Onko kellään ollut ongelmia homeen kanssa englantilaisissa taloissa??
Meillä kaikissa kylpyhuoneissa kokolattiamatto, ja yhdessä niistä haisee vähän kummalle...nyt mietimme onko jo 4kk jatkunut koko perheen sairastelu ehkä oiretta mahdollisesta homeesta???!!! Tai sitten olemme vaan todella epäonnekkaita saadessamme kaikki mahdolliset taudit peräjälkeen...Pitäisköhän herätyskellojen oikeesti alkaa jo kilkattamaan?? Onko muilla ollut mitään kokemusta homekämpästä enkuissa???
Kommentit (5)
Hei
Valitettavasti olen Englannin vuosinani joutunut useasti asumaan hometaloissa. Homeen tunnistaa juuri sellaisesta hajusta, esim itse tajusin vasta Suomeen mennessäni aina, että vaatteeni haisivat tunkkaiselle homeelle, kostealle talolle. Olen asustanut kolmessa hometalossa ja joka kerta mulla on ollut flunssa koko ajan. Yhden kerran otin yhteyttä vuokranantajaan, joka teki homemittauksen, mutta eipä sitä olisi tarvinnut edes tehdä kun yksi seinä laattojen takaa oli täysin homeessa. Yhden kerran otin Counciliin yhteyttä ja sieltä tuli home tyyppi kartoittamaan tilannetta samalla kun yritti katsella oliko meillä bedbugseja (ihana asua Brittein saarille :-D) yleensä landlorit ovat aika nihkeitä asian tiimoilta , mutta jos hometta paljastuu, Environmental Health on hyvä paikka hakea apua ja neuvoja, home taloistahan voi saada vaikka keuhkotaudin.
Meilla oli ensimmaisessa taman saaren asunnossa hometta, ei tosin paljoa, mutta oireita tuli. Pienempi poika oli tuolloin reilu 6kk ja hanen kanssaan olin sitten sisalla sairaalassakin asian takia.
Vuokranantajan jouduimme laittamaan koville, jotta purki maaraaikaisen sopimuksemme (oli se tyypillinen 6kk maaraaika ja sitten kuukausi kerrallaan). Meilla kavi tarkastaja ja sairaalasta saimme lausunnon.
Nyt olemmekin sitten muuttaneet vain asuntoihin, jotka rempattu perusteellisesti juuri ja olemme nahneet siis talot ennen remonttia purettuina myos. Kosteat tilat on nyt kaakeloitu, lisatty ilmanvaihto kosteisiin tiloihin ja kun enisn esim kylppari purettiin aivan kokonaan ja kaikki vanhat matot yms. on vaihdettu kaikista tiloista pois. Vuokralla siis asumme.
Uusista taloista tuttavilla on aika huonoja kokemuksia homeen suhteen. Huono ilmanvaihto ym. rakennusvirheet saavat nekin erittain pian homeisiksi ja ummehtuneiksi! Uusissa myos kaikki tilat ovat jarkyttavan pienia. Lisaksi haluamallamme alueella on vain tata vanhaa tuotantoa, mutta siis perusteellisella rempalla asunnoista tulee kylla ihan kivoja, kun siis tekee muutakin kuin vaan maalaa seinia tai laittaa lattioita :-)
Ei hyvältä kuulosta...on siis pakko alkaa nyt toimimaan pikaisesti!!!
Ihan kamalaa jos joudutaan taas pakkaamaan koko elämä pakettiin, ja uutta kotia etsimään....toivottavasti ei. No mutta pian se selviää...
Aurinkoista kevättä kaikille!!!
Brampton
sitä vielä että täälläkin oli jollain forumilla pitkät keskustelut ja paljon neuvoja miten tavarat puhdistetaan homeasunnon jäljiltä ja mitä pitää heittää kokonaan pois ettei home tule mukana uuteen kämppään. ja allergia- ja astmaliiton sivuilla tai jossain vastavassa oli kans lisätietoa
se on hirvee duuni, mutta kannattaa tehdä ettei mene ojasta allikkoon, varsinkin pienten kanssa kun kannattaa olla extra-varovainen
Hei
www.expatrium.fi -palvelun klubi on ulkosuomalaisten keskustelupalsta, ja siellä on juurikin käynnissä homeasuntokokemusten jakaminen niin Englannissa, Ranskassa kuin vähän muuallakin. Sieltä voit saada vinkkejä ja neuvoja ongelmaasi - keskusteluiden lukeminen vaati rekisteröitymisen, mutta se on nopeaa ja ilmaista. Suosittelen!