Helsingin Uutiset: Mies on asunut 28 vuotta 16 neliössä ja kerskuu siitä -- tätäkö kutsutaan kompaktiksi elämiseksi?
Helsingin Uutiset kertoo miehestä, joka on asunut 28 vuotta 16 neliössä (papereissa 13). Koti on lattiasta kattoon täynnä hyllyjä, parvi, kerrossänky, minikeittiö. Vieraita mahtuu, kun pöytää siirretään ja patjat kaivetaan esiin. Kesällä olohuone jatkuu jalkakäytävälle. Vastike noin 200 €/kk, lainaa ei. Omistaja sanoo, että mieluummin sijainti kuin neliöt, ja että kaikki tarvittava on jo tässä.
Tätä myydään kompaktina elämänä, mutta tosiasia on, että neliöistä on tullut ylellisyyttä ja ahtaus on brändätty elämäntyyliksi. Kun ahtaudesta tehdään tarina kekseliäisyydestä, unohtuu peruskysymys: pitäisikö tavallisella palkalla olla varaa asua ilman, että olohuone pitää levittää kadulle? Onko tämä oikeasti valinta vai hintapakko, jota opimme taputtamaan?
Kommentit (26)
Mua ei haittaa jos joku viihtyy miniyksiössä, mutta se kyllä ärsyttää, että näitä asumisjuttuja tehdään vain niistä perheistä kaksioissa ym., eikä pahemmin isossa talossa/neliöissä elävistä.
Järkyttävän iso vastike noin pienestä asunnosta. Mulla oli samansuuruinen vastike kaksiossa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Mua ei haittaa jos joku viihtyy miniyksiössä, mutta se kyllä ärsyttää, että näitä asumisjuttuja tehdään vain niistä perheistä kaksioissa ym., eikä pahemmin isossa talossa/neliöissä elävistä.
Outo kommentti. Asumisjuttujahan tehdään yleensä vain isoista asunnoista, kaikki sisustuslehdetläkin ovat täynnä kartanoita. Pienistä asunnoista on vaikea löytää artikkeleita missään.
Onhan tuo kätevää, ja on lomapaikkojakin, ihan luksusta. Hyvin riittää yhdelle ihmiselle. Ihmiset asuu hotellihuoneessakin, eikä ole mitään ongelmaa. Rahaa riittää matkusteluun kun ei maksa turhasta tilasta.
Kaffebulla kirjoitti:
Järkyttävän iso vastike noin pienestä asunnosta. Mulla oli samansuuruinen vastike kaksiossa.
Jaa, satanen? EI varmasti ollut. Tuossa on toinen satanen rahoitusvastiketta.
Asua voi monella tapaa, eikä siihen lupaa, tai hyväksyntää kysytä.