Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En mennyt someen ja nyt vanhat kaverit jättäneet

Vierailija
08.08.2025 |

Ihmettelivät aikansa, kun en ollut somessa, jotta "pysyisin ajan tasalla kuulumisista". Painostustakin oli, olisi pitänyt liittyä, jotta voisin tykkäillä heidän reissuistaan ja harrastuksistaan. Nyt on jo useita vuosia, kun yhteydenpito on hiipunut. Näinkö siinä kävi. Onko muilla somettomilla vastaavia kokemuksia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin saman olen kokenut

Vierailija
2/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan liittynyt mihinkään someen ja tämä on ollut todellisille ystäville ihan fine.

N33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin tykkäilyä? Ovatko nämä jotain toistaitoisia?

Vierailija
4/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Täysin sama. Mutta mistä olen jäänyt paitsi? Kavereiden japanian ja kongojen reissukuvista jne

Vierailija
5/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo aika hiljaista on ollut. Pari kaveria sähköpostittaa toisinaan, tekstaa joskus ja soittaa harvakseltaan. Varmaan sosiaalisessa mediassa ruudut välkkyvät kiivaasti ja elämä on siellä. Itse en hyväksy käyttäjäehtoja enkä halua olla tekoälyn sekä jättifirmojen tietomassan raaka-aineena. Siksi pysyttäydyn normaalissa elämässä. Ihme kyllä opiskelupaikan ja sittemmin työpaikan löysin normaalein keinoin. Ei tarvinnut tykätä ja seurata jonkun julkaisuja tai tilittää osaamistaan missään alustalla tai sovelluksessa.

neitoperho

Vierailija
6/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoit olennaisen: "olisi pitänyt liittyä, jotta voisin tykkäillä heidän reissuistaan ja harrastuksistaan." 

Eli he halusivat sinut sinne heidän kuviensa tykkääjäksi. Onko tuo ystävyyttä tai siis tuttavuutta, jota kaipaat?

Nuorena naisena luulin, että eräs ihminen oli ystäväni. Kävimme yhdessä baareissa melkein joka viikonloppu. Aloin opiskella, eikä ollut enää rahaa käydä baareissa, eikä oikein haluakaan. Ehdotin hänelle muuta tekemistä, kun hän soitti ja pyysi baariseuraksi. "No ei sitten!" hän tiuskaisi, enkä ole kuullut hänestä sen koommin. Siitä on 20 vuotta.

Vierailija
7/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/16 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todelliset kaverit ovat jääneet, vaikka en olekaan somessa. En ole kiinnostunut pinnallisesta kuvien tykkäily-kaveruudesta, vaan ihan oikeista kohtaamisista, puheluista ja yhdessä tekemisestä. Ne, joiden kanssa on somea syvällisempää, kestävät kyllä somettomuuteni. 

Vierailija
9/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun on joitakin kavereita ( tai tuttuja), jotka haluaisivat kovasti olla "some-julkkiksia".  Matkivat ja kopioivat siis erinäisten julkkisten poseerauksia, kuvia, tekstejä. Matkoja, harrastuksia, muotia jne. "Kuntoiluvideoita". "Sisustusvinkkejä". Kaikki kopioitu, ei mitään omintakeista.

Haluaisivat kovin, että tykkääjämäärä lisääntyisi, jotta olivat "kuuluisia". Se on ehkä syynä, että minuakin patistelevat somekanaville. Huomiota ja tykkäyksiä pitäisi saada. Täällä pikkukaupungissa vaan on rajallinen määrä ihmisiä, ja moni tuntee ihmisen ilman someakin,  ja tietää mikä on ihmisiään.

Vierailija
10/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Playboy postaukset jäi sull näkemättä

Vierailija
11/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole koskaan tykännyt Facebookista. Niinpä minulla on nuoruudenkaveriporukan, armeijakavereideni, entisten työkavereideni ja parin muun porukan kanssa Whatsapp-ryhmät. Niissä sitten pienemmällä porukalla viestitellään ja sovitaan tapaamisia. Jos joku sieltä poistuu, niin voi olla, ettei kukaan muista seuraavaan tapaamiseen erikseen kutsua.

Vierailija
12/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kävi samoin. Aloitin opiskelemaan yliopistossa niihin aikoihin kun Facebook alkoi olla jo melko "pakollinen" ja olin sitten se outo kun en siellä ollut. En saanut muista opiskelijoista oikein uusia kavereita ja vanhat kaveritkin unohti, kun lähtivät muualle opiskelemaan ja facessa olisi ollut niin näppärää pitää yhteyttä. Mulla ei ole ketään ketä kysyä mihinkään. Yksi kaveri vuosien takaa otti yhteyttä watsapilla viime vuonna, mutta oli vain baariseuraa vailla, eikä semmoinen kiinnosta.

Vierailija
13/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne kaveri-/ystävyyssuhteet hiipuu muutenkin vuosien saatossa. Osalle se some on muka sitä yhteydenpitoa niillä tykkäyksillä tai satunnaisilla viesteillä. Mutta ei se oikeassa ystävyydessä voi olla perusta. Jäin pois somesta pari vuotta sitten. Ei ole kyllä ystävyyssuhteisiin vaikuttanut. Toki niitä kavereita siellä oli, mutta ihan jonnin joutavaa huomionhakuahan se on. Onkohan sinulla nyt ihan väärä käsitys muutenkin tuosta somesta? Tai ystäväsi ovat hiukan pihalla tosielämästä?

Vierailija
14/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on vähän sama kuin jos ei olisi ennen muinoin kirjoittanut kirjettä takaisin tai vastannut jonkun puheluihin. Ei se viestintävälineestä ole kiinni vaan vastavuoroisuuden puutteesta.

Vierailija
15/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ollut enää vuosiin kuin watsppissa. Pidän itse huolta, että en putoa kaveripiirin ulkopuolelle. Valinta ja vastuu olla ulkopuolella on minun. Mutta mistään tärkeästä en ole jäänyt paitsi, ehkä ympärilläni on poikkeuksellisia ystäviä. Joistakin juoruidta tms olen ihan pihalla, mutta ei haittaa.

Vierailija
16/16 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet myrtsinä kun muut pitävät yhteyttä tavalla X, johon kieltäydyt liittymästä ja vaadit että he kaikki pitäisivät sinuun erikseen yhteyttä valitsemallasi tavalla Y? 

Kun elämä on kiireistä, on sosiaalinen media helpoin tapa pysyä kärryillä siitä, mitä toiselle kuuluu. Ei minulla ole aikaa soitella jokaiselle ystävälle viikottain erikseen. Joidenkin kanssa nähdään muutaman vuoden välein mutta ystävyys on heti kuin ennenvanhaan kun ollaan pysytty suunnilleen kartalla ja voidaan keskustella ajankohtaisista asioista ilman, että kummankin täytyy selostaa vuosien edestä elämäänsä. 

Fakta on, että sellaiset ihmiset helposti etääntyvät ja lopulta ystävyydet hiipuvat, jos ystävyys heidän kanssaan vaatii jatkuvaa vaivannäköä ja erityistä tiettyä yhteydenottoa. Ei ole pakko olla somessa, mutta ei myöskään auta vinkua jos se on muiden pääsääntöinen yhteydenpitokanava.