Tukiverkottomat pikkulapsiperheelliset: missä välissä teette isommat kotityöt?
Kysymys otsikossa.
Mietin, missä ihmeen välissä muut pesevät kodin ikkunat/tekevät pihatyöt/hoitavat kausitavaroiden, vaatteiden yms laitot varastoon ja ottamiset esille? Missä välissä pesette saunan/kylppärin/matot, teette suursiivouksen tai järjestelette sotkuiset kaapit? En vain millään arkikiireiden keskellä ehdi, enkä jaksa, tehdä tuota kaikkea. Esimerkiksi ikkunat tuleekin pestyä kerran parissa vuodessa, jos silloinkaan.
Toivoisin myös muita vastauksia kuin "minä katson lasten perään ja puoliso hoitaa kotityön sillä aikaa". Usein on tilanne, että ollaan puolison kanssa jompi kumpi töissä (molemmilla vuorotyö), joten toiselle jää lasten kanssa oleminen.
Ap
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme alle 4 v lasta ja teen kaiken tuon tässä muun elämän keskellä. Lapset tekevät tietenkin mukana. Ehdin ja jaksan varsin hyvin, koska tehtäväni ei ole viihdyttää lapsia, tehtäväni on opettaa heidät tähän maailmaan ja yksi hyvä oppi on vaikka kausivaatteiden esilleotto ja tarkistus.
Tässä sulle papukaijamerkki ja 10 pistettä, kun oot niin täydellisen pätevä äiti! <3
Ehei, en ole täydellisen pätevä äiti, olen vain uskomattoman laiska. Kausivaatteiden esilleotto on helppo tapa opetella värejä, vertailua (iso, isompi, pieni, pienempi jne.), mitä kaikkia vaatteita on, miten puetaan, löytyikö reikä, miten se paikataan, kuka löytää sinisen kurahanskan tästä kasasta jne. Näin säästyn siltä, että pitäisi olla täydellisten ja lapsilleen omistautuneiden äitien tapaan pedagogisesti mietittyjä toimintatuokioita, joiden aikana värikynien avulla opetellaan värejä ja muotoja. Sama kylpyhuoneen pesemisessä: kuka ulottuu pesemään korkeimmalta, kuka on tarkkana nurkkien kanssa, yäk mitä töhnää on lattiakaivossa ... Miksi ihmeessä pitäisi siivota yksin, kun yhdessä oppii koko ajan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä vuorotyö, joten on myös arkivapaita? Miten ne hyödynnätte? Jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin kai ne voi silloin päikyssä olla aina välillä? Ja kouluikäiset toki koulussa. Näin ainakin meillä toimitaan.
Lapset on arkivapaalla vanhemman kanssa, jos vapaapäivä osuu arkipäiväksi. Meillä on vuoropäiväkodissa ehtona, että lapset saavat olla hoidossa vain työpäivän ajan. Eli ei voi tuoda arkena päiväkotiin, jos vanhempi/vanhemmat on vapaalla.
Ap
Siis onko muka oikeasti näin? Kai te ilmoitatte hoitoajat etukäteen?
Todella on näin. Hoitovuorot varataan etukäteen ja ihan työvuorolistatkin on toimitettava
Kyllä nyt valitettavasti monessa työpaikassa voi olla niin, että et voi noin vain lähteä jos seuraavasta vuorosta puuttuu joku ja pitää olla paikalla vaikka työajan yli 30min, enneku joku saadaan hälytettyä paikalle tai sitten itse jää tekemään pitkää päivää. Pitää päiväkodinkin se ymmärtää,jos lapsen vanhempi on vaikka töissä toisessa päiväkodissa ja sieltä on vanhempi myöhässä hakemassa lasta niin automaattisesti itsekkin haet omasi hieman myöhässä. Ei se ole missään päiväkoti laissa, että pilkulleen vaan jos näitä tulee vaan useammin näitä myöhästymisiä,niin sitten hoitoaika sopimukset katsotaan uusiksi jos nykyiset tunnit ei riitä. Tottakai se ei kellekään kivaa ole,mutta elämässä voi tulla mutkia matkaan eikä työmatkat aina välttämättä vartissa mene. Minä ainakin ilmoitin aina hakuajat niin, että ei tartte hiki hatussa juosta vaan pientä jousto varaa ajan kanssa. Vaikka työpaikka olisi kahden kilsan päässä hoitopaikasta,ei ole mitään aikarajaa missä ajassa vanhemman pitäisi se matka juosta. Mä saattaisin siihenkin varata työajan loputtua 45min. Pukkarille ja vaatteiden vaihtoon. Talvella voi olla paljon puettavaa,paljon lunta jossa tarpoa.
Tärkeintä tässäkin on asenne.
Jos lähtökohdat on sellaiset että:
"Emmä kerkeä/
Emmä jaksa/
Mulla on vuorotyö/
Puolisolla vuorotyö/
Mulla on nyt ja aina kiire"
Niin onko ihme ettei mitään saa aikaan?
Kausivaatteet voit käydä lapsen kanssa läpi. Yritä ottaa lapset mukaan mahd. Moneen. Ymmärrän sinua. Arjessa on hirveän vähän sitä omaa aikaa, ja jos on niin minä ainakin haluan olla sen ajan. Kaaosta ja tekemättämiä täitä joutuu vaan kestämään. Kyllä ne sit eläkkeellä viimeistään ehtii 🙂 ihmisten kodit ei oo sitä mitä Instagramissa näkee. Usko pois, monella on sotkuista! Ja mitä sitten, ei yhtään mitään 🙂 sen olen päättänyt että en siivoa muita varten, etenkään vieraita, anoppeja ja äitejä jotka tulee kyttää ja arvostelee. Eli no worries!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kolme alle 4 v lasta ja teen kaiken tuon tässä muun elämän keskellä. Lapset tekevät tietenkin mukana. Ehdin ja jaksan varsin hyvin, koska tehtäväni ei ole viihdyttää lapsia, tehtäväni on opettaa heidät tähän maailmaan ja yksi hyvä oppi on vaikka kausivaatteiden esilleotto ja tarkistus.
Tässä sulle papukaijamerkki ja 10 pistettä, kun oot niin täydellisen pätevä äiti! <3
Mun mielestä jokaisen pitäisi pystyä tähän, lapsia ei ole pakko tehdä jos elämänhallinta on hukassa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei pestä saunaa, kylpyhuonetta tai mattoja. Suursiivousta ei tehdä koskaan. Silti ei ole mitenkään sotkuista. Kolme lasta, joista kaksi alakouluikäisiä ja nuorin vielä päiväkodissa.
Kyllä noi tilat pitää pestä, jos ei pese niin on sotkuista, bakteerit leviää oikein hyvin siellä likaisesta ja kosteassa kylpyhuoneessa. Suursiivous on turhaa jos päivittäin siivoaa välillä tarkemmin tiettyjä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei pestä saunaa, kylpyhuonetta tai mattoja. Suursiivousta ei tehdä koskaan. Silti ei ole mitenkään sotkuista. Kolme lasta, joista kaksi alakouluikäisiä ja nuorin vielä päiväkodissa.
Kyllä noi tilat pitää pestä, jos ei pese niin on sotkuista, bakteerit leviää oikein hyvin siellä likaisesta ja kosteassa kylpyhuoneessa. Suursiivous on turhaa jos päivittäin siivoaa välillä tarkemmin tiettyjä asioita.
Meillä ei pestä ja on siistiä. Ollaan siistejä ihmisiä. Siivotaan sitä mukaa kun sotkua tulee. Saunaa käytetään ehkä kaksi kertaa vuodessa, joten siellä ei ole mitään siivottavaa.
No. aina on hoitunut. Pistä mies lasten kanssa ulkoilemaan, kun siivoat tai päinvastoin. Itselläni löytyy tukiverkosto, mutta enpä siivouksen takia heitä ole koskaan kuormittanut. Jos kaksi aikuista taloudessa, niin en ymmärrä ongelmaasi.
Kuten monet muutkin ovat jo sanoneet, ihan lasten kanssa tai siinä ku ne pyörii ympärillä.
Ja sitäpaitsi, lapsi saattaa kyllästyä siihen siivoamisen katsomiseen tai osallistumiseen jossain vaiheessa ja kappas, he keksivät oman leikin ja rauha maassa voi jatkaa hommia.
Meillä se ratkaisu on juuri tuo, että toinen hoitaa lapsia ja toinen tekee kotitöitä. Enpä keksi mitään muutakaan ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärrä, mikä esim. kausivaatevaihdossa on niin kovin vaativaa. Siinähän se sujuu muun vaatehuollon lomassa ihan itsekseen. Kaapeissa ei ole siivottavaa sotkua kun ne pitää järjestyksessä ja kylppärin pesu nyt ei vie kuin vartin. Saunaa tarvitsee pestä ehkä kerran vuodessa ja sen voi tehdä vaikka silloin, kun lapset nukkuvat päiväunia.
Kasvavilla lapsilla kausivaatevaihtoon kuuluu myös vaatteiden läpikäynti siinä mielessä, miten vaatteet ja kengät kierrätetään nuoremmille lapsille tai listataan uusien vaatteiden hankintatarpeet. Pienissä tiloissa oli myös hankala välikausi, jolloin toisinaan oli sellainen päivä, että talvivaatteita tarvitaan, toisinaan välikausivaatteita ja sitten taas säät muuttuivat.
Raskasta oli kokeiluttaa vaatteita vastahakoisilla lapsilla, jotka olisivat mieluummin leikkineet. Aika makarooneina olivat, kun päälle kiskoi toppahousuja ja yritti arvailla jalan mahtumista talvikenkään. Jostain syystä tämä homma lankesi aina minulle. Mies ei tuota jaksanut koskaan tehdä. Minä hankin myös kaikki täydennysvaatteet.
Jos olisi ollut enemmän tilaa ja vaikka vaatehuone, kausivaaterumba ei olisi ollut niin akuutti homma.
Mä en lähes koskaan ole laittanut lapsia kokeilemaan vaatteita. Olen hankkinut etukäteen seuraavaa kokoa ja kun käytössä on vaate alkanut näyttämään pieneltä, on otettu isompi kaapista tilalle.
Helpottaa paljon hektistä arkea, kun ei ole tarvinnut juuri määrättyyn aikaan vuodesta aina ehtiä asioita. Ja jos on sattunut raskas vuosi, on vaikka sairasteltu paljon tai töissä poikkeuksellisen raskasta, on aina selvitty ainakin vuosi eteenpäin siten, ettei ole kuin enintään kenkiä ollut pakko hankkia.
Mitä enemmän lapsia on, sen hankalampi on tuo kausivaaterumba. Jos ei ole yhtään ylimääräistä kaappitilaa pienessä asunnossa eikä rahaakaan liikaa ostaa vaatteita varastoon ainakaan normaalihinnalla, on se kokeilurumba aika väistämätön. Lisäksi, kun sama vaate pitäisi kierrättää nuoremmille, pitää joskus niitä vaatteita kokeilla päälle. Eri valmistajienkin kokonumerot voivat heittää. Aina ei voi pitäytyä jonkun luottovaatemerkin vaatteissa, kun pitää ostaa kirpparilta tai alesta vaatteet. Joskus olen ostanut esim. talvikengät varastoon alesta, ja sitten eivät enää talvella mahtuneetkaan. Onneksi sentään sopivat myöhemmin nuoremmalle.
Emme tee isompia. Kylpyhuonetta/saunaa tai ikkunoita ei ole pesty lasten syntymän jälkeen tai mitään kaappeja siivottu. On pintapuolisesti toki pyyhitty tahrat jne. mutta ei sen isompaa jynssäystä tmv. Normiarjessa lastenhoidon lomassa tai lasten nukkumaan mentyä ehdimme tehdä imuroinnin, pyykkäyksen, ruoanlaiton, keittiönsiivouksen, ruokaostokset. Emme muuhun pysty, kun olemme aina lasten kanssa, hoitopaikkoja tai keitään ulkopuolisia hoitajia ei ole. Emme myöskään valita, kahden alle 4v kanssa ei ole nyt suursiivouksien aika, se on ehkä sitten joskus myöhemmin tai, jos ilmaantuu rahaa palkata ulkopuolinen siihen hommaan..
Ei liikaa tavaraa, niin kaapit pysyy järjestyksessä. Astianpesukone tyhjennetään ja vaatteet viikataan suoraan kaappiin pesun jälkeen. Lähes joka päivä nopea imurointi ja vessat useamman kerran viikossa, pölyjä pyyhin esim. lasten leikkiessä. Tavarat aina viimeistään illalla paikoilleen, myös lelut. Kaikille tavaroille omat paikat.
Isommat siivoukset hoitaa puoliso. Vien lapset ulos tai katsotaan jotakin ohjelmaa tai leikitään sen aikaa. Ikkunat 2xvuodessa, sauna ja kylppärin tehosiivous vähän useammin. Matot lähetetään pesulaan ja kausivaatteita järjestelen esim. viikonlopun aikana kun puoliso hoitaa lapset.
Edellinen jatkaa vielä, että minua ei myöskään haittaisi yhtään, jos vaikka naapuri tai joku tuttu kysyisi voiko lapseni tulla teille huomenna siksi aikaa, että saan ikkunat pestyä. Mutta ei ole kukaan koskaan kysynyt. Ehkä eivät koe tarvetta tai heillä on muita tukiverkkoja
Näin yh:na vastaan, että jätän monesti tekemättä. Ihan yhdentekevää, imuroidaanko kerran viikossa vai kerran kuukaudessa.
Kaikkea ei voi saada, jostain on pakko karsia.