*^*~TAMMIKUISTEN KE-TO ~*^*
Kommentit (33)
Niinhän se ilma vielä jäähtyi, aamulla mittarissa -6 astetta. Maakin näyttää olevan ihan kohmeessa, mutta jossain välissä pihasta on lumet lähteneet.
Cec: Jaksamista vauva-arjessa! Maikkoollahan oli mainionkuuloinen, käytännöllinen ehdotus avuksi. Ja se, mitä tulee muiden jaksamiseen ja vauva-ajan iloihin, olen edelleen sitä mieltä, että kynnys " valittaa" on korkea. Sitten kun itsellä on vaikeaa/raskasta, tuntuu, että on ainut väsynyt ja ei-niin-jaksava-äiti. Ja siitäkös voi taas syyllistää itseään, kun ei jaksa olla läpeensä iloinen ja onnellinen vauvasta 24/7.. Ehkä äidit, (varsinkin tuoreet) pelkää leimautuvansa huonoksi äidiksi, jos " kehtaa valittaa" , vaikka kaikki on " hyvin" . Tuuletetaan vaan rohkeemmin tunteita, niiden koko kirjoa, elämäähän tämä vaan on :)
Meillä ollaan tänään harvinaisen aikaisin täydessä touhussa. Naapurin ekaluokkalainen serkkutyttö tuli meille odottamaan koulun alkua jo puoli 8 aikaan. Voi kun sais noilta flikoilta tuota virtaa itsellekin, niillä kun sitä tuntuu riittävän..
SitteriG: Meillä vauva viihtyy sitterissä, ottaa muutamat nokoset siinä päivän mittaan. Omassa sängyssä ei viihdy, kun kuulee muiden ääniä muualta talosta. Muistan lukeneeni sitterin turmiollisuudesta, mutta meidän sitterissä vauva on " pussin pohjalla" , jokseenkin kai samassa asennossa, jos sylissä nukkuisi. Niin, että nukkukoon siinä. Eipä tarvi joka välissä juosta makkariin tuttia tökkimään.
No sitten KAKKAGALLUPIA: vauva kakkasi eilen klöntin vihertävää limaa. Mitä mahtaa olla? Onko muilla vastaavia kakkakokemuksia? Itse diagnosoin vaikka miksikä maitoallergiasta mahatautiin.. Poika itse on tyytyväinen niinku aina eli taas äitiä ahdistaa enemmän vauvan vaivat kuin vauvaa itseään:/ Neuvolaankin jo soitin, mutta terkkari ei osaanut sanoa juuta eikä jaata, hyvä kun oman nimensä tiesi..
Saisikohan tänään yhtään munia maaliin pääsiäistä varten..? Raeruohotkin kylvettiin vasta maanantaina, joten taidetaan jäädä ilman pääsiäisruohoja taas kerran. Perinnehän se on sekin:)
Mukavaa keskiviikkoa kaikille, hyviä vointeja!
L ja Mooses 2kk1vko
[color=8B5A2B][b]Kakka kymysykseen[/b]: mää oon antanut ittelleni ymmärtää,notta [color=458B00]vihiriä[color=8B5A2B] kakka tuloo kun on ollu enempi ilimaa sualistos,eli jokku kakas olevat bakteerit/ainesosat on reakoonehet iliman kanssa.. Muita miälipiteetä??
Ei? Hyvä, sitähä määkin, notta moon aina oikias ;))
[color=8B1C62]Jere köllii tuas viäres laattialla,moomma tänää menos neuvolaha lekurille, olis pitäny olla jo kk sitte,mutta lekuri oli itte sairastunu, ei nekää näköjää resistansseja oo kröhiillen..
Pitää kysyä tuasta imetyksestä samalla,notta onko turhaa mun enää jatkaa,kun on taas niin vähentyny ja vasen tissi ei kelepaa juur ollenkaa. Pulaattelustaki pitää kysäästä kans..
[color=8B3A3A]Voi kyllä moon nauranu tualla meitin herra1vee9kk, kun ostettihin se itkuhälyytin,nii saamma kuulla nykyään sen kautta laulettuna vähä väliä [b]haaaart,roook,halleluujaah![/b]
jassoo,pitääs vissihi maitua mennä lämmittämähä klopille, ähisöö siihen mallihin.
[color=7EC0EE][b]Maria ja Jere {s.25.1}
Tyttö nukkui ekan kerran 21.30-7. Aiemmin on herännyt tuossa 4-5 aikaan syömään ja sit jatkanut unia 7-8. Muutenkin alkaa rytmi löytyä. Uuden rytmin avulla oon saanut vejätettyä nukkumaan menoa illalla tuonne 21-22. Neiti ei enää heti nukahda uudestaan päivällä kun on syönyt. Jaksaa olla valveilla jo tuollaiset 2-3h. Aikaiseen kun herää niin ehtii ottaa 2 (3-5h) päikkärit ulkona. Aiemmin oli 1 ulkona (3-4h) ja sit 2-3 (15min-2h) unet sisällä ja nukahti aina uudestaan 1/2h sisällä. Sisällä ollessa nukkuu joko sitterissä tai meidän sängyssä. Sitteri on meillä makuuasennossa joka nostetaan vähän koholleen korotusraudan avulla. Sit kun on nukahtanut niin lasken raudan alas niin sitteri on makuuasennossa kokonaan.
Lydi@: Onko teillä nuhaa??? Meillä terkkari käski olla säikähtämättä kun tytöllä oli nuhaa; saattaa kuulemma tulla kakka ihan vihreänä. Tällä hetkellä on pienellä nenä tukossa ja kakka on hieman vihertävää.
Ja vielä lisäruuasta: En miekään välttämättä antaisi velliä ja sosetta jos imettäisin ja jos tyttö saisi mahan täyteen maidosta. Nyt jos annan pelkkää maitoa ni syö n.150ml kerralla ja sit vaatii puolen tunnin sisällä lisää ja syö lähes toisen mokoman satsin. Eli tunnissa n. 250-300ml. Minulla ei tule enää tarpeeksi rintamaitoa. Imettämisen jälkeen tyttö syö vähintäänkin viel 125ml pullosta. Eli imetän yleensä öisin kun ei vaadi silloin niin paljon ruokaa, mut silloinkaan ei tule tarpeeksi.
birgit ja Jenna s. 24.1
Tuli tuosta Marian viestistä mieleen tämä testi ;)
Eli käykääpä te muut tekemässä tämä testi, niin saadaan selville, että olisko meistä muista eteläpohojalaasiksi (tjsp).
http://www.isoosormus.net/murretesti.html
-äitiliini (joka sai vain yhden oikein)
[color=darkviolet]Täällä pyykit pyörii ja pölyjä oon yrittäny ajaa luutulla takaa. Vähä jo onnistuinki ;) Sit oon syöpötelly täs terveellisesti hampurilaisella ja anoppiki kerkes käyä häiriköimässä . . .
Kumman usein piipahellu nyt Kossin syntymän jälkeen. Akan vauva-aikana tosin ei asuttu näin vieressä, mut liekkö tuo pojanpoika sit jotenki tärkeempi *hmm*. On akkaki pari kertaa jo mummua kattonu vähä pitkään, ku tohottaa vauvan ympärillä.
[b]Tau[/b] voimia ja kaikkea hyvää teiän perheelle. Jaksa uskoo siihen, ett ne paremmat päivät tulee pian. *halaa*
[b]TurvakaukaloG-> [/b]en jaksa muistaa minkä ikäsenä akka siirrettiin toiseen istumeen, mut onneks meilläki on valmiina seuraava koko odottamassa. Aika pian tuntuu tuo kaukalo jäävän pieneksi, ku vauvat tuppaa niin äkkiä kasvaan pituutta.
[b]Lyyti [/b]suo anteeksi, mie tänään vasta luin sun postia jossa kyselit chatista. Mut oot onneks löytänykki sinne :) :)
[b]KakkaG->[/b] meilläki miekkosella oli aika alussa tommosta vihertävää ja samoihin aikoihin tais tulla vähä kerran nenustaki. Joten [b]Maikkoo [/b]sie arvasit ihan mehtään!! :D :D Siis tiesit. . Tosin oli meillä alussa Kossilla niitä masujuttujaki. .
[b]Maikkoo[/b] tuleekohan pojusta uus Loorti?? ;)
Vein pesuhuoneeseen kukkia ja pitäs iskee niitä uusiin purkkeihin, mut eih miekkonen ala tursottaan sikeesti. Ulos en raaskinu vaunuja työntää, joten tyhmästä päästä kärsii nyt koko kroppa. .
Kropasta tuli mieleen Brat Pitt. Kuka ihanainen olikaan lähettäny sen postin en nyt muista, mut mulla ei alkanu mikään paikka vipattaan kuvia katellessa. Se on epänormaalia!! Koska oon aina pitäny kyseistä ukkoo syötävän söpönä. Nyt ei näppäimistölle valunu etes yhtä kuolapisaraa :/ että tällanen hormoonitoiminta sitten tällä akalla.
Tosin oon huomannu sen jo ajat sitten, ku ei tee mieli omaakaan ukkoo katella sillä silmällä. Jospa kevät sais taas jotain vipatusta aikaan. .
Nyt alan oleen sen verran levottomalla alueella, ett poistun häiriköimästä.
Z ja Kossi 29.1
Kylläpäs pakkasen taas pukkas!
Eiku vilttiä vaan niskaan poitsulle ku tuonne ulos vaunuihin pakkasin äsken, ettei tuu vilu ku nyt ollaan taas totuttu niin lämpimiin ilmoihin!
Hyvin näkyy nukkuvan....
Ja hyvin meni viimeyökin: klo: 21 simahti poitsu ja heräs vasta 01.40, tisuteltiin, kakattiin , vaihdettiin vaippa, piristyttiin....;)
Ja tisuteltiin uudemman kerran ja sitten siirsin rinnan päältä nukkumasta 3 maissa omaan sänkyyn ja sieltä sitten vasta klo:06.10 löytyi hymyilevä ja kovasti venyttelevä poika! Ihanaa, yleensä herää ennen viittä ku miehen kello soi, lähellä oli tänäaamunakin....
Ja sit otti pikku ruokatorkut puol 9-9 ja nyt klo: 10 simahti ulos!
Olis kyllä hyvä kun yöt rupeis menemään yhdellä syötöllä ja ilman vaipanvaihtoa, kuten tässä jo vähän aikaa pärjättiinkin mutta rupes taas vääntämään yöllä klo 2 maissa kakkaakin! Yhet vääns vielä aamukuudelta ja sit vielä ennen klo 10 ku oltiin ulos menossa! Mistä sitä oikeen tulee....?? Ainakin luulis maitoa sit tulevan....
Taitaa kyllä pikkuherra olla ilmetty isänsä ja siskonsa eli suoraputki....!
Oltiin eilen kattomassa sitä mun kaverin vauvaa ja hellanduudelis kun tuli taas vauvakuume (ihan ku mulla ei olis koko aikuisikääni sitä ollut!) Kaveri sanoi että meidän poitsu on ihan puolivuotiaan kokoinen (!) tai sitten vaan näyttää niin isolta ku oma on pikkuinen kirppu!
Ja mua pyydettiin kummiksi pikkuiselle , ihanaa! Taitaa sitten jo tän perheen kummilapset olla siinä, niitä kun on yhteensä jo 6.....
Kohta rupee jopa mullakin olemaan vaikeuksia muistaa kaikkien synttäreitä, vaikka yleensä oon se joka muistaa!
LYDI@- täällä kans " perinteenä" että rairuohot jää laittmatta tai myöhästyy....! Tänä vuonna luulin olevani ajoissa kun laitoin herneenversot tulemaan, mutta se päsiäinenhän tuli taas niinku yllättäen....
TURVAKAUKALO G - meillä lainassa veljen kaukalo ja uskoisin että kesän alussa siirrytään isompaan turvaistuimeen, se painorajahan on niissä vissiin 9 kg?
Käytetään niin kauan kaukaloa kun tuntuu että poitsu mahtuu, vaikka mun mielestä ei oo kovin hyvin viihtynyt siinä, ainakaan pitkiä matkoja ja hereillä... Tuntuu että se asento on niin outo ja " ryttäävä" että itteään ihan ahistaa!
Soseiden aloittamisesta vielä niin ajattelin kyllä ite aloittaa vasta kesällä mikäli poika kasvaa ja on tyytyväinen täysimetyksellä. Oon myös sitä mieltä että on helppo tapa ruokkia vauva, aina mukana ja sopivan lämpöistä!
Toinen asia sitten jos ei yöt rupee yhtään paranemaan ja satunnaisesti nukkuu niitä 4-5 h pätkiä ja muuten heräilee 2-3 h välein niin sitten aloitan aikasemmin!
Nyt en muista enää muuta mitä piti sanomani ku että mukavaa & aurinkoista päivää kaikille, palaillaan ku aivot alkaa taas raksuttamaan!
Pupina & poitsu s.15.1
äiteineen ilmoittautuu, jos joukkoon mahtuupi...:). Eli jos joku muistaa, kirjoittelin silloin odotuspuolella, loppusyksystä oli kaikenlaista kurjaa perhepiirissä ja tää nettailu jäi vähemmälle. Mutta nyt olen taas käynyt kuulumisianne lueskelemassa ja mieli tekis mukaan, jos huolitte:)
Meidän tyttö syntyi 11.1, 4420gr, 54cm ja pipo 36cm. Edellisenä päivänä tehty painoarvio oli 3500gr...ja synnytys oli aika vaikea (avautuminen hidasta, kesto 32h, imukuppisynnytys). Pitkään mietin tuota synnytystä, näin jälkeenpäin ajateltuna oli jossain tuolla takaraivossa pelko siitä, voiko vauva todellakin olla terve tuollaisen rääkin jälkeen...mutta nyt alkaa jo helpottaa, kun tyttö on pian 3kk ja erittäin reippaan oloinen pakkaus.
Tarkoitus oli galluppeihinkin jo vastailla, mutta meille kaikille niin tuttu ähinä kuuluu pinniksestä...palaan asiaan myöhemmin=)
Mukava, että tulee uusia mukaan, tervetuloa vaan!
Ceciliah: kuulostaa rankalta tuo teidän arki. *tsemppihalaus* Toivottavasti saat ja jaksat pyytää apua sukulaisilta ja ystäviltä. Meillä oli esikoisen kans ekat kuukaudet kans rankkoja, kun se ei nukkunut kuin 45 min. pätkissä, eikä yöunille nukahtanut kuin syliin ja sekin vasta joskus puoli kahden maissa yöllä. En tiedä, mistä johtui. Väsynyt oli, muttei vaan nukahtanut. Kyllä siinä meinas jaksaminen olla kortilla.
Omat kuulumiset: juttelin just lääkärin kans ja se laittaa lähetteen sinne allergiatutkimuksiin. Nyt on tullut uus epäily tohon allergiaan elikkäs kananmuna. Tein makaroonilaatikkoa ja siinä tieten munaa ja eilen leivoin pullaa ja siinäkin munaa ja Lillukan posket lehahtivat taas punaiseksi ja näppyiseksi. Toivottavasti päästään nopeasti sinne tutkimuksiin. Lääkäri tosin sanoi, että saattaa kestää 3-4 viikkoa. Aika on pitkä, kun oottaa jotain... Mie oon vaan vähän ymmälläni koko tästä allergiahommasta, kun meillä muilla ei ole mitään allergioita. Että mistä kummasta ne oikein tulee?
YöuniG: Yritetään saaha Lillukka nukkumaan yhdeksän jälkeen. Yöllä herää 2 - n kertaa. Nyt on vissiin pari yötä mennyt harvemmilla heräämisillä. Päiväunet on sit hakusessa. Yhdet kunnon unet vaunuissa n.3 tuntia, mutta muuten vain torkkuu lyhyitä pätkiä ja siksi on iltaisin tosi äkäinen ja väsynyt.
Kiinteät: miusta on imetys tosi kätevää, niin kiinteät saa jäähä oottelemaan. Rintamaitohan sisältää huomattavasti paljon enemmän energiaa kuin kasvissoseet, esim. rasvaa siinä on keskimäärin 5 %, niin sillä kyllä kasvaa, jos vain maitoa riittää. Aattelin, että jos Lillukalle tarjois juhannuksena ekat kiinteät maistiaiset, kun silloin tulee 6 kk täyteen, mutta kattellaan... Tosiaan, jos oma maito ei riitä, nii sit joutuu tekemään muulla tavalla.
Mutta nyt tämä mamma lähtee ehtimään kaapista jotain syötävää. Paitsi, että nyt Lillukka heräs...
Voikaahan hyvin!
T: Monttu ja Lillukka 3,5 kk
Tsemppiä CECILIAH sinulle kovasti!!! Se on ihan varma, ettet ole ainoa, jolla on hieman vaativampi vauva, mutta ei se tietysti paljon lohduta kun oma jaksaminen on kortilla. Mä luulen myös, ettei tänne jaksa kirjoitella ne kenellä on kaikkein rankinta. Enpä tässä itsekään roikkuisi, jollei molemmat lapsukaiset ois kiltisti päiväunilla... Ja toinen juttu, niin mua ainakin edelleen vaivaa, kun tämä on niin hirveän avoin foorumi, että taustalukijoita voi olla ties kuinka paljon (ja saa tietty ollakin ;) ). Siis monesti ois sellaisia henk.koht. juttujakin kiva jutella teille jotka ootte jo tuttuja, mut sitten ne jää vaan juttelematta, kun ei halua että koko Suomi ne lukee...
Meillä oli tuo esikoinen huomattavasti vaativampi tapaus kuin tämä toka, mutta näin jälkikäteen ajateltuna, niin tosi nopeastihan ne ensimmäiset kuukaudet meni ja alkoi rytmiä ja ennustettavuutta löytyä elämään. Mut totta on se, että mikään ääni ei oo stressaavampaa kuin vauvan itku, joten jos suinkin voit ottaa välillä pari tuntia vapaata, niin se kannattaa tehdä!! Tsemppihalaus täältä :)
Kakkagalluppiin että meillähän J kakkaa noin kuus kertaa päivässä ja yleensä jo samalla kun syö niin toinen pää rutisee. Että jokseenkin suora putki... Mut siis siihen väriin, että eiköhän se vihreys juuri ilmasta johdu, J:llä ainakin kitinät ja itkuisuus kulkee ihan käsikädessä vihreän kakan kanssa. Ja syy löytyy kyllä aina mun syömisistä, liika kahvi, suklaa tai vaikka rasvainen pitsa. Ei onneksi mitään allergiaa tunnu olevan, vaan reagoi vaan siihen, jos äiti on liikaa herkutellut.
Me käytiin aamupäivällä shoppailemassa jo 68 cm vaatteita. Kyllä nuo 62 cm vielä mahtuu, mutta ei tätä menoa varmaan kovin kauaa. Oon kyllä ihan vaatefriikki, itse sitä kulkee ties missä aataminaikaisissa vetimissä, mut lapset pitää olla vimpan päälle puettu ;) Onneks mulla on nyt vakiostajat sekä tytön että pojan vaatteille, niin ei ihan hukuta pieniin vaatteisiin.
Huomenna lähdetään pienelle reissulle Ikaalisten kylpylään. Varattiin jo miehen kanssa hieronnat sinne ja sitten pääsee tuo esikko sydämensä kyllyydestä polskimaan ja vielä Ti-Ti nallen taloonkin. Ihan kiva päästä hetkeksi pois kotiympyröistä!
HYVÄÄ PÄÄSIÄISTÄ KAIKILLE TERHOILLE!!
ariella ja j (s. 15.1.)
On ollut hautajaiset taas viikonloppuna ja kirjoittelu on jäänyt vähemmälle.
3 kk neuvolakäynti oli tänään
pituus 67 cm
paino 7400 g
Rokotus jäi antamatta kun voi olla vesirokko muhimassa. Kirjoitti vain että iso,tyytyväinen ja nauravainen, pitää päätänsä jo tukevasti pystyssä.
Mites moominmamman lasten vesirokko? meillä alkoi 2 v tytöllä eilen, vähän kuumetta, ja vähän rokkoja. Voihan niitä vielä tulla lisää. Vielä ei ole pikkumiehellä näkynyt.
Ardisia: Hyvän enneunen olet nähnyt, mä taidan puhua aika vierasta dialektia sun korviisi =) (dialekt=murre)
Nyt ei ehdi muuta, myöhempään. Voikaa hyvin!
Voimia ceciliahille vauvan kanssa. Kyllä se siitä varmasti helpottaa ajan kanssa .....
Niin ja tervetuloa uusille kirjottelijoille :)
Meillä piti olla se lonkka juttu sairaalalla maanantaina, mutta lääkäri olikin oksennustaudissa, eli se siirtyi sitten ens keskiviikolle.
Tänään oli 2kk neuvola paino 4940g(3765g), pituus 57,3cm(51,5cm) ja pää 38,4cm(33,0cm). Ihan hyvin on nyt kasvanut alku ongelmien jälkeen....
Mä sain tossa yks päivä päähäni, että mun pitää päästä töihin. Tuo meidän Ronja on niin helppo lapsi, että enpäs ole juurikaan väsynyt sen takia. Siks alan nyt käymään n. kerran-pari kertaa viikossa töissä vanhainkodissa tai sairaalalla vuodeosastolla.
Tietysti katon ne vuorot silleen, että mies on sit hoitamassa Ronjaa kotona...
En mä rahan takia mee, vaan ihan oman henkisen hyvinvointini. Kun on vaan yks lapsi, ja maailman helpointa sorttia sekin, niin tuntuu että pitää saada jotain virikettä ja haastetta itelleen...
Se on sit tietysti eri homma, ku on enemmän lapsia ja touhua kotona. Varsinkin jos sit seuraava lapsi on vaativampi...
mies on taas iltavuorossa, pitää aina keksii kaikkee tekemistä tällee ku on koko päivän yksin. Nyt siel alkoi sataan lunta tai räntääkin niin en viitti ees ulos lähtee...
Sunnuntaina tosiaan meillä oli ristiäiset. Vieraita oli parisenkymmentä, ja hyvin meni :) Ronja nukkui koko toimituksen ajan, vähän ilme muuttui ku kasteltiin pää, mut hiljaa ja nätisti oli silti kokoajan.
Vähän mua melkein alkoi itkettään, sitä on näin vanhemmiten tullut jotenkin tosi herkäks.. mutta kai se semmonen liikuttuminen kuuluu ihan asiaan :)
niin ja cec kysyi siitä tupakoinnista, täytyy myöntää että oon siihe nyt vähän sortunut. Se oli niin helppoa ku ei tosta imettämisestä tullut mitään. Sinällään harmi, ku olin jo niin päässyt siitä tupakasta eroon. Näin aina punaista jos mies oli polttanut töissä. Mutta ajatuksissa on, että en ainakaan paljon polttais, jos tupakan sillon tällön vaan... Että sellasta. Kummasti se vaan on kiva hetki itelle, vaikkei terveellistä ookkaan tai mitään :)
No mutta palailempas taas vaikka huomenna :)
myrtti- ja Ronja 2kk
Mihin se aika hurahtaa??? Sata ja yksi asiaa odottaa, mutta pakko välillä täälläkin käydä :-)
Kurjaa Cec että teillä on rankkaa vauva-arkea. Jaksamisia ja tsemppiä toivotan ja toivottavasti helpottaa pian.
Kiinteistä ja velleistä - meidän herra oli 3kk neuvolassa 6555g ja 62,2 cm. Rintamaidolla mennään, pari kertaa saanut tipan tuttelia kun olen ollut kaupassa tms. (pakkanen hajosi joten sinne säilötty äm meni viemäriin :-() Aloitellaan varmaan 4-5 kk iässä ihan pikkuhiljaa maistelemaan jotain soseita. Velleistä olen kanssa ymmärtänyt että ei oikein suositella, voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Viljathan monelle aiheuttaa vatsavaivoja varsinkin jos aloittaa liian aikaisin...
KakkaG: meilläkin välillä vihertää. Ripulikakkahan on sitten paljon vetisempää, vihertävää ja haisee, eikö vaan.
SitteriG: Sitterissä ollut pariviikkoisesta, saa kanssa ihan makuuasentoon ja on semmoinen pussimainen.
Esikoinen flunssassa ja itsellä kurkku kipeä, vauvallakin tuntuu että nuhaa pukkaa. Muuten täällä normaalia vauva-arkea vietetään, välillä sujuu paremmin ja välillä vähän huonommin :-)
UUSI VAUVA G: Onko muita jotka antaneet seuraavalle lapselle " luvan tulla" ? Mulla ei mitään vauva- / raskauskuumetta vielä ole, mutta kolmas on tervetullut kun on tullakseen, eli ilman ehkäisyä täällä elellään. Uskon / toivon kuitenkin että kuopus ehtii ainakin noin vuoden vanhaksi ennen kuin seuraava lapsukainen ilmoittaisi tulostaan. Ei kyllä kuukautisistakaan merkkiä joten tuskin tässä hätää on...
Hauskaa pääsiäistä!
t. Mirabella ja pojat (A 4v ja Albert 3kk)
Vai meinaa Myrtti jo töihin ryykätä... Mua ei kyllä vielä saisi lähtemään. Täällä ennemminkin tuntuu, ettei aika riitä näihinkään hommiin, mitä nyt puuhailee. Mut kuulostaa, et oikea ratkaisu sulle, joten lykkyä pyttyyn.
Tuosta tulikin mieleen, että aiotteko jäädä äitiysloman jälkeen kotiin vai mennä heti töihin? Tämä kysymys siksi, että täällä ainakin pitäisi hakea nyt hoitopaikkaa, jos jollekkin tietylle hoitajalle anoo. Tietysti kunta järjestää nopeastikin hoitopaikan, mutta mulla on ainakin tarkkaa kenelle hoitajalle pirpanan annan hoitoon, siis perhepäivähoitoon joka tapauksessa. Tilanteen tekee vain erityisen hankalaksi se, että mulla ei ole työpaikkaa minne palata. Mielellään olisin ainakin vuoden loppuun kotona, mutta jos joku hyvä työpaikka tulee vastaan sitä ennen, niin tietenkin ottaisin vastaan. Siis äitiysloman jälkeen...
Me oltiin tytön kanssa tänään ekaa kertaa äiti-vauva jumpassa ja oli kivaa. Huono puoli oli vain ajankohta, klo 12 eli keskellä päiväuniaikaa. Ei jaksanut tytteli ihan loppuun saakka jumpata ja nukkuikin kaukalossa jo ennen kuin oltiin ovesta ulkona.
Sitteri-g: Ihan vauvasta ollaan pidetty sitterissä, kyljellään makuuasennossa aluksi. Ei siinä nykyään hirveästi viihdy, välillä seuraa äidin mukana huoneesta toiseen ku teen kotitöitä, siis hetken. Ja saa hänet siihen hetkeksi laskea, mut jossain vaiheessa kitisee syliin.
Joka päivä nuo pienet kätöset kehittyvät! Ihanaa seurata miten ne jo tottelee pienen käskyjä. Tänään nauroin kippurassa ku neiti yritti repiä jumppalelusta leluja suuhunsa =) Kaksin käsin piti kaaresta roikkuvasta nallesta kiinni ja kiskoi suuta kohden joka odotti auki ja leuka ojossa. Ja sitä komentoa mikä tuli perään, ku eivät lelu ja suu kohdanneet toisiaan;) Muutenkin kaikki menee suuhun, ja varsinkin nyrkit. Paidat on rinnuksesta aivan märät kuolamäärästä.
Katsku ja Hilu huomenna 3 kk
jo mieli virkeämpi ja pääsin aikaisemmin nukkumaan eilen illalla. isi hoiti tytön " nukuttamis-rituaalit" . kiitos tsempityksistä, tosiaankin eihän ne toiset äidit joilla on arki raskaampaa täällä ehdi notkua ja kertoa kokemuksistaan.. ja niin tulee luulo, että olisin tyyliin ainoa.
myrtti voisi tulla meille puuhailemaan, jos kerran jo töihin halajaa? :) pihaa pitäisi laittaa kesäkuntoon, kirppiskamoja pitäisi katsoa ja laitella talvivaatteita varastoon. niin ja tietysti ihan nämä arkisetkin hommat meillä seisoo kuten pyykinpesu, imuroinnit sun muut.. taas vaihteeksi.
tervetuloa vaan uusille!
ja Bellevue, minulla myös 32h meni tyttöä tehdessä :)
maikkoo: en tohi imetystä lopettaa :( mieluummin syön pelkkää puunkaarnaa ja tuun teille sitten aukomaan, kun on niin kurjaa :) odotusaikana tein itselleni kovaksi tavoitteeksi imetyksen onnistumisen (ihan pöllöä!) ja se onkin ainoa lohtuni nykyään tässä sirkuksessa.
mirabella: ihme kyllä minullakin ajatus jo uudesta raskaudesta.. :)mutta vasta syksyllä uskalletaan jättää ehkäisy. kerkii tämä nykyinen hiukan isommaksi. mites mansemamma? sinulla oli jotain oiretta? ;)
cec ja tyttö 2kk 6pv
ehdin kirjottaa tännekkin jotain..mulla on edelleen sitä pahoinvointia ja lämpöä ja vessassa täytyy juosta aika tiuhaan,ja eilen kun ihan piruttain tein testin niin siihen tuli hyvin himmeä viivanpaikka,täytyy ensviikol tehä uudestaan..mut jos nyt oisin raskaana taas niin vauvan la ois 15.joulukuuta..
me ei olla mitään ruohoja laitettu pääsiäisex kasvamaan eikä maalailla edes munia,mut suklaamunat aiotaan kyllä hankkia ja se riittää ihan hyvin..
tää meijän tietokone on varmaa sanomassa työsopimuksensa irti koska se sammuu aina vähä välii ihan itestään ja sitte sitä on vaikee saada takas päälle,mikä lie mahtaa tätäkin kapistusta vaivaavan?mut nyt täytyy kyllä lopetella kun taas pahoinvointi alkaa vaivaamaan..
mansemamma ja Jasmin (10.01.07)
[color=darkviolet]Tuo meinaa olla sellasta pakkopullaa, mut nyt on vaan ollu niin kädet täynnä kaikkee muuta puuhaa ettei oo kerinny. Tässä samalla hyssytän vaunuja jalalla, ett saan vähä istahettua, ku muuten oisin joka nurkkaa nuuskimassa ja putsaamassa.
Ei muuten, mut tuntuu etten oo pitkään aikaan käyny lehtipinoja läpi ja niitä on päässy kertyyn sinne minne ei sais. .ja ku ne juhlat ois tulossa. Keittiön akkuna taitaa kyllä nyt jäädä pesemättä ulkoo, ku tuli tänään lunta. Mut eiköhän tuota voi miekkosen kastaa vaikkei akkunasta näkis läpi ;D
Systeri tuumas ettei sillä oo paitaa, joten tulee ilman. Sanoin vaan, ett asu on vapaa ;)
Juu oon väsyny, siksi alkaa juttu lentämään :)
[b]Mirabellan G->[/b] ite asiassa eilen nukkumaanmeno keskusteluna oli puhetta. .yleensäkki muhinoinnista ja ku sanoin ukolle etten halua koskaan enään synnyttää. Johon toinen taas, ett susta vaan nyt tuntuu siltä. Itkien sitten purin mieltäni ja sanoin kuinka tajusin nyt synnytys&leikkaussaleissa mitkä kammot eka kerrasta oli jääny. Nyt kun vielä käyrillä piti monasti päivässä maata ja pelko jäyti mielessä pärjääkö vauva loppuun asti elossa. Ja miten hirveetä oli kuunnella niitä ääniä, ku mua leikattiin aukii. Joten ei k o s ka a n enää. Ja tuntuu ettei muhinointi kiinnosta ellei oo " täysin" varmaa etten raskaudu.
Että näin täällä. .
[b]Katskulan G->[/b] ei oo mullakaan töitä oottamassa. Jos hyvä ilmaantuu (vaki) ja sellasen saa niin sitten meen töihin, mutta muuten oon mielellään siihen saakka kotona, ett Kossi 3 vee. Omassa mökissä ku ei tekeminen ikinä lopu ja kotimamina olo on ihanaa :) (välillä). .
[b]Ceciliah[/b] ihanaa, ett oot saanu ladattua akkuja :)
Jahas miekkonen simahti, joten vois pelata akan kans. .
...ku sain poitsun yöunille ja ennenku Greyn anatomia alkaa....!
Jätkä muuten vetäs tänään iki 4 h päikkärit tuolla myrskytuulessa, enkka meillä!
No niin, pashat on muoteissaan ja huomenna aattelin leipasta pullat kyytipojaks joten eiköhän niillä pääsiäinen pärjätä!
Vien kyllä miehen isoäidille osan niistä ku mennään huomenna poikaa näyttämään sekä systerille ku mennään sinne pitkäperjantaina syömään, eli ei mee kaikki omaan masuun....onneks. Pashaa kun tuli sitten 5 muottia....Hyväähän tuo on muttei kovin kevyttä tavaraa!
MYRTTI se jo halajaa töihin! Minä en kyllä töihin kaipaa, ehdin olla 15 v. töissä ennenkun nyt jäin kotiin ja suurin osa siitä ilman kunnon lomia....Jotain keikkaa kai meen tekemään kesällä/syksyllä, perheyrityksessä kun työskentelen....
Mutta hoitovapaalle aion siis jäädä ä-loman päätyttyä! En raaski enkä halua 9 kk ikäistä hoitoon laittaa!
UUSI VAUVA G- meillä ei oo ehkäisyä koko yhdessäoloaikana käytetty (8 v.) eikä käytetä eli pikkusisarus meidän poitsulle ois tervetullut koska vaan!
Mutta toistaiseksi imetys pitänyt halut kurissa, valitettavasti....
Nyt poitsu huutaa niin lohduttomasti miehen sylissä etten malta enään istua, öitä!
Pupina
ei minusta tuu siis pohojan mualasta,en suaba yhtään oekein.
sitä vaan et neuevolassa käätiin miun muistin mukkaan(suattaa tok pettee)25. päevä etellistä kuuta.herralla tuta elopainoo kertynä 5.2(ja vähän jottain yl miärästä)kg ja venähtänä tuota pittuutta 58.8cm ja poijjalla ikkee sillon sen melekein par kuunkiertoo..
ja mie ymmärrän todella hyvin miten pahhoo tekköö(tuo muisti petti oikein kunnolla,puhetta ol aeka pitkä tovi sitten)nuo näätteiten ja tutkimusten otto nuilta maeon lutkuttajilta.ite jouvun kahtommaan ihan likkeeltä joka toenen viikko nuita kokkeetten ottoo, vielä en oo tottunu..
juuh mut harjottelemmaan elämistä täs pittää jootua...
nähhään tuas toesen kerran..
T:MK(joka yritti tavata sawwoo)
Meillä aamu alkanut hyvin, tosin hieman tavallista lyhyempien unien jälkeen. Muuten koen saavuttaneeni jotain, kaksi viimeistä iltaa kylvyssä mennyt todella mallikkaasti ja tyttö selvästi tykkää (juuri kun pääsin sanomasta, ettei kamalasti kylpeminen kiinnosta...). Eilen uloslähtiessä piti todella miettiä pukemista, kun se edellispäivien 15 astetta olikin yhtäkkiä -5. No sekin meni ihan hyvin, tosin tyttö kieltäytyi nukahtamasta, enkä edes yrittänyt laittaa ulos nukkumaan.
Mihin asti meinaatte muuten olla kotona? Itse ajattelin olla täysin kotona ensi vuoden alkuun niin että pikkuinen täyttää vuoden ja sitten käydä töissä iltaisin, niin voin olla päivät kotona. Saa sitten mies opiskella ja taasen hoitaa illat lasta. Sitten kun pieni laitetaan hoitoon niin voisi itsekin opiskelemaan suunnata. Toista meillä ei siis vielä ole suunnitelmissa, vaikka kamalan montaa vuotta ikäeroa en lapsille haluaisi.
Tässä kun käytiin keskustelua siitä kakasta niin vastaanpa nyt vielä siihen. Meillä kakataan yleensä kerran päivässä ja usein tuo tapahtuu illalla, mikä on hyvä, koska tämän kun tietää niin on helpompi järjestellä asioita, jos vaikka jonnekin on menossa. Meillä on käytössä kestovaipat, mikä joskus aiheuttaa lisäpohdintaa.
No nyt pitää varmaan mennä, että ehtii käymään kaupassa ja ulkoilemassa. Hyviä pyhiä kaikille.
Äiti ja typykkä 3kk (eilen tasan)
Täällä on keskusteltu lisäruokien aloittamisesta ja vauvan isokokoisuudesta ;) Eli jos minäkin kerron oman tilanteemme, eli meidän neiti on nyt 3kk:n ikäisenä liki 8kilon painoinen ja on tähänkin mennessä saanut pelkkää rintamaitoa ja sillä aion jatkaa vielä jonkin aikaa, koska en halua vielä alkaa taistelemaan muiden juttujen kanssa, kun täysimetys on niin helppoa :)
Sitteristä: Meilläkin on käytetty jo alle kuukauden ikäisestä. On ollut siinä makuuasennossa ja hyvin on neiti viihtynyt, jossain vaiheessa (silloin kovilla pakkasilla, kun ei ulos ollut asiaa ja nukkui vielä huonosti) nukkui siinä päiväunensakin. Mutta nyt on sit siirrytty vaunupäikkäreihin ulos ja sit omaan sänkyyn sisälle. Usein saattaa nukahtaa myös lattialle, kun siellä loikoilee peiton päällä, mutta siirrän siitä sit omaan sänkyyn jatkamaan. Sen takiahan sitä ei suositella, että ei olisi hyvä lasten selälle, mutta mun mielestä turvakaukalo on tässä mielessä kyllä paljon pahempi, koska siinähän lapsi on melkein istuvassa asennossa, kun verrattuna siihen sitterin saa kuitenkin makuuasentoon.
Gallup: aiotteko muuten kuinka kauan kuljettaa lasta turvakaukalossa?? Meillä ei ole kovin pitkä aika siihen, että neiti ei enää mahdu kaukaloon ja on siirryttävä toisenlaiseen turvaistuimeen. Onneksi meillä on hyvä istuin odottamassa, niin ei tartte siitä stressata, vaan vaihdetaan sit, kun neiti on liian iso kaukaloon ja se tulee aika pian ;) Mutta tuli vain mieleen, että pidättekö kaukalossa niin kauan kuin mahtuu vai siirryttekö jostain syystä jo aiemmin toisenlaiseen istuimeen?
Niin, jos sit jotain kuulumisiakin. Eli eilen käytiin 3kk-neuvolassa (huomenna tulee täyteen 3kk). Neiti painoi 7915 (5225), pituus 62,5 (55) ja pää 42,8 (38), eli aika hyvin on syntymästä kasvettu. Mutta tämä neiti kasvaa ihan maltilla verrattuna poikaamme, joka aikanaan oli jo kahden kuukauden neuvolassa yli 8kiloa ja painoi syntyessään tasan 5kiloa. Eli kyllä tytöt pitävät linjoistaan huolta paremmin jo pienestä lähtien ;)
Meilläkin neiti on alkanut nukkumaan aika hyvin, yleensä nukahtaa n.21, syö n.03 ja herää aamulla sit 7-8 välillä. Eli yhdellä syötöllä menee yö ja se ei paljon tätä mammaa haittaa. Yleensä tuon syönnin jälkeen jää äidin viereen nukkumaan, mutta toisinaan yöllinen syönti on niin lyhyt, että laitan omaan sänkyyn neidin takaisin. Tänäänkin pikkuneiti nukkui, mutta poika heräsi jo kuudelta, joten isommat on ne, jotka äidin aamuisin herättää.
Niin ja tervetuloa uudet kirjoittelijat joukkoomme ;)
Nyt taidan lähtee aamupalalle, kun pikkuneiti on ensimmäisillä pikkutirsoillaan ;)
-äitiliini ja tytteli lähes 3kk