Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: yhdeksänlapsinen perhe elää minimituloilla

Vierailija
10.08.2025 |

https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/2622bfb8-8bc8-49b1-85a9-4514…

Tuossa artikkelissa kerrotaan 9-lapsisen perheen tilanteesta. Isä on hierojayrittäjä ja äidillä oli aiemmin oma ravintola, mutta teki konkurssin viime vuoden lopulla ja siitä tullut velat maksettavaksi. Koko porukka kuulemma elää 70 eurolla/kk.

Esikoinen on 19v ja kuopus 1v

Ensin tuli mieleen, että he ovat lestadiolaisia, mutta tuskin, kun naisella on tatuointeja, niin ei sitten voi olla.

Vähän kyllä ihmettelen, että miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!!! Miksi? Miksei vaikka neljä lasta riitä?

Kommentit (951)

Vierailija
921/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenes lapsi tulee kohta eikä.ole edes uutta kotia. Kyllä on huoletonta meininkiä

922/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan sekava tilanne heillä. Janinalla edellisestä liitosta 2 lasta, miehellä edellisestä liitosta yksi lapsi, yhteisiä lapsia kohta kahdeksan. Ex mies haluaa vielä lisää lapsia. Eli lapsia sinne ja tänne. Tulevaisuuden perinnönjaot on hirveitä.

Ei näiltä mitään perintöä jää! Mitä jaettavaa muka olisi? 🙄

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneeköhän lapset huostaan?

924/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Janinan kertoma sijoituskästissä oli TÄYTTÄ  hattaraa. Ei kukaan ole niin yksinkertainen ,että uskoo hänen höpinät ,kuinka pienellä tulee toimeen

Jättää kertomatta miten hänen vanhemmat elättää tätä porukkaa ( tietysti elättää ,Janina kertoi ,miten varakkaasta kodista on lähtöisin , matkusteltu paljon ulkomailla asuttu Karibialla ja saatu mitä haluttu) .

Kyllä heillä edelleen on rahaa ym varakkuutta valtavasti.

Entä tämä ns ex mies biktoineen  ja kryptivaluuttoineen ,,,, missä ne on.

HAHHAH, Muija kertoo ,että ihan itse vain elättää perheensä.

EI KUKAAN NORMAALI IHMINEN USKO TOTA SATUA!


Satu, olipa kerran,,,,( toivoo saavansa lahjoituksia ihmisiltä ja varmaan saakin hyväuskoisilta.

Niin, miten nuo kryptot ja bircoinit vaikuttaa toimeentulotukeen? Paljonko tämä sijoittaja-iskä maksaakaan elateita? Kelaa ja verottajaakin voi jossain vaiheessa kiinnostaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
925/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuulu sulle millään lailla!

"miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!" Sanassakin sanotaan:" Lapsi tuo leivän tullessaan"

 

Nykyään tuokin jos osaa hankkia oikeat diagnoosit.

Ei mulla muuta.

Ei diagnooseilla vammaistukea saa. Tämä sanotaan myös kelan sivuilla ihan selvällä suomen kielellä. Vanha viesti, mutta tätä luuloa toistellaan jatkuvasti ja kun tämä oli kerran nostettu, niin muistutan kerran. 

 

Me emme saaneet kun diagnoosi oli autismi (lapsi puhuu kyllä, on rauhallinen eikä ole kehitysvammaa, joten sellainen helppotasoinen autisti, ongelmia lähinnä oman toiminnan ohjauksessa, ja siinä että ohjeet on oltava selkeitä ja toistoja tarvitaan, sekä jumittuu tuntikausiksi johonkin yksittäiseen asiaan - joskus nämä asiat on hyviäkin kuten palapelin tekeminen joskus ei kuten nenän kaivelu- näitä joita ei vielä 50 vuotta sitten ollut, koska daignoosi oli omituiseksi ja ujoksi) ja sen lisäksi fyysinen sairaus, mikä ei parane ja aiheuttaa lääkityksen tarpeen pysyäkseen remissiossa sillä oireinee tulehduksina sekä lukuisia allergioita mukaan lukien vilja ja maito, siinä vaiheessa kun lapsi aloitti koulun. Fysioterapiaa oli joka toinen viikko, olisi pitänyt olla joka viikko että riittää tukeen ja puheterapia loppui kun koulu alkoi. Ikävuosina 4-6 saatiin kyllä alinta tukea kun puheterapiaa oli viikottain ja oli pienryhmässä päiväkodissa minne oli jonkin verran matkaa. Eli tässä nyt yksi esimerkki, milloin pelkkä diagnoosi tai useampikin ei riitä vammaistukeen.  

Vierailija
926/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10.lapsi tulossa eroiskän kanssa, mitä ihmettä, no huhhu. Selvää on ettei ainakaan kovin riitaisa ero😆

Tämä on kuin kolmio kuudelle Päivi, somessa esitetään yh:ta, lisää lapsia tulee, "ex" pyörii koko kesän nurkissa ja samalla kupataan Kelan yh-tuet vaikka nytkin ollaan yhdessä laivaristeilyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
927/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tällaiset lapsilaumat ovat nykyisin oma valinta. 

Ja miksi ihmeessä vanhempien pitää vielä ruveta kilpailemaan aikuisten lastensa kanssa lisääntymisessä. Seuraavaksi on näiden perheen aikuisten lasten joskus tulevaisuudessa aika lisääntyä. Vääntääkö nämä vanhemmat vielä siinäkin vaiheessa myös itse pikkulapsia myös perheeseen? 

Janina on "jo" 41-vuotias, joten ei enää kovin monta lasta voi saada, mutta vielä ehkä kaksi. Janinan mies haluaisi vielä lisää lapsia.

Nehän on eronneet.

Ovat eronneet paperilla, mutta muuten yhteiselämä jatkuu.

Ja veronmaksajat maksaa. Elarit, lapsilisän YH-korotuksen ja Janinan "kotoilun".

928/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettikö tämän naisen vanhemmat tosiaan talonsa tämän tyttärensä rahasotkujen vuoksi? 

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
929/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lapsien hankkiminen mitään maksa.

930/951 |
16.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän lapsien hankkiminen mitään maksa.

Niin, ei hankkiminen, mutta se ylläpito.

Köyhän hupi, paneminen on ilmaista. Lapsista huolehtiminen maksaa kyllä. 

🇺🇦🇮🇱

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
931/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo perhe joutuu taas muuttamaan ja perheen äiti on viimeisillään raskaana. Heitä pitäisi jotenkin auttaa, koska eivät yrityksestään huolimatta ole löytäneet uutta kotia. Perheen äiti on somekanavallaan kertonut, ettei kaupungilla ole mahdollisuus heitä auttaa, joten nyt pitäisi löytyä joku yksityinen vuokranantaja. Haastavaksi asian tekee se, että se pitää olla omakotitalo, talon pitäisi olla riittävän iso 10-henkiselle perheelle, vuokra korkeintaan 1400 euroa ja sijainti sellainen, jossa koulut ym. lähellä.

Vierailija
932/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe joutuu taas muuttamaan ja perheen äiti on viimeisillään raskaana. Heitä pitäisi jotenkin auttaa, koska eivät yrityksestään huolimatta ole löytäneet uutta kotia. Perheen äiti on somekanavallaan kertonut, ettei kaupungilla ole mahdollisuus heitä auttaa, joten nyt pitäisi löytyä joku yksityinen vuokranantaja. Haastavaksi asian tekee se, että se pitää olla omakotitalo, talon pitäisi olla riittävän iso 10-henkiselle perheelle, vuokra korkeintaan 1400 euroa ja sijainti sellainen, jossa koulut ym. lähellä.

Joku hänen someseuraajistaan tarjoutui ostamaan tuon talon, missä perhe nyt asuu vuokralla, mutta kaupat eivät jostain syystä syntyneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
933/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe joutuu taas muuttamaan ja perheen äiti on viimeisillään raskaana. Heitä pitäisi jotenkin auttaa, koska eivät yrityksestään huolimatta ole löytäneet uutta kotia. Perheen äiti on somekanavallaan kertonut, ettei kaupungilla ole mahdollisuus heitä auttaa, joten nyt pitäisi löytyä joku yksityinen vuokranantaja. Haastavaksi asian tekee se, että se pitää olla omakotitalo, talon pitäisi olla riittävän iso 10-henkiselle perheelle, vuokra korkeintaan 1400 euroa ja sijainti sellainen, jossa koulut ym. lähellä.

Miksi heitä pitäisi auttaa? Kadulle vaan.

Vierailija
934/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe joutuu taas muuttamaan ja perheen äiti on viimeisillään raskaana. Heitä pitäisi jotenkin auttaa, koska eivät yrityksestään huolimatta ole löytäneet uutta kotia. Perheen äiti on somekanavallaan kertonut, ettei kaupungilla ole mahdollisuus heitä auttaa, joten nyt pitäisi löytyä joku yksityinen vuokranantaja. Haastavaksi asian tekee se, että se pitää olla omakotitalo, talon pitäisi olla riittävän iso 10-henkiselle perheelle, vuokra korkeintaan 1400 euroa ja sijainti sellainen, jossa koulut ym. lähellä.

Miksi heitä pitäisi auttaa? Kadulle vaan.

Jos itse olisit joutumassa asunnottomaksi niin kai sinulle kelpaisi apu muilta ihmisiltä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
935/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asia ei kuulu sulle millään lailla!

"miten keskituloisilla ihmisillä on varaa hankkia 9 lasta!" Sanassakin sanotaan:" Lapsi tuo leivän tullessaan"

Olen aina ihmetellyt tätä sanontaa. Mistä ihmeestä tuo tulee? Joo, tietysti ollaan lapsilisät saatu mutta ne eivät riitä alkuunkaan kattamaan kuluja joita lapsista koituu, ei sinne päinkään. Ikimaailmassa ei olisi varaa hankkia yli kahta lasta ja tällä hetkellä kahdenkin elatus tuottaa vaikeuksia. 

Vierailija
936/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe joutuu taas muuttamaan ja perheen äiti on viimeisillään raskaana. Heitä pitäisi jotenkin auttaa, koska eivät yrityksestään huolimatta ole löytäneet uutta kotia. Perheen äiti on somekanavallaan kertonut, ettei kaupungilla ole mahdollisuus heitä auttaa, joten nyt pitäisi löytyä joku yksityinen vuokranantaja. Haastavaksi asian tekee se, että se pitää olla omakotitalo, talon pitäisi olla riittävän iso 10-henkiselle perheelle, vuokra korkeintaan 1400 euroa ja sijainti sellainen, jossa koulut ym. lähellä.

Miksi heitä pitäisi auttaa? Kadulle vaan.

Jos itse olisit joutumassa asunnottomaksi niin kai sinulle kelpaisi apu muilta ihmisiltä?

Itse ovat tuohon tilanteeseen itsensä ajaneet. Lapset huostaan niin saavat kodin.

Vierailija
937/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo perhe joutuu taas muuttamaan ja perheen äiti on viimeisillään raskaana. Heitä pitäisi jotenkin auttaa, koska eivät yrityksestään huolimatta ole löytäneet uutta kotia. Perheen äiti on somekanavallaan kertonut, ettei kaupungilla ole mahdollisuus heitä auttaa, joten nyt pitäisi löytyä joku yksityinen vuokranantaja. Haastavaksi asian tekee se, että se pitää olla omakotitalo, talon pitäisi olla riittävän iso 10-henkiselle perheelle, vuokra korkeintaan 1400 euroa ja sijainti sellainen, jossa koulut ym. lähellä.

Miksi heitä pitäisi auttaa? Kadulle vaan.

Jos itse olisit joutumassa asunnottomaksi niin kai sinulle kelpaisi apu muilta ihmisiltä?

Miksi joutuisin asunnottomaksi? Ihan saa janina syyttää itseään tilanteesta. Hän on sitäpaitsi kertonut että tienaa hyvin, ei pitäisi olla rahasta kiinni vuokrata asuntoa.

Vierailija
938/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

10.lapsi tulossa eroiskän kanssa, mitä ihmettä, no huhhu. Selvää on ettei ainakaan kovin riitaisa ero😆

Tämä on kuin kolmio kuudelle Päivi, somessa esitetään yh:ta, lisää lapsia tulee, "ex" pyörii koko kesän nurkissa ja samalla kupataan Kelan yh-tuet vaikka nytkin ollaan yhdessä laivaristeilyllä.

Ei hemmetti, onko muka näin? Luulin että on oikeasti yh. 

Vierailija
939/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisivat janinan vanhempien omakotitaloon. Ai niin, sekin menee alta janinan takia.

Vierailija
940/951 |
17.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttaisivat janinan vanhempien omakotitaloon. Ai niin, sekin menee alta janinan takia.

Karmea akka.