Appiukon mustikat maistuu hyönteismyrkylle
Appiukko oli taas käynyt mustikassa. Poiminut käsin ison sankollisen, hirveä työ.
Harmi vaan, että koko satsi haisee ja maistuu ihan Offille. Kyllähän siellä varmaan itikkamyrkkyä tarvitaan metsässä, mutta että pitääkö sitä ensin käsin rotjata ympäriinsä, ja sitten poimia ne mustikat käsin?
Poimuria ei voi käyttää, kun mustikat menee rikki. Ja tästä hän on ylpeä.
Ongelma on se, että mies ei suostu koko asiaa edes uskomaan, hänen mielestään isänsä poimimat marjat ovat oikein hyviä ja raikkaita, ei huomaa mitään hajua, ei mitään sivumakua. Tai ei ole huomaavinaan, en ymmärrä miten ei voi huomata tuota kemikaalimaista hajua, jonka tunnistaa kuka vain hyönteistorjuntatuotteita joskus käyttänyt.
Harmittaa. Eikä tekisi mieli miehenkään antaa niitä syödä. Mutta hän vaan syö.
Kommentit (66)
No et sano mitään appiukolle etkä itse syö niitä marjoja. Mies syö mitä syö. Mikä pakkomielle sinulla on kontrolloida kaikkea ympärilläsi, tuskinpa miehesi tuosta kupsahtaa.
Varmaan appiukko on siinä poiminnan lomassa lisännyt itikkamyrkkyä ja suihkutellessa on mennyt mustikoihin. Olen itse onnistunut pilaamaan yhden lautasellisen grillattavaa niin, kun suihkautin offia kesäkeittiössä :D
Vierailija kirjoitti:
No et sano mitään appiukolle etkä itse syö niitä marjoja. Mies syö mitä syö. Mikä pakkomielle sinulla on kontrolloida kaikkea ympärilläsi, tuskinpa miehesi tuosta kupsahtaa.
Varmaan appiukko on siinä poiminnan lomassa lisännyt itikkamyrkkyä ja suihkutellessa on mennyt mustikoihin. Olen itse onnistunut pilaamaan yhden lautasellisen grillattavaa niin, kun suihkautin offia kesäkeittiössä :D
Lapset tässä on se ongelma, ja heille tarjottavat marjat. Mitä jos niissäkin on Offikuorrutus? Ja pitäisi vaan olla hiljaa? Toinen vaihtoehto on tietysti kieltää lapsia olemasta mummolassa / ukkilassa koskaan itsekseen. Aika erikoinen ratkaisu olisi sekin. Mutta jos nämä menee näin vaikeiksi, niin sitten on kai pakko?
Vierailija kirjoitti:
Myös home tekee sellaisen myrkkymäisen maun. Ettei ne ole homeessa?
Ei ne homeisia ole, tosi tuoreita, ehjiä, ja hyvälaatuisen näköisiä. On poimittu eilen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt jo liiottelun makua. Ymmärrän että et halua syödä marjoja, mutta ihan labratestiin ja "mustaa valkoiselle", kyllä se ihan riittää kun sanot ettet halua niitä syödä.
Jos olisi vain omat valinnat kyseessä, niin nuohan olisi helppoja. Toki vähän työlästä, jos esim. ollaan joskus kahvilla anoppilassa, niin sitten mustikkapiirakat ja kaikki marjaa sisältävät olisivat varmuuden vuoksi nou-nou -listalla.
Mulla on lisäksi keliakia ja laktoosi-intoleranssi, mitä taas muilla ei ole. Siksi monesti mulle on erikseen tehty jotain gluteenitonta. Nyt mun pitäisi sitten alkaa karttaa marjapiirakoita tästä syystä.
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä se myrkky olisi tarttunut niihin mustikoihin? Sormista vai?
Muuta selitystä en keksi, kuin että on levittänyt hyönteiskarkotetta jotenkin sormien avulla iholle metsään lähtiessä tai siellä ollessa, ei ole pessyt käsiään välissä (missä olisi voinut, jos levitti siellä metsässä?), ja siitä sitten levinnyt marjoihin. Ihmettelen kyllä maun voimakkuutta, mutta ei kai se toisaalta ihme, saati mahdotonta ole, jos käsissä on ollut sitä karkotetta runsaasti, ja sitten alkanut taas poimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. En söisi. Myrkytysoireet tulee jos appiukko syöttää offia?
Off on karkoite, ei hyöteismyrkky
Tällä taas huudellaan "mututuntemuksella "
Kesällä lavatansseissa sen Offin haistaa joskus
Vierailija kirjoitti:
Miltä OFF maistuu?
Pahalta. Kemikaalilta.
Vanhat miehet on tuollaisia ja sinun miehellä heikko hajuaisti. Vanhus ei muista mitä äsken teki.
Vierailija kirjoitti:
Vanhat miehet on tuollaisia ja sinun miehellä heikko hajuaisti. Vanhus ei muista mitä äsken teki.
Ei se sentään muistisairas ole. Mutta kieltämättä omillakin vanhemmillani on kans sellaista ihmeellistä suurpiirteisyttä. Ei se nyt haittaa! Pieni määrä! Liioittelet.
Isäni savusti kalaa minkä ensin oli suolannut. Hyvin erikoinen ratkaisu. Sitten vielä ilmeisesti lätkäisi kalan samalle suolalautaselle, minkä kielsi.
Syömättä jäi. Muisti alkaa ikääntyneillä heitellä ja muukin ymmärryskyky, koska aiemmin tehnyt todella hyvää savukalaa. Eivät kuulekaan ja välillä salaavat etteivät kuulleet mitään.
Vierailija kirjoitti:
Isäni savusti kalaa minkä ensin oli suolannut. Hyvin erikoinen ratkaisu. Sitten vielä ilmeisesti lätkäisi kalan samalle suolalautaselle, minkä kielsi.
Syömättä jäi. Muisti alkaa ikääntyneillä heitellä ja muukin ymmärryskyky, koska aiemmin tehnyt todella hyvää savukalaa. Eivät kuulekaan ja välillä salaavat etteivät kuulleet mitään.
Mikä tässä oli se erikoinen ratkaisu? Oliko lautasella vielä paljonkin suolaa?
Miten kala oli siis suolattu, että se oli jotenkin väärin suolattu? Ennen savustamistahan se juuri suolataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kala oli siis suolattu, että se oli jotenkin väärin suolattu? Ennen savustamistahan se juuri suolataan.
Suolattu kala ja suolakala ovat aivan eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viernailija kirjoitti:
Suolattu kala ja suolakala ovat aivan eri asioita.
Siis savustettiinko tässä suolakalaa? No olis kannattanut kirjoittaa sitten niin. Ei varmaan hyvää, mutta ei varmaan myrkyllistäkään. Sen enempää mitä nyt runsas suola ja savustettu kala muutenkin jo on.
Toki, jos oli todella pahaa, niin onhan tuo hyvän kalan tuhlaamista.
Mua nyppii edelleen tämä mustikka-asia. En ole ollut appeen itse yhteydessä - mies saa olla. Sen verran mies on tullut asiassa vastaan, että myöntää niissä saattavan jotain ollakin. Vaikka toki itse niitä söi hyvät määrät. (Hullu!)
Nyt mies vaan ei sitten suostu olemaan yhteydessä erikseen, vaan ottaa asian esille (jos ottaa!) sitten joskus, kun menee taas vanhemmilleen. Siihen saattaa mennä useampi viikkokin. Siinä vaiheessa appi on ehtinyt kerätä marjaa pakastimet täyteen, ehkä meillekin lisääkin. Mutta eihän niitä uskalla syödä.
Miksei kaikissa perheissä uskalleta puhua asioista? Mikä ihmeen pelko joillakin on vanhempiaan kohtaan? Vaikka ei appi edes ole mikään hankala ihminen, pikemminkin ihan leppoisa.
Mutta jos minä otan asian esille, en tiedä, jotenkin tuntuu, että siihen suhtaudutaan eri tavalla.
-AP
Hyvä, että tämä surkea episodi edes jotakuta naurattaa.
Kaduttaako kun päästit appiukon pukille kännissä saunassa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Myös home tekee sellaisen myrkkymäisen maun. Ettei ne ole homeessa?
Ap on pitänyt mustikoitaan huoneenlämmössä liian monta tuntia ennen kuin käsitteli ne. Mustikat vettyessään muuttuvat kuvatunlaisiksi, ei se ihan vielä hometta ole, ehkä seuraavana päivänä vasta. Ap voi vain nyt syyttää omaa laiskuuttaan, kun ei ensinnäkään itse vaivautunut metsään ja toisekseen ei käsitellyt itsr marjoja heti saatuaan marjaämpärin. Marjareissun ja niiden käsittelyn olisi toki voinut mieskin tehdä eikä laittaa isäänsä asialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Myös home tekee sellaisen myrkkymäisen maun. Ettei ne ole homeessa?
Ei ne homeisia ole, tosi tuoreita, ehjiä, ja hyvälaatuisen näköisiä. On poimittu eilen.
Ne olisi pitänyt käsitellä eilen, tollo. Nyt ne ovat muhineet ämpärissä yön yli, eli ovat jo vettyneet ja siitä tulee se kamala haju ihan itsekseen. Ei siinä mistään Offista ole kyse. Usko pois, mulla on tuostakin asiasta vuosikymmenten kokemus.
En usko, että tuon ikäinen ihminen muuttaa tapojaan. Annan miehen syödä mustikat ja hanki itsellesi puhtaampia muualta.