Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin suomalaiset alkavat kuluttamaan?

Vierailija
11.08.2025 |

Tileillä, osakkeissa ja rahastoissa makaa lähes 600 miljardin varallisuus. Tämä tarkoittaa keskimäärin yli 100.000 euron varallisuutta per jokainen suomalainen. Tähän ei siis ole laskettu mukaan asuntoja, maata tai metsää. 

Ymmärrän toki, ettei tuo varallisuus jakaudu tasaisesti, mutta ne joilla sitä liitua on, voisivat alkaa piirtämään. Saataisi vihdoin tämä kansantalous kasvu-uralle.

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katellaan sitten kun työmarkkinatuen suojaosuus on palautettu. Jos ottaa ihmisiltä rahaa pois niin kuka kuvittelee että siinä tilanteessa aletaan huvikseen tuhlaamaan niitä jäljellä olevia rahoja? 

Suojaosa on kusetusta vai meinaatko että joku 300 euroa muuttaa työttömän elämää suomen hinnoilla? Ennen maksettiin korvaus joka päivästä kun oli työtön, ei ollut karensseja eikä ihmeellistä vähennysmekanismia.

Vierailija
82/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään asiaa, tavaraa tai palvelua mihin _haluaisin_ kuluttaa.

Enempikin tekisi mieli vähentää elämästä sotkua ja liikkuvia osia, kuin haalia lisää.

M49

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katellaan sitten kun työmarkkinatuen suojaosuus on palautettu. Jos ottaa ihmisiltä rahaa pois niin kuka kuvittelee että siinä tilanteessa aletaan huvikseen tuhlaamaan niitä jäljellä olevia rahoja? 

Suojaosa on kusetusta vai meinaatko että joku 300 euroa muuttaa työttömän elämää suomen hinnoilla? Ennen maksettiin korvaus joka päivästä kun oli työtön, ei ollut karensseja eikä ihmeellistä vähennysmekanismia.

Ainoa joka vaikuttaa on halpatyövoiman palauttaminen omiin maihinsa, myös ukrainalaiset. ja työttömyyskorvauksen nosto suomen hintatasolle esim 2000 euroon. Työluvat jäihin.

Vierailija
84/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus mulla niinkuin sadoilla tuhansilla 590 euroa kuussa. Siitä ei kuluteta. Elämää kehitysmaalaisittain.

Siihen päälle vielä kaikki muut saamasi tuet ja alkaakin rahaa olemaan.

Vierailija
85/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kaljat temusta.

Vierailija
86/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömyyskorvaus mulla niinkuin sadoilla tuhansilla 590 euroa kuussa. Siitä ei kuluteta. Elämää kehitysmaalaisittain.

Mistä tuista mussutat? Suomalainen voi erikseen anoa / saada korvauksen lisäksi asumistukea 400 euroa ja sähkö ja lääkelaskut. Oletko tyhmä? 

Vierailija
87/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutan käymällä teatterissa 1-5x kuukaudessa. 

Mutta ravintoloissa ei kiinnosta maksaa hirveitä summia melko olemattomasta ruoasta. Ja esim. kuhaa ja ahventa saamme yli tarpeen kalastamalla. 

Kahviloissa en todellakaan maksa yli 10€ kahvista ja jostain pakastekakun palasta. Itse leivotusta kyllä mielelläni maksan vähän ylihintaakin.

Enpä tiedä mitä sitten kuluttaisin. Kampaajalla käyn parin kk välein. Hierojat, kauneushoidot ei kiinnosta.

Vierailija
88/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin pitäisi kuluttaa. Säästöthän on varoja jotka on yhteiskunnan käytössä.

Säästöt Moni kuluttaa jos on tarve tai on työtön tms. Nehän menee perinnöksi ellei kuluta. Eikä kannata kaikkien nostaa heti. Bank run

Vierailija
89/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tuista mussutat? Suomalainen voi erikseen anoa / saada korvauksen lisäksi asumistukea 400 euroa ja sähkö ja lääkelaskut. Oletko tyhmä? 

Ei kyllä mulle makseta 400 euroa asumistukea, työmarkkinatuen lisäksi asumistukea 299 euroa, sähköä ei makseta, lääkkeitä en onneksi tarvitsekaan. 

eli 590e + 299e = 889 eurolla on pärjättävä, josta vuokra vie n. 550e, jäljelle käyttövaraa laskuihin ja muihin 339e kuukaudessa, päivää kohti 11,3e (30pv /kk laskettuna). Tuosta kun otetaan sähkö, puhelin ja auton kulut, sekä ruoka, niin eipä paljon mitään jää jäljelle, vai vielä kuluttamaan pitäisi rueta. Kaikenlaisia takaiskuja on ollut mihin olen joutunut käyttämään omia vähäisiä säästöjä ja niitä menetyksiä ei tietenkään pysty mitenkään saamaan takaisin. Töitäkään ei saa näköjään sitten mitenkään. Veronpalautuksiakin tuli tänä vuonna pitkästi toistasataa euroa vähemmän kuin viime vuonna, joten siitäkään ei ole mitään apua. Olen koettanut myydä joitain tavaroitani, mutta eipä käy kauppa ollenkaan. Kellään muullakaan ei vissiin ole rahaa.

Vierailija
90/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästäminen on yksilön näkökulmasta viisasta. Pelkästään kuluttamalla ajaudutaan hunningolle.

Vierailija
91/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luonnonvaroja saa kuluttaa.

Vierailija
92/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun potkulaki perutaan ja tuet palautetaan entiselleen.

Vierailija
93/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."

https://yle.fi/a/74-20145910

Vierailija
94/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mää saan 595 euroa enkä muita tukia. En tod. kuluta.

Vierailija
95/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion. 

Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto

"Kela maksaa yhdelle ihmiselle 46 euroa lämmityskuluihin." 

Vierailija
96/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhillä ei ole varaa ja rikkaat roudaa rahansa ulkomaanreissuihin. Kuluta itse, prkl!

Vierailija
97/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veetuttaa kun joutuu ostaan kallista ruokaa. Temusta ostan kaiken mitä tarvitsen, miksen voi tilata sieltä myös safkaa? 

Vierailija
98/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veetuttaa kun joutuu ostaan kallista ruokaa. Temusta ostan kaiken mitä tarvitsen, miksen voi tilata sieltä myös safkaa? 

Minulla on sinulla iloisia uutisia. 

"Temu vyöryy nyt Suomen ruokamarkkinoille."

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6f172b5f-e080-4807-bdf2-38e59b5aa090

Vierailija
99/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on sinulla iloisia uutisia. 

"Temu vyöryy nyt Suomen ruokamarkkinoille."

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/6f172b5f-e080-4807-bdf2-38e59b5aa090

Lapsiperheet ostaa kohta ruoat Temusta, ei Prismasta. 

Vierailija
100/108 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikki työttömät saa asumistukea eikä toimeentulotukea. 

Asumistukee vaikuttaa puolison tulot eikä sitä saa omistusasuntoon. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi