Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilit pursuavat niin paljon rahaa, että se on jo ongelma

Vierailija
11.08.2025 |

Yhä useampi suomalainen kotitalous on varautunut huonontuviin aikoihin säästämällä. Kesäkuun lopussa suomalaisten kotitalouksien talletuskanta kasvoi jo 114,7 miljardiin euroon, joka on Suomen Pankin mukaan kaikkien aikojen suurin euromäärä. Summa oli lähes neljä miljardia euroa suurempi kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.

Toisin sanoen kuluttajat vähensivät kulutustaan vuodessa neljällä miljardilla eurolla ja laittoivat rahan mieluummin lähes nollakorkoisille käyttelytileille ja yön yli -talletuksiin, määräaikaistalletuksille tai sijoitustalletuksille.

Yksilötasolla säästämisen on nähty aina hyveenä, ja sitähän se onkin. Ihmisten rahankäyttöä ohjaavat myös tunteet, jotka voivat juontaa lapsuudenkodin köyhyydestä tai turvattomuuden tunteesta.

Hyvä että Suomalaiset ovat vihdoinkin ymmärtäneet että Älä osta mitään päiviä on lisättävä rajusti mikäli haluamme että maapallo säilyy, kaikki on kiinni Suomalaisten kulutuksesta myös liikenteen korkeaa verotusta Suomessa perustellaan luonnon säilymisellä.

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma kenelle? Ei pankeille ainakaan. 

Vierailija
2/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelma. Ei ole pakko antaa rahojaan kiertoon. Ja vuonna 2023 noussut sähkön hinta oli jo ryöstö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvii mitään enkä halua matkustella. Rahat menee säästöön tai sijoituksiin. Katotaan sitten jos tulee oikea tarve ostaa.

Vierailija
4/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se pankeille. Ei tilisäästöistä saa palvelumaksuja.

Vierailija
5/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paskanmarjat. Tililläni oleva raha ei ole kenellekään muille ongelma, kuin kateellisille köyhille ja "sijoitusneuvojille" 

Itse olen asian kanssa eittäin tyytyväinen koska nyt eivät koirat kuse kintuille

Vierailija
6/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ongelma. Ei ole pakko antaa rahojaan kiertoon. Ja vuonna 2023 noussut sähkön hinta oli jo ryöstö.

Sä taidat elää venäläistodellisuudessa. Sähkön keskihinta on laskenut joka vuosi. Halvempaa kuin saippua.

Vierailija
7/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autan mielelläni pankkeja, jos rahaa on liikaa tileillä.

Laitan ne rahat vastuullisesti kiertämään ja piristän sillä kansantaloutta.

Pankit voivat sitten ilmoittaa tilinomistajille: "Sijoitimme varanne lupaavilla tuottonäkymillä".

Vierailija
8/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain hyvätuloiset pystyvät oikeasti säästämään ja/tai sijoittamaan. Sellainen touhu ei hyöydytä Suomen taloutta hevon v*ttuakaan. Jälleen kerran siis hyvätuloiset aiheuttavat taloudellisia ongelmia koko maalle.

Vierailija
9/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inflaatio kasvatti kaiken hintaa ja palkkoja. Nimellisesti myös säästöjen määrä on noussut, mutta onko se noussut reaaliarvoltaan? Veikkaan että ei ole, eikä ekonomistiksi itseään väittävät tunnu edes tätä perusasiaa ottavan huomioon. 

Vierailija
10/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä taidat elää venäläistodellisuudessa. Sähkön keskihinta on laskenut joka vuosi. Halvempaa kuin saippua.

Suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat pysyvästi 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana kun kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa (tämä vastaa 1000% inflaatiota mitä käytetään ainoastaan banaanivaltioissa ja sellainen Suomestakin tuli 2022)... ja hallinto kaiken lisäksi rakensi vielä sähkön tukimallin rikkaalle eliitille suurella alarajalla ja suurella ylärajalla jotta tuki ei auttaisi tavallisia ihmisiä lainkaan... ja keskusliikkeiden kartellit tekivät aivan vastaavaa rahastusta ilman mitään rajoituksia ja tuotteiden hinnat nousivat 20% -100%... ja polttoaineen hinnan annettiin nousta 2020 1.28 eur/l hinnasta 2022 2.60 eur/l tasolle.

Sen jälkeen Orpon hallinto on antanut tuhojen jatkua edelleen hinnat ja katteet ovat vain kohonneet etenkin keskusliikkeiden osalta. Tuho on lopullinen.

Vierailija
11/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mikä on "käyttelytili"? Onko se liian vaikea puhua oikein?

Vierailija
12/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pursuaisipas 😍

Mutta ei 😭

Vierailija
13/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeräähän se on tilillä pitää noita isoja rahasummia kun sen rahan voisi laittaa töihin. Näin minä olen tehnyt. 

Vierailija
14/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää miten pankit toimii. Ei palvelu maksut ole pankeille mikään tulon lähde vaan sinun rahasi jotka annat heille väliaikaisesti käyttöön. Nämä rahat menevät sijoituksiin joista pankit tienaavat ja toinen on lainat joista he ottavat korkoa. Tämän vuoksi pankit kaatuu jos kaikki haluavat nostaa rahansa pois koska ei heillä ole sitä antaa, suurinosa on kiinni sijoituksissa ja lainoissa.

Vierailija
15/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hyvätuloiset pystyvät oikeasti säästämään ja/tai sijoittamaan. Sellainen touhu ei hyöydytä Suomen taloutta hevon v*ttuakaan. Jälleen kerran siis hyvätuloiset aiheuttavat taloudellisia ongelmia koko maalle.

Puhut paskaa. 

Minulla on palkkatulot tällä hetkellä 0 €/kk, tukia saan 0€/kk ja silti pystyn kuukausittain säästämään ja sijoittamaan. Tässäkin kuussa olen sijoittanut 50 eurolla suoraan osakkeisiin. Ei niiden summien tarvitse olla isoja, kun sijoittaa usein. 

Vierailija
16/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää miten pankit toimii. Ei palvelu maksut ole pankeille mikään tulon lähde vaan sinun rahasi jotka annat heille väliaikaisesti käyttöön. Nämä rahat menevät sijoituksiin joista pankit tienaavat ja toinen on lainat joista he ottavat korkoa. Tämän vuoksi pankit kaatuu jos kaikki haluavat nostaa rahansa pois koska ei heillä ole sitä antaa, suurinosa on kiinni sijoituksissa ja lainoissa.

Näinhän se toimii ja mikäli pankki on vaarassa kaatua tulee ne samaiset veronmaksajat jotka rahojaan siellä pankissa pitävät avuksi hallituksen päätöksellä.

Vierailija
17/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus tuskin voisi tehdä enempää ihmisten tulevaisuuden uskon viemiseksi. Kukaan ei uskalla ottaa mitään taloudellista riskiä nyt kun potkulaki on aivan kulman takana, uusi työpaikka kiven alla ja ansiosidonnainen lakkaa muutamassa kuukaudessa.

Vierailija
18/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa. 

Minulla on palkkatulot tällä hetkellä 0 €/kk, tukia saan 0€/kk ja silti pystyn kuukausittain säästämään ja sijoittamaan. Tässäkin kuussa olen sijoittanut 50 eurolla suoraan osakkeisiin. Ei niiden summien tarvitse olla isoja, kun sijoittaa usein. 

Juuri näin. Itse kerään pulloja ja sitä kautta laitan osakkeisiin 30 €/kk. Syön koivusta lehtiä ja juon sadevettä. Jokainen voi sijoittaa.

Vierailija
19/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta nyhdetään jäätävästi rahaa ja epävarmuus on ollut vuodesta 2008 pysyvänä tilana.

Kaikki säästöön ja vain ehdottoman pakolliset jutut ostetaan. Autoilun olen myös laittanut minimiin. Systeemi tulee pian kyykkäämään omaan mahdottomuuteensa. Kansa tietää tämän.

Sähköllä keinottelu ja päättäjien kädettömyys oli hyvänä esimerkkinä mitä voi odottaa..

Vierailija
20/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhut paskaa. 

Juuri näin. Itse kerään pulloja ja sitä kautta laitan osakkeisiin 30 €/kk. Syön koivusta lehtiä ja juon sadevettä. Jokainen voi sijoittaa.

Muistathan ilmoittaa pullotulotkin verottajalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi