Nyt riittää. Haluan muuttaa pois Tampereelta ja äkkiä!
Kävin äsken keskustassa etsimässä uusia kenkiä. Ihmisten määrä, huonokäytöksisyys ja röyhkeys yllättivät todellakin. Tosin muita varmaan ei (?), itse en kovin usein poistu kotoani, mitä nyt töihin ja ruokakauppaan. Tein sellaisia havaintoja, että joka toinen vastaantulija on päihtynyt, ulkomaan turtistit katsovat touhua kulmat kurtussa. Huumekauppaa käydään täysin avoimesti keskellä kirkasta päivää. Hävettää.
Ja mikä siinä on, että täällä ihmiset ovat kamalan epäsiistejäkin! Jokainen pukeutukoot oman makunsa mukaisesti, mutta kyllä kaupungin yleinen siisteystaso on laskenut hurjaa vauhtia. Hämeenkatu on niin täynnä kusta ja muita tahmoja, että jatkuvasti katsottava eteensä. Astuin johonkin terävään, toivottavasti ei ollut huumeneula. Julkiset vessat (esimerkiksi Metsossa ja Sokoksessa) ovat niin bakteeripesäkkeitä kun kodittomat käyvät näissä.
Kaiken kruunaa se, että emme ole löytäneet perheellemme uutta sopivaa asuntoa (kolmio-neliö) pitkän etsinnän jälkeen. Tampereelle rakennetaan aivan järkyttävän kalliita, n. 50 neliön kolmioita, joihin emme yksinkertaisesti halua muuttaa. Hyvästi!
Kommentit (198)
Vierailija kirjoitti:
Pirkanmaalla Tampere on pahin paikka asua. Tampereella keskusta ja Hervanta ovat pahimpia paikkoja asua. Rikollisuus, ilkivalta, sotkuisuus, huumekauppa, katuväkivalta ja julkinen päihteidenkäyttö rehottavat. Poliiseja ja vartijoita ei näy Tampereella koskaan eikä missään. Piripäät, näpistelijät, huumehörhöt, juopot ja ammattivarkaat päivystävät Keskustorilla, Laikunlavalla, Hämeenkadulla, Vanhan kirkon edustalla, Koskipuistossa, Rautatieaseman nurkilla ja Tullintorilla. Huumekauppaa käydään keskellä kirkasta päivää.
Hervannan Kauppakeskus Duon edessä juopot ryyppäävät ja rähisevät. Juopot virtsaavat julkisesti Duon edustalle ja Hervannan vapaa-aikakeskuksen seinille. Kauppakeskus Duossa notkuu erittäin epämääräistä porukkaa. Vartija päivystää Duon Alkon portilla. Ahvenispuisto on täynnä juoppoja ja elämäntapanotkujia, joilla on keskellä kirkasta päivää kaljatölkki ja tupakka kourassa. Menisivät töihin! Ahvenisjärvi on li
Mulla oli kolme viikkoa sitten auto parkissa Tullintorin parkkihallissa. Olipa kiva yllätys kävellä autolle, kun kolme sekakäyttäjää oli tehnyt leirinsä siihen autoni taakse. Takapuskuriin oli kustu ja auton katolle levitetty mitä lie ruoka ym jätettä. Siinä oli 2 miestä ja yksi nainen sekavassa tilassa.
Hermostuin tietysti näystä ja aloin huutamaan heille, että mitä vttua te ootte menneet tekemään? Suksikaa nyt vttuun täältä. Eniten tajuissaan oleva alkoi sopertamaan jotain, että hajottaa auton lasit ja muuta vastaavaa. Otin siinä kohtaa puhelimen ja soitin häkeen. Tämä epämääräinen seurue hoiperteli pois paikalta siinä kohtaa.
Tapaus kyllä harmitti ja piti ajaa auto suoraan pesulaan. Ilmeisesti nämä huumehörhöt tulee sinne parkkihaliinn siitä S-marketin vierestä olevasta aukosta, josta on vapaa kulku tähän tilaan. Enpä pysäköi enää toiste sinne autoani.
Koskarissa nähtyä: Siellä alimman kerroksen wc-tilassa joku hörhö tykitti suoraan suoneen. Hyi hemmetti. Kaverinsa oli ilmeisesti sammunut wc-koppiin, kun tämä örisi kaverinsa nimeä siinä oven takana.
Jäi omat tarpeet tekemättä siihen wc-tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tampere ei ole minulle tuttu, joten en voi tuohon ottaa kantaa. Mutta kiinnostaa kuitenkin, minne haluaisit muuttaa? Mä oon asunut Suomen joka kolkassa; Lapista pääkaupunkiseudulle ja siltä väliltä. Ystävällisimmät ihmiset olivat Lapissa ja Espoossa, mutta Espoon ruuhkaisuuden takia en sinne enää haluaisi. Lappiinkaan en enää haluaisi, koska kesä ja hyttyset...
Olen asunut myös aika monessa paikassa ennen Tampereelle muuttoa. Pohjanmaalla ja länsirannikolla on puhdasta, mutta ihmiset eivät ole niin ystävällisiä kuin pohjoisessa ja Itä-Suomessa. Näin ainakin mun mielestä. Haluaisin muuttaa ehkä johonkin Tampereen kehyskuntaan, esimerkiksi Lempäälään tai Ylöjärvelle, jotta perheen nuoren ei tarvitsisi vaihtaa koulua. Lisäksi olen ollut jo pidempään kiinnostunut Turusta, mutta puolisoa ajatus sinne lähdöstä ei kiinnosta.
Ap
En ihmettele puolisosi mielipidettä. Minä olen asunut sekä Tampereella että Turussa (kummastakaan en ole kotoisin) . Jos näistä kahdesta pitäisi nyt valita asuinpaikka, niin ehdottomasti valitsisin Tampereen. Perustelut: 1. Tampereella upeat ja vedenlaadultaan uimakuntoiset vesistöt, joita riittää ympäri kaupunkia ja lähikuntiakin. Turussa tietysti merta riittää, mutta puhtaassa ja pehmeässä järvivedessä on paljon miellyttävämpää uida kuin likaisessa Itämeren merivedessä. Toisekseen Turussa merta riittää vain tiettyyn suuntaan, mutta sitten edessä onkin vain kuivaa sisämaata ja likaisia jokia. 2. Tampereella ihmiset ovat välittömämpiä ja ystävällisempiä sekä hyväksyvät muualta tulleet aivan erilailla joukkoonsa kuin Turussa. Jos kerrot muuttaneesi Turkuun Helsingistä, niin saat jopa kuulla (olin paikalla kuulemassa) , kuinka "täällä ei pidetä helsinkiläisistä". 3. Pidän Tampereeen harjumaisemista ja kaupunkia halkovasta Tammerkoskesta. Tampere on hyödyntänyt (säilyttänyt omaleimaista historiaansa) hienosti keskustan vanhoja teollisuusrakennuksia, eikä hävittänyt niitä maantasalle.
Ajan viikottain Tampereelle, usein etenkin Hämeenpuiston alueelle (viime perjantaina viimeksi), ja aina vain jaksan ihailla kaupungin kauneutta: kuinka kaupungissa voikaan olla niin paljon hienoja puistoja ja esim. Hämeenpuiston alue on eläväinen ja sen varrella on paljon viehättäviä kivijalkakauppoja. Samoin Tampereen kulttuuritarjonta on korkealaatuista, voin tämän todeta niitä usein käyttäneenä.
Tietenkään mikään kaupunki ei ole täydellinen ja esim. päihdeongelmaisten käytös katukuvassa pistää silmään etenkin suuremmissa Suomen kaupungeissa, mutta kokonaisuutena Tampere on edelleen vetovoimainen kaupunki.
Nyssessä koettua: Bussi saapui Keskustorille ja linja aloitti uudelleen sieltä matkansa. Tulin tästä kyytiin. Takapenkillä oli hieman epäsiistin oloinen nuori mies, joka ei reagoinut mitenkään kun kuski kehotti poistumaan. Hän vain retkotti pää alaspäin hiljaa. No bussi lähti liikkeelle ja nuori ei edelleenkään reagoinut. Lopulta kuski pysäytti bussin, yritti herättää nuorta ja lopulta soitti ambulanssin. Ambulanssi tuli ja kantoi tämän ulos. Ei olisi varmaan pitänyt katsoa tilannetta, mutta tulin vilkaisseeksi kun istuin ihan vieressä. Hän näytti todella pahalta. Olikohan lie yliannostus ja joutunut ryöstetyksi tms. Aivan surullinen kohtalo tällä nuorella.
Tullintorin ympäristö amfetamiinirappusineen on surullinen näky. Koulujen huumevalistus pitäisi siirtää niin, että oppilaat viedään sinne katsomaan tosielämän esimerkkejä. Näin käy, kun koskee huumeisiin.
Nostan myös hattua niille, jotka työskentelevät siinä Tullintorin S-marketissa. On taatusti raskas paikka olla töissä. Eniten sekaisin olevat avaavat ruokapaketteja ja syövät suoraan niistä. Myös paistopisteeltä otetaan paskaisin käsin suoraan tuotteita ja syödään saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa Hämeenlinnaan! Asuimme 20 vuotta Tampereella ja meno muuttui ihan hulluksi. Nyt on ihanaa asua täällä luonnon lähellä, veden äärellä Hämeenlinnan rauhassa
Hämeenlinna oli ihana kaupunki, niin kauan kun vain kävin siellä. Nyt kun asun kaupungissa, niin täytyy todeta että täällä on harvinaisen tympeitä, kateellisia ja sulkeutuneita ihmisiä. Juorupiirit oikein kukoistaa! Epäilen minulla käyneen harvinaisen huono tuuri asuinalueen suhteen, mutta uudelle alueelle en uskalla vaihtaa kaupungin sisällä, vaan haluan todellakin vaihtaa kaupunkia/paikkakuntaa. Samalla lähtee Hämeenlinnasta yksi sen hamuama hyvä veronmaksaja.
Luonto Hämeenlinnassa on todella upea ja ulkoilumahdollisuudet hyvät. Valitettavasti kaupungin keskusta on päästetty rapistumaan alennustilaan. Tyhjiä liiketiloja on yksi toisensa vieressä. Goodmanin perustamisen jälkeen tämä alennustila sai alkunsa ja loppua sille ei näy. Mikä älynväläys tämä Goodmanin rakentaminen olikaan!
Tampere ei ole yhtä kuin keskusta. Ei ole mitään häiriöitä vaan rauha. Pärjään ilman keskustaakin.
Iäkäs tuttavani omistaa Tampereen keskustassa 4-5h+k todella kivan asunnon. On ollut jo useamman vuoden myynnissä. Olisi oikein toimiva lapsiperheen asunto, mutta ei kukaan hullu tuo lapsia keskustaan asumaan. Lapsen voisi laskea yksin ulos vasta suunnilleen täysi-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt Tampereen 90-luvulta lähtien. Tampere oli ennen viihtyisä, siisti, siis ennen ratikkaa. Tampere on mennyt alaspäin. Tampere on epäsiisti, kaupunkiin on muuttanut epäsiistiä porukkaa, työttömiä, narkkeja, juoppoja jne. Kaupunkikuva on yksinkertaisesti RUMA ja rumuus johtuu näistä ihmisistä. Kaupunkihan on muuten kaunis mutta ihmiset rumentavat kaupungin.
Huonoa käytöstä, rumaa pukeutumista, skuutteja, pyöriä, sellaista helvetin sekasotkua nykyään. En käy Tampereen keskustassa enää ja olen muuttanut pois Tampereelta. Jos haluan käydä kaupungissa, menen lentokoneella Euroopan sivistyneisiin metropoleihin. Esimerkiksi Roomassa ei näy keskustassa huumeiden käyttäjiä, eikä muutenkaan mitään epämääräistä porukkaa, ne on siivottu sieltä pois.
Siivottu pois? Tällainen särähtää korvaan. Eikö kaupunkitilan pitäisi kuulua kaikille... ?!
Olen kiinnittänyt samaan huomiota jo pitkään. Ennen oli kiva käydä Tampereella perheen kanssa, mutta sitten Tullintorille tuli se korvausklinikka ja narkit valloittivat Pendoliinon edustan. Sen jälkeen aseman liepeille on vaan tullut lisää porukkaa jolla silmät seisoo päässä.
Kesällä tuli käytyä Tampereella urheilutapahtuman takia ja varasin kerrankin muutaman tunnin aikaa keskustassa kävelyyn kun oli hieno sääkin.
Kävelin mm. koko Hämeenkadun päästä päähän kun etsin penkkiä jossa lepuuttaa jalkoja ja asetella selkää painava repun sisältö parempaan järjestykseen.
Melkein jokaiselle penkille ja myös porttikonkeihin oli ilmestynyt eräänlaisia pop-up anniskelupisteitä joissa kanta-asiakkailla oli täysi meno päällä jo lounasaikaan.
Dokaajista vapailla penkeillä istuikin sitten viimeksi vappuna suihkussa käynyt sekavan oloinen henkilö joka oli varannut penkin erilaisissa kasseissa ja pussukoissa mukana kulkevalle omaisuudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Tampere on aina ollut juntti kaupunki, keskimääräistä epäviehättävämpiä ihmisiä. Esim. jo 25v sitten, kun lähti käymään Tampereella turistimatkalla, huomas heti kadulla sellaisen tyylitttömyyden rumuuden. Ja jengi joka viime vuosina nyt sankoin joukoin muuttaneet Tampereelle; ei ne ole mitään kaunista ja rohkeaa eliittiä vaan jtn työttömiä, kouluttamattomia peräseutujen mörököllejä, jotka päättäneet pöhinän perässä lähteä isommalle kylälle. En todellakaan esim. Hki tai muualta etelä-suomesta muuttais Tampereella.
Tampere on aina ollut rokkikaupunki. Paljon rentoa pukeutumista, rokkareita, hevareita, ties mitä tulee kadulla vastaan. Ja se nimenomaan on hyvä asia. Tampereella saa olla vapaasti oma itsensä.
Se on hyvä asia ainoastaan niiden henkilöiden mielestä joilla on tarvetta "olla vapaasti oma itsensä".
Veronmaksajien takavalot katoavatkin sitten Lempäälän ja Pirkkalan suuntaan sikäli kuin eivät muuta Turkuun mikä on tamperelaiselta sellainen päätös jonka pitäisi pysäyttää päättäjät miettimään mitä ihmettä ovat menneet tekemään.
Huomasin saman ollessani kesällä Tampereella. Todella huono käytöksisiä ihmisiä. Törkeitä ja itsekeskeisiä. Kävelin kadun reunassa takaperin ihan hetken kun annoin ystävälleni sateenvarjoa. Olin todellakin siis reunassa. Pyöräilijä tuli selkäni takaa todella kovaa vauhtia tahalleen hipaisten pyörällä kättäni ja huusi ylimielisesti että katsoisit eteenpäin. Hänellä olisi ollut tilaa mennä toisesta reunasta ohi mutta piti päästä loukkaantumaan kun joku ei tehnyt niinkuin normaalisti kuuluisi, hirveä kriminaali minä.
Kaupoilla tönimistä ja etuilua. Ihan kuin maailmanloppu olisi menossa ja kaikki yrittää pelastaa vaan itsensä.
Lempäälä se vasta tylsä paikka onkin, ap.
Olisit iloinen savolaisista! Ovat hauskaa ja sosiaalista porukkaa pääosin.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä hyvätuloisten koulutettujen perheiden autojen takavalot suuntaavat juuri sellaisille seuduille joihin julkisilla kulkevat tulonsiirtojen perässä muuttaneet eivät pääse eivätkä halua kun sieltä puuttuu kaikki se "pöhinä".
Haluan Tampereelle ja äkkiä. Ostin junalipun huomiselle ja olen katsellut asuntoja sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä hyvätuloisten koulutettujen perheiden autojen takavalot suuntaavat juuri sellaisille seuduille joihin julkisilla kulkevat tulonsiirtojen perässä muuttaneet eivät pääse eivätkä halua kun sieltä puuttuu kaikki se "pöhinä".
-Hyvätuloisten koulutettujen perheiden autojen takavalot ei pala ollenkaan, koska he ovat "pöhinöissään" niin vtun ekologisia.
Siellä on viikonloppuna ryöstetty Kalevan K-market.