Miten henkisestä väkivallasta selviää?
Olen lähes 7 v ollut henkisesti väkivaltaisessa suhteessa. Olen yrittänyt erota, taloudellinen tilanne ei vaan riitä siihen, että pääsisin lasten kanssa pois. Lapset oireilevat, se on pahinta tässä.
Ei mitenkään riitä voimavarat takkuamaan miehen kanssa omaisuudesta ja koko eroprosessi tuntuu kuormittavat. Mies naljailee tyylin " mihin kuvittelet lähteväsi, eihän sulla ole edes rahaa".
Löytyykö kohtalotovereita? Miten tämmöisestä selviää?
Kommentit (30)
Minkä ikäiset lapset? Sitten kun ovat yli 12v lapsiakin kuullaan huoltajuusasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Menet töihin ja alat kantamaan vastuuta omasta tulevaisuudestasi ihan itse.
Kai nyt omaan suuhun ruoan saa, mutta kun lapsetkin käy isin kukkarolla.
Päätä itse! Kun lapset oireilee, olet sinä viime kädessä vastuussa heistä ja itsestäsi. Tuo selitys taloudellisesta tilanteesta on vain tekosyy omalle aikaansaamattomuudelle. Vm-70, jonka isä pieksi äitiä, harjotti in sestiä minuun, myös isänisä oli pedof., äiti oli henkisesti-ja fyysisesti väkivaltainen, mitä vielä. Oireilin koko lapsuuden, nuoruuden. Vasta ensimmäinen lapsi pysäytti, kun tajusin, mistä olin jäänyt paitsi, äidin rakkaudesta. Tuli sitä rakkautta ja välittämistä muualta, että omalle lapselle osasin olla äiti. Psykoterapiaa pienin askelin 16 vuotta.
Haluatko lapsillesi tämän suuntaista? Meni vuosia, että opin luottamaan puolisoni rakkauteen.
Vierailija kirjoitti:
olisiko joku turvakoti vaikka alkuun että saisit tilanteeseen etäisyyttä? Kettuilevassa ilmapiirissä kotona saattaa mennä aivot lukkoon.
Yksinhuoltajana saat kyllä sen verran tukia että lasten kanssa pärjää kohtuullisessa kerrostaloasunnossa, näitä voit selvittää Kelan kanssa jättämällä heille soittopyynnön verkkopalvelussa, niin siinä selvitetään koko kuvio. Asunnon joudut itse hommaamaan ellei ole mahdollista kaupungilta saada ja jotenkin kiireellisenä, sitten yhteys sosiaalitoimeen/jopa heidän kriisipäivystykseen.
Yksinhuoltajaksi ei vain aleta. Vaatii että toinen vanhemmista on täysin kyvytön ja haluton olemaan lapsiensa kanssa. Turvakotiin mennään kun on oikeasti uhattuna terveys. Henkinen väkivalta on hirveää mutta usein sitä on puolin ja toisin ero tilanteessa. Mutta voimia aloittajalle tilanteeseen.
Anna tilanteelle julkisuutta. Kasvojen menetys on noille sortajille pahin kolaus.
"Ei mitenkään riitä voimavarat takkuamaan miehen kanssa omaisuudesta".
Siis miehen omaisuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Anna tilanteelle julkisuutta. Kasvojen menetys on noille sortajille pahin kolaus.
Monelle toistuvasti henkisesti väkivaltaiselle miehelle koko totuuden tuleminen julkiseksi olisi kova paikka.
Sitten tarinointi asettuisi uuteen valoon.
Pitää ottaa vastuu ja lähteä. Onhan se lähteminen vaivanloista, mutta jos haluaa pois niin itsestä se on kiinni.
Ei, vaan aina ollut päihteetön. Otin ns. normaalin miehen, mutta valitettavasti hän sairastui mt-ongelmiin avioliiton aikana. Elämä saattaa joskus yllättää ikävällä tavalla.