Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tekonivelen asentaa samaan niveleen aina vaan uudelleen?

Vierailija
08.08.2025 |

Itselläni nivelvaivoja jo 45-vuotiaana.

Jos päätyy leikkaukseen, niin se nivelhän on kuluva osa. Voiko sen vaihtaa miten monta kertaa vaan?

Entä mitä tapahtuu, jos vanhana onkin muista syistä leikkauskelvoton. Onko se loppuun kulunut tekonivel pahempi kuin oma nivel, jossa on kulunut nivelpinnat pilalle?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on tekoniveliä niin miltä se tuntuu kun on sellainen? Huomaako sen jatkuvasti,että se on siellä ja onko se jotenkin kömpelömpi yms mitä oikea nivel? Olen vain utelias ja siksi kysyn.

No ei sitä jatkuvasti huomaa. Miksi ihmeessä huomaisi? Ei ole kömpelömpi kuin toinen. 

Vierailija
22/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista ja lisääkin saa mielellään laittaa.

Juu, kyllä tajuan, että vanha nivel poistetaan, kun uusi tulee tilalle. 

Mietityttää vaan tuo, että ei ehkä kestä koko elämää se uusi nivel ja sitten voin ollakin leikkauskelvoton. Miten oireilee tekonivel, jos sen käyttöikä on loppu ja sitä ei voi vaihtaa?

(Esim voi tulla vaikka läppävika, jota ei iän vuoksi voisi hoitaa eikä sitten voi nukuttaa nivelenvaihdossa tai jokin tulehdus kehossa, jonka pelättäisiin menevän myös niveleen tms.)

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te joilla on tekoniveliä niin miltä se tuntuu kun on sellainen? Huomaako sen jatkuvasti,että se on siellä ja onko se jotenkin kömpelömpi yms mitä oikea nivel? Olen vain utelias ja siksi kysyn.

Ei huomaa lainkaan. Leikkauksen jälkeen meni pari viikkoa kepeillä kävelyä ja sen jälkeen on ollut täysin kivuton. T: tuo titaanilonkka.

Vierailija
24/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietityttää vaan tuo, että ei ehkä kestä koko elämää se uusi nivel ja sitten voin ollakin leikkauskelvoton. Miten oireilee tekonivel, jos sen käyttöikä on loppu ja sitä ei voi vaihtaa?

(Esim voi tulla vaikka läppävika, jota ei iän vuoksi voisi hoitaa eikä sitten voi nukuttaa nivelenvaihdossa tai jokin tulehdus kehossa, jonka pelättäisiin menevän myös niveleen tms.)

Ap

Mulle lonkkaleikkaus tehtiin selkäydinpuudutuksessa. Ei nukutettu.

Vierailija
25/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tekonivel ongelma ajan mittaan joissain tilanteissa?

Esim, voiko sillä mennä magneettikuvaan? 

Onko tekonivel este joillekin mahdollisille muille hoidoille jatkossa?

Voiko elimistö alkaa myöhemmin jonkin sairauden yhteydessä alkaa hylkiä tekoniveltä?

Voiko jotkin bakteerisairaudet levitä tekoniveleen myös myöhemmin, jollei sellaista saa asennuksessa. 

Vierailija
26/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Okei, no tuohan on hyvä!

Vierailija
27/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mulle sanottiin ennen leikkausta, että tehdään puudutuksessa. No salissa meni kyllä ihan vintti pimeäksi. Olen jälkeepäin lukenut papereita leikkauksesta ja siellä lukee vain puudutuksesta, ei nukuttamista mitää. 

Vierailija
28/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla nnivelrikko todettiin nelikymppisenä. johtuen eräästä synnynnäisestä viasta polvessa. Ortopedi tutki polveni ja totesi huomattavan kuluman, mutta sanoi, että koitetaan viivyttää leikkausta niin pitkälle kuin suinkin mahdollista. Hoitona joitakin lisäravinteita ja kipulääkettä, pääasiallisin hoito fysioterapia ja sen jälkeen itshoidollinen lihashuolto (lihakset polven ympärillä suojaavat itse polviniveltä). Sanomattakin on selvää, että on myös pysyttävä erossa ylipainosta. 

Muistan miten kirurgi sanoi, että ei koiteta viivästyttää hoitoa pelkästään "nuoren" iän vuoksi, vaan myös siksi, että hoitokeinot kehittyy koko ajan ja voi olla, että tulee vielä jotain vähemmän invasiivisia hoitoja ja se on aina potilaan hyödyksi. 

Olen toistaiseksi pärjännyt näillä. Viimeksi tuli kivuliaampi vaihe polveen kaksi vuotta sitten. Sitä ennen oli vuosittain pari.

Kyykkyyn en uskalla mennä, on tullut pelko että polvi hajoaa siitä, kun on pari kertaa niin käyyt. koitetaan fysioterapian avustuksella saada minua taas uskomaan siihen, että kykenen ja voin mennä kyykkyyn. Siihenkin on omat harjoitteet. Se olis kyllä kivaa. 

Tekonivel tuo rajoituksia elämään, en muista kaikkia, joten en niitä kirjoita tänne, eikä mulla siis vielä tekopolvea ole, mutta ihan senkin vuoksi koitan olla innokas jalan kuntouttaja. 

Vierailija
29/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voiko jotkin bakteerisairaudet levitä tekoniveleen myös myöhemmin, jollei sellaista saa asennuksessa."

Voi. Enolleni tuli polveen  (oli tekinivel siinä) joku infektio ja siinä menikin pitkään kunnes joku lääkäri keksi, että infektion pesäke on teknivelleikatussa polvessa. Se oli pitkään kipeä ja joskus hälle sanottiin, että teissä ei ole mitään vikaa, joskus mieli vaan tekee kepposet. Sitten poistettiin tekonivel ja puhistettin jotenkin se polvi ja uusi tilalle. Se oli hirveän pitkä operaatio kaikkineen. Monta kuukautta meni häneltä toipua edes sellaiseen kuntoon, että kykeni kotona keppien kanssa kulkemaan. 

Vierailija
30/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voiko jotkin bakteerisairaudet levitä tekoniveleen myös myöhemmin, jollei sellaista saa asennuksessa."

Voi. Enolleni tuli polveen  (oli tekinivel siinä) joku infektio ja siinä menikin pitkään kunnes joku lääkäri keksi, että infektion pesäke on teknivelleikatussa polvessa. Se oli pitkään kipeä ja joskus hälle sanottiin, että teissä ei ole mitään vikaa, joskus mieli vaan tekee kepposet. Sitten poistettiin tekonivel ja puhistettin jotenkin se polvi ja uusi tilalle. Se oli hirveän pitkä operaatio kaikkineen. Monta kuukautta meni häneltä toipua edes sellaiseen kuntoon, että kykeni kotona keppien kanssa kulkemaan. 

Aika kamalaa. 

Siis se infektio tuli siihen kauan aiemmin tekonivelleikattuun polveen siten, että ei tiedetä, mistä se siihen tuli. Näinkö? Vai tuliko se pian leikkauksen jälkeen?

Vierailija
31/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

minulla nnivelrikko todettiin nelikymppisenä. johtuen eräästä synnynnäisestä viasta polvessa. Ortopedi tutki polveni ja totesi huomattavan kuluman, mutta sanoi, että koitetaan viivyttää leikkausta niin pitkälle kuin suinkin mahdollista. Hoitona joitakin lisäravinteita ja kipulääkettä, pääasiallisin hoito fysioterapia ja sen jälkeen itshoidollinen lihashuolto (lihakset polven ympärillä suojaavat itse polviniveltä). Sanomattakin on selvää, että on myös pysyttävä erossa ylipainosta. 

Muistan miten kirurgi sanoi, että ei koiteta viivästyttää hoitoa pelkästään "nuoren" iän vuoksi, vaan myös siksi, että hoitokeinot kehittyy koko ajan ja voi olla, että tulee vielä jotain vähemmän invasiivisia hoitoja ja se on aina potilaan hyödyksi. 

Olen toistaiseksi pärjännyt näillä. Viimeksi tuli kivuliaampi vaihe polveen kaksi vuotta sitten. Sitä ennen oli vuosittain pari.

Kyykkyyn en

En minäkään uskalla mennä enää kyykkyyn. 

Järkevä neuvo sinulle. Voi tulla vaikka mitä hoitokeinoja vielä. (Toisaalta on 2 mahdollista tulevaa vaaraakin: sairaalabakteerit voivat lisääntyä niin paljon, että ei-välttämättömät leikkaukset lopetetaan tai sitten sota, jolloin kirurgilla on paljon kiireellisempiä leikattavia.)

Vierailija
32/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kamalaa. 

Siis se infektio tuli siihen kauan aiemmin tekonivelleikattuun polveen siten, että ei tiedetä, mistä se siihen tuli. Näinkö? Vai tuliko se pian leikkauksen jälkeen?

En nyt osaa sanoa, ett äoliko tekonivel ollut kauan, tai mikä kauan olemisen kriteeri on, mutta oli se sillä lailla kauan, että oli leikattu ja hän käveli jo ilman keppejä ja oli jo tervehtynyt leikkauksesta. Ei sitä voi tietää tai selvittää mistä bakteeri tuli. on voinut vaikka tulla pieni haava polveen tai bakteeri on voinut verenkerron mukana mennä. Ei niitä voi selvittää. Mutta sii tuollaista voi tapahtua. Ei ole mitenkään yleistä, mutta voi käydä niin ja voi tuollaista toki tapahtua ilman tekoniveliäkin. 

Vierailija
33/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En nyt osaa sanoa, ett äoliko tekonivel ollut kauan, tai mikä kauan olemisen kriteeri on, mutta oli se sillä lailla kauan, että oli leikattu ja hän käveli jo ilman keppejä ja oli jo tervehtynyt leikkauksesta. Ei sitä voi tietää tai selvittää mistä bakteeri tuli. on voinut vaikka tulla pieni haava polveen tai bakteeri on voinut verenkerron mukana mennä. Ei niitä voi selvittää. Mutta sii tuollaista voi tapahtua. Ei ole mitenkään yleistä, mutta voi käydä niin ja voi tuollaista toki tapahtua ilman tekoniveliäkin"

Okei. Eli saattoi jopa olla leikkauksessa tullut, mutta myös mistä tahansa pienestä haavasta. 

Vierailija
34/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En nyt osaa sanoa, ett äoliko tekonivel ollut kauan, tai mikä kauan olemisen kriteeri on, mutta oli se sillä lailla kauan, että oli leikattu ja hän käveli jo ilman keppejä ja oli jo tervehtynyt leikkauksesta. Ei sitä voi tietää tai selvittää mistä bakteeri tuli. on voinut vaikka tulla pieni haava polveen tai bakteeri on voinut verenkerron mukana mennä. Ei niitä voi selvittää. Mutta sii tuollaista voi tapahtua. Ei ole mitenkään yleistä, mutta voi käydä niin ja voi tuollaista toki tapahtua ilman tekoniveliäkin"

Okei. Eli saattoi jopa olla leikkauksessa tullut, mutta myös mistä tahansa pienestä haavasta. 

ei ollut leikkauksessa tullut. Siitä oli sen verran aika akuitenkin

Vierailija
35/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 kertaa luun kunnon mukaan. Oma luu lyhenee koko ajan siinä touhussa.

Vierailija
36/41 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oheisesta linkistä löytyy tietoa

https://www.terveystalo.com/fi/palvelut/polven-tekonivelleikkaus

Omista huolenaiheista kannattaa kyllä keskustella hoitavan lääkärin kanssa!

Vierailija
37/41 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nuorehko (sinun ikiä) ja vasta tekonivelleikattu. Aluksi ajatus tuntui kauhealta, mutta kun kuluneiden nivelten aiheuttamat oireet olivat niin invalidisoivat, niin lopulta leikkaus tuntui vähemmän huonolta vaihtoehdolta.

Joudun varmaan uusintaleikkaukseen, jos elän pitkään, mutta toisaalta alkuperäisten osien kanssa joka vuosi loppuelämästä olisi yhdenlaista kärsimystä. Varmaan liikkumiskyky olisi mennyt jo kokonaan jo muutaman vuoden sisällä, ja unet kipujen takia. Näillä uusilla osilla voi päästä 20-30 vuotta niin että toimintakyky on lähes sama kuin ennen nivelrikkoa.

Toki riskejä on, ja itsekin nyt kuulostelen kaikkia kipuja, että voiko olla merkki tulehduksesta, mutta eiköhän tämä tästä rauhoitu kun kuluu aikaa leikkauksesta.

Vierailija
38/41 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekonivelleikkaukset alaraajoihin tehdään yleensä selkäydinpuudutuksessa. Voi olla kokonaan hereillä tai kevyessä unessa sen lisäksi. Jos jostain syystä puudutus ei onnistu (on esim operoitu aiemmin selkää), nukutetaan.

Vierailija
39/41 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoniveleen vaihdetaan tarvittaessa kuluvia (muovi)osia. Minun on annettu ymmärtää, että koko tekonivelkin voidaan kyllä vaihtaa, jos tarve on; toki iso leikkaus ja pidempi toipuminen. Tekonivel ei siis koostu vain siitä nivelestä/saranasta vaan on isompi kokonaisuus.

Magneettikuvaukseen voi mennä, itsellä kuvattu usein nimenomaan tekonivelen aluetta.

Metallinpaljastimessa piippaat aina.

Vierailija
40/41 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan ajasta ei tunnu miltään. Jotain pieniä tuntemuksia voi olla, minulla esimerkiksi lipsahtavat joskus ikään kuin siirtyisivät vähän paikaltaan, mutta se on pelkkä tunne eikä haittaa mitään kun siihen on tottunut. Oikeastaan ihmettelen sitä että sellainen aika iso metallimötikkä molemmissa lonkissa ei tunnu miltään. Polven tekonivelistä en osaa sanoa, koska polveni ovat vielä luomua vaikka lonkat ovat metallia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän