Kannattaako aloittaa Leponex? Pelottaa hirveät sivuvaikutukset ja kuoleman riski
Kommentit (45)
Ei kai sellaista kukaan määrää huvin vuoksi. Jos ei parempia vaihtoehtolääkkeitä ole, niin onhan se parempi kuin psykoosi.
Nyt oli jo sen verran vakava terveydellinen kysymys, että Dr Vauva ei voi asiaan vastata mitään =)
Ota yhteys omaan lääkäriisi.
Juu. Itellä oli 6v. Lopetin 2 viikkoa sitten. Luojan kiitos sain oikean diagnoosin joka ei tartte tota
Ja sitä annetaan liian helposti, ainakin Oulussa. Sain sitä just ku täytin 18v
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni käyttää ja on sellainen tyhjyyteen tuijottava zombie. Muisti on ihan onneton, taantunut myös jotenkin lapseksi. Kognitio tuhoutunut.
Todennäköisemmin johtuu enemmän siitä sairaudesta mihin Leponexia määrättiin. Ei sitä turhasta määräillä. Hoitamaton skitsofrenia tuhoaa kognition.
Itsekin toki miettisin kahdesti onko muita vaihtoehtoja, mutta ikävä kyllä toistuvat psykoosit on suurempi riski kuin se lääkitys, vaikka siinä lääkkeessäkin on haittoja. Leponex tehoaa yleensä silloin kuin muut lääkkeet ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni käyttää ja on sellainen tyhjyyteen tuijottava zombie. Muisti on ihan onneton, taantunut myös jotenkin lapseksi. Kognitio tuhoutunut.
Todennäköisemmin johtuu enemmän siitä sairaudesta mihin Leponexia määrättiin. Ei sitä turhasta määräillä. Hoitamaton skitsofrenia tuhoaa kognition.
Itsekin toki miettisin kahdesti onko muita vaihtoehtoja, mutta ikävä kyllä toistuvat psykoosit on suurempi riski kuin se lääkitys, vaikka siinä lääkkeessäkin on haittoja. Leponex tehoaa yleensä silloin kuin muut lääkkeet ei.
Laitetaas tänne oma tarina miten sain diagnoosini muutettua Skitsofreniasta C-PTSD+ADHD. Sain alkuperäisen diagnoosinsa noin 1718 vuoden iässä. Tämä on merkittävä ikävaihe, jolloin monet psyykkiset oireet, kuten traumaattiset reaktiot, nuoruusiän kehitysvaiheiden haasteet ja stressiin liittyvät oireet, voivat muistuttaa psykoosia tai skitsofreniaa. Tässä iässä diagnoosin asettaminen on usein vaikeaa, ja virhetulkintoja voi esiintyä. Psykoosidiagnoosiin liittyvä kliininen kuva yleensä vakiintuu tai etenee nuoruus- ja varhaisnuoruusiässä, ja pysyvä kehitys tai toistuvatpahenemisvaiheet ovat tyypillisiä. Itselläni oli anoreksia vaihe myös päällä ja täyttämässä 18v. eli siirtymässä aikuisten puolelle mikä varmasti vaikutti diagnoosin saantiin. Tätä ennen en virallisesti omannut kuin anoreksian.
Olin siis osastolla n. 6v anoreksian takia (psyykeoireet, itsetuhoisuus nyt mukana, mutta en oikeastaan ennen 18v saanut mitään diagnoosia enkä lääkitystä). Diagnoosin jälkeen sain Leponexia ja 3 muuta lääkettä... Aika paljonkin, virallisesti olin hoitoresistenssi.. Nyt olen 23v ja vasta lopetin Leponexin (2v aikana vähennettiin nollaan). Tässä siis alustus, koska kontekstilla on väliä
N. 2v sitten tapasin nykyisen poikaystäväni ja sain myös hieman tämän jälkeen uuden psykiatrin. HYKSin lääkärin, n. 60v. Kyseinen lääkäri huomasi mussa jotain outoa, en vastannut hoitoresistenssiä potilasta. En ole ihan varma miksi, mutta kuitenkin nähtävästi parisuhteeni (en ennen tätä edes ollut seurustellut) laukaisi jotain. Kyseinen lääkäri sitten ensin randomisit alensi mun lääkitystä 100mg ja koska olin vakaa 2kk jälkeenkin alkoi sitten tutkia tarkemmin mua ja pyysi myös poikaystävääni dokumentoimaan mua reaalimaailmassa. Näin teimme. Kokeiltiin lääkkeitä alemmas ja päästiin 550mg-> 350mg ja olin edelleen vakaa (ja tässä vaiheessa oireeton+ saanut terapian). Aloin siis toipumaan kovalla vauhdilla ja pian sitten mut uudelleen arvioitiin. Taisi kestää . 9kk koko prosessi ja sain uuden diagnoosin.
Tärkeää tosiaan oli lääkäri+dokumentointi+ historia yms kun alettiin tätä ajamaan. Tosin lääkärihän sen itse aloitti mikä varmaan yleensä ei ole normaalia
Vierailija kirjoitti:
Juu. Itellä oli 6v. Lopetin 2 viikkoa sitten. Luojan kiitos sain oikean diagnoosin joka ei tartte tota
Ja sitä annetaan liian helposti, ainakin Oulussa. Sain sitä just ku täytin 18v
Hyi hitto!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tätä propagandaa et sairaudesta muka johtuu kun haitat tulee lääkkeistä! Hitsi että pistää vihaksi!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaas tänne oma tarina miten sain diagnoosini muutettua Skitsofreniasta C-PTSD+ADHD. Sain alkuperäisen diagnoosinsa noin 1718 vuoden iässä. Tämä on merkittävä ikävaihe, jolloin monet psyykkiset oireet, kuten traumaattiset reaktiot, nuoruusiän kehitysvaiheiden haasteet
Kiitos kun jaoit tämän. Paljon hyvää sun elämään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tätä propagandaa et sairaudesta muka johtuu kun haitat tulee lääkkeistä! Hitsi että pistää vihaksi!!
Juuri näin! Tämä pistää todellakin vihaksi!
Vierailija kirjoitti:
Nyt oli jo sen verran vakava terveydellinen kysymys, että Dr Vauva ei voi asiaan vastata mitään =)
Olen samaa mieltä. Ja eikös Leponex ole se viimeinen vaihtoehto kun mistään muusta ei enää ole hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ja eikös Leponex ole se viimeinen vaihtoehto kun mistään muusta ei enää ole hyötyä.
On ja ei. Periaatteessa pitäisi olla mutta omien kokemusten mukaan ei. Sitä tarjottiin mulle aika nopeasti, käytännössä hetikun täytin 18v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitetaas tänne oma tarina miten sain diagnoosini muutettua Skitsofreniasta C-PTSD+ADHD. Sain alkuperäisen diagnoosinsa noin 1718 vuoden iässä. Tämä on merkittävä ikävaihe, jolloin monet psyykkiset oireet, kuten traumaatt
Kiitos :) Ajattelin jos ja kun täällä on paljon ollut viime aikoina näitä Leponexiin liittyviä kysymyksiä tai skitsofreniaan (Mikä mulla alkuperäisenä). Tuntuu, etten ole ainut jolla mahdollisesti alunperin väärä diagnoosi. Tuntuu, että muthan olis pitäny tutkia uudestaan kun vapaudun. Tutkia ADHD/traumat yms. eikä lätkästä osastolla ja jättää siihen.
Ja mitä lääkkeisiin tulee.. Haittavaikutuksia on. Oli sulla mikä diagnoosi tahansa niin diagnoosi tekee myös oireita. Mulla oli lääkkeiden+diagnoosin takia huono muisti, stressiä, tärinää ja muuta. Koska kuitenkin en ole biologisesti kroonisesti sairas, kehoni kuitenkin oletettavasti selvisi paremmin kuin joku joka on. 550mg ei kuitenkaan vähän ole. Ja se väsymys oli kaikista pahin
Ystäväni käyttää tuota lääkettä. Hän pystyy käymään töissä ja muuttui lääkkeen vaikutuksesta "normaalimmaksi" (ts. sellaiseksi kuin oli ennen sairastumista) Abilify ei auttanut yhtään psykoosiin, Olanzapin ja Ketipinor toimivat siten että jäi tiettyjä harhaluuloja ja tuli uusi psykoosi. Vaikutukset ovat yksilöllisiä mutta ystävälleni Leponex toimii hyvin. Toki verinäytekontrolleissa joutuu varalta käymään.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni käyttää tuota lääkettä. Hän pystyy käymään töissä ja muuttui lääkkeen vaikutuksesta "normaalimmaksi" (ts. sellaiseksi kuin oli ennen sairastumista) Abilify ei auttanut yhtään psykoosiin, Olanzapin ja Ketipinor toimivat siten että jäi tiettyjä harhaluuloja ja tuli uusi psykoosi. Vaikutukset ovat yksilöllisiä mutta ystävälleni Leponex toimii hyvin. Toki verinäytekontrolleissa joutuu varalta käymään.
Annoskokokin vaikuttaa. Aika paljonkin
Vierailija kirjoitti:
No jos sulle on sitä lääkettä määrätty skitsofreniaan, niin eikö sillä juurikin niitä pelkotiloja yritetä poistaa.
Mistä luit että aplla skitsofrenia??
Eikö tuo ole se lääke, jota käytetään nykyään vain, jos mikään muu ei auta psykoosiin (koska vakavia haittoja tullut ihmisille)?
Lääkärin mielestä siitä olisi sinulle todennäköisesti enemmän hyötyä kuin haittaa? Oletko kysynyt toisen lääkärin mielipidettä perusteluineen? Itse tekisin niin.
Oletko ap kokeillut vähintään kahta muuta psykoosilääkettä, mukaan lukien ns. epätyypillinen psykoosilääke? Ja ne eivät ole tehonneet tai ovat aiheuttaneet vaikeita haittavaikutuksia, joita ei ole voitu hoitaa?
Tai sinulla on Parkinsonin tauti, johon liittyviin vaikeisiin ajatus-, tunne ja käytöshäiriöihin mikään muu lääke ei tehoa?
"Mitä Leponex on ja mihin sitä käytetään
Leponex-tablettien sisältämä vaikuttava aine on nimeltään klotsapiini. Klotsapiini kuuluu
lääkeryhmään nimeltä psykoosilääkkeet (lääkkeitä, joita käytetään tiettyjen mielenterveyden
häiriöiden, kuten psykoosin, hoitoon).
Leponexia käytetään sellaisten skitsofreniapotilaiden hoitoon, joille muut lääkkeet eivät ole tehonneet.
Skitsofrenia on psykiatrinen sairaus, johon kuuluvat ajattelun, tunnereaktioiden ja käyttäytymisen
häiriöt. Tätä lääkettä voi käyttää skitsofrenian hoitoon vain, jos olet jo kokeillut vähintään kahta muuta
psykoosilääkettä, mukaan lukien jokin uudempi, ns. epätyypillinen psykoosilääke, ja nämä lääkkeet
eivät ole tehonneet tai ne ovat aiheuttaneet vaikeita haittavaikutuksia, joita ei ole voitu hoitaa.
Leponexia käytetään myös Parkinsonin taudin yhteydessä esiintyvien vaikeiden ajatus-, tunne- ja
käytöshäiriöiden hoitoon silloin, kun muu lääkitys ei ole tehonnut."
Kahta muuta joo, se kokeilu on se missä joustetaan. Ainakin mulla aika nopeasti tuputettiin Leponexia.
Leponex tosiaan on skitsofreniaan tai skitsoaffektiiviseen oleva lääke. Sitä kai käytetään muihinkin joskus
On kokemusta. Oli pakko aloittaa, kun psykoosi ei katkennut muilla lääkkeillä. Lopetin heti, kun pystyin. Jos on pakko aloittaa, niin on pakko aloittaa, mutta jos on vaihtoehtoja, niin kannattaa kokeilla ensin ne vaihtoehdot.