Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tukiverkottomat pikkulapsiperheelliset: missä välissä teette isommat kotityöt?

Vierailija
09.08.2025 |

Kysymys otsikossa.

Mietin, missä ihmeen välissä muut pesevät kodin ikkunat/tekevät pihatyöt/hoitavat kausitavaroiden, vaatteiden yms laitot varastoon ja ottamiset esille? Missä välissä pesette saunan/kylppärin/matot, teette suursiivouksen tai järjestelette sotkuiset kaapit? En vain millään arkikiireiden keskellä ehdi, enkä jaksa, tehdä tuota kaikkea. Esimerkiksi ikkunat tuleekin pestyä kerran parissa vuodessa, jos silloinkaan.

Toivoisin myös muita vastauksia kuin "minä katson lasten perään ja puoliso hoitaa kotityön sillä aikaa". Usein on tilanne, että ollaan puolison kanssa jompi kumpi töissä (molemmilla vuorotyö), joten toiselle jää lasten kanssa oleminen.

Ap

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme alle 4 v lasta ja teen kaiken tuon tässä muun elämän keskellä. Lapset tekevät tietenkin mukana. Ehdin ja jaksan varsin hyvin, koska tehtäväni ei ole viihdyttää lapsia, tehtäväni on opettaa heidät tähän maailmaan ja yksi hyvä oppi on vaikka kausivaatteiden esilleotto ja tarkistus.

Vierailija
2/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on jäänyt tekemättä vuosien varrella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viisivuotiaan yh-äiti, lapsi kuudesti vuodessa isällään. Niinä hetkinä suunnittelen tekeväni kaikea, mutta usein vain menee sängyssä maksamiseen, lepoon ja ikävän potemiseen. Teen siivousta pätkissä lapsen kanssa, esim ikkunoita meillä on 6 ja terassilasitus, niiden pesemiseen voi mennä viikko, joka ilta jotakin. Olen vielä siivousfriikki eli tykkäisin tehdä, mutta vain useinkaan jaksa.

varaa olisi palkata apua, mutta käytän rahat mieluummin toisin. Ole armollinen itsellesi. En minäkään ole tänä vuonna ikkunoita vielä pessyt.

Vierailija
4/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset leikkii keskenään,nukkuu päikkäreitä, syö välipalaa,kattoo piirrettyjä yms. Ja annoin niille myös siivousliinat käteen,menivät pesemään lelujaan kun minä imuroin tai tein jotain. Yhdessä siivottiin. Toki jossain vaiheessa ei meinannut haravoinnista tulla mitään kun piti vahtia missä menevät tai seisoivat selän takana,etten huido haravalla. Sinä vuonna en sitten niin hyvin haravoinu, ei siinä mitään. Ostakaa siivous sitten,jos teillä nyt niin hektinen elämä ettei siivota ehdi. 

Tai miten lie on,lapset päiväkodissa, ainakin meidän kunnalla sovittiin kuukausi tunnit. Itse tein vuorotyötä ja sanotaan nyt että kuukaudessa oli sovittu hoitoajaksi max 80 tuntia,joskus sain kuitattua hoitoajoiksi 75 tuntia,mut kerta maksoin niistä 80 tunnista,niin laitoin nekin itselle sopivaan paikkaan ja saatoin käydä kaupassa ennen kun hain lapset.

Vierailija
5/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on kolme alle 4 v lasta ja teen kaiken tuon tässä muun elämän keskellä. Lapset tekevät tietenkin mukana. Ehdin ja jaksan varsin hyvin, koska tehtäväni ei ole viihdyttää lapsia, tehtäväni on opettaa heidät tähän maailmaan ja yksi hyvä oppi on vaikka kausivaatteiden esilleotto ja tarkistus.

Tässä sulle papukaijamerkki ja 10 pistettä, kun oot niin täydellisen pätevä äiti! <3

Vierailija
6/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä vuorotyö, joten on myös arkivapaita? Miten ne hyödynnätte? Jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin kai ne voi silloin päikyssä olla aina välillä? Ja kouluikäiset toki koulussa. Näin ainakin meillä toimitaan.

Vierailija
7/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus on se, että iso osa jättää tuossa tilanteessa ne tekemättä.

Ja omista tutuistani tiedän, että monilla on oikeasti aika sotkuinen koti. Harva jaksaa siivota kunnolla, kun lapset ja työt vie mehut.

Vierailija
8/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä vuorotyö, joten on myös arkivapaita? Miten ne hyödynnätte? Jos on päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin kai ne voi silloin päikyssä olla aina välillä? Ja kouluikäiset toki koulussa. Näin ainakin meillä toimitaan.

Lapset on arkivapaalla vanhemman kanssa, jos vapaapäivä osuu arkipäiväksi. Meillä on vuoropäiväkodissa ehtona, että lapset saavat olla hoidossa vain työpäivän ajan. Eli ei voi tuoda arkena päiväkotiin, jos vanhempi/vanhemmat on vapaalla.

Ap

Vierailija
9/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan me kaksi hoidettiin kaikki yhdessä,ilman tukiverkkoja. Ei soiteltu tuleeko joku pesee meidän saunan ja imuroimaan. Jos toista ei kiinnosta imuroida,niin sitten se on lasten kanssa sen aikaa. Jos ei halua olla lasten kanssa eikä imuroida,niin sitten sitä ei tee kumpikaan. Kaikki voi yhdessä mennä päiväunille. Tai jos puoliso haluaa vaan rassata autoaan kokoajan yksin rauhassa,niin siinä vaiheessa silti rooli pitää vaihtaa ja se rassaaja on myös lasten kanssa et se toinenkin saa tehdä mitä sitten haluaa yksin rauhassa. 

Vierailija
10/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oli pieniä ysärillä, mutta en mä tukiverkkoja kotitöiden takia tarvinnut. Kuulostaa erittäin uusavuttomalta.

Vierailija
11/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on arkivapaalla vanhemman kanssa, jos vapaapäivä osuu arkipäiväksi. Meillä on vuoropäiväkodissa ehtona, että lapset saavat olla hoidossa vain työpäivän ajan. Eli ei voi tuoda arkena päiväkotiin, jos vanhempi/vanhemmat on vapaalla.

Ap

Siis onko muka oikeasti näin? Kai te ilmoitatte hoitoajat etukäteen? 

Vierailija
12/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ikkunoita ei pestä joka vuosi

- sauna pestään kerran vuodessa 

- suursiivousta ei tehdä vaan siivotaan sitä mukaa arjessa

- mattoja ei ole, ei ongelmaa

Itse hyödynsin päiväuniajat tuohon (olin kotiäitinä). Myös lasten kasvaessa pystyi ottaa kaikki kausiulkovaatteet olkkarin lattialle kasaan ja käymään ne läpi, vaikka lapset pyöri jaloissa

Kaikkea tehdään ns. vähän kerrallaan, hyödyntäen kaikki rakoset. Päiväunet tai kun lapset toisen vanhemman kanssa jne.

Myös lapset meni aiemmin nukkumaan, niin silloinkin.

Pointti myös pitää koti siistinä koko ajan siten, että jatkuvasti tuo tullessaan ja vie mennessään ja tavarat heti paikoilleen. En kestä sekasotkua.

Kämpän ei kannata antaa räjähtää, vaan koko ajan sitä mukaa vähän siivoaa tai raivaa, kun kulkee.

13/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin isommat siivoukset ja ikkunanpesun voi ulkoistaa. Lapset voi myös antaa hoitajalle, maksaa vaikka jollekin teinille vähän siitä että katsoo lasta. Ja itse siivoaa sillä aikaa.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
14/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun lapset nukkuu, katsoo piirrettyjä, leikkii, päiväkodissa/kerhossa/harrastuksessa tai toinen siivoaa ja toinen on lasten kanssa esim. puistossa/pihalla.

Vierailija
15/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapset oli pieniä ysärillä, mutta en mä tukiverkkoja kotitöiden takia tarvinnut. Kuulostaa erittäin uusavuttomalta.

Ja etenkin, jos on 2 vanhempaa, niin ihan varmasti välillä menee aikataulut yksiin ja saa vuorotellen hoidettua asioita! Toinen lasten kanssa ja toinen pesee ne ikkunat.

Vierailija
16/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todella on näin. Hoitovuorot varataan etukäteen ja ihan työvuorolistatkin on toimitettava.

Ap

Vierailija
17/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen hoitanut nuo ihan siinä arjessa useimmiten. Välillä silloin kun puoliso on ollut kotona. Iltaisin on myös ollut helppo pestä esim kaappeja, kun lapset meni pieninä nukkuun jo klo 20. Olin kotiäitinä melkein kuusi vuotta. 

Vierailija
18/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääperiaatteeni on: mieluummin sotkuinen koti, kuin kireä äiti. Vanhemmat sukupolvet kauhistelevat, mutta lapseni ovat onnelliset.

Välillä tulee tehokkaita spurtteja, jos on vaikka juhlat tulossa. Niin silloin saa motivaatiota pestä vuoden pesemättöminä olleet ikkunat, järkätä kausivaatteet eteisestä ym. tosi vauhdikkaasti.

Varmaan joillakin toimii järjestelmällisyys, että pilkkoo työt osiksi ja tekee jotain pientä joka päivä, niin ei tule rästilistaa. Minulle se ei vaan toimi, joten teen sitten kerralla paljon. 

Minulla on kahdenlaiset lapset, eli toinen viihtyy itsekseen vaikka minulla hommat käynnissä ja toinen ei viihdy, joten sitten vaan telkkari päälle. Näin hienon ratkaisun olen keksinyt! 

Terveisin,

Tavallinen työssäkäyvä (totaaliyksinhuoltaja)äiti

Vierailija
19/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Todella on näin. Hoitovuorot varataan etukäteen ja ihan työvuorolistatkin on toimitettava.

Ap

Mun työpaikalla joskus vaihdetaan vuoroja kollegan kanssa tai otetaan ihan ylityövuorojakin. Voiko teillä tehdä näin? Tai sit joskus sovin töissä et teen vähän pidempiä päiviä ja saan vaikka jonkun päivän kokonaan vapaaksi. Tätähän ei tartte päiväkotiin kertoa, että venyttää joitain työpäiviä puolella tunnilla tai tunnilla sillä et saa vaikka maanantain vapaaksi. Venytykset voi kertoa,vapaata ei. Ei se päiväkodille kuulu teetkö ylitöitä vai saatko vapaana.

Vierailija
20/57 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan noista jätin yksinkertaisesti tekemättä silloin, kun lapset olivat pieniä. Ei tosin johtunut tukiverkostpojen puutteesta vaan siitä, että kotitöitä ja lastenhoitoa oli niin paljon, että en vaan jaksanut enää sen lisäksi pestä ikkunoita, järjestellä kaappeja, pestä mattoja. Jos tuntuu, että ei ehdi eikä jaksa, niin miksi pitäisi? Itse mieluummin katsoin vaikka elokuvan kuin järjestin kaappeja. Omasta jaksamisesta täytyy pitää huolta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi