Tuore äiti kyselee...Laitetaanko pikkarit vauvalle vaipan päälle
vai alle? Kuinka usein vaippa ja pikkarit tulee vaihtaa?
Pitääkö esim herättää vaipan vaihtoon?
Entä kylvyssä, saako vettä mennä korviin/kasvoille vai pestäänkö erikseen?
Osaako vauva itse syödä sopivan määrän vai pitääkö toppuutella tai houkutella syömään lisää?
T:Pienen tytön ylpeä äiti.
Kommentit (61)
Eli, kun vauvalla tulee sitä tosi plöröä kakkaa, joka valuu joka välistä ulos, niin siinä on pikkarit avuksi. Ja vaikka vuotaisi pikkareihin, niin ne taas estävät sen suuremman sotkun leviämisen.
Kesävauvalla käytin paljon pikkareita, syksyllä syntyneellä en juuri lainkaan.
ja päälle, päätellä siitä sitten, kumpi tuntuu paremmalta.
Ai niin niissä taidetaan mainostaa vaippoja, ei vaatteita.
Älä huoli, nuo jotka laittavat ilkeitä viestejä ovat vain niitä kouluttamattomia koti-äitejä joiden mielestä lapsenhoito on helppoa, koska hekin osaavat sen. Oikeasti se on vain niitä ainokaisia asioita joita he osaavat.
Minä olin 25v. kun sain esikoiseni ja olin myöskin laittamassa pikkareita vaipan päälle. Syy: Äitini kertoi pääpiirteittäin minulle lapsenhoidosta ja hänen lapsenhoitoaikanaan oli ilmeisesti näin toimittu. En sitten kuitenkaan niitä laittanut, koska käytäntö opetti. Äitini oli muuten sitten ihmeissään että miksi en käyttänyt pikkareita, sillä pitäähän pikkarit olla.
Minä en ollut IKINÄ hoitanut vauvoja ennemmin tai käynyt tutustumassa vauva-sivuihin netissä missä olisin saanut käytännön vinkkejä.
Synnytysvalmennuksessa ei todellakaan puhuttu vauvanhoidosta vaan aivan vaan synnytyksestä. Missään vaiheessa odotusaikanani ei puhuttu neuvolassakaan näistä vaan kaikki piti itse ottaa selville.
Toisen lapsen kanssa olinkin jo " viisaampi" ja siinä uskaltsauduinkin jo vaiston vietäväksi. Näin ollen onnistui imetys ja kaikki muutkin jotka esikoisen kanssa tuotivat turhaa tuskaa.
Ei tarvitse todellakaan olla tyhmä jos ei tiedä kaikkea tekniikan ihmeitä lapsenhoidossa. Jos on kokematon mutta tunnollinen ihminen niin aivan varmasti kaiken maailman kysymykset, ne " tyhmätkin" pyörivät mielessä.
Kukaan ei ole seppä syntyessään!
jos ne kuuluisi laittaa vaipan alle. Samoin näkyisi potkarit, jos ne tulisivat vaipan alle. Vaippamainoksissa puetaan ja riisutaan vaippoja - jos niiden alle kuuluisi jotain vaatteita, ne vaatteet näkyisivät pakosta.
18
Kouluttamattomia ei sentään suurin osa ole.
Vauvanhoito ON helppoa. En ymmärrä, miksei äiti ota asioista selvää jo raskausaikana, tai viimeistään lapsivuodeosastolla, jos vauvanhoito on suuri tuntematon. Markkinoilla on vaikka miten paljon kirjallisuutta ja lehtiä aiheeseen liittyen. Miten uskaltaa lähteä sairaalasta vauvan kanssa kotiin, jos kaikki yksinkertaisetkin asiat, kuten se miten vauvaa ruokitaan ja miten vaipanvaihto hoituu, ovat epäselviä?
Pikkarit ovat mielestäni täysin makuasia. Joku käyttää, joku ei. Mutta kyllä ihan oikeasti jokainen sen verran tajuaa, että ne kuuluvat vaipan päälle :) Vai oletko eri mieltä?
Terveisin kahden lapsen äiti, valtiotieteiden maisteri, joka on hyvä myös monessa muussakin asiassa kuin lastenhoidossa :)
Vierailija:
Älä huoli, nuo jotka laittavat ilkeitä viestejä ovat vain niitä kouluttamattomia koti-äitejä joiden mielestä lapsenhoito on helppoa, koska hekin osaavat sen. Oikeasti se on vain niitä ainokaisia asioita joita he osaavat.Minä olin 25v. kun sain esikoiseni ja olin myöskin laittamassa pikkareita vaipan päälle. Syy: Äitini kertoi pääpiirteittäin minulle lapsenhoidosta ja hänen lapsenhoitoaikanaan oli ilmeisesti näin toimittu. En sitten kuitenkaan niitä laittanut, koska käytäntö opetti. Äitini oli muuten sitten ihmeissään että miksi en käyttänyt pikkareita, sillä pitäähän pikkarit olla.
Minä en ollut IKINÄ hoitanut vauvoja ennemmin tai käynyt tutustumassa vauva-sivuihin netissä missä olisin saanut käytännön vinkkejä.
Synnytysvalmennuksessa ei todellakaan puhuttu vauvanhoidosta vaan aivan vaan synnytyksestä. Missään vaiheessa odotusaikanani ei puhuttu neuvolassakaan näistä vaan kaikki piti itse ottaa selville.Toisen lapsen kanssa olinkin jo " viisaampi" ja siinä uskaltsauduinkin jo vaiston vietäväksi. Näin ollen onnistui imetys ja kaikki muutkin jotka esikoisen kanssa tuotivat turhaa tuskaa.
Ei tarvitse todellakaan olla tyhmä jos ei tiedä kaikkea tekniikan ihmeitä lapsenhoidossa. Jos on kokematon mutta tunnollinen ihminen niin aivan varmasti kaiken maailman kysymykset, ne " tyhmätkin" pyörivät mielessä.
vaan keskityttiin äidinvaisto-tyyppiseen haihatteluuun. Synnärillä opetettiin kerran miten vauva pestää, mutta jos siinä jotain kerrottiin kasvojen/korvien pesusta niin ne meni ihan ohi kun epätoivoisena puristi tärisevin käsin liukasta vauvelia ettei se tipahtaisi.
Odottivat ehkä että kysytään, jos on kysyttävää.
T. LKS:ssä synnyttänyt
Vierailija:
JOKA synnytyssairaalassa opetetaan " kädestä pitäen" vauvan vaipan vaihto, pesu, pukeminen.
Vierailija:
Odottivat ehkä että kysytään, jos on kysyttävää.T. LKS:ssä synnyttänyt
Vierailija:
JOKA synnytyssairaalassa opetetaan " kädestä pitäen" vauvan vaipan vaihto, pesu, pukeminen.
ja oma firma. Silti - tai ehkä juuri siksikö? - tiedän, että pikkuhousut ei kuulu vaipan alle.
Minusta tuollaiselle kysymykselle ei yksinkertaisesti ole mitään selitystä kuin järjetön univaje, silmittömät hormonihöyryt tai vakava masennus. Tai tyhmyys.
Ja oikeesti, noita asioita voi selvittää jo ennen vauvaa. Siis ihan niinku vauvanhoito-oppaasta, neuvolasta, netistä tai sillee.
En voi käsittää, miten joku kykenee lähtemään sieltä laitokselta kotiin vauvan kanssa noin toopena.
Vierailija:
Vauvanhoito ON helppoa. En ymmärrä, miksei äiti ota asioista selvää jo raskausaikana, tai viimeistään lapsivuodeosastolla, jos vauvanhoito on suuri tuntematon. Markkinoilla on vaikka miten paljon kirjallisuutta ja lehtiä aiheeseen liittyen. Miten uskaltaa lähteä sairaalasta vauvan kanssa kotiin, jos kaikki yksinkertaisetkin asiat, kuten se miten vauvaa ruokitaan ja miten vaipanvaihto hoituu, ovat epäselviä?
Pikkarit ovat mielestäni täysin makuasia. Joku käyttää, joku ei. Mutta kyllä ihan oikeasti jokainen sen verran tajuaa, että ne kuuluvat vaipan päälle :) Vai oletko eri mieltä?
Terveisin kahden lapsen äiti, valtiotieteiden maisteri, joka on hyvä myös monessa muussakin asiassa kuin lastenhoidossa :)Vierailija:
Älä huoli, nuo jotka laittavat ilkeitä viestejä ovat vain niitä kouluttamattomia koti-äitejä joiden mielestä lapsenhoito on helppoa, koska hekin osaavat sen. Oikeasti se on vain niitä ainokaisia asioita joita he osaavat.Minä olin 25v. kun sain esikoiseni ja olin myöskin laittamassa pikkareita vaipan päälle. Syy: Äitini kertoi pääpiirteittäin minulle lapsenhoidosta ja hänen lapsenhoitoaikanaan oli ilmeisesti näin toimittu. En sitten kuitenkaan niitä laittanut, koska käytäntö opetti. Äitini oli muuten sitten ihmeissään että miksi en käyttänyt pikkareita, sillä pitäähän pikkarit olla.
Synnytysvalmennuksessa ei todellakaan puhuttu vauvanhoidosta vaan aivan vaan synnytyksestä. Missään vaiheessa odotusaikanani ei puhuttu neuvolassakaan näistä vaan kaikki piti itse ottaa selville.Toisen lapsen kanssa olinkin jo " viisaampi" ja siinä uskaltsauduinkin jo vaiston vietäväksi. Näin ollen onnistui imetys ja kaikki muutkin jotka esikoisen kanssa tuotivat turhaa tuskaa.
ei muuten opeteta joka synnärillä pukemista,vaipan vaihtoa tms.
ja sitä paitsi kyllä ootte ilkeitä ihmisiä, mistä sitä kaikkee voi tietää varsinkin jos on eka lapsi kyseessä eikä oo juuri ollut lasten kanssa tekemisissä.
ap:lle sanon et luota omaan vaistoon, kysele ja kysele omalta äidiltäsi tai muilta äitikavereilta, älä täältä av:ltä saat vaan vittuilua osaksi.
pikkareita ei varmaan tarvita, kakkavaippa haisee läpi, voithan joka syötön jälkeen tarkistaa vaipan, pissaa siellä ainakin on. eikä tarvii herätellä syömään, kyllä vauvat herää kun on nälkä.
vauvantuoksuista arkea teille
Sivistykseen kuuluu ymmärtä muita ihmisiä ja heidän toimintatapojaan objekstiivisesti.
Sinä olet nyt jäänyt joiltakin erittäin tärkeiltä luennoilta paitsi.
Vierailija:
Terveisin kahden lapsen äiti, valtiotieteiden maisteri, joka on hyvä myös monessa muussakin asiassa kuin lastenhoidossa :)Vierailija:
Jossain menee sen ymmärtämisen raja, ja kyllä tää ap - jonka täytyy olla provo - lähentelee jo oikeesti heitteillejättöä.
Vierailija:
Minusta tuollaiselle kysymykselle ei yksinkertaisesti ole mitään selitystä kuin järjetön univaje, silmittömät hormonihöyryt tai vakava masennus. Tai tyhmyys.Ja oikeesti, noita asioita voi selvittää jo ennen vauvaa. Siis ihan niinku vauvanhoito-oppaasta, neuvolasta, netistä tai sillee.
En voi käsittää, miten joku kykenee lähtemään sieltä laitokselta kotiin vauvan kanssa noin toopena.
On myös suorastaan vaarallista ja vastuuntunnotonta suostua lähtemään synnytyssairaalasta kotiin ellei edes alkeellisimmat tiedot ja taidot vauvanhoidon suhteen ole hallussa! FIKSU ei lähtisi, ennen kun osaa ja tietää pärjäävänsä vauvan kanssa.
Täytyy kyllä nyt sen verran myöntää että luin aloituksessa, että: Laitetaanko pikkarit vaipan päälle. En siis huomannut tuota vaipan alle-kohtaa. Anyway, on kyllä sen verran omituisia ajatuksia pyörinyt itsellänkin mielessä että ketäpä minä olen tuomitsemaan!
Vierailija:
Vierailija:
Odottivat ehkä että kysytään, jos on kysyttävää.T. LKS:ssä synnyttänyt
Vierailija:
Oli tyhmä kyssäri tai ei, niin sivistynyt ihminen ymmärtää vastata siihen asiallisesti. Jos käy yli sietokyvyn, niin jättää vastaamatta kokonaan!
Tiesitkö että esim. monissa maissa ei ole tällaista terveydenhoitojärjestelmää kuin meillä vaan lapsenhoiti täytyy opetella itse.
Sinä lapsinesi olisit varmaankin sitten menehtynyt kolmannessa maailmassa.
Vierailija:
Vierailija:
Minusta tuollaiselle kysymykselle ei yksinkertaisesti ole mitään selitystä kuin järjetön univaje, silmittömät hormonihöyryt tai vakava masennus. Tai tyhmyys.Ja oikeesti, noita asioita voi selvittää jo ennen vauvaa. Siis ihan niinku vauvanhoito-oppaasta, neuvolasta, netistä tai sillee.
On myös suorastaan vaarallista ja vastuuntunnotonta suostua lähtemään synnytyssairaalasta kotiin ellei edes alkeellisimmat tiedot ja taidot vauvanhoidon suhteen ole hallussa! FIKSU ei lähtisi, ennen kun osaa ja tietää pärjäävänsä vauvan kanssa.
taitaa olla niin itsestään selvä asia, että ei neuvolassa tule kenellekään edes mieleen, että sekin täytyisi kädestä pitäen opettaa. Oliko ap sen vauvalla sairaalassa pikkuhousuja, vai miten se siellä puettiin? Itse et tainnut pukea ollenkaan?