Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kestät sen, ettet saa välttämättä koskaan tietää totuutta maailmasta?

Vierailija
08.08.2025 |

Kukaan ei ole kuolleista palannut kertomaan mikä on totuus elämästä. Tai jollain on ollut kuolemanrajakokemus, sekin selitetään vain jollain aivojen suojamekanismilla. Jos kaikki on vain materiaa, niin kuolemankaan jälkeen ei saa tietää miten maailmankaikkeus syntyi, ja miksi, miksi me olemme täällä, mikä on kaiken tarkoitus ja miten maapallo loppuu. Luulin tieteen jo selittäneen kaiken, sitten ymmärsin että hekään eivät välttämättä ymmärrä kaikkea, tai ovat ymmärtäneet väärin.

Esimerkiksi tämä uusi James webb avaruusteleskooppi on löytänyt asioita, jotka eivät mitenkään sovi siihen käsitykseen, joka meillä on ollut maailmankaikkeuden synnystä. 

Moni tieteen asiakin on loppujen lopuksi vain teorioita, eikä kaikkea ole todellakaan todistettu varmaksi.

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda, etsi  onni pienistä asioista jotka voit käsittää. Sekin  on maailma ja todempi kuin mitä luet.

Vierailija
2/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuoleman jälkeen ei ole mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huonosti siinä mielessä, että mietin sitä joka päivä. Toisaalta en tiedä, kestäisinkö totuuttakaan.

Vierailija
4/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aika tyhmä pitää olla, ettei ole aikaisemmin tajunnut, että tuokin teoria alkuräjähdyksestä ja maailmankaikkeuden synnystä on vain arvaus. 🙄 Ei sitä ole yhtään mitenkään pystytty todistamaan. 

Vierailija
5/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ihan varma edes siitä missä avaimeni ovat, luuletko, että joku universumin synty on päällimmäisenä huolenaiheenani?

Vierailija
6/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en kestäisi?

Ei vaikuta jokapäiväiseen elämään yhtään millään tavalla.

Mutta olisi kiva tietää, että onko valkoiset aukot ratkaisu kaikkeen, eli onko ne se, mikä synnyttää universumin.

Vierailija
7/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin ylimielinen että kuvittelisin olevani oikeutettu tietoon todellisuuden perimmäisestä luonteesta. Perustellut arviot riittävät minulle mainiosti.

Vierailija
8/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti kestän, joten yritän olla ajattelematta.

Vierailija
9/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos  luet kirjaa, totuus ei ole nuo sanat, vaan totuus on sillä hetkellä paperilla olevat  mustetahrat  jotka muodostuvat päässäsi sanoiksi. Se on totuus. Sanat ovat aina vertauksia.

Joten jos etsit totuutta katso lähelle. Näe kuuntele maista haista tunne, aistisi ovat välineet totuuteen.

Sinun maailmaasi.

Vierailija
10/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen "aina" tiennyt kuinka rajallisesti tiedekään on asioita saanut selvitettyä, siis miten kesken prosessit on vähän joka tieteenalalla. Joten en ole ikinä kokenut sellaista, että olisin luullut tiedettävän kovinkaan paljon enemmän ja sitten tajunnut että ei, ei, joten pettymys tai ahdistus siitä tiedon vähyydestä ei ole iskenyt. Minua nuo mysteerit eivät siis haittaa. Tiedonnälkä ja uteliaisuus on tuttua, mutta en usko että kovin monet asiat selviää elinaikanani. Kuoleman jälkeen en usko olevan mitään, joten siltä osin odotukset on lähinnä paluuta aikaan ennen syntymää.

Vierailija
11/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tiedän hyvinkin miksi me olemme täällä, mikä on kaiken tarkoitus ja "miten maapallo loppuu". Ei noissa ole minulle mitään epäselvää.

Vierailija
12/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuoleman jälkeen ei ole mitään.

Miten voit olla varma?

Vierailija
13/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lääketieteen tiedon puoliintumisaika on 50 vuotta. 

Se, mitä lääketieteessä pidetään totena tänään, onkin 50 prosenttisesti väärää tietoa. 

Tietenkin tähtitieteessä samoin. 

Ja dinosauruksia luultiin linnuiksi, koska dna oli saastunut, kun kaivajat oli syöneet kanaruokaa. (Eivät käsittäneet, miten helposti saastuu)

Vierailija
14/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on huojentavaa, etten tiedä. Tuntuu lohdulliselta ajatella, että joskus tämä kaikki vain loppuu - sen sijaan, että tarvitsisi huolehtia jostain seuraavista elämistä tai universumin tarkoituksesta.

Vierailija
15/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää ymmärtää se, että tiede kertoo parhaimman ja tarkimman toistaiseksi voimassa olevan tiedon/tulkinnan siitä. (poissulkien rahoittajien intressit, maksetun näkyvyyden, liiallisen sektoroitumisen=kapea-alainen perspektiivi, algoritmien vaikutuksen jne.) Ja suluissa on mainittu osa siitä, miksi tiede on mennyt/menee rikki. Tieteen tärkeimpiä prinsiippejä on itsekorjautuvuus (skeptisyys, avoimuus, itsekritiikki, ja uudemman/laajemman tiedon mahdollisuus kumota aiempaa "tietoa"). Tiede tutkii "kaikkeuden ja luonnon lainalaisuuksia". Ollen itse osajoukko siitä. Samoin lainalaisuuksin. Vrt. Heisenbergin epätarkkuusperiaate.

Jopa "tieteiden äiti" (=filosofia), menee tieteen filosofian määritelmissään toisinaan harhaan määritelmissään. Väärässä ollut tiede-detalji kirjoitetaan "epätieteeksi" tai "epäonnistuneeksi näkökulmaksi". Sen sijaan "pseudotieteeksi" joskus julistettu on sitä aina, vaikka se olisi jonkun "oikean tieteen" perusta jne.

Vierailija
16/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en ole ihan varma edes siitä missä avaimeni ovat, luuletko, että joku universumin synty on päällimmäisenä huolenaiheenani?

:D :D

Vierailija
17/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä tiedän hyvinkin miksi me olemme täällä, mikä on kaiken tarkoitus ja "miten maapallo loppuu". Ei noissa ole minulle mitään epäselvää.

Alapeukuttaja on aika syvällä matrixissa kuin myös ap. Ei nuo ole kovin kiinnostavia kysymyksiäkään, varsinkaan tuo viimeinen. Tuo on kuin kala pohtisi, milloin tämä meri kuivuu tyhjiin, ja voi voi, kun en enää silloin ui tässä meressä todistamassa sitä.

Vierailija
18/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä minä sillä tiedolla tekisin? Maailmassa on muutakin mietittävää ihan riittämiin. Esim. se miksi navassani on nöyhtää. En ole vieläkään ymmärtänyt, miksi se sinne menee, kun muitakin paikkoja olisi tarjolla.

Vierailija
19/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se tieteellinen teoria ei pidä paikkaansa maailmankaikkeuden synnystä, miten se sitten pitää paikkaansa muista asioista? Tieteellisen teorian pitää kuitenkin perustua tutkimukseen ja faktoihin. Minusta on kummallista, että voidaan muka tietää jotain ajasta, josta kukaan ihminen ei ole ollut paikalla todistamassa mitään. 

Vierailija
20/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkea voi koskaan tietää. Mutta ollaan yritetty selvittää jotain.