. Pieni perintö auttoi silloin. Eronnut olen nuorena ilman yhtään ylinmääräistä rahaa. Onneksi ei lapsia. Vanhempani auttoivat. Kaikki onnistui hyvin. Huonoon tilanteeseen ei kannata jäädä koska stressi sairastuttaa. 

Vierailija
29/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella pitäisi olla heipparahasto

Olen ihan samaa mieltä. Sellaista koitan parhaillaan kasvattaa, että uskaltaisin irtisanoutua nykyisestä työpaikastani. Mutta kyllä tarttisi olla myös seuraava työpaikka tiedossa, ennen kuin voi irtisanoutua. Omalla nykysaldolla en ihan uskalla vielä irtisanoutua ja jäädä tyhjän päälle. On vain n. 2500 e tilillä ja sellainen summa antaa vain pari kk aikaa löytää uutta työtä, joka voi olla mahdoton missio.

Vierailija
30/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla oli. Sen avulla "lopetin" työnteon ja siirryin keikkalaiseksi. Silloin oli vielä semmoinen mahdollisuus.

Miten sitä eläkettä kertyy eniten siinä eläkkeen kynnyksellä, tarkoitatko kun jatkaa työtä kasikymppiseksi?

Vierailija
31/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh nytkö vielä heipparahoja ja minulla on vielä niiden fuck you rahojenkin kerääminen kesken.

Vierailija
32/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin keväällä vakityöstä. Nyt sijaisena eri paikassa.

Vierailija
33/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa varten kyllä, pärjäisin vallan mainiosti ja voisin lähteä koska vain. Irtisanoutumista varten ei, tässä tilanteessa kun töiden saanti on hankalaa, niin enpä uskaltaisi säästöjäni syödä kun eläkkeeseenkään ei ole kuin vähän alle 10 vuotta.

Vierailija
34/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli 60-luvun radikaalinaisia, joka esim otti eron isästäni ihan vain siksi, että säilyttäisi irrallisuuden miehistä. Hän todellakin kasvatti minut omaan tiliin, omiin rahoihin ja omaan taloudelliseen vastuuseen ja siihen ettei kannata koskaan valaa perustaa betoniin jossa on riippuvainen ns valtakoneistosta. 

Vierailija
35/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli mulla rahasto, ennenaikaista eläköytymistä varten. Mutta keksin ostaa niillä rahoilla uusi matkailuauto. Nyt pääsen lopettamaan työt vasta 1-2 vuotta ennen alinta eläkeikää. Paitsi jos myyn sen matkailuauton, mutta sitä en tee, on se niin hienoo hommaa.

Vierailija
36/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvipuistohullu kirjoitti:

Just loppui työt, ja hengis oon, vaikkei mitään heipparahastoa olekaan 😎

Älä nyt naurata. Jotain rahaa sinulla on oltava, millä maksat laskusi ja ruokasi ym.

Vierailija
37/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sitä eläkettä kertyy eniten siinä eläkkeen kynnyksellä, tarkoitatko kun jatkaa työtä kasikymppiseksi?

Tietoa löytyy ihan selkokielellä jos aihe kiinnostaa. Vai pitäisikö jonkun somevaikuttajan tehdä tästäkin TikTok-video? 

Vierailija
38/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos on sinkku ja pitää työstään.

Vierailija
39/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisillä palkoulla ei heipparahastoja kerätä. Ajatteleppas esimerkiksi talonrakentajaa, ei ole varaa edes omaan tuotteeseen.

Vierailija
40/68 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun täytät 53-vuotta eläkettä kertyy enemmän kuin ennen tätä ikävuotta. Ja toki eläkkeelläkin voi eläkkeen ohella tehdä töitä ja tämäkin kerryttää enemmän eläkettä kuin esim 17 vuotiaana työskentely. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi