Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilit pursuavat niin paljon rahaa, että se on jo ongelma

Vierailija
11.08.2025 |

Yhä useampi suomalainen kotitalous on varautunut huonontuviin aikoihin säästämällä. Kesäkuun lopussa suomalaisten kotitalouksien talletuskanta kasvoi jo 114,7 miljardiin euroon, joka on Suomen Pankin mukaan kaikkien aikojen suurin euromäärä. Summa oli lähes neljä miljardia euroa suurempi kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan.

Toisin sanoen kuluttajat vähensivät kulutustaan vuodessa neljällä miljardilla eurolla ja laittoivat rahan mieluummin lähes nollakorkoisille käyttelytileille ja yön yli -talletuksiin, määräaikaistalletuksille tai sijoitustalletuksille.

Yksilötasolla säästämisen on nähty aina hyveenä, ja sitähän se onkin. Ihmisten rahankäyttöä ohjaavat myös tunteet, jotka voivat juontaa lapsuudenkodin köyhyydestä tai turvattomuuden tunteesta.

Hyvä että Suomalaiset ovat vihdoinkin ymmärtäneet että Älä osta mitään päiviä on lisättävä rajusti mikäli haluamme että maapallo säilyy, kaikki on kiinni Suomalaisten kulutuksesta myös liikenteen korkeaa verotusta Suomessa perustellaan luonnon säilymisellä.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain hyvätuloiset pystyvät oikeasti säästämään ja/tai sijoittamaan. Sellainen touhu ei hyöydytä Suomen taloutta hevon v*ttuakaan. Jälleen kerran siis hyvätuloiset aiheuttavat taloudellisia ongelmia koko maalle.

Miksi mun sijoitusten pitäisi hyödyntää Suomen taloutta? Ihan itsekkäästä näkökulmasta sijoitan sillä haluan rahan tekevän lisää rahaa minulle itselleni.

Vierailija
22/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästän minäkin ja sen takia en käy missään. Ostan vain ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa hyvältä suomen kannalta, varsinkin pitkässä juoksussa.

Raha ei kierrä, joten saastaiset demarikomukat ei saa yhtä saastaisia kommarikouriaan mihinkään väliin ja joutuvat olemaan ilman muilta varastettavia veroja. Joka meinaa että se syöpäläislauma on dieetillä. Ja kun se dieetti jatkuu riittävän kauan, syöpäläislauma kuolettuu pois haitoilta.

Vierailija
24/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeräähän se on tilillä pitää noita isoja rahasummia kun sen rahan voisi laittaa töihin. Näin minä olen tehnyt. 

Teeppä sinä persu niin....🤭🤭🤭

Vierailija
25/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain hyvätuloiset pystyvät oikeasti säästämään ja/tai sijoittamaan. Sellainen touhu ei hyöydytä Suomen taloutta hevon v*ttuakaan. Jälleen kerran siis hyvätuloiset aiheuttavat taloudellisia ongelmia koko maalle.

Miksi mun sijoitusten pitäisi hyödyntää Suomen taloutta? Ihan itsekkäästä näkökulmasta sijoitan sillä haluan rahan tekevän lisää rahaa minulle itselleni.

kyllä ne osaltaa hyödyntääkin. Mitä useampi ihminen saa hyvin rahaa sijoituksistaan sitä vähemmän he joutuvat turvautumaan valtioon elämässään, näin valtion menot pienenevät ja tarvitsee verottaa vähemmän. Toki sosialistisessa Suomessa kaikki haluaa verottaa kaikki kuoliaaksi ja jakaa rahat hyvävelikerholle... 

Minulla ainakin on tavoitteena että pystyn kaikissa tilanteissa maksamaan itse oman elämiseni ja etten joudu nostelemaan mitään tukia koskaan. 

Vierailija
26/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänne voi laittaa rahaa tulemaan

Vierailija
27/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typeräähän se on tilillä pitää noita isoja rahasummia kun sen rahan voisi laittaa töihin. Näin minä olen tehnyt. 

no persut nyt mitenkään erityisesti erotu joukosta sijoittamisen suhteen. Ihan samassa laarissa rivi vassareitten kanssa siinä mielessä. Persut kun ovat kuitenkin yhä selkeästi sitä essonbaari porukkaa. 

Vierailija
28/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan säästöt käyttää ennen yleistukea.

Itse ostaisin asunnon jostain halpamaasta.

Ei ole järkeä maksaa kesälläkin sähkönsiirrosta satasia.

Vierailija
29/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähintään säästötilillä kannattaa rahat pitää.

13.8. asti saa Svea:sta 2,35%

sen jälkeen se putoaa 2.00%

Vierailija
30/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä lähtien juuri persut ovat olleen ainoita innokkaita sijoittajia? 

Vierailija
31/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein säästämispäätöksen kun kokkarit voitti vaalit. Sijoitettuna suurin osa. Saa nähdä tuleeko musta ikinä enää törsäriä. Suojaan itseäni oikeistohallitukselta.

Vierailija
32/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demarit säästää ja sijoittaa myös. Itselläni vaan 20 kiloa ja ei yhtään velkaa. Tutuilla paljon enemmän ja kannatamme Spd.

Vierailija
33/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintään säästötilillä kannattaa rahat pitää.

13.8. asti saa Svea:sta 2,35%

sen jälkeen se putoaa 2.00%

Mulla osinko vähintään 7 pinnaa että onhan noi prossat surkeat.

Vierailija
34/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa hyvältä suomen kannalta, varsinkin pitkässä juoksussa.

Raha ei kierrä, joten saastaiset demarikomukat ei saa yhtä saastaisia kommarikouriaan mihinkään väliin ja joutuvat olemaan ilman muilta varastettavia veroja. Joka meinaa että se syöpäläislauma on dieetillä. Ja kun se dieetti jatkuu riittävän kauan, syöpäläislauma kuolettuu pois haitoilta.

Oon pörssissä päivittäin alkaen 10.00 ja olen demari. Mene hoitoon.

Vierailija
35/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän eläkeläisetkin panevat rahahanat kiinni, kun uhataan eläkeleikkauksilta. 

Kun ei ole luottoa tulevasta, ei uskalleta kuluttaa. 

Vierailija
36/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ongelma. Ei ole pakko antaa rahojaan kiertoon. Ja vuonna 2023 noussut sähkön hinta oli jo ryöstö.

Sä taidat elää venäläistodellisuudessa. Sähkön keskihinta on laskenut joka vuosi. Halvempaa kuin saippua.

Suomalaisten talous ja ostovoima tuhoutuivat pysyvästi 2020-2023 Marin ex viisikko hallinnon aikana kun kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnat ja katteet nousivat kymmeniä ja satoja prosentteja ja tämän valehdeltiin johtuvan 8% inflaatiosta minkä jokainen tajuaa olleen valtavan valheen... ja esimerkkinä sähköyhtiöiden annettiin nostaa sähkösopimusten hintoja 2022 5c/kwh tasolta jopa 50c/kwh tasolle ja tämähän oli suorastaan rikollista toimintaa (tämä vastaa 1000% inflaatiota mitä käytetään ainoastaan banaanivaltioissa ja sellainen Suomestakin tuli 2022)... ja hallinto kaiken

Hyvä kirjoitus, joka kuvaa täydellisesti tuon suomalaisiin kohdistetun häikäilemättämän rikoksen ja omaisuuden uusjaon.

Ja kaikkea ei voi perustella Venäjällä vaikka sysipaska maa onkin. Mukana on myös kotikutoista silmitöntä ahneutta

Vierailija
37/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ongelma on Suomen taloudella ja työpaikkoja vähenee.

Itselle se ei tietysti ole ongelma vaan turva. Kaikki ajattelee vaan itseään. Niin minäkin ja mulla oltava turvapuskuria.

No kuka tämän sai aikaan niin se on meidän nykyhallitus. Marinin aikana rahaa käytettiin. Voi olla ettei paluuta ole enää koskaan.

Suomi tarvitsee apua koska muuten tästä ei tule mitään.

Vierailija
38/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

evvk, nauran kaikille sijoittajille

tositilanteessa likvidi käteinen on aina kuningas, ei paljoa inflaatiota korkeammat vuosituotot lohduta kun joudut paniikissa myymään paskapaperisi minulle kympillä hankinta-arvosta

Vierailija
39/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tositilanteessa likvidi käteinen on aina kuningas, ei paljoa inflaatiota korkeammat vuosituotot lohduta kun joudut paniikissa myymään paskapaperisi minulle kympillä hankinta-arvosta

miksi joutuisin. ja ethän sinä ostaisi kun uskot käteisen "voimaan". Ja esimerkkinä sinulle käteisen voimasta voi sanoa että ostovoimasta viimeisen 30 vuoden aikana dollari on menettänyt 50% ja pörssiosakkeissa ostovoima olisi kasvanut 960%. 

Vierailija
40/50 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä!