Opettajilla menee liikaa aikaa heikkoihin oppilaisiin, sanoo professori. Pitäisikö "apukoulut" tuoda takaisin?
Omina kouluaikoinani 70-80-luvulla hitaat oppijat laitettiin apukouluun. Nykyiset erityiskoulut on vain kaikkein vaikeimmille tapauksille, ns. hitaat on tavallisilla luokilla ja opettajien aika menee heihin.
Kommentit (84)
Ai jotain erityiskouluja sentään on vielä olemassa?! Luulin että woken hengessä myös retardit ovat siellä normiluokassa äs-kakkosten ja muiden häiriintyneiden kanssa...
Tai jos ei apukouluja, niin luokan kertaaminen voisi edelleen olla hyödyllistä osalle oppilaista. Sitähän ei juurikaan tapahdu enää että joku jäisi luokalleen.
Vierailija kirjoitti:
DI on miesten aatelia
Ap
Näh, mun mies on humanisti.
Ap
Apukoulut ja luokalle jäänti ja ehdot kunniaan!!!
Hyvä aines erotettava huonosta ja häiriköistä.
Pitäisi olla erillisiä heikko-osaisempien tukiluokkia kouluissa. Nyt on mennyt siihen, että on lahjakkaiden kouluja hyväosaisten alueella, kun taas köyhemmistä oloista tulevat tasapäistetään häiriköiden keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI on miesten aatelia
Ap
Ap
Mutta DI on miesten aatelia - minä en sellaista saanut. Kaikki ei saa. Harmittaa.
Ap
Apukoulut hitaalla käyville ja tarkkikset häiriköille.
Tavalliseen kouluun vain ne, jotka osaavat käyttäytyä, jaksavat seurata opetusta ja on kapasiteettia omaksua opetetut asiat.
Vierailija kirjoitti:
Apukoulut ja luokalle jäänti ja ehdot kunniaan!!!
Hyvä aines erotettava huonosta ja häiriköistä.
Eli apukoulut, tarkkikset ja tasokurssit heti takaisin, niin alkavat jyvät erottua akanoista!
Lahjakkaille omat yksityiskoulut. Maailmanhalaajien lapset ja muut jatkavat nykyisissä pellekouluissa.
Voi onko valkoisen heteromiehen mällihedelmä joutunut koville koulussa, kun opettaja ei ole antanut pillua hänelle? Kyllä on kovaa valkoisen heteromiehen elämä Suomessa
Vierailija kirjoitti:
Tai jos ei apukouluja, niin luokan kertaaminen voisi edelleen olla hyödyllistä osalle oppilaista. Sitähän ei juurikaan tapahdu enää että joku jäisi luokalleen.
No eihän luokalle voi jättää, kun Viljolle voi tulla paha mieli!
Kyllä. Jo aikoinaan 80-luvulla kärsin lahjakkaana oppilaana, kun reaaliaineissa alisuorittajat häiriköivät ja ei saanut keskittyä opiskeluun. Onneksi silloin vielä oli tasokurssit kielissä ja matematiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
DI on miesten aatelia
Ap
Ap
Mutta DI on miesten aatelia - minä en sellaista saanut. Kaikki ei saa. Harmittaa.
Ap
Hauskaa, että meitä on kaksi Ap:ta. Minä olen seurustellut DI:n kanssa mutta ei oikein oltu samalla aaltopituudella, hän rakasti tietokoneita enemmän kuin ihmisiä 😅
Ap
Ihan samalla tavalla tai enemmänkin ne lahjakkaat jäivät huomiotta kun apukouluja vielä oli. Nykyään sentään edes yritetään eriyttää ylöspäin.
N46
Vierailija kirjoitti:
Lahjakkaille omat yksityiskoulut. Maailmanhalaajien lapset ja muut jatkavat nykyisissä pellekouluissa.
Maailmanhalaajien lapset on usein niitä lahjakkaita, heh.
Apukoulu on aivan liian leimaava lapselle. Jouduin apukouluun, koska vanhempani kuolivat liikenneonnettomuudessa ollessani koulun aloittamisen kynnyksellä. Sulkeuduin ja menin täysin lukkoon. Apukouluun joutuminen masensi vielä lisää. Usein voi olla jotain todella traagista tapahtunut elämässa jos lapsi joutuu erityisluokalle. Apukoulu leimaa ihmistä koko elämänsä ajan, mutta kyse voi olla todella traagisista asioista lapsen elämässä. Apukoulu on absurdi ja loukkaava kenelle tahansa lapselle. Itse kärsin vieläkin siitä.
Itsekin uskoin nuorempana koulusivistykseen, ja olinkin ns. vahvan ysin oppilas. Mutta koulumotivaatio meni siinä, kun huomasin, että hyvät paikat meneekin suhteita omaaville ja toimarin sukulaispojille. Loput opiskelut teinkin miten jaksoin, ja keskityin enemmänkin rahan tekoon.
Pääpointti tuossa jutussa oli, että myös lahjakkaiden lasten tulisi saada tukea ja riittäviä haasteita opiskeluunsa. Luokanopettajana voin vahvistaa kyllä sen, että suurin osa ajasta kouluissa menee heikoimpien tukemiseen eivätkä hekään usein saa tarpeeksi sitä mitä tarvitsisivat, saati sitten lahjakkaat.
Opettajat kyllä parhaansa mukaan eriyttävät opetusta, mutta resurssit ovat paikoin aivan riittämättömiä. Ei meillä olisi varaa hukata lahjakkuuksia alisuoriutujiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla tai enemmänkin ne lahjakkaat jäivät huomiotta kun apukouluja vielä oli. Nykyään sentään edes yritetään eriyttää ylöspäin.
N46
No koko luokka eteni kuitenkin silloin nopeammin kuin nyt, kun mennään hitaimman tahtiin. Ylöspäin eriyttämisestä puhutaan mutta ei sitä käytännössä juuri tapahdu.
20 vuoden takainen 6 on nykypäivän 8.
Kyllä! Tämä inkluusio ei toimi. Lahjakkaat oppilaat turhautuvat ja samaan tilaan tungetut pienet gangsterit häiritsevät kaikkien oppimista.