En ole KOSKAAN nähnyt isäni tekevän mitään kotitöitä
Kyseessä noin 70-vuotias eläkeläinen. Pitkiä työttömyysjaksoja ja muistan hänet lapsuudestakin enemmän sohvalla makoilemassa kännissä kuin tekemässä mitään hyödyllistä. En muista, että olisi imuroinut, tehnyt ruokaa, pessyt/pyyhkinyt mitään pintoja, käynyt itsekseen ruokaostoksilla, kolannut pihaa, leikannut nurmikkoa, tehnyt meidän lasten kanssa yhtään mitään. Auton kävi tankkaamassa, jos oli selvinpäin ja saattoi hoitaa talvella takan lämmityksen osittain. Koko ajan työelämässä ollut äitini teki KAIKEN.
Onko muilla samoja kokemuksia? Voiko tällainen olla jotain nepsy-/mt-käytöstä vai pelkkää alkoholismia?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Tuo laiskuutta ja saamattomuutta. Jos kukaan ei ole lapsena patistanut tekemään ja on jo laiska syntymästään, niin kaikki mikä ei ole kivaa, jää tekemättä. Ahkerilta vanhemmilla on laiskat lapset.
Luulenpa, että isäni perheen ainoana poikana oli juuri tällainen, jolta ei mitään vaadittu. Hänellä 3 siskoa, jotka ovat kyllä olleet ahkeria ja menestyneet elämässä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti oli kotona hoitamassa lapsia ja teki kaikki kotityöt.
Isä kävi töissä ja hoiti polttopuut. Remontit. Pihatyöt jne. Olisiko vielä kotityötkin pitänyt tehdä ?
Eikö nuo sitten ole kotitöitä? Ja joo, kyllä nyt sentään lastensa kanssa kuuluisi olla, vaikka äiti kotona olisikin.
Isäni n. 10-vuotta vanhempi kuin isäsi.
Kävi töissä (välillä humalassa ja välillä krapulassa) sohvalla makoili kännissä. En muista minäkään että lapsuudessani, että hän olisi imuroinut, tehnyt ruokaa, pessyt/pyyhkinyt mitään pintoja, kolannut pihaa, leikannut nurmikkoa, tehnyt lapsiensa kanssa yhtään mitään. Ei tehnyt myöhemminkään.
Kyllä autonsa kävi tankkaamassa ja myöhemmin jo aikoinaan puretun uunin tilalle hankki uuden olkkariin ja keittiöön, lämmitti milloin lämmitti ettei vaan mene puita liikaa, pihi oli. Äitini oli myös työelämässä ja teki kaikki muut hommat.
Joitakin nepsy ongelmia sillä varmasti oli.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäluokan ukot mitään kotitöitä tehny. 1960-luvulla syntyneistä osa on jo tehnyt, 1970-luku on ollut se murroskohta kun miehetkin alkoi tehdä kotihommia.
Isäni oli 1911 syntynyt, kyllä hän hoiti meitä lapsia mikäli ei ollut savotassa ja laittoi ruokaa, kun äitimme oli sairaalassa. Siivouksia ei hänenkään tarvinnut tehdä.
Mutta näitä "sohvansärkijöitä" kyllä on elämässäni riittänyt!
Noita lois miehiä makasi monien kavereitten huusholleissa ja välillä akka silmät mustana yms. poliisit vieden miestä putkaan. Taas kohta kun ei olisi mitään tapahtunut.
Äitini ei koskaan maksanut ostoksia kaupassa tai kotitalouden laskuja. Ei tankannut autoa, leikannut ruohoa tai huoltanut/ huollattanut autoa. Ei myöskään tehnyt polttopuita ja kantanut niitä sisään. Isä teki nämä kaikki. Olikohan äidissä jotain vikaa, kun pesi vain pyykkiä teki ruokaa ja siivosi?
Vierailija kirjoitti:
Äitini ei koskaan maksanut ostoksia kaupassa tai kotitalouden laskuja. Ei tankannut autoa, leikannut ruohoa tai huoltanut/ huollattanut autoa. Ei myöskään tehnyt polttopuita ja kantanut niitä sisään. Isä teki nämä kaikki. Olikohan äidissä jotain vikaa, kun pesi vain pyykkiä teki ruokaa ja siivosi?
Voi taivas. Eri juttu, jos olisi kännissä makoillut sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Ai että isä noin viisi päivää vuodessa kun teki jotain?
Kerroin joskus, toisessa ketjussa, et nuorempana olin ihmiseksi todella siisti: Piti ostaa imuri, muttei ollut varaa, niin paukutin matot joka la-aamu ja pesin lattiat. Olihan se, vastapainoa sille ajatustyölle, mitä silloin jouduin tekemään.
Nyt? Hiivatti niin laiska, etten saa edes imuria kaapista ulos. Sama muuten oli exälläkin (ei, ei se suhde siihen kaatunut vaan muihin syihin ...). Toisaalta, mulla on synnynnäinen selkävika, jos se kerran "nytkähtää", niin siitä voi tulla "pitkäkippee". ... Kaveri keljuili: Aina kun kävelet siivouskomeron ohi, niin selästä nytkähtää :)))
Vierailija kirjoitti:
Kukas teillä lapset hoiti? Ja kävi kaupassa? Paikkas ja viikkas vaatteet kaappiin? Niin että toi VAIN on aikamoista vähättelyä.
Verrattuna siihen, että kesällä kerran viikossa leikkaa nurmikon ja huollattaa auton muutaman kerran vuodessa ja tankkaamista en edes työksi laske. Polttopuissa on työtä, mutta se on vaan talvella ja niiden kantaminen sisään vie vain muutaman minuutin. Kotityöt täytyy tehdä aina uudelleen ja uudelleen monta kertaa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuon ikäluokan ukot mitään kotitöitä tehny. 1960-luvulla syntyneistä osa on jo tehnyt, 1970-luku on ollut se murroskohta kun miehetkin alkoi tehdä kotihommia.
Ai miten niin ei tehnyt ? Isäni oli syntynyt 1937 muistan että teki ruokaa, imuroi jne. Eli osasi tehdä kotitöitä. Isäni oli lapsi kun hänen isä kuoli sotavammoihin
Minun isäni olisi syntynyt 1934 ja teki paljon kotitöitä ollessani lapsi. Synnyin 1966.
Hän laittoi ruokaa, hoiti lapsia, leikki, vei urheilemaan, lintuja kiikaroimaan, kalastamaan ja pienille reissuillekin. Tosin täytyy myöntää, että siivoukseen hän ei paljoa osallistunut. Mutta kaikki auto- ja kodin korjaushommat hoiti.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Korkeassa virassa oleva isäni imuroi ja luuttuaa lattioita, pesee vessoja, ikkunoita ym, samoin myös korkeassa virassa ollut 20-luvulla syntynyt isoisäni.
Minulla sama kokemus; isoisäni, isäni ja mieheni ovat tehneet lähes kaikkia kotitöitä. Nykyinen mies erittäin aktiivinen "Puuhapete",
Isäni teki paljon töitä, maksoi kaiken ja teki kaikki kodin tekniset jutut ja pihatyöt kukkien istutusta lukuun ottamatta. Ei hän siis missään nimessä laiska ollut mutta arvot ka osaaminen olivat tällaiset.
Äitini hoiti kodin kaiken arkityön ja lapset. Olen kuitenkin tyttärenä saanut täysin eri kasvatuksen kuin veljeni. Todellakin oli eri vaatimukset, kun minun piti äidin apuna tehdä kaikki kotityöt ja veljen ei mitään.
Sama työnjako heillä jatkuu tähän päivään. Ja minun pitää tietysti auttaa. Veljeni ei tokikaan tarvitse huolehtia kuin itsestään.
Vanhempani antoivat ja yhä antavat hänelle paljon rahaa, vaikka hän on selvästi lyhemmällä ja huonommalla koulutuksella paljon parempipalkkainen kuin minä.
Minun piti käydä 13-vuotiaasta lähtien tienaamassa omat rahani. En ole tosiaankaan saanut ikinä heiltä rahaa. Äitini hoiti myös aikanaan veljeni lapsia, piti paljon viikonloppuja. Ei minun lapseni kiinnostanut.
Mielestäni vanhempani arvot ovat aataminaikuiset. "Kun poika kuitenkin jatkaa nimeä ja sukua." He ovatkin varmasti olleet pettyneitä kun saivat tytön ja piti tehdä heti se poika.
Odotan ja uskon, että jos he kuolevat minua ennemmin, niin tulen näkemään kuinka veljelleni on jollain tapaa järjestelty perinnöstäkin valtaosa.
Vaikka minä heitä yritän yhä enemmän hoitaa. Tätä on suomalaisen kulttuurin sisäistynyt naisviha. Enkä minä ole mikään huithapeli tai rikollinen, vaan aina kiltti ja kunnollinen tyttö ja perheenäiti.
Meillä ei vain ole yhtään arvostettu tyttöjä eikä naisia. Eikä työtä ja vastuuta joka meille on jätetty pidetä minään.
Sanon vähän karkeasti mutta omassa suvussani ja uskomatonta kyllä eritoten äidin puolella nimenomaan vanhojen naisten ylläpitämänä on ja on ollut tämä mentaliteetti että jos vain on munat, niin on jo sillä suoraan kuningas.
Heh, minun lapseni ovat minun nimelläni, eikä miehen, joka aataminaikuisten arvojen kanssa keuhkoavien appivanhempieni.
Ei jatkunut apen suku sitten meidän kautta ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Korkeassa virassa oleva isäni imuroi ja luuttuaa lattioita, pesee vessoja, ikkunoita ym, samoin myös korkeassa virassa ollut 20-luvulla syntynyt isoisäni.
Kyllä kans mun -33 syntynyt isäni osasi hoitaa taloutta ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä äiti oli kotona hoitamassa lapsia ja teki kaikki kotityöt.
Isä kävi töissä ja hoiti polttopuut. Remontit. Pihatyöt jne. Olisiko vielä kotityötkin pitänyt tehdä ?
Kyllä kotityöt kuuluu myös miehelle.
Autonkorjaus ja metsätyöt kuten myös remontit kuuluu vain miehelle.
Me tultiin just metsätöistä, joita tehtiin yhdessä. Remontitkin on tehty yhdessä. Autohommat kuuluu ammattilaisille, paitsi renkaanvaihdot sun muut perusjutut osaa kumpikin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Makasko vähän väliä kännissä sohvalla? Samalla, kun isäs teki kaikki keittiö- ja pyykkihommat.
Kyllä kotityöt kuuluu myös miehelle.
Autonkorjaus ja metsätyöt kuten myös remontit kuuluu vain miehelle.